Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Rautiksen kytkin luistaa..

Aloittaja puller, 06 toukokuu 10, 18:30:38

« edellinen - seuraava »

puller

..mikä prkl voi mennä pieleen enskakopan tiivisteen vaihdossa? Varsinkin kun ainoat muuttuneet tekijät ovat uusi tiiviste ja uusi öljy (öljy Stormilta,jotain Sveitsiläistä). Vaijerin säädöstä riippuen joko luistaa tai luistaa paljon.Ennen remonttia ei liirannut kytkin yhtään..
Kuulat on paikoillaan ja säätömutteri kytkimenpäässä liikkuu samassa tahdissa kahvan kanssa(n.3-4mm).Vastauksista etukäteen jo kiittäen...
Ps.kytkinvaijeri ei ahdista,melko tuore.

nicnac

Olisko sitten tuo öljy? Jos ei oo kytkimelle tarkoitettua vaan pelkästään vaihteistoon?

puller

öljy myyjän mukaan sisältää myös kytkinlisäainetta.Tää sama ongelma pitäis sit olla aika monella muullakin,hylly oli harrikka miesten ja naisten toimesta melko tyhjä (myyjä ties kertoo)

Kiiski

Jotenkin vaan nyt tuntuu että liian modernit öljyt missä väärät lisäaineet tai liikaa öljyä. Mitä rautiksessa normaalisti käytetään suoraa viiskymppistä  vai laatikkoöljyä ? Jos säätöihin ei koskettu ei oikeestaan jää muuta vaihtoehtoa. Mutta vaikee väittää jos STORMin myyjä on sanonut et käy, niin sit käy. Kyllä ne tietää!

Ainakin tollasessa vanhemmassa bigtwinin märkäkytkimessä sitä vikaa et jos liikaa enskassa öljyä, niin heti luistaa.

nicnac

Kyllä myyjä tietää ::) Eikös ne aina juuri sitä kyseistä tuotetta käytä itsekin ;D

puller

Ei säätämällä muutu miksikään,täytyy varmaan kokeilla toista öljyä.Vaikee silti mieltää ,et öljy vois tommosta tehdä.. :-\

nicnac

Joo no olis tietty hyvä tietää mitä öljyä se oli...

Sinänsä öljyn vaihto on myöhäistä. Ongelma kai piilee joissain molekyyli ketjuissa. Moottoriöljyissä jotka ei oo märkäkytkimelle tarkoitettu niin on näitä pitkiä molekyyliketjuja jotka sitten tarttuvat kytkinlevyihin aiheuttaen kytkimen luistamista. Kun ne on niihin levyihin tarttunut niin ne on siltä erää kelvottomat...

Tämä nyt on sitten jotain ulkomuistista vedettyä TM:n tekstiä :D

puller

http://www.storm-motor.fi/shop/PublishedService?pageID=3&file=page&

Tota öljyä(80w-90) enskaan törkkäsin..
Tehdäähän Sveitsissä hyviä kelloja ja suklaata,kait ne ny öljynkin osaa.. ;)

Make

Kipinkapin ostamaan oikeeta sportster transmission - öljyä. Ei ne levytkään kalliita muistaakseni ollu siihen varalle hankkia.
Greatest enemy of freedom is satisfied slave

nicnac

Linkki ei toiminut, mutta oletan että se oli tätä "MOTOREX GEAR OIL HYPOID 80W/90 1l"

Linkki motorex usa:
http://www.motorexusa.com/prod_detail.asp?id=76

LainaaAPPLICATION NOTES:
Not to be used in wet-clutch applications.

Epäilen että levyt joudut uusimaan.

puller

Sitähän se öljy oli...tästähän on sit hyvä jatkaa..melki onnistunut remppa..eikä tullu ees puolta suunniteltua kalliimmaks.. :(

Kokkonen

Tuo öljy käy BigTwinin laatikkoon, se kun on eri öljyissä kuin kytkin.

Mahtaisko vanhojen levyjen pesu liuottimella pelastaa tilannetta...?
Mulle tuo on uutta, että levyt olis laakista vainaat väärien öljyjen kanssa.

"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

puller

Jätin öljyt valuun yöksi ja aattelin koittaa vielä mitään purkamatta oikeilla öljyillä viikonloppuna.

nicnac

Joo no tämä on muistikuvaa vain muistaakseni TM:stä. Siinä kerrottiin tosiaan että ne molekyyliketjut tarttuu siihen kytkimeen ja ne olisi laakia vainaat.

Kaverilla osti Hondan jossa oli myyjän puheiden mukaan käytetty aina Hondan omaa moottori ööliä. Kaveri vaihtoi siihen Castrollit ja kytkin alkoi luistamaan. Tämä uusikin öljy oli kuitenkin märkäkytkimelle tarkoitettu, mutta jokatapauksessa alkoi luistamaan. Vaihtoi takaisin Hondan öljyihin, mutta ei lakannut luistamasta ennenkuin vaihtoi levyt. Edellisen omistajan mukaan kytkin levyt ei olleet vanhat vaan oli KUULEMMA vaihtanut ne n. 6tkm ennen myymistä...tiedä häntä.

Ei siinä menetä kuin kympin jos koittaa vaan pelkät öljyt vaihtaa.

Kiiski

Stormin myyjät ja TM (oletan että Tekniikan Maailma) ne kyllä tietää! Varsinkin kun puhe rautiksen kytkimestä. ;D
Niitä lisäaineitakin on luonnollisesti erillaisia toiset lisää kitkaa ja toiset vähentää ja milloin mitäkin. Noissa hommissa kannattais seurata tehtaan suosituksia tai ainakin olla tiedon lähteen suhteen erittäin kriittinen.Aina ei tarvii olla niin kustom.