Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Akku asiaa

Aloittaja jarde, 07 maaliskuu 10, 17:53:46

« edellinen - seuraava »

ma^ko

Virranantokyky on se mikä pyörittämistahdin määrittää, ei amppeeritunnit, ne vaan määrittää kauanko akussa riittää hönkää.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Greasemonkey jake

litiumakku ottaa itseensä tavallisella akkulaturilla tehdystä latauksesta... kaverini ajatteli antaa apuvirtaa tavallisella laturilla ja litiumakku syttyi tuleen... vahinko jäi aineelliseksi, mutta pahalla onnella olisi halli voinut palaa...
omassa bulusessa on 12V/48Wh litium-ionakku ja cca 240...
If the river was whiskey, and I was a diving duck, I would never come up...

ma^ko

Toi noissa litiumeissa ihmetyttää, et ne ottaa ihteensä ja tykkää kyttyrää jos lataa normi akkulaturilla... vaan silti mopon / auton / what ever laturin virrasta ei tykätä kyttyrää... tosin välillä niit tuntuu palavan ajoneuvoissakin. Ihmetyttää et mikä siin normilaturissa sen litiumin ärsyttää jos ajoneuvon normilataus ei...
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Poser Ana

Tuli ostettua akku kahteen kertaa  >:( Eka kaverin avustuksella Swedulta hyvään hintaa Yuasa jossa navat väärinpäin ! Tuntui riemuvoitolta kun pyörä oli nipussa, mutta akku ei käynyt, ja tietty laitoin ekaks paikalleen, napasuuksia ja koteloa kiinni laittaessa kattelin, että ei wittu ei nyt täsmää.....Äsken kävin hakemassa kalliin orggis ETX16 DEKA:n. Molemmat oli made in USA, mutta orggis yli tupla hintanen :o
+++ paskakuski, mutta ei ammatiltaan +++

Kiwi

Oisit laittanu pidemmät piuhat, eihän se sen kummempaa ole.

Greasemonkey jake

jos oikein ymmärsin mitä äsken luin, niin normiakun laturi(etenkin halvat) antaa latausta sykäyksittäin 0-15,6v ja noita sykäyksiä ei litium siedä... mutta auton/mp ym härvelin laturi lataa tasaisesti esim 13,8v, ja tuo jännite tippuu sitä mukaa, kun akku latautuu... mittasin bulusesta ennen ajoon lähtöä ja ajon jälkeen jännitteen koneen ollessa käynnissä... ennen ajoa parin päivän seisonnan jälkeen lataus oli 13,7v ja 40km myöhemmin 12,8v... lisäksi tämä sykäys hommeli selittää sen, että jos laittaa ledvalon kiinni akkulaturiin, niin se vilkkuu(töissä huomattu), mutta jos laittaa akun väliin ja laturin kiinni akkuihin, niin ledvalo palaa... jotain siniaaltoja jne...
nuo sykäykset pystyy havaitsemaan kirjoituksen mukaan kalliilla yleismittarilla ja ne siniaallot oskilloskoopilla... litium vaatii tasaisen latausvirran, jota siis moottoriajoneuvon laturi antaa ja litium akuille tehdyt laturit... myös lyijyakuille on tasavirtalatureita, näitä sanotaan ylläpitolatureiksi, joissa hienoimmissa on akun elvytystoiminto(jota ei saa missään nimessä tehdä litiumakulle)...
lisäksi ainakin omassa litiumakussa on jotkin "suojat" ylijännitteelle ja liian alhaiselle jännitteelle, jolloin akku lopettaa virran antamisen(tuttu ominaisuus akkuporakoneista)...
tuo ylijännite suojan toiminta on kyllä mysteeri, sen tajuan että akku "sulkeutuu" ja ei ota virtaa vastaan, mutta mihin se hukkavirta menee?... kuljettajan genitaalisille alueille, tahi hukkalämpönä ilmakehään?...
If the river was whiskey, and I was a diving duck, I would never come up...

NiLo

Lainaatuo ylijännite suojan toiminta on kyllä mysteeri, sen tajuan että akku "sulkeutuu" ja ei ota virtaa vastaan, mutta mihin se hukkavirta menee?... kuljettajan genitaalisille alueille, tahi hukkalämpönä ilmakehään?...

Kännyköissä ym piensähkölaitteden akuissa on elektroninen kytkin (fettipari) joka aukeaa ali-ja ylijännitetapauksissa.
Luulisin että mopon akussa on sama homma. Eli kun ali-tai ylijännitettä ilmenee niin kennoille menevä johdin katkeaa.
Mopo liikkuu siinä tapauksessa vain laturin varassa. Kun latausjännite kyykkää niin kennot kytkeytyvät taas mukaan.
Genitaalialueisiin ei pitäisi kohdistua tällejä ;D
Toimiva laturihan toimii niin että se katkoo ylijännitteet runkoon, joka muuttuu lämmöksi säätimen jäähyripaan.

Lainaaauton/mp ym härvelin laturi lataa tasaisesti esim 13,8v, ja tuo jännite tippuu sitä mukaa, kun akku latautuu... mittasin bulusesta ennen ajoon lähtöä ja ajon jälkeen jännitteen koneen ollessa käynnissä... ennen ajoa parin päivän seisonnan jälkeen lataus oli 13,7v ja 40km myöhemmin 12,8v...

