Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Rautiksen käynti äänet Osa Nro.... 1

Aloittaja Mr.Horsepower, 19 elokuu 10, 22:17:29

« edellinen - seuraava »

Mr.Horsepower

kuuluko rautapääst 79 kuulua sellainen käynti ääni joka nyt lähinnä muistuttaa... mummon vanhaa polettavaa singgeriä..??? sellaine säzks zäksz säksätys ?

plus ett sen lisäks tuolla joku pitää sellaista napattavaa ääntä... ihan niikun joku pultti ottas johonkiin ohueen peltiin ja pelti alkais resonoida siihen rytmiin sillen nap nap nap nap...
suhkot terävän oloinen oisko mahollisesti keinu ????

paikannettu etu pyttyyn ääni työntötankkon kanssa oleva on toi ääni   ???

kuulu kun ostin tuon häpsvärkin... ja nyt oisko noin 2000 km ajettu niin se on voimistunyt taaisesti paitsi nyt viime metreillä on radikaaliisesti koventunut ääni mut ei muuttanu soundia... :D

Savolainen Super sankari... VITUIX MÄÄN

Hemuli

Jos rautis ei pidä ääntä niin se on rikki ;D...

Koska olet viimeksi säätänyt tönärit? Koska rautapäässä on mekaaniset nostajat niin se pitää yleensä aina pientä naputusta lämpimänä kun sylinterit lämpölaajenevat enemmän kuin tönärit. Säksätys saattaa tulla vaikka ensiövedosta, onko ketjun kireys tarkastettu?
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Mr.Horsepower

eilen... Säädin tönärit.. ???

silleen kylmänä ett tönärit kun kiristetty niin nahkeesti pyörii kun pyöritää... sormin.... koneen ollessaan ylökuollokohassaan....

Mut käynti ääni on vähän ehkä raaka... kilkattava vois kyll vähän pehmeempin pyöriä...

Jossain vaiheessa kun kytkintä painaa niin väähän ääni vaimenis ...

mut ei silti ole sellaien ääni joka tulis kun enska ketju hakkaa koppaan...

Mut oikeesti lähinnä vanha opelu kone tuleee mieleen singeri tai jokusellainen... Mut hiukka kovemmin ett kun tuoss on kuitenkiin suorat putket niin metrin päästä koneen vielrellä kuulee työntötankojen tahin niin ehkä... vhäänän karkee :D


Savolainen Super sankari... VITUIX MÄÄN

Mr.Horsepower

joo tuo enskaketju pitä tarkistaa.... 
Savolainen Super sankari... VITUIX MÄÄN

Kokkonen

#4
Kannattaa yrittä paikallistaa noita ääniä steoskoopin kanssa.

Säksätyksen syy voi olla nokkien hampaiden backslash, eli pieni välys niissä aiheuttaa jakopään ääntelyä. P-nokat ovat kokemukseni mukaan äänekkäämmät kuin Q-nokat.

Jos tuo ääntely paikallistuu rockerboxeihin, niin siellä on keinuvipujen akseleissa pienet jouset poistamassa päittäisvälystä. Jos ne korvaa shimmeillä (vrt Shovel)  niin saa tuota ääntä pois.

Yksi äänen lähde on se kierroslukumitttarin käyttöratas, voima tulee kolmosnelosnokalta. Helppo vianpaikannus on kun ottaa sen anturin rattaineen irti ja kokeilee taas. Tämä on enemmänkin naputus kuin säksätys.

Työntötanko saattaa ottaa kiinni suojukseen, siitäkin tulee peltinen naputus.

Vakavampi juttu sitten on jos esim venttiilin ohjuri on irti. Mut tuollainen yleensä on vain yhdessä venttiilissä kerrallaan, joten naputus on aika helposti tunnistettavissa/paikallistettavissa.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Mr.Horsepower

Jos se ois... venttili Tai venttiiin ohjuri eikös... ??? sen naputtas koko ajan samalla tavalla ???

Mut tuo naputus tulee satunnaisesti... Niin sanotusti... mielivaltaisessa järjästyskessä :D

Oli jo ostaissa toi naputus mutt.. se on vähän niikun kasvanut hiljaa sen ääni... ;)
Savolainen Super sankari... VITUIX MÄÄN

Smokie

Kiertokangen laakerit? Tuon voi todeta silleen että pyörittää moottoria yläkuolokohdan yli niin että mäntä on menossa alaspäin. Tulpanreiästä painaa mäntää alaspäin ja jos kilahtaa niin menee rahhoo.

