Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Rautapääbobber "Dirty Bastard"

Aloittaja Hemuli, 05 marraskuu 09, 15:39:51

« edellinen - seuraava »

ma^ko

Eli Hemulilla oli painovoimapakoteinen ohjurin voitelu... ja ilmeisesti korjasit "vahingossa, muun huollon ohessa".
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Hemuli

Näinhän siinä kävi. Hki-Joutsa-Hki reissuun varatuista öljyistä sai puolet tuoda takaisin kotiin, öljynkulutus putosi radikaalisti. Myös takana ajaneet kiittelivät onnistunