Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

raatis tarvii auton akun käynnistymiseen.

Aloittaja hazzinen, 05 huhtikuu 21, 14:44:45

« edellinen - seuraava »

hazzinen

-86 vuojen sportsteri juhlamuna 1100 joka kairattu 1200cc. Toissa talvena laitoin uudet männät ja andrewsin V-4 nokat. sen jälkeisen kesän vähäset ajelut käynnistyi melko hyvin normi mopon akulla, mitä nyt välillä takapotku rusahteli startissa. päätin tänä keväänä herätellä mokoman pommikoneen käyttöön ja latasin isomman 26Ah ruohoraktorin akun alkutartteja varten. startti pyöri melko nahkeesti joten laitoin vielä auton akusta löylyä niin pamahti heti käyntiin. näin sain pääsiäisen aamupäivinä konetta käyntiin. aattelin että on kyseessä vain jotain käytönpuutteesta johtuvaa, mutta tänäkin aamuna startti pyöri komiasti muttei edes lupaa. auton akulta pien hyppykaapelointi ja lähtee käyntiin välittömästi. kun kone hieman lämpiää niin sitten lähtee jo mopon akullakin käymään. onko jollain ollunna samankaltaista oiretta ja osaisi antaa diaknoosia?
RAPPIOTA JA DEKADENSSIÄ. 5.5 volttia

KariFS

Ei oo vallan tavatonta että on akku semmoisessa kunnossa että starttiin piisaa virtaa, mutta jännite putoaa startin aikana sen verran että ei elektrooninen(*) sytytys jaksa antaa kipinää. Auton akusta tulee sen verran boostia että jännite pysyy riittävän korkealla. On tullut havaittua jokunen kerta tämä ilmiö muutamien moottoripyörien ja autojen kanssa.

Lämpimänä sitten lähteekin, kun on akussa ”tuore latinki” ja konekin pyörii notkeammin.

Hyvä puoli tässä tilanteessa on se että mitä ilmeisimmin sulla on startti ja sen sähköt kaapeleineen sun muineen hyvässä kunnossa :)

(*) Elektroonisella tarkoitan tässä muita kuin kärjillä varustettuja järjestelmiä.
1983 Harley Davidson XLS1000 Roadster
1973 Honda CB350K4
1973 Honda CB125K5

Ei oppinut olutta ojaan kaada.

hazzinen

no kaikki sähkörojuthaa on genuiini orikinelliä, ei niitä oo vaiheltu koskaan. täytyy ottaa mitaten että paljonko tuo akku kyykkää kun laittaa startaten.
RAPPIOTA JA DEKADENSSIÄ. 5.5 volttia

Pekka äL

Ja tietty sekin, että kytkiksä apuvirran akunnapoihin, vai suoraan runkoon ja startille? Jolloin akkukaapelit on pois pelistä...
HD Electra Glide M8

sekatyömies


Kannattaa tarkastaa Pekka äL:n mainitsema akkukaapelien kunto.

Ota akku irti ja kytke eri kaapeleilla (apuvirtakaapeleilla) virransyöttö.

Jos starttaa paremmin, niin kannattaa tutkia akkukaapelien ja liitosten kunto.


Kaveri teki takavuosina -86 evolaiseen päivityksen 883->1200cc porauttamalla pytyt isommiksi. Tämän jälkeen starttaus onnistui vain uudella täysin ladatulla akulla.


Jos homma jää akun antamasta starttivirrasta kiinni, niin nykyään on saatavilla hätäisemmin virtaa purkavia malleja rajumpiin käynnistystapahtumiin   
"Ja kattoo taakke kuski meijerin, kun näköö iisiraiderin"
-Rehupiikles-

hazzinen

no semmosset viritykset mulla on, että pyörän omia kaapelia on tällä hetkellä jatkettu paksuilla hyppylangoilla että saahaa akku sivulaukkuun. siihen sitten kaapelit suorilla akun navoista auton akkuun.  ;D ;D

mutta juu kahton tuon tartille tulevan kaapelin tässä kunhan ennätän. tuo ei vielä siitä porauttamisesta hermostunnu mutta kun ne nokat vaihoin nii johaa alko narttuamaan. soon kisakonneet tällässiä...
RAPPIOTA JA DEKADENSSIÄ. 5.5 volttia

hazzinen

jahas oisko se mitenkää huonon käynnistymisen syy jos valmiiksi jäykkä moottori koitetaan käynnistää yhellä pytyllä? tulpanjohto paljastui melko huonoksi. jos se auton akulla sitten vaan sai sen vertikka enämpi sätkyä että virta pääsi tulpalle asti. jatketaan tutkimista.
RAPPIOTA JA DEKADENSSIÄ. 5.5 volttia

Merimies-Toni

Onhan tossa montakin vaihtoehtoo. Onko sulla mitään muuta oiretta siinä? Millai se kylmänä käy kun käyntiin lähtee? Jos potkii takas, niin voi jotain imuvuoto vaivaankin olla.
Pikkuvikoja, heleppo korjata

hazzinen

eipäs siiny ny muuta tunnu olevan kun tuo hankala kylmäkäynnistyminen.
RAPPIOTA JA DEKADENSSIÄ. 5.5 volttia

Jasu

On vähän samansuuntaisia kokemuksia tuosta mun "melkein moottoripyörämoottorisesta autosta" eli 602cc ilmajäähy-twinillä varustetusta Rättäristä. Muutoskatsastuksen takia, lähinnä puntarilla käynnin suhteen, tuli säästettyä jokainen kilo mitä pystyi, joten akuksi valikoitui 12Ah pikkuakku. Kesäkelissä piisaa hienosti, pitkälle syksyynkin, mutta pakkasten tullessa pyörittää muttei sytytä. Ei tosin montaa yritystäkään salli, kun akku on tyhjähkö, mutta käyntiinlähtöavuksi riittää jopa ylläpitolaturi joka pitää akun paremmin virtaa antavana ja jännitteen hieman sen maagisen tason yläpuolella... Ja kun on kerran saanut pörisemään, loppupäivän ajot ja käynnistykset sujuu ongelmitta, mutta pitempi tauko kuten yö, palauttaa oireet...