Mr.Horsepower

Hiukka hiljeni pata kun kiristin enskaketjun...

Mutt vielläkiin toi tönäreitten sinfonia on mahatava...

etummaisen pytyn imun... työntötangon... alapesä se mihin laskeutuu tuo tönärin suoja putki...
se on niikun väljä / irti ???? onko vaarallista onko vaan ääni... vaiko onko ett joku kilsa viell tuohon lissää... niin varmasti lohjataa.... solmuun tönäri ? sieltä ehkäpä tulee se napattava ääni... uskosin...

Huomasin kun rupesin toistamiseen katto noit tönäreitä....

Mut onkohan noissa koneissa hirveesti eroa ??? Kaverill on 84 rautis ja siinä ei työntötangot pidä juuri mitään ääntä ja mull on ainakiin tuplat kovemmat noi tönäreitten äänet jos ei kolme kertaa... Mun mopo oli se 78
Savolainen Super sankari... VITUIX MÄÄN

Mr.Horsepower

Elikkä vissinkiin nostajan pesä mikä on pultattu lohkoon se on aika lotiväljä on toi nostaja/pesä... kun heiluttaa sitä sivuttain onko se hyvinkiii... vaarallista vai kärsiiikö ajaa muutaman tuhatta kilsaa :D

jos jaksaa vaan kunnella tuota naputusta ???
Savolainen Super sankari... VITUIX MÄÄN

Mr.Horsepower

en tiedä mut toi naputus on sellanen kutekiin pehmän oloinen ei terävän kireä kilkatus...

vai onkohan vaan sellisti vasemmalla tässä... Orkesterissa :D
Savolainen Super sankari... VITUIX MÄÄN

Smokie

Silloin kun rupee vastailemaan itselleen on varma merkki siitä että kantsii sammuttaa tietokone ja ajaa vaan, mieluummin hiljaisia hiekkateitä ;D

Kokkonen

Jos nyt oikein ymmärsin niin, nostaja on väljä pesässään (pesä on pultilla kiinni lohkossa).
Välys pitäisi olla 0.0005 - 0.001 tuumaa (0,013 - 0,025 mm)

Ei tuolla kannata ajaa on mun mielipiteeni. Tuo on nyt vielä aika helppo korjata.
Nostaja tarkistukseen ja jos hyvin käy niin voi riittää kun koneistaa pesän ylikokoon. Mm JIMS:llä on 0.002 ja 0.005 tuuman ylikoko nostajia. Standardi 0.731 tuumaa = 18,567 mm ulkomitaltaan.

Kannattaa tarkistaa, että se nostajan pesä on ehjä. Meillä oli Rautiksessa parissakin hiusmurtumia niissä pesän alapään rullan aukon terävissä nurkissa. Pitää olla tarkkana, ei huomaa helposti.

-84 Rautiksessa on eri nokat, siinä ei ole tasajännitelaturia eikä tuota mekaanista kierroslukumittarin anturia, joten sen pitääkin olla (hieman) hiljaisempi  :)

Kuva 1 nostaja
Kuva 2 nostajan pesä
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Mr.Horsepower

aivan oikein ymmäretty... !!! eli nostaja on väljä pesässäään...

ehkäpä siitä tulle se singerimäinen naksutus ja raksutus...
mutt... Hajookos siitä... muutakun toi pesä jos sillä ajaa ???
viell nätsti jonkii 1000 km ???

Ilmankos se 84 rautapää kuulostaa Hondalta :D
Savolainen Super sankari... VITUIX MÄÄN

Mr.Horsepower

Mitäs kaikkea se nyt siiten purattas jos sen halua vaihtaa ????

venttilikoneiston + kopan ett mahtuu tönärit tarpees nousemaan eli poikkeen ???
eli toisin sanottuna otta mootori poikeen runkosta...

ett pääsee suutaroimaan... tuon nostajan pesän kanssa ???

vai mitenkä helppo juttu toi vois olla valkealle miehelle toteuttaa ???
Savolainen Super sankari... VITUIX MÄÄN

Make

Tahtipuikon suojaputki pois
Tahtipuikon säädät nii löysälle ku saa
Tahtipuikko pois (voipi joutua jollain meisselillä tms. vänkäämään)
Pesä nostajineen pois

Näin olen sen tehnyt, en tiedä mitä manuaali kertoo.

Rautapää tarvitsee kulkeakseen pääpiirteittäin 2 asiaa. Bensaa ja jonkin sortin korjausmanuaalin.
Greatest enemy of freedom is satisfied slave