Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Rautiksen käynti äänet Osa Nro.... 1

Aloittaja Mr.Horsepower, 19 elokuu 10, 22:17:29

« edellinen - seuraava »

Mr.Horsepower

aukasin jakopäään kopan ja sieltähän hyppäs syliin heti... Sen nokan likulaakeri johon tulee se kieroslukumittarin käyttö ratas....

sanotaan ett... toi laakeri on väljä koppaan joku oli joskus yrittänyt sitä kiinittää lukkosokilla... en tiedä miksi... ?

mutta nokassa on laakeri pinnassa kohtuukokoset... urat... jos laitas sorviin tuon nokan... hios tuon laakeri pinnan sileäksi.... tekis ylikoon laakerin siiten tuohon nokalle... antas lämpöä kopalle ja laakeri lukitetta siiten pronsilaakeri paikoilleen...???

neulalaakerin päästä kaikki nokat on suhkot saman olosia ett varmaan neulat ok... kuhan tuon yhen liukulaakerin tekkepi.... ja siiten nostajan pesän ja nostajan.... vaihtaa eikun mutkaista tietä näkymättömiin....
Savolainen Super sankari... VITUIX MÄÄN

Kokkonen

Mainitsin aiemmin virheellisesti, että se olis kolmosnokka joka pyörittää varvikelloa, mutta nelonenhan se on  :-[  elikkä etummaisen pytyn pako.

Ne puslat ovat tehtaankin jäljiltä kiinni lukkotapilla.

Nokan laakeripinnan hiomisessa pitäs ottaa huomioon sen pintakarkaisu, joka ei varmaan yllä kovin syvälle metalliin. Saattaa hioutua pois.  Joku asiantuntija osanee kertoa, onko tuo toimenpide kannattavaa tai miten se pitäisi tehdä.
Ylikoko pusla ei ole varmaan ongelma. Asennus varovasti siihen kanteen, ne puslapesät murtuvat helposti.

"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Mr.Horsepower

Juu pitää hioa ja jos pääsee ajamaan tään syksyä ilman ääniä ottaa siiten syksyllä auki ja kurkata miten se patentti kestää...

Jos näyttääpi ett on alkannut kulumaan toi nokkan pinta niin eikun kattoo ett on hyvä pinta...

induktio karkaista siiten Kuten esim lineaari johteet :)

Mut ei varmaan viell tuon takia kannata mennä ostamaan uusia nokkia ??? ja tuota jakopään koppaa ?
ett saisi stanu pronssilaakerin sinne paikoileen ?
Savolainen Super sankari... VITUIX MÄÄN

Raimo-Raato

Lainaus käyttäjältä: Kokkonen - 21 elokuu 10, 09:37:27
Jos nyt oikein ymmärsin niin, nostaja on väljä pesässään (pesä on pultilla kiinni lohkossa).
Välys pitäisi olla 0.0005 - 0.001 tuumaa (0,013 - 0,025 mm)

Ei tuolla kannata ajaa on mun mielipiteeni. Tuo on nyt vielä aika helppo korjata.

No mä mittailin omasta rautiksestani noi nostajien välykset ja oli muistaakseni jo 10 kertaa yli sallitun tietyistä kohdin eli 0,25 mm. Smokie noi mun "aavistuksen" väljät nostajat näkikin. Vaan kesti se silti antaa hanaa niin perkeleesti. Tilalle tulossa Siftonin ylikokonostajat ku oli kokonaisedullisimmat. Made in China muuten...  :-\

Rautiksessakin voi pakoputken lähtöjen vuodot aiheuttaa mielenkiintoista säksätysääntä ja ääni kuulua koneen vasemmalta puolen aivan kuin kansista. Mr. Kiiski taisi mainita että palanut kannentiiviste voi aiheuttaa kanssa säksätysääntä.
A.K.A. Rambe

Kokkonen

Lainaus käyttäjältä: Mr.Horsepower - 22 elokuu 10, 13:01:45
Mut ei varmaan viell tuon takia kannata mennä ostamaan uusia nokkia ??? ja tuota jakopään koppaa ?
ett saisi stanu pronssilaakerin sinne paikoileen ?

Tuollasen nokan voi metsästää sitten ajan kanssa käytettynäkin. Katso mikä kirjain/numero sinne nokan sisäsivuun on stanssattu. Jos P tai Q niin tehtaan nokkia. Mullakin taitaa olla yks P:n nelonen hyllyssä.

Ja koppaa vaan fiksaten paremmaksi. On niitä tuollai ennenkin korjailtu. Kattoo vaan et linjaus sen nokan sisälaakerin kanssa pysyy kohallaan.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Mr.Horsepower

#20
joo varmaan ei tuoss yläkerran tiivisteet ole parhaassa kunnossa enää... Heittää öljytankille öljyä... Motista... Mut on ainakiin sen merkki ett koneess on öljyä ja ett pumppu pelaaa :D

Kiitos oransin värin ett havaisee tuon ylimääräisen roiske voitelun...

Ett sieltäkiin yläkerrasta voi tulla vähän ääntä... sitä kautta....

Olkohan nokka P3 kyseessä p oli ainakiin kirjain....


jaksaskohan tänään menn otaamaan tuon nostajan pesän viellä poikkeen... Eikös tuollaisen pesän tee sorvillakiin helposti.....????

sorvaa vaan putkesta sopivan.... ja hitsaa siihen siiten sen nokan mallisen kiinityslaipan... ja... siin on valmista siiten... eikun koneeseen ja matka jatkuu taaseen seruraavaan remontiin joka varmaan on totutuun tyyliin noin 2000 kilometrin päästä... :D
Savolainen Super sankari... VITUIX MÄÄN

Smokie

#21
Lainaus käyttäjältä: Raimo-Raato - 22 elokuu 10, 13:30:16
No mä mittailin omasta rautiksestani noi nostajien välykset ja oli muistaakseni jo 10 kertaa yli sallitun tietyistä kohdin eli 0,25 mm. Smokie noi mun "aavistuksen" väljät nostajat näkikin.

Ja mun vastaavat oli ainakin 10 kertaa tiukemmat mutta silti Välimäki järkyttyi kun näki ne mun, "ei tämmöisiä saa olla" ;D Nooooo, korvatulppia vaan syvemmälle ja menox ;D

Piese

Hiljainen rautapää on yleensä trailerin päällä ;D

neuman71

Minä sorvautin laakerironssista uudet puslat jakopäähän. Siihen loppui se "kiviä betonimyllyssä" ääni.
Toinen minkä huomasin yläkerrasta, että keunuakselien puslat oli väärin, öljykanavat oli tukossa.