Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Pallon sorvaaminen

Aloittaja Lyytinen, 13 maaliskuu 10, 18:58:29

« edellinen - seuraava »

masa

LainaaCNC ja kaiken muun automatisoinnin varjopuolia on just tuo, että vanhat ihan hyvät menetelmät ja tekijät häviävät ajan myötä. Vaikkapa kartionsorvauslaitteet tai metallihöylät, ennen ihan yleisiä värkkejä, nyt harvempi on edes nähnyt. Vaikka ainakin harrastusluonteisissa hommissa ajaisivat asiansa mennen tullen.
Totta joka sana :(

HileD

Komia o peli ja vaivaa oot tosiaan nähny. Hienointa noissa jutuissa oivallus.

Tulin aatelleeksi et mitä jos jatkaisit aihiota sen verran että voisit laittaa pienen kärkikuopan ja kärjen. Vaikee sanoo näin kaukaa että tuleeko liian ahdasta? Lopuks sitten siivois vaan pään.

Lyytinen

Kiitoksia vaan kaikille kehuista! Itse poltin hihani siinä vaiheessa kun nuo yhdet reiät sutkahti vahingossa 4 astetta pieleen. Joskus on aika hankalaa kun on neuroottisuuteen asti perfektionisti ;D Tuosta vaivan näkemisestä sen verran, että itse tuota turatessani ajattelin, että osaa olla etopa kalkkarassa paljon tekemistä. Ei kai siihen yhteenlaskettuna kahtakaankymmentä tuntia mennyt, mutta kun käytettävissä on tunti pari silloin tällöin niin venyyhän se.

Kyllähän tuo kärjellä tukeminen avittaa varmasti paljon, mutta toisaalta siinä torpedoituu tämän värkin idea. Tarkoitus olisi muutamalla pyyhkäisyllä saada valmista. Näppituntuma sanoo, että kunhan nyt jostain 20 mm tangosta tekee kiinnipitimen tuolle aihiolle niin sekin jo riittää. Ohuempaa kohtaa tarvitaan vain semmoiset 14 mm minkä verran teräpalalla on "korkeutta". Onneksi en nyt tähän hätään tarvitse noin pieniä palloja, noita rupesin vain kokeilemaan saadakseni jotain kuva-aineistoa.

Hessu

Joo no sehän on selvä, että pinnanlaatu ei voi olla hyvä tolla aihion kiinnitystavalla. Mutta kyllä mua snadisti arveluttaa myös toi terävarsi. Tollanen pystyssä jököttävä halkaisijaltaan parikytmillinen akselinpätkä ei ole kovin tukeva. Varsinkin kun se ei taida olla mitään karkaistua työkaluterästä. Voisko siihen tehdä sellaisen pitimen, mihin sais pienen terävarren kiinni ja pidin vedettäis pultilla tohon kelkkaan? Ihan kun tollanen perusnelikulmapidin on sorvissa.

Saivartelua. Ei se pyöröpöydässä veivaamalla koneistaminen sorvaamista ole. Kyllä se on jyrsintää.
Tota höylän kaipuuta ihmettelen! Komeita ja kunnioitusta herättäviä laitteita, mutta kyllä ne on harrastehommiinkin jo melko turhia. Kyllä ihan perusjyrsinkone ajaa kaikki samat asiat.
Ainut mikä mulla tulee mieleen, missä höylä pesee jyrsimen mennentullen on sisäpuolisten kiilaurien teko. En ainakaan oo nähny höylän veroista pistopäätä. Oon myös höylännyt niin, että siitä on saanut palkkaa. Mutta siihenkin on jo paljon kätevämpi ja harrasteystävällisempi menetelmä. Avennin. Okei, ei käy pohjalliseen reikään, mutta koska on tarvis?

Komppaan kyllä mielipidettäs NC-tekniikasta, vaikka oonkin sitä työkseni aikoinaan tehnyt paljonkin.
Näyttäis noi NC-laitteet olevan samanlaisia kuin kaikki muutkin elektroniset vehkeet. Vanhenee nopeasti ja sen jälkeen ei oo mitään tehtävissä. Kakskytvuotta vanhoihin laitteisiin on jo vaikea saada piirikortteja. Kai? Mut mun -54 Tampella käydä puksuttaa. Ainut mitä kaipaisin siihen on taajuusmuuntaja. Mutta tuntuu olevan kovin kalliita noi tollaseen 5 kW sähkömoottoriin.



nicnac

Minä olisin laittanu rahani likoon tuon laakerin suuntaan tässä värinä asiassa. Vai onko se laakeri vähän niinkuin tukemassa vai makaako koko laitos sen varassa?

