Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Keinuvipujen shimmaus vinkki!

Aloittaja Kiiski, 27 helmikuu 10, 20:43:52

« edellinen - seuraava »

Kiiski

Älkää koskaan käyttäkö niitä jousi shimmejä, mitä myydään shovelin keinuvipujen päittäisvälyksen säätöön. Vanha juttu, monet tietää mutta varmaan niitäkin, jotka ei tiedä. Ne menee poikki ennemmin tai myöhemmin ja aiheuttaa kaikenlaista tosi kivaa tuhoa kun lähtee kiertoon.     

jesse

lukihäiriöni saattaa kirjoittamiini teksteihin iskeä.... ja välillä luetun ymmärtämiseen...

vot

oli sit lähteny käveleen jousi simmi, onneks oli venttiilikoneistos kolmena osana...no nyt pitäs kaikki orkkinalisoida. riittääkohän 0.10mm päittäisvälys vai onko liian kiree?

Kiiski

Ei ole liian kiree, just hyvä.

Hemuli

Rautapäästä heitin just noi jouset hevokkoon ja sorvasin tilalle teräsholkit. En ihan noin napakkaa välystä laittanut mutta hyvin tuntuu pelittävän ilman ylimääräisiä ääniä.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Tuukka

Oikea tapa tosiaan olis sorvata oikean levyiset holkit, eikä laittaa mitään simmejä. Mun mielestä ne orkkikset on vaan jotenkin lämpökäsitelty. Jos sorvaa ne vaan jostain normi raudasta eikös vaarana ole, että alkaa lastu lentää? Onko rautiksessa alunperin jotain normi kovuuksista rautaa ko holkit?
C.O.G.

ma^ko

Kiikkuakselille holkkeja raudasta? Ettei pronssista?
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Hemuli

Ei ne holkit siellä mihinkään pyöri. Niissä on olake joka vastaa keinuvipuakselin olakkeeseen ja koko paketti puristuu tiukasti venakoppaan. Ihan samalla tavalla kuin niillä jousillakin, nyt vaan holkin pituudella säädetään keinuvivun päittäisvälys sen sijaan että siellä olisi rikki meneviä irto-osia.

ma^ko

Eihän ne pyöri, mut eiks kiikut viippaa niit vasten kuitenkin?
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Hemuli

No sitä vartenhan niihin jätetään päittäisvälystä.

Tuukka

Joo tiedän kyllä miten se keinuvipukoneisto toimii... Meinasin vaan, että mun mielestä ne alkuperäiset holkit on ainakin shovelin rokkereissa karkaistun oloiset. en ole kovuutta mitannut, mutta ei ne ainakaan mitään normi räkää ole. Jos niihin koviinkin tulee jälkeä kontaktista ajan kuluessa, niin miten sitten pehmeestä raudasta tehtyihin?

muok.

Siis onko rautiksessa alunperin jotkut jousi viritelmät? Shovelissa on holkit eikä mitään muuta. Luulen, että tässä aloittaja tarkoittaa shoveliin myytäviä jousiprikka henkisiä simmilevyjä jotka kuluttuaan poikki tapaavat hajoittamaan asioita kulkiessaan koneen läpi.
C.O.G.

seppo

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 13 kesäkuu 11, 21:10:58
Ei ne holkit siellä mihinkään pyöri. Niissä on olake joka vastaa keinuvipuakselin olakkeeseen ja koko paketti puristuu tiukasti venakoppaan. Ihan samalla tavalla kuin niillä jousillakin, nyt vaan holkin pituudella säädetään keinuvivun päittäisvälys sen sijaan että siellä olisi rikki meneviä irto-osia.

Korjataan nyt sen verran ettei sillä holkin pituudella säädetä päittäisvälystä - se ei yksinkertaisesti muutu holkin pituutta säätämällä. Jos sitä lyhentää niin keinu vaan siirtyy eri paikkaan ja se puoli johon öljy keinuvipuakselissa tulee, painuu enemmän sisäänpäin kun akseli-keinuvipuhässäkän laittaa kasaan ja kiristää sen mutterin. Eli tuo akselin paikka siis siirtyy ja sen mukana se keinun paikka.

Ainoa keino pienentää päittäisvälystä on porata holkin sisäreikään upotus - tämä lyhentää päittäisvälystä. Tuo upotus painuu keinuakselin 'sisälle' ja siten se välys pienenee. Vaikea selittää mutta tuolla tavalla voi välttää simmien käytön kokonaan.

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: puuhis - 14 kesäkuu 11, 00:53:43Ainoa keino pienentää päittäisvälystä on porata holkin sisäreikään upotus - tämä lyhentää päittäisvälystä...

No sitähän mä juuri yritin tuossa selittää - ilmeisen huonolla menestyksellä ::)...

Rautapäässä tosiaan on ohuen holkin lisäksi ihan kierrejouset ottamassa keinuvivun päittäiset pois, heitin ne helvettiin ja laskin välyksen kohdalleen pelkällä holkilla jonka tein kokonaan uudestaan teräksestä.

Hessu

Lainaus käyttäjältä: puuhis - 14 kesäkuu 11, 00:53:43
Ainoa keino pienentää päittäisvälystä on porata holkin sisäreikään upotus - tämä lyhentää päittäisvälystä. Tuo upotus painuu keinuakselin 'sisälle' ja siten se välys pienenee. Vaikea selittää mutta tuolla tavalla voi välttää simmien käytön kokonaan.

Ei ihan näin. Mä oon shimmannu ison kasan kyseisiä keinuvipuja. Aina ottamalla matskua veks akselilla olevasta kauluksen otsapinnasta. Eli siitä, mitä vasten toi holkki tulee. Tai jos on pitänyt saada lisää välystä, akselin toisessa päässä olevasta tulpan otsapinnasta.
Akselin asema muuttuu snadisti, mutta kyse on tähän asti aina ollu muutamista kymmenesosa milleistä, joten sillä ei oo mitään väliä.

Ei ne holkit taida alunperinkään karkaistut olla. Tehty vaan vähän paskarautaa paremmasta kamasta. Varmaankin CrMo:tä. Viila ja sorvinterä puree helposti. Jos mun tarttis tehdä sellaset, tekisin pronssista.

leafhill

Oho, löysin mokomat jousi-prikat rokkerien uumenista.
Jouset sovitus holkkeineen poistettuani, suurin löytämäni päittäis välys oli 0.35mm.
Onko tuollainen klappi vielä rajoissa?

( clymerin manuaali kertoo, että 0.6mm olis yläraja ? )