Normaali karvalakkimalli auton/mopon laturi toimii niin että se tyrkkää n.14,4V jännitettä kokoajan.
Kun akkua kuormitetaan tai akku on tyhjentynyt niin, jännite on kyykännyt pienemmäksi ja mitä enemmän akku varautuu ja/tai kuormitus vähenee niin jännite nousee->laturi kyykkää vähemmän.
Eli jos sulla on bulussa ihan normi laturi niin sitten on joko laturi rikki tai sitten siellä akussa on jokin jännitteen kuormittaja joka kyykyttää laturin jännitteen 12,8V:iin, kun akku on täynnä?? 
Ihan rupee kiinnostamaan :) kerrotko minkä merkkinen sun akku on?

Ai niin.. Litiumit sietää pulssilatausta, mutta niissäkin on eroja kennovalmistajissa.
Toiset jopa tykkää pulssilatauksesta.

Se mitä peruslaturit ei osaa niin lataus pitäisi tajuta lopettaa kun akku on täynnä.
Latausvirtaa pitäisi myös himmata loppupäässä.

Nää on hankalia tapauksia ja näissäkin on eroja onko Cobalttia sisältävä Li-ion, cobaltiton rautafosfaatti LiFePO vai Litium-titaani..

Kuitenkin perusongelma on että laturi pitäisi olla tehty ko. akkuavarten, niin mopossa kun pistorasiassa.
Jos sinulla on vasara, kaikki näyttää nauloilta.

Poser Ana

Lainaus käyttäjältä: Kiwi - 09 toukokuu 16, 18:39:43
Oisit laittanu pidemmät piuhat, eihän se sen kummempaa ole.

Ei vaan jaksanu....pelkkää maajohtoa varten olis joutunu purkaa lokarin ja alakurasuojan swingin kohdasta, akkutelineen poistamaan, öljytankin johdotukset avaamaan, ostamaan kaapelia ja tekemään ne sopiviks....yms yms....että saa vääräänlaisen akun paikalleen  :P
+++ paskakuski, mutta ei ammatiltaan +++

Jasu

Lainaus käyttäjältä: Greasemonkey jake - 09 toukokuu 16, 19:55:23
tuo ylijännite suojan toiminta on kyllä mysteeri, sen tajuan että akku "sulkeutuu" ja ei ota virtaa vastaan, mutta mihin se hukkavirta menee?... kuljettajan genitaalisille alueille, tahi hukkalämpönä ilmakehään?...
Mikä hukkavirta? Se että laturin spekseissä kerrotaan sen tuottavan 40 ampeeria (siis esimerkiksi) niin se ei tosiaankaan sitä tee aina kun pyörii. Laturi tarjoilee vain sen verran virtaa kuin sitä kuormittavat laitteet ottavat, ei yhtään enempää, mutta siellä on se täysi kapasiteetti heti tarjolla jos tarvetta tulee...

Vielä yksinkertaisemmin, jos sulla on akku missä kerrotaan CCA eli kylmäkäynnistysvirta vaikkapa 340 ampeeriksi. Ei kai se akku anna sitä 340 ampeeria koko ajan, vaan vain sen mitä akkuun kytketty verme haluaa ottaa vastaan..?

kkuula

Moorroripyörän tapauksessa laturin ulostuleva jännite säädetään kuromittamalla sitä jännitteensäätimen toimesta eli jänntteensäädin ikäänkuin polttaa laturin antamat ylimääräiset tehot lämmöksi.
Ajoneuvokäyttöön tarkoitetussa Li-pohjaisessa akussa on oltava sisäänrakennettu latauselektroniikka mikä hoitaa latauksen ja jännitesuojauset. Poikkeuksena LiFePO4 jota voidaan ladata kuten lyijyakkua.
Sportster vm.87 Vantaa

NiLo

LainaaPoikkeuksena LiFePO4 jota voidaan ladata kuten lyijyakkua
Periaatteessa kyllä, mutta ei aivan.
Lifepo4 pitää ladata vakiovirralla 60%:iin asti, jonka jälkeen jatketaan vakiojännitteellä (3,65V/kenno).
Neljän kennon sarja (12V) latautuu sopivasti kun laturi tuuppaa max.14,6V.

Starttiakut tuskin on ikinä alle 60% varauksessa joten normi-laturi toimii sen vuoksi käytännössä hyvin.
Eikä akku hajoa vaikka sitä kiusaa väärällä latauksella, kennojen käyttöikä ja varauskapasiteetti vain kärsii pikkuhiljaa.

Optimi käyttöikä ja latinki saadaan kun kaikki kennot ladataan erikseen (Battery management system), sillon ei kennojen yksittäiset erot pääse vaikuttamaan kokonaisuuteen. Näin hifistellään sähkökulkuneuvoissa, missä mansikoita maksaville akuille toivotaan pitkää elinikää.

Jos joku innostuu hankkimaan lifepo4 akkun niin niissä on syytä takistaa niiden maksimi SALLITTU purkuvirta.
Se ei välttämättä ole likikään startin imemää tasoa. Startti saattaa jaksaa pyöriä, mutta akku voi kajahtaa laakista tai sitten ei?
Tekniikka kuitenkin niissäkin kehittyy kovaa tahtia.
Jos sinulla on vasara, kaikki näyttää nauloilta.

Jasu

Lainaus käyttäjältä: kkuula - 12 toukokuu 16, 22:13:58
Moorroripyörän tapauksessa laturin ulostuleva jännite säädetään kuromittamalla sitä jännitteensäätimen toimesta eli jänntteensäädin ikäänkuin polttaa laturin antamat ylimääräiset tehot lämmöksi.
Aika raju yleistys... ::)

On toki tullut omistettua pyöriä jossa lataussäätö toteutettiin kuvatulla tavalla. Mutta on ollut useampia sellaisiakin missä järjestely oli tasan sama kuin yleisin autoissa käytetty. Lisäksi sitten tasavirtavermeet, mutta ei sekoiteta nyt niitä enää tähän, ellei erikseen haluta..?