Finnbikers

  • 27 Toukokuu 2020, 08:23:16
  • Tervetuloa Vieras
Tarkempi haku  

Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Kirjoittaja Aihe: Rakennetut katsastattomat moottoripyörät!  (Luettu 5313 kertaa)

jouni

  • Jr. Member
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 60
Vs: Rakennetut katsastattomat moottoripyörät!
« Vastaus #30 : 17 Maaliskuu 2020, 05:42:30 »

Kaikesta sitä vitutusta pitää kerätä... Niinku ei omista hommista riittäis  :) :o
Kirjattu

Hop Up

  • Jr. Member
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 74
Vs: Rakennetut katsastattomat moottoripyörät!
« Vastaus #31 : 17 Maaliskuu 2020, 12:54:44 »

No sehän on selvä että noilla massoilla kestää, mutta kun 217 > 205 niin tulee virhe jos hyväksytään.

MUOKATTU 18.3.
Itse asiassa en äkkiä löytänyt asetuksesta tai soveltamisohjeesta mainintoja etuhaarukan vaatimuksille sitä vaihdettaessa. Yleensä rakenne ei saa heiketä. Jarrujen osalta mainitaan että vaihdettavat jarrut oltava saman tehoisesta ja kokonaispainoisesta peräisin. Että etuhaarukka menenee tulkinnanvaraiselle puolelle jolloin vaikuttavia asioita voisivat olla esim, mitoitus ja ajoneuvojen moottoriteho. Tietenkin massojen ohella.
« Viimeksi muokattu: 18 Maaliskuu 2020, 19:00:49 kirjoittanut Hop Up »
Kirjattu

KariFS

  • Jr. Member
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 75
  • MC Debit
Vs: Rakennetut katsastattomat moottoripyörät!
« Vastaus #32 : 17 Maaliskuu 2020, 14:15:27 »

Ei taida prätkille olla mitään ilmoitettuja akselipainoja? Harleyssä tosiaan painopiste verraten takana ja harva pelkällä etupyörällä ajaa, paitti Cruise siinä yhdessä leffassa, mutta sekin oli kyykky  :D
Kirjattu
1983 Harley Davidson XLS1000 Roadster
1973 Honda CB350K4
1973 Honda CB125K5

Ei oppinut olutta ojaan kaada.

Hop Up

  • Jr. Member
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 74
Vs: Rakennetut katsastattomat moottoripyörät!
« Vastaus #33 : 18 Maaliskuu 2020, 18:31:31 »

Itse asiassa akselipainoja saattaa löytyäkin, ja sitä kautta saattaisi esimerkin haarukan vaihto olla laillinen, riippuen siitä että puhutaanko määräyksissä akselipainosta vai kokonaispainosta. Kuvassa GAWR-F ja GAWR-R. Edit: onko jossain määräyksissä viittauksia massoihin?
« Viimeksi muokattu: 19 Maaliskuu 2020, 09:30:06 kirjoittanut Hop Up »
Kirjattu

Hemuli

  • Administrator
  • ******
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7348
  • C.T.F.S.
    • Aliens Mc
Vs: Rakennetut katsastattomat moottoripyörät!
« Vastaus #34 : 18 Maaliskuu 2020, 22:55:05 »

Hoodeen akselimassat löytyy tehtaan mallikohtaisista korjaamomanuaaleista.
Kirjattu
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

JSmedby

  • Jr. Member
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 94
Vs: Rakennetut katsastattomat moottoripyörät!
« Vastaus #35 : 19 Maaliskuu 2020, 07:13:29 »

Hoodeen akselimassat löytyy tehtaan mallikohtaisista korjaamomanuaaleista.

Jep. niinkuin aiemmin yllä mainitsin; kun kaivaa, niitä löytyy. Jossain olen nähnyt myös maininnat 55% front, 45% rear tms.
Kirjattu

Tuusulan T-Bone

  • Hero Member
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2353
    • Bone´s home
Vs: Rakennetut katsastattomat moottoripyörät!
« Vastaus #36 : 20 Maaliskuu 2020, 08:31:51 »

Muistuttaisin, että tuossa vertailussa pitää puhua suurimmasta sallitusta kokonaismassasta, ei omamassasta. Keulan vaihdon osalta myöskään pelkästä akselimassasta ei ole mielekästä puhua, koska jarrutustilanteessa on mahdollista, että keula kantaa koko roskan massan.

Jonkin sortin vertailulaskennalla voisi pystyä osoittamaan, että kevyemmästä kapistuksesta pöllitty keula kestää myös painavammassa prätkässä. Tällainen laskenta edellyttäisi kuitenkin tarkat mitta- ja materiaalitiedot alkuperäisestä ja uudesta keulasta. Mahdollista, mutta ehkä hiukan hankalaa.
Kirjattu
"If it ain't long, it's wrong." - Sugar Bear