Lyytinen

Lainaus käyttäjältä: HessuMutta kyllä mua snadisti arveluttaa myös toi terävarsi. Tollanen pystyssä jököttävä halkaisijaltaan parikytmillinen akselinpätkä ei ole kovin tukeva. Varsinkin kun se ei taida olla mitään karkaistua työkaluterästä. Voisko siihen tehdä sellaisen pitimen, mihin sais pienen terävarren kiinni ja pidin vedettäis pultilla tohon kelkkaan? Ihan kun tollanen perusnelikulmapidin on sorvissa.

Voit uskoa, että kyllä oli kilin aatokset tuota tehdessä, että täyttä paskaako tässä tehdään. Mutta tuohon mustan raudan pätkään tehty koe osoitti, että toimii se sittenkin. Mietiskelin asiaa, niin periaatteessa syy siihen, että tuollainen mistä sattuu tehty rimpulaviritys toimii on siinä, että suurin osa leikkuuvoimasta kohdistuu alaspäin. Jos se varsi olisi vaaka-asennossa niin ei varmasti toimisi alkuunkaan. Nicnacin mainitsemassa laakeriasiassa meinasinkin mennä aluksi halpaan, meinasin laittaa neulalaakerit. Olisi kyllä tullut ohuempi, mutta eihän se olisi pitänyt yhtään kiinni kuin päittäissuunnassa. Sen takia kuulalaakerit piti laittaa. Jonkin verran numeroarvoja olen ravistanut hihasta, että tuon laakeroinnin pitäisi toimia.

Kyllähän tähän voisi laittaa ihan sorvin terävarrenkin kiinni, mutta siinä menetettäisiin just pienten koverien muotojen tekomahdollisuus. Joka siis oli yksi tavoite. Pitää nyt ensiksi miettiä, miten työstettävää kappaletta kannattaisi pitää kiinni ja sitten arvioida onko parantamisen tarvetta.

Lainaus käyttäjältä: HessuEi se pyöröpöydässä veivaamalla koneistaminen sorvaamista ole. Kyllä se on jyrsintää.

Puhutaanhan me samasta asiasta, eli kappaletta pyöritetään jyrsimellä ja terää pyöröpöydällä? Vastoin parempaa tietoa olen aina luullut, että sorvaamisen ja jyrsimisen erottaa se, että onko se kappale vaiko terä joka pyörii. Näinkö ei siis ole?

Lainaus käyttäjältä: HessuAinut mikä mulla tulee mieleen, missä höylä pesee jyrsimen mennentullen on sisäpuolisten kiilaurien teko. En ainakaan oo nähny höylän veroista pistopäätä. Oon myös höylännyt niin, että siitä on saanut palkkaa. Mutta siihenkin on jo paljon kätevämpi ja harrasteystävällisempi menetelmä. Avennin.

Täsmälleen tämän takia haikailen metallihöylää, en minkään muun takia. Olen katsellut kyllä niitäkin aventimia ja varmasti kiilaurien tekemiseen just hyviä. Tekisi vaan mieli tehdä sisäpuolisia hammastuksia ja niihin ei taida (?) valmiita aventimia löytyä ihan halvalla. Itse tehtäessä vähän monimutkaisempi kun pitäisi ensiksi hioa se hampaan muoto ja hieman kiilamaiseksi se aihio ja sen jälkeen hammastus koko matkalle. Kun taas höylän terässä riittäisi, että siinä olisi vaan se profiili. Näin olen ajatellut. Mutta eipä tuo maailma siihen kaadu, kun tarvitsen luokkaa pari senttiä maksimi-iskun. Pitää nikkaroida sorviin käsikäyttöinen höylä ettei kelkalla tarvitse nitkuttaa.

