Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Pallon sorvaaminen

Aloittaja Lyytinen, 13 maaliskuu 10, 18:58:29

« edellinen - seuraava »

Hessu

No niin. Tuli tarve saada pari palloa aikaiseksi haponkestävästä.
Jos se pallon jyrsintä jäi epäselväksi, jeesaisko kuvat mitään.
Jos tää mun kuvien laittaminen onnistuu...
Eka kuva vähän alkutilanteen jälkeen.
Ja tokassa kuvassa valmis pallo.

Idea ja menetelmän hienous on siinä, että ton terän ei tarvii olla säädetty pallon valmiille halkaisijalle, eikä sitä tarvii muuttaa. Riittää kun se on vähän isompi kuin valmis halkaisija.
Oikea säde saadaan aikaiseksi kun käännetään pystypään/terän kulmaa kuvaussuuntaan.
Ekan kappaleen tekoon meni 1,5 tuntia, tokan 15 min.

-th-

Lainaus käyttäjältä: Sami - 29 huhtikuu 10, 17:55:51
Ai saatana! Hieno meininki. Itsekin tehnyt(yrittänyt) aikoinaan loivia koveria muotoja tallin manuaalisorvin teränpidintä pyörittelemällä, eli ikäänkuin päinvastainen liike kuin tuossa.

tuollaiseen koveran muodon tekoon tein joskus työkalun, idea on ikivanha, mutta toimii jos ei ole kiire. työkalulla voi tehdä esim. taivutuslestejä tai loivia lokarinrullaus rullia...sellaseen itse sitä suunnittelin,mutta enpä ole kerinnyt asiaan keskittymään.

tulevaisuudessa, kun muistan ja saan inspiraation jostain, niin tarkoitus on kasata toisinpäin toimiva kalu, eli juurikin pallon sorvaamiseen tarkoitettu. tuo topikin alussa oleva laite on hipojuttuja, käytännössä ko.työkalun ei tarvitse olla noin tekninen.

Lyytinen

Joo kyllä minä ihan ulalle jäin, tuli sitten kiire sen pyörän kanssa, työpaikkakin vaihtui ja hirveä kiire, jäi vähän tämä nettikirjoittelu. Katselin jo aamusella noita kuvia ja meinasin jo kirjoittaa, että en tajua mitään. Nyt hokasin. Todellakin oivallista. Fundeerasin, että onkos tuossa oleellista kuitenkin, että olisi tuommonen pyöröpöytä joka kääntyy toisenkin akselin suhteen. Tuollainen mitä minulla, eli vain joko pystyssä tai vaaterissa, niin sillä jäis tuonne pallon laelle raapaisematon kohta, eikös vaan?

Sitä sisäpuolisen kiilauran tekoa jyrsimellä en ole kyllä hokannut. Ainakin jos halutaan aivan poikkileikkaukseltaan neliskanttinen ura. Kyllähän se jyrsäisemällä kolon ja viilalla nurkat toki onnistuu.

-th-

Lainaus käyttäjältä: Lyytinen - 12 helmikuu 11, 00:35:17
Joo kyllä minä ihan ulalle jäin, tuli sitten kiire sen pyörän kanssa, työpaikkakin vaihtui ja hirveä kiire, jäi vähän tämä nettikirjoittelu. Katselin jo aamusella noita kuvia ja meinasin jo kirjoittaa, että en tajua mitään. Nyt hokasin. Todellakin oivallista. Fundeerasin, että onkos tuossa oleellista kuitenkin, että olisi tuommonen pyöröpöytä joka kääntyy toisenkin akselin suhteen. Tuollainen mitä minulla, eli vain joko pystyssä tai vaaterissa, niin sillä jäis tuonne pallon laelle raapaisematon kohta, eikös vaan?

