Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Startti

Aloittaja tase, 30 huhtikuu 16, 22:04:10

« edellinen - seuraava »

tase

Vaihtu moottori vm. 81 1340 shovelista 93 kuutiotuuman koneeksi, olettaisin että vakio startti ja aika vavalloista starttaaminen. Pitäisikö vaihtaa sartti tehokkaampaan vai tehoakku vai kenties molempia?

ma^ko

Vaihda ensimmäiseksi akun ja startin väliset johdot ja lisää yks maa.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

tase

Että kaapelit olis se ratkaisu startimoottorin tehonlisäykseen?

ma^ko

Alkuperäisten kapasiteetti on hieman riittämätön ja usein liitoksetkin hieman hapentuneet = jännitehäviöiä = laiska startti. Helpoista ja halvoista kannattaa aloittaa, on tapahtunut että ostetaan tehostartti ja uusi akku ja sitten vasta uusitaan riittävän hyvälaatuiset johdot ku ei vieläkään oikein sysää. Halvempi aloittaa varmistamalla että startille kulkee tarpeeksi virtaa.

Kyllä ysikolmosen pitäisi pyöriä ihan normi startilla ja akulla jos kaikki ehjää ja johdotus riittävä.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Kapteeni sika

Mulla on vakiomotti ja siinäkin oli alkuun sitä vaivaa että kun painoi nappia niin eka pyörähdys kuulosti siltä että ei jaksa mut aina se kuitenkin jaksoi. Tämä oire oli lähinnä kylmästarteissa.
25mm2 narut ja lisämaadotus startin persauksesta suoraan akun miikkaan korjasi tilanteen. Putsasin kyl startin samalla.

Kuva neljän vuoden takaa, siinä näkyy lisämaadotus. Sit kun startti irtaantuu seuraavan kerran niin hitsaan sen päätykoppaan varttituumaisen ruuvinpätkän johon saa kaapelin paremmin kii.



Sama orkkis hitachi startti on vieläkin...

tase

Kiitos vinkeistä, testataan ensin tuolla tappaa.

tase

Maata lisätty eikä tapahtunut sanottavaa muutosta, kovin on nihkeä pyörittämään. Eli kysymys kuuluu, auttaako 1,4 kw starttimootttori yksistään vai täytyykö myös akkutehoa kasvattaa. Akkuna nyt 32 Ah perinteinen, uusi akku.

shoveltimppa

Jäsen Ma^koa lainatakseni: "Virranantokyky on se mikä pyörittämistahdin määrittää, ei amppeeritunnit, ne vaan määrittää kauanko akussa riittää hönkää."

finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=1534.30

Eli saman ampeerituntimäärän akuilla voi tuo virranantokyky vaihdella suurestikin. Ne, joilla on kokemusta 1,4 kW starteista voivat kommentoida, että kuinka paljon sitä virtaa olisi hyvä olla tarjolla startatessa. katoitiko maadoituksen lisäksi myös  + kaapelin?

ma^ko

Jos sulla on perinteinen vesiakku, niin todennäköisesti tarvitset lisää starttivirtaa. Kokeile startata antaen tuhdeilla kaapeleilla lisävirtaa ja onhan lisämaan lisäksi plussakaapeli riittävä?
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

IsoD

Lainaus käyttäjältä: ma^ko - 09 toukokuu 16, 00:09:55
Jos sulla on perinteinen vesiakku, niin todennäköisesti tarvitset lisää starttivirtaa. Kokeile startata antaen tuhdeilla kaapeleilla lisävirtaa ja onhan lisämaan lisäksi plussakaapeli riittävä?

Kouluajoista on jo aikaa, vaan eikös 1,4kW startti halua 12V akusta startatessa 116A virtaa. Tuosta voi sitten viisaammat jatkaa ja laskea kuinka paksut kaapelit pitää akulta startille mennä, että jaksaa tuon virtamäärän kantaa.

Greasemonkey jake

käynnistyykö moottori silti, vaikka startti pyörittää "vaivalloisesti"?... jos käynnistyy, niin haittaako tuo "nihkeä" startti, vai onko pelkona vakiostartin hajoaminen?... katsellut kavereiden hirviömoottoreita(124-143), niin niissä kaikissa on puolipuristeet kansissa... oma lievästi piristetty buluseni "miettii" startatessa, etenkin kylmänä, mutta en ole antanut sen haitata... aluksi sydän kyllä jätti pari lyöntiä väliin, kun painoi starttinappulaa, mutta uskottelin itselleni, että se kuuluu asiaan...
If the river was whiskey, and I was a diving duck, I would never come up...

ma^ko

Lainaus käyttäjältä: IsoD - 09 toukokuu 16, 08:39:42
Kouluajoista on jo aikaa, vaan eikös 1,4kW startti halua 12V akusta startatessa 116A virtaa. Tuosta voi sitten viisaammat jatkaa ja laskea kuinka paksut kaapelit pitää akulta startille mennä, että jaksaa tuon virtamäärän kantaa.

Tuon 116A tuollainen 1,4kW ottaa kyllä periaatteessa, muttas kun startti on käytännössä oikosulkutilassa ennen kuin kone lähtee pyörimään, niin 116A vaan ei riitä. Akulla joka kykenee just johonkin 130-150A käynnistysvirtaan, on vain ihan turha yrittää käyntiin härräkkää. Kun lähdetään siitä että virranantoa akulla olisi hyvä olla se 300A niin jotta 300A saa akulta startille niin 16mm2 kaapelilla on jännitehäviötä 0,31V ja tehohäviötä yli 90W, 25mm2 johtimella jännitehäviöö 0,2V ja tehohukkaa vajaa 60W... tuo 0,2V jännitehäviötä metrille on siedettävä kun johtimet ei ole kauhean pitkät kuitenkaan, mutta ohuemmasta kuin 25neliömlliä ei pitäis itehdä johtoja. Vasta 50mm2 pudottaisi jännitehäviön luokkaan 0,1V/metri...
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

antkala100

Kattelin tässä ketjussa startin johtojen paikkoja
Mikäs mulla on pielessä ku startti näyttää tulevan kokoajan virtaa?

Kysynpä tässä samalla miten saa puolan toimivuuden mitattua?

013

Jos startti saa jatkuvasti virtaa niin silloinhan se starttaa koko ajan.
Jos niin todellakin on niin vikaa kannattaa etsiä solenoidista/startti releestä.
Pitäkäämme aina mielessä, että ideologiat ovat pakoa ajattelusta.

antkala100

Solenoidi tuli ton takia just vaihettua
Alkuun se pyöriki kokoajan vain akun kengän irrotus autto
Nyt ei pyöri lainkaan
Akunki rikko siin säätäes
Nyt ei löyy ees kipinää - menikö samalla puola?