Lainaus käyttäjältä: HessuNäyttäis noi NC-laitteet olevan samanlaisia kuin kaikki muutkin elektroniset vehkeet. Vanhenee nopeasti ja sen jälkeen ei oo mitään tehtävissä.

No sekin riippuu vähän tekijästä.

Lainaus käyttäjältä: HessuAinut mitä kaipaisin siihen on taajuusmuuntaja. Mutta tuntuu olevan kovin kalliita noi tollaseen 5 kW sähkömoottoriin.

Huusin ebaysta tuossa joku aika sitten 22 kilowattisen taajuusmuuttajan postikuluineen alle satasella. Ikää sillä on 18 vuotta enkä ole vielä edes kokeillut toimiiko, mutta luonnistuu noitten korjaaminen melko pitkälle.

Hessu

#21
Joo ei puhuttu tossa jyrsimellä sorvaamisessa samasta asiasta. Enkä tiedä ymmärsitkö pallon valmistusta jyrsinkoneella. Siinä aihio pannaan jakopäähän (tai pyöröpöytää) ja vaikka yksleikkuisella avarruspäällä jyrsitään aihio pyöreäksi. Terä kiinnitetään niin että leikkuusärmä on "sisäpuolella". Samalla lailla hiotaan pallot kuppilaikalla-kun teet niitä englanninpyörän rissoja ja karkaisun jälkeen joudut hiomaan ne.
Erikoiseksi homman tekee se, että teränhalkaisijalla ei ole paljonkaan väliä. Oikea säde palloon saadaan poikeuttamalla terän pyörimiskeskiötä aihion keskiöstä. Vaikea selittää kun ei pysty esittämään vaikka kahdella holkilla.

Oon kokeillu kärkisorvilla tehdä kiilauraa reikään. Ei onnistunu. Joo, aina kuulee että helppohomma. Mutta tuskin monikaan on kokeillu ja onnistunut. Täytyy olla erittäin tukeva sorvi. Veikkaisin että suurimpien osien sorvien teräpitimien ja pikkukelkan jäykkyys ei riitä.
Sit mun mielestä pitää olla pikaliikemoottori pitkittäiskelkalle. Käsin veivaamalla ei saa tasaista syöttöä. Samoin ongelma on liike-akseleiden puute. Ei pysty levittää uraa...
Ennemmin mä yrittäisin tehdä sitä jyrsimellä vaikka ilman pistopäätä.
Kun sulla kumminkin näyttää toi jyrsin olevan käytössä.

Mitä ihmettä sä duunaat, että niin useasti olis käyttoä sisäpuolisille poorituksille, ettei pysty hyödyntää vaikka traktorikaupassa myytäviä holkkeja ja akseleita?

Mä oon ainoastaan joskus kironnu jotain motskarin vaihdevivustoa tehdessä. Sen oon ratkaissu irottamalla vanhasta vivusta holkin poorireiän ympäriltä.


ps. Mikä on taajuusmuuttaja varmaankin saksaksi. Vai mistä ebaysta sen huusit. Emmä kyllä tiedä mikä se on englanniksikaan. No kuukkeli varmaan jeesaa...

Smokie

Maailman nopein tiheän vaihdepolkimen boorin valmistus: vanhasta kulahtaneesta polkimesta rälläkällä kiristysuraa vähän auki, sitten pillillä punaiseksi ja akselin päälle. Leka alle ja vasaralla päälle -> simsalabim, boori on valmis ;D

nicnac

Lainaus käyttäjältä: Hessu - 16 maaliskuu 10, 12:09:58
Täytyy olla erittäin tukeva sorvi. Veikkaisin että suurimpien osien sorvien teräpitimien ja pikkukelkan jäykkyys ei riitä.

Kyllä! Kunnon sorvilla onnistuu kiilauratkin. Jos ei tiedä mikä se kunnon sorvi on niin merkki löytyy avattaresta ;D

Lyytinen

Lainaus käyttäjältä: HessuJoo ei puhuttu tossa jyrsimellä sorvaamisessa samasta asiasta. Enkä tiedä ymmärsitkö pallon valmistusta jyrsinkoneella. Siinä aihio pannaan jakopäähän (tai pyöröpöytää) ja vaikka yksleikkuisella avarruspäällä jyrsitään aihio pyöreäksi. Terä kiinnitetään niin että leikkuusärmä on "sisäpuolella".

