Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Vetopuolen vuoto

Aloittaja prätgäng, 31 toukokuu 10, 21:46:16

« edellinen - seuraava »

prätgäng

Shovel vuotaa vetopuolelta mutta ei aina?Stefa vaihdettu ei vaikutusta vuotoon?Vedonpoistajan puuruuvit liimattu moneen kertaan eli ei pitäis sieltä vuotaa?Tänään ajelin 120km sen jälkeen stoppi ja kurkkaus pyörän alle EI vuotoa?seuraava veto vajaa 100 kilsaa ja tankkaus sitten olikin jo iso läikkä pyörän alla noin 10cm kokoinen noin 5-10 minuutissa??Matka jatkuu noin 70km kotona pahvi alle ja tsekkaus alle ei vuoda öljyä?En ymmärrä? Voiko olla huohotus ongelma?Keinot on kyllä aika vähissä?Öljynä kendall sae 50

Smuige

Ensiksi.
Lähes kaikki öljyvuoto valuu normaalisti sinne enskakopan alle, näyttäen öljyn tylevan sieltä.

Toiseksi.
Jos kampuran laakeriskooli on irti niin öljyä tulee enskakoppaan, usein aika runsaastikin. Sieltä se voi sitten ulostautua sopivasti.

Sitten.
Kuinka orkkis pyörä on?
Mitä tehty mm. enskalle?
Mikä stefa vaihdettu? kampuran, laatikon, enkakopan ? häh?

Myös tulviva kaasari aiheuttaa harmia ja valuva bensa sekoittuessaan johonkin määrään öljyä näyttää erehdyttävästi öljyvuodolta.

prätgäng

Joo... vaatii tosiaan lisäselvitystä eli koneremppa tehty viime talvena edellisen omistajan toimesta paitsi alakerta (hot bike) kaikki kuluva vaihdettu männät,nostajat (kovat) venttiiliohjarit,öljypumpun sisuskalut ,nokka joku vähän kireempi? en tiedä mikä.Kaasarina sössö super E,Kone stroukki 1340.Mun mielestä peruskone on kunnossa ei savuta ja vedot tallella .Kylmänä alle viis polkasua ja käy kuumana laakin peli.Enska puoli on 3" avobeltti joka jäi mainisematta ja se stefa mikä on vaihdetttu on kampiakselin stefa ja holkki oli kyllä kunnossa eikä mitään naarmuja,Holkin taakse laitettiin vielä ohut O-rengas,että ei vuotais akselin ja holkin välistä.Ennen remppaa ei tätä vuoto ongelmaa ollut vaan tuli sen jälkeen.Se ihmetyttää,et kun pyörä seisoo ehkä viis minuuttia niin se vuoto on niin iso niin kun tulis paineella jostain välistä?Voiko kampi kammioon jäädä paine kun pyörä sammutetaan ja jos viela check valve päästää öljyn sinne joku roska välissä,niin silloin on öljyn päästävä jostain ulos(musta tulee isona filosofi !)Se on varmaa että öljy tulee sieltä laturista se tutkittiin.

Smuige

Mites se kampikammion huohotus on hoidettu? Onko sitä ollenkaan?

Jos se huohotus on kunnossa niin yksi vianetsintätapa olisi ottaa roottori pois, laittaa sen paksuuden korvaava holkki ja remmisysteemit takas paikoilleen.

Sitten voisi ajella (pelkällä akulla) ja katsoa suoraan tuleeko sieltä kampuran päästä öljyä ja mistä kohdin.
Stefan välistä, lohkon ja laakeriskoolin välistä, jonkun ruuvin alta, haljenneesta lohkosta vai mistä.

prätgäng

Siitä huohotuksesta öljypumpun vierestä alhaalta lähtee letku ulkoilmaan ja hienosti supsuttaa,kun pyörä käy.Tuleeko se kampikammiosta?oletan,että huohotus toimii näin.Se holkki homma on hyvä täytyy kokeilla Thänks!

prätgäng

....Noh nii  vuoto paikka löyty!!Öljy tulee lohkon ja teräsrenkaan välistä mikä on valettu tai prässätty lohkoon kiinni ja missä stefa on kiinni.Holkki ei liiku käsin,mutta kun naputtaa hiljaa vasaralla,niin öljyä tirskahtaa välistä ja kun pyörä käy,niin selvästi vuotaa sieltä?Onko lohko paskana?Mitä tolle voi tehä?Onko muilla ollu vastaavaa tapausta?