Sitä sisäpuolisen kiilauran tekoa jyrsimellä en ole kyllä hokannut. Ainakin jos halutaan aivan poikkileikkaukseltaan neliskanttinen ura. Kyllähän se jyrsäisemällä kolon ja viilalla nurkat toki onnistuu.

(sisäpuolisen)kiilauran tekoon ei tarvita jyrsintä, vaan sen tekee oikealla/halutulla terällä+siihen tehdyllä holkilla ihan tavallisella korjaamoprässillä. eli todella yksinkertaisesti ja helposti ja jälki on hyvä, vähintään yhtä hyvä kuin esim. autonkoneiden hihnapyörissä ym.

mielikuva

Toi kuva pallon sorvaamisesta jyrsinkoneessa kertoo enemmän kuin tuhat sanaa!!! Joku päivä kun pallon tarvitsen niin tota pitää kokeilla. Kiitos ja kumarrus, hieno kuva ja idis.

Mäkin olen yhdessä kurssikeskuksessa tehnyt kiilauran prässintyylisellä härvelillä. samat terät olis varmaan toimineet korjaamoprässissäkin. Kun tietäis niiden terien nimiä edes suomeksi niin niitä olis helpompi lähteä hankkimaan.

Lyytinen

Aventamisestahan siinä on kyse (broaching). Minua vaan jäi kaivelemaan, mitenkä jyrsimellä tehdään se ura.

Hessu

Joo avennin on eri laite ja siitä jo mainitsinkin aikaisemmin tässä ketjussa.
Toi laite missä aihio on kiinni ei ole pyöröpöytä vaan jakopää. Niillä on vähän erilaiset ominaisuudet.
Jakopäässä mm. on yleensä aina sorvinpakka vakiona. Kun taas pyöröpöydässä t-urallinen levy.
Toki molemmista on variaatioita ja yhdistelmiä. Jakopäässä on aina kehän tarkkaan jakamiseen liittyvä
ominaisuus, mistä ei nyt sen enempää kuin, että se asteikko ja nooniusasteikko ei ole riittävän tarkka esim. hammaspyörien ym.hammastusten tekoon.

Se oikea tapa tehdä sisäpuolinen kiilaura jyrsimessä on pistopäällä. Se on pystypääntilalle kiinnitettävä laite. (pystypää on se neljällä pultilla rungossa kiinni oleva kulmavaihteellinen möykky mikä lähes aina on lähes kaikissa jyrsimissä kokoajan kiinni. Sen kun irrottaa, takaa paljastuu vaakakaran teränkiinnityskartio). Pistopäässä on kampiakseli ja kiertokanki mitkä muuttavat pyörivänliikkeen edestakaiseksi. Liike on yleensä maks 100mm. Tietysti siinä on myös johteet ja terän kiinnitys. Terät on kuin höylässäkin.

Mutta jos sitä pistopäätä ei oo, voi pystypäähän terän paikalle laittaa höyläävän terän.
Jyrsimessähän on erikseen karanpyöritysmoottori ja pöydän syöttömoottori. Eli pöytää pystyy ajamaan syötöllä ja pikaliikkeellä ilman että karapyörii.
Joko alkaa aueta?
Paremmuus sorviin on siinä, että kun jyrsin on aina kolme-akselinen, niin pistettävän uran leveys ja korkeus on huomattavasti helpommin säädettävissä. Ja kun sen aihion laittaa siihen pyöröpöytään keskelle, voi höylätä myös pooriholkkeja.

Paven etusivulla olevasta videosta saa hyvin osviittaa. Ikävä kyllä kone on jo nc-ohjattu. http://pahes.pp.fi/
Ja sitä kirosanaa tässä ketjussa yritetään välttää.

Hessu

Kun se aventaminen aina välillä pulpahtaa. Mulla tuli alasinprojektissa tarve saada aikaiseksi se neliöreikä. Noi aventimet on oma tekoisia. Neliskanttisesta pikateräspuikosta tehtyjä.
Kun ovat noin lyhyitä, on tarkoitus että kaikki kolme survotaan läpi Oikean puolimmaisesta alkaen. Joku ajattelematon nuija on joskus katkaissut tosta keskimmäisestä ohjauksen.

Reiät on vinossa kuin juostessa olis kussu, mutta sillä ei ole mitään väliä noissa alasin hommissa.

Hemuli

On siinä ollu viilaamista. Suo anteeksi maalaisuuteni, mutta mihin sitä alasimen neliöreikää tarvitaan? Monasti ihmetellyt kun jokaisessa sellainen on.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Hessu

Siihen kiinnitetään lyöntivasteita. Tai oikeastaan ei edes kiinnitetä, vaan pudotetaan.
Tohon puolen tuuman reikään käy hyvin 12mmx12mm neliöteräs. Se reikä oikeastaan vaan pitää vasteet sen verran paikallaan, että ne ei lennä ympäriinsä kun niitä vasten mätkitään.
En tiedä onko sillä suomenkielistä nimeä, mutta lontooksi se on hardy hole.
http://www.anviltools.com/

Missä muuten on ollu viilaamista? Jyrsimällä mä ton alasimen tein. Sarven viimeistelin viilaamalla, mutta sitä ei noissa kuvissa näy.

Hemuli

Aventimia meinasin, eihän niitä toki viilalla ole tehty mutta kovasti hommaa kuitenkin.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Hessu

Jaa, joo ei oo viilattu. Viila ei pysty pikateräkseen. Hiomakoneella. Onhan tollasissa hommaa, mutta ei oo paljon vaihtoehtoja jos neliöreikää tarvii. Tai sitä sisäpuolista kiilauraa.
Varsinkin siinä kiilauran teossa tollanen avennin on nopea. Samoin prätkien vipujen pooritettujen reikien teossa. 

Hessu

En tiedä kiinnostaako ketään muuta, kuin korkeintaan Lyytistä, mutta...
Taloyhtiön tatuoija tartti käsitukeen jokasuuntaan säädettävän nivelen.
Varrellinen pallo sillä jo oli valmiina ja sille piti saada vastakappaleet. Eli sisäpuolinen pallopinta.
Ilman pallonsorvauslaitetta hommasta ei tuu sorvissa mitään joten tein sen jyrsimällä.
Haluttu pallopinnan halkaisija oli 40mm. Tapin halkaisija ensin vähän alle 20mm, lopuksi 24. Sillä onnistu paremmin. Hommaa kun nykyään tekee todella harvoin, oli vähän hakusessa. Tapin halkaisja vaikuttaa kuinka leveän pallopinnan pystyy tekemään.
Elikä oikea säde pinnalle syntyy muuttamalla terän ja aihion kulmaa.
Ja kun säteestä on tullut oikea, sen asema määräytyy sen mukaan, kuinka sivussa terä on jakopään keskilinjasta. Eli pinnan r voi olla oikea, mutta säteen lähtöpiste ei ole kappaleen keskiössä. Sillälailla syntyy donitsimuotti.
Kuvat suunnilleen valmistumisjärjestyksessä. Ekaan puoliskoon meni toista tuntia, tokaan vartti.

Kokkonen

Tämä on varsin kiinnostavaa näin maallikostakin, joskin kokemukseni puute koneistamisesta hankaloittaa koko työvaiheen ymmärtämistä. Prosessi on kuitenkin hyvin kerrottu ja jopa minä kuvittelen ymmärtäneeni homman juonen.
Minkälainen terä sulla on tuossa käytössä? Vakio vai nimenomaan tähän työstöön kustomoitu?
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

mielikuva

Toinen maalikko täällä! Kyllä kiinnostaa!

Eikö tossa ole ihan tavallinen suorapäinen tappi joka ajetaan kyljellään sivussa jyrsittävän kappaleen keskilinjasta. Mä en vaan ymmärrä millä laskit tuon ärrän?