Joo kyllä minä todennäköisesti ymmärrän ja jyrsimistä tuo minustakin on. Mutta onko sinusta tuossa minun ideassa jotain pahasti pielessä? En nyt tässä mitään kinaamista yritä saada aikaan, ihan uteliaisuuttani kun en ole vielä kokeillut?

LainaaSamalla lailla hiotaan pallot kuppilaikalla-kun teet niitä englanninpyörän rissoja ja karkaisun jälkeen joudut hiomaan ne.

Tämähän luiruaa aiheesta ohi jo, mutta pakko kysyä kun on ollut mielessä. Etkös sinä jollain foorumilla joskus ihmetellyt tuon karkaisun tarpeellisuutta ja sitten Happosen Timo tuli ja sanoi, että kovuusmittarin mukaan kaupan rullat olisi jotain st52 teräksen luokkaa? Siitä innostuneena ajattelin joskus tehdä ihan karkaisematta jos en muuta tekemistä keksi.

LainaaOon kokeillu kärkisorvilla tehdä kiilauraa reikään. Ei onnistunu. Joo, aina kuulee että helppohomma. Mutta tuskin monikaan on kokeillu ja onnistunut.

Olen kyllä kokeillut eikä onnistunut, sen voin myöntää, mutta paremmin meni kuitenkin kuin osasin odottaa.

LainaaSit mun mielestä pitää olla pikaliikemoottori pitkittäiskelkalle. Käsin veivaamalla ei saa tasaista syöttöä.

Minullapa siinä olikin ideana, että otetaan se suhteellisesti heiveröinen kääntökelkka kokonaan pois ja siihen pultataan semmoinen teräslohko, jossa olevan ohjurin varassa vipusysteemin avulla terää liikutetaan. Tarpeeksi pitkän varren päästä luulisi saavan tasaisen liikkeen. Paino sanalla luulisi.

LainaaMitä ihmettä sä duunaat, että niin useasti olis käyttoä sisäpuolisille poorituksille, ettei pysty hyödyntää vaikka traktorikaupassa myytäviä holkkeja ja akseleita?

Minä nyt touhuan kaikkea enemmän ja vähemmän pelle peloton -hommia. Enemmän intoa kuin järkeä. Ei ole elanto niistä kiinni niin ei haittaa yhtään vaikka välillä epäonnistuisikin. Luonnetta vaan kasvattaa.

Lainaaps. Mikä on taajuusmuuttaja varmaankin saksaksi. Vai mistä ebaysta sen huusit. Emmä kyllä tiedä mikä se on englanniksikaan. No kuukkeli varmaan jeesaa...

Joo Saksan ebaysta, se on siellä "Frequenzumrichter". Englanniksi se on "variable frequency drive", voi olla, että enemmän löytyy kun pistää "vfd".

Lyytinen

No niin tulipas taas nyherrettyä. Virittelin aihion nyt noin 20 millisen tangon pätkän päähän.

Tässä kuvassa aihioon ei ole vielä tuolla pallonsorvauslaitteella koskettu. Aihion pinta piti suoristaa, sillä siinä olevat kierteet on käsin ruuvipenkissä vinoon vedetty ja sen takia se heilui kuin no tiedätte kyllä mikä. Sitä kun suoristin niin äänestä päätellen ei läheskään tukeva setuppi vieläkään. Sama materiaali samalla terällä paremmin tuettuna tulee näet peilikirkas jälki eikä ulinaa kuulu. Kuvasta näkyy, että jälki tosiaan mitä sattuu. Tosin nyt kyllä oli jo huomattava parannus siihen M10 pulttiin nähden.



Tässä olen sipaissut lopuksi 400:lla hiomapaperilla yhteensä noin puoli minuuttia ja hieman autosolilla. Ennenkuin kaikki huutaa kuorossa "huijausta!" niin sanottakoon, että tokkopa tällä patentilla aivan peilikirkkaaseen ikinä pääseekään. Toiseksi tuota edellä esiintynyttä rosteriaihiota minun piti minuuttitolkulla viilan ja 80 karkeuksisen paperin kanssa nyhrätä, että sain pinnan sorvauksen jälkeen jokseenkin sileäksi.  Eli kyllä tämä nyt on jo paljon parempi. Lopuksi kuva irtaallaan.



