Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Shovelin öljypumpun liitännät + öljynkierto

Aloittaja Kokkonen, 30 tammikuu 10, 10:08:05

« edellinen - seuraava »

Lyytinen

Jos sinulla on noin hyvä tuuri, että tuo on ainut rikki mennyt kohta, niin oletko varma, että haluat koittaa vielä toisenkin kerran? Nostajan rulla kyllä ilmoittaisi itsestään, mutta sehän voi olla täälläkin varoitettu juttu eli jousiprikalla shimmatut keinut jotka ennemmin tai myöhemmin antautuu?

seppo

Lainaus käyttäjältä: Affe - 04 elokuu 11, 16:07:38
Moro,

Otin pumpun auki. Paluun kiilahan sieltä oli pettänyt. Rattaan väliin oli kiilautunut jokin, toistaiskesi tuntematon metallinkappale... Taidan hakea Moorelta uudet osat ja lyödä kasaan ja katsella mitä tapahtuu, ilmaantuuko lisaa metallia rattaille...

Palaillaan :)

Affe

Komppaan Lyytistä, jostainhan tuo metallipalanen on tuonne pumpun paluupuolelle tullut. Ymmärsin että sulla on melko orkkis tuo kapine - onko siinä vielä tuo enskan öljyn imu ja pumppupuoli käytössä (eli kierrättää koneöljyä enskassa) vai onko enskassa ihan oma öljy? Käytitkö breather valvea irti - mille sen poraus näytti ja oliko siellä breatherin sihdissä metallirojua? Itse ainakin katselisin vähän pidemmälle, ei tuo varmaankaan ollut ainoa irtometallin palanen tuolla koneessa. Tai sitten sulla on vaan onnea ja homma pelaa...

Affe

Moro,

Peli on tosiaan hyvin alkuperäinen, eli enskan öljyäminenkin on tehtaan jäljiltä, koneöljyn kierrossa. Tuo enska multa oli auki kun oli tarkoitus tutkia olisiko vetorattaan välistä tuupannut sen öljyn mikä syksyllä renkaan likasi... Into kuitenkin loppu kun juhannus tuli ja laitoin enskan takaisin läjään sellaisenaan. Mulla oli ensiöveto jo purettuna niin pitkälle että olisi pitänyt vetää pääakselilta kytkin irti mutta kun en saanut ajoissa hankittua ulosvetäjää niin jäi ens talveen :)  On tietty mahdollista että tuon enskan kanssa pelatessa jokin lastu sieltä irtosi ja jäi sisään mutta enhän mä sellaista kyllä myönnä :)
Pitää nyt miettiä yön yli avaanko tuon jakopäänkin...

Affe


Affe

No niin,

Avasin aamutoimikseni sen jakopään ja varsin siistiltä siellä näytti, ei metallipurusta jälkeäkään breatherin öljytilassa. Breatherin pinta todella siistissä kunnossa, samoin pesä. Verkossa oli pieni painuma, ikään kuin siihen olisi joku osunut mutta tuollainen siru ei sitä saa aikaiseksi, jollei sitten ole pyörähtänyt verkon ja pesän välissä...
Mutta koska mitään jälkiä siitä että jotain olisi vahvasti murenemassa ei löytynyt lyön myllyn kasaan ja kokeilen. Totta että jostain se metallin pala on sinne mennyt mutta kun ei muita löytynyt niin ei viitsi kesken kesä koko konetta purkaa että todetakseen ettei edelleenkään tiedä mistä se tuli :)

Jotta nyt tulisi vähän asiaakin tähän säikeeseen niin vastataan nyt vaikka yhteen kysymykseen joka itsellä oli kun tuota selvitin...
Öljypumpun saa ihan kivasti pois vaikka kone on paikallaan. Kansi pois, pumpun akselin circlip pois, rattaat pois, pumpun runko pois. Pitää vaan varoa ettei työnnä pumpun akselia sisään jolloin pumpun vetorattaan kiila saattaa tippua jakopäähän. Ei tietty ongelma jos jakopäänkin meinaa avata...
Kasaaminen sitten... no katsotaan, periaatteessa päinvastaisessa järjestyksessä niin kuin kirja sanoo :)

Affe

Jack

katto nyt se pumpun sisäpuolen kiila samalta akselilta ettei oo ottanu (liikaa) kipeää sekin.
Mulla poiki aikoinaan just se jakopään puoleinen kiila.
Flatheads!!!

Lyytinen

Kasatessa pitää muistaa, että ei väkisin mitään, jos ei mene suosiolla niin silloin pitää ottaa isompi leka.

Rautahauli

Öljyletkujen vaihto edessä viimeistään talvella, rosterikuoret sai vähän osumaa oikosulussa keväällä ja ne on muutenkin kovettuneet.

Nyt huohotus- ja öljyn paluuletkut nousee tankin päälle suorinta reittiä eli pakoputken ja runkoputken välissä, tämä ei varmaan ole paras reitti koska ne on oikeastaan kontaktissa pakoputken laippaan vaikka niitä on koitettu nippusiteillä pitää siitä irti. Ajattelin laittaa uudet letkut niin että tankin päältä alas mutta sitten ne kiertäisi runkoputken vasemmalta puolelta ja siitä pumpulle. Pitäisi sopia sitä kautta mutta pitää laittaa vähän pidemmät letkut.

Jos joku viittis laittaa kuvia omista ratkaisuista, ja siis pyörästä jossa on suht orggis osat näiltä osin ja neliskanttinen öljytankki, onko sellaisia? :D
FXEF-81

trumpetti

koitan huomenna saada aikaseksi kuvia kun mulla taitaa olla aika orkkismallin öljylinjat

Rautahauli

Kreit! Ja öljyletkujen reititys siis kiinnostaa.
FXEF-81

Rautahauli

Menee vähän hankalaksi muuttaa letkujen reittiä kun tuo jarrutukihässäkkä on edessä. Pitemmät ja notkeammat letkut tilalle jotka saa vedettyä öljytankin kylkeä nykyisiä alemmaksi ja kohti pumppua.



Niin ja toi letkut yhdistävä romikäikäle lentää helevettiin, toisen otin jo pois.
FXEF-81

Titus

Omaan laitoin lämpösuojan letkujen ja putken väliin eikä ole ongelmia letkujen lämpenemisen kanssa.Ei niille mun mielestä paljon parempaakaan reittiä löydy, tulee helposti jyrkkiä mutkia ja saattaa taittua lintalleen.Eikö ne kokolailla näin mene alunperinkin. Siis melkein takakäyrässä kiinni, ei tosin noin lähellä laippaa.Minä ainakin olen muutosvastainen tämän asian suhteen.

Rautahauli

Juu taitaa olla parempi että jätän tuon linjan mutta öljytankin kylkeä nuollen. Piilossa olevien letkujen vauriotkin saattaa jäädä huomaamatta, ajoissa.
FXEF-81

trumpetti

tuosapa muutama kuva.runkoputkessa on kiinike letkuille jolloin eivät mene läheltäkään pakoputkea, näkyy yläviistosta otetusta kuvasta.

Rautahauli

Kappas vaan, siellä tosiaankin on joku kiinnike. Pitää tsekata onko mun sykkelissä tuollaista.

Kiitos kuvista, noin ne laitetaan!
FXEF-81

trumpetti

se kiinnike on tuossa keskimmäisessä kuvassa olevan pultin alla ihan tavallinen rautalätkä jota vähän taivutettu ja painattaa letkuja laatikkoon päin