Nyt tuli tekaisseeksi telineen johon saa kiinni normikokoisen akun, saman mikä on noissa muissa viidessä liikkuvassa, helpottuu vähän sen osalta elämä. Lähtee kylmästäkin käyntiin ekan puristuksen yli päästyään...

Akkuna Pildeman päältäajettaviin traktoreihin yms tarkoitettu patteri, tuskin paljoa kylmäkäynnistysominaisuuksiin on panostettu. Riittää ja toimii kesäkelissä ihan hyvin, jopa keskuslukkoa kestää kesällä pitää kytkettynä, kylmällä katoaa akusta se vähäkin millä olisi toivoa käynnistyä. Ruisku toki ottaa omat virtansa, käynnistäessäkin, eli sekin aiheuttaa lisävaikeutta sähkön riittävyyden suhteen. Nyt kun tuskin puntarilla enää käy jatkossa, niin saa tuo isompi akku kulkea mukana. Niin, tarkoille meni, täyskokoinen akku, tankki täynnä, tai varapyörä mukana niin olisi pudonnut yksi jakkarapaikka pois...

Akun-startin sekä akun-moottorin väliset johdotukset laitoin uutta paksumpaa, se auttoi hieman, mutta ei pelastanut apuvirran tarpeelta. Tarkoilla kyllä oli, toisinaan lähti, mutta jos ei ekalla nykäisyllä jäänyt käyntiin, uutta yritystä ei tullut ilman lisävirtoja. Starttikin tuli kunnostettua uusien hiilien, puslien sekä ankkurin oikaisun merkeissä, helpotti sekin vähän mutten tarpeeksi sekään. Lopulta vain lisää kapasiteettia akkuun toi oikotien onneen...

Joskus monen tekijän summa, toisinaan ei muut helpotukset riitä jos puuttuu se tarpeellinen potku syöttöpuolelta. Jänniä metsästettäviäkin toisinaan, etenkin kun saa vain kerran vuorokauteen mahdollisuuden kokeilla käytännössä, paitsi silloin kun on niin kylmä ettei näpit kestä kauaa tutkimuksia...

KariFS

Rättäri...muutoskatsastus...massa... Hmm.

Ei kai tämä vaan ole sellainen 3- tai nelipyöräinen ”kirppu”?

1983 Harley Davidson XLS1000 Roadster
1973 Honda CB350K4
1973 Honda CB125K5

Ei oppinut olutta ojaan kaada.

Jasu

Ei, vaan vähän toisenlainen..:


Pikkasen lisää osia voimansiirtoon, lopulta puntarin mukaan aika vähän tuli painoa lisää. Ihan ei äkkiä tuokaan valmistunut, 19 vuotta ideasta kilpiin, Tragicom ehti muuttaa nimeään useampaan kertaan, asiaa tuli selviteltyä jo ARK:n aikaan...

Oli tuossa ekana käyttötalvena remmiahdin mukana vonkumassa, ja tulee aikanaan takaisin. Kivasti toi alavääntöä mokoma, isommille kierroksille ei jaksanut enää puhaltaa apuja, mutta aika paljon herkemmin meni ovi edellä kuin vaparina...

On tuossa muutama osa Harrikastakin, nopeus- ja kierroslukumittarit ainakin, saattoi jotain muutakin olla...

KariFS

1983 Harley Davidson XLS1000 Roadster
1973 Honda CB350K4
1973 Honda CB125K5

Ei oppinut olutta ojaan kaada.

hazzinen

nonii mainiota min topicci ryhty rönsyymään!! ;D ;D

Noniin tulpanjohdot vaihettu, alkuun ei kipinää vaikka laittas imatran perään. puolan päästä johtojen kevyttä muokkaamista ja jo ryhtyi särehtimään. räpättäen ja päpättäen käyntiin ryypyllä, hetken kävi ja sammua pössähti. hetki sahaten ja putkissa paukkuen lähti käyntiin ja tuntui pelittävän pienen ajolenkin aikaan ihan mainiosti. kävi tossa mielessä semmonenkin kauhuskenaario että onko tämä kaikki ähellys vain vanhettuneen pensan aikaansaamaa. tuoretta kyllä kaadoin päälle jonkinverran. No täytyy varmuuveksi ens syventymisellä vaihtaa polttoaines ja uus akku.
RAPPIOTA JA DEKADENSSIÄ. 5.5 volttia

hazzinen

lämpösenä lähtee edelleen napista hipasten käyntiin. kyllähää tämmönen paskavatkaamii syö miestä rotan lailla....
RAPPIOTA JA DEKADENSSIÄ. 5.5 volttia