Hemuli

Auts... Eli lohkossa oleva runkolaakeripesä on korkannut. Saikos noihin ylikokopesiä vai miten niitä on korjattu? Linjahoonaukseen menee joka tapauksessa jos siihen jonkun korjauspalan saa.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Antti S.

Veljen shovelissa oli sama homma,tosin tuo laakeripesä oli päässyt repeämään sen verran pahasti että hommattiin ehjä lohko vetopuolelle.Sitten linjahoonaus ja uudet laakerit alakertaan.
Alakerran koneistukset hoiti tällä foorumilla nimimerkillä Springveli vaikuttava kaveri.
Kun tuon alakerran joutuu purkamaan ja koneistamaan,niin kannattaa tsekata missä kunnossa laakerit on samalla vaivalla...

prätgäng

Onko se laakeripesä vaihdettavissa vai valettu lohkoon kiinni?

Hessu

#9
HD on käyttäny sen teräsholkin kiinnityksessä monia eri tapoja ja tarvikevalmistajat kans.
En osaa sanoa, mikä just tossa on. Joissain versioissa siellä valun sisällä on sakarat. Sitä versioo ei kunnolla ja luotettavasti pysty korjata. Joissain versioissa on vaan teräsholkki jonka ulkokehällä on kruusaus eli pyällys eli karhennus. Sen version pystyy korjata. Tekemällä krympättävän holkin.
Ja joskus on tainnu tulla vastaan krympillä tehtaan jäljiltä ollut holkki.

Yhden oon korjannu "pokan" pyynnöstä niin, että siihen teräksen ja alsan saumakohtaan sorvasin uran, johon tuli O-rengas. Se jäi muistaaksen sopivasti staattorin alle puristuksiin. Ei se heilumista estä, mutta lopetti vuodon.

Kaveri veti muistaakseni kesän tai kaks niin että hyvä pesu ja kapillaarilaakerilukitetta väliin.
Kyllä sekin irti oli, kun uudestaan purki. Mutta vuotoon jeesas. Ja joka tapauksessa siinäkin hommassa lohkonpuolisko oli handussa, eli motti purettu.

Mutta kyllä paras tapa on hommaa uudet lohkot.

Noi korjaus menetelmät on sen verran työläitä, että jos ei oo itellä mahdollisuutta tai suhteita koneistajaan, työ maksaa äkkiä uusien lohkojen hinnan.

Toi vika on ihan peruskauraa. On tapahtunut vaikka kuinka paljon.


Muistu vielä mieleen, että kaikenlaisia pidätinruuvi systeemeitä sisäkautta on kokeiltu kans. Ei pelaa...
Lohkot saa niin kovaa hudaa, että jengat alsassa antautuu.

prätgäng

Oon ajanu tolla pyörällä pari tonnia tänä kesänä se laakeri pesä ei liiku mut vuotaa.Ajattelin samaa et vois laittaa staattorin alle jonkun hyvän liiman et sais vuodon loppumaan niin pärjäis tämän kesän?Rallit painaa päälle.Onko ainut vaihtoehto Delkron tai S&S vai miten saa käytettyjä lohkopareja en oo nähny myynnissä.Hienosti alkaa tää shoveli "kulttuuri" mutta on tää paljon hienompaa kun twincam aikakausi sekin on koettu.Vaikeuksien kautta voittoon eikös se niin mee.

Antti S.

#11
Mä löysin veljen fillariin Saksan ebaysta lohkon.Jos ei raski Delkron tai sössön lohkoihin satsata,niin ebaysta saattaa löytyä ihan käyttökelpoinen ja sopurahalla.Kai niitä kotimaastakin löytyy,mutta hinnat voi olla lähempänä tähtitiedettä kuin sopurahaa

Jack

shovelhead cases - haku

antoi jo jokusen vaihtoehdon Ebayn ihmeellisessä maailmassa...

Jack
Flatheads!!!

Hemuli

Kannattaa vaan sitten muistaa että noi ebayn ym. lohkot on VANHOJA lohkoja ja kuka ties poistettu käytöstä juuri samanlaisen vian takia. Kannattaa ynnäillä ja laskea uusien lohkojen hintaa vs. käytetyt orkkikset.

Esimerkiksi uudet Delkronit maksaa 790 taalaa ovh ja samaan hintaan voi valita vaikka bigborelohkot.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Jack

niin...kyllä tolla haulla tuli ihan uusiakin lohkoja. En sitten tiiä kuinka hyviä.
Flatheads!!!