Muutama parannusidea tulikin tuolla mieleeni. Ensiksikin pitäisi käyttää pienempää nirkon sädettä. Nämä palat on ebay-diilien mukana tulleita ja nirkon säde on 1.2 mm. Oikeampi minun vehkeillä olisi 0.8 mm tai 0.4 mm. Mene ja tiedä, ehkä 0.2 mm olisi vielä parempi, tavan sorvauksessa vaan ei hyvä, kun hitain pitkittäissyöttö on 0.12 mm/kierros. Toiseksi pitänee viritellä vaikka jostain V***-muotoisesta palasta (lähes littanaksi kutistettu "salmiakki") terä niin tulee ulottuvuutta lisää. Kolmanneksi  tukevuutta itse kappaleen kiinnityksessä ei voi ikinä olla liikaa. Vaan pitäisi kai tässä ruveta niitä pyörän osiakin tekemään ihan oikeesti  ::) ;D

Hessu

Se sun idea pallon sorvauksesta jyrsinkoneessa kuulostaa hankalalta ja työläältä. Voi se toimiakin.
Äkkiseltään kun hahmottaa, taitaa olla sama ongelma, kun tossa kuvissa olevassakin menetelmässä. Kaikki lastuaminen tehdään kaukana kiinnityskohdista. Niinkuin tiedät, huono homma.
Joo tollanen 1,2 nirkko on huono tollaseen hommaan. 0,4 paljon parempi!
Eiks olis iisi duunaa tohon sellanen terävarsi, että saisit pikaterässäästöpalan kiinni. Ei sen reiän tarvii olla neliö, kun sitä höylää nyt ei oo. Pyöreäkin käy. Sais vaan helposti terotettua käteviä teriä tohon hommaan. Toi kovametalli on tiukkaa kamaa hioa, että mun mielestä ei kandeis alkaa siitä tekee mitään salmiakkipaloja. Ja kun sen hiontaan pitäis olla timantti tai boorinitriittilaikka. Ne vihreät kyllä vähän syö kovametallia, mutta melkoista nysväämistä.

Niistä englanninpyöränrissoista. Joo kyllä kai niistä suurin osa ei oo kovia, mutta nyt kun oon asiaan vähän perehtynyt, oon edelleen sitä mieltä, että ne pitää olla kovia. Yks kökkäre välissä ja heti on kuoppa rullassa. Ja se kuoppa ei siitä kyllä enää mihinkään häviä. Mutta tästä ei kandee alottaa mitään vääntöä. Jokainen tavallaan.

Toi sun kiilauralaite kuulostaa hyvältä idealta, mutta pirun työläältä. Millon meinaat ehtiä prätkiä tekee? Ja vielä kerran. Jos sulla on toi jyrsin käytössä, niin sillähän se onnaa.

Spöke

Makeen näköinen systeemi, itellä ei viitseliäisyyttä (taitoa ;D) riittäis, mutta vähän OT; Niistä lontoonpyörän rullista, omani oon sorvannu moc:ista, osa on karkastu, osa on ihan sellaisinaan. Kovuustarve riippuu käytöstä. Ite rullailen usein hitsaussaumoja tasaisiksi, siinä pitää olla karkaistut rullat. Kun taas puhtaaseen peltiin ja alsaan riittää mikä tahansa paskarauta. Ja joskus jopa muovirulla...
-M-
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

Sami

Ai saatana! Hieno meininki. Itsekin tehnyt(yrittänyt) aikoinaan loivia koveria muotoja tallin manuaalisorvin teränpidintä pyörittelemällä, eli ikäänkuin päinvastainen liike kuin tuossa.

Vaikka nykyään tuleekin hoidettua homma noilla Hessunkin mainitsemilla napin painalluksilla, niin hatunnosto tekijälle. Kenties tehtyjä kikkareitakin osaa arvostaa paremmin kuin CNC-palloja kun valmistuslaitekin on omatekemä. Ja kyllähän tuo turvallisuudessa hakkaa viilan ja vieressä pyörivän sorvin pakan...

Natking

Wartsilan papereissa taajuusmuuttajaa kutsutaan ''frequency converter'' nimella.

Just trying to be different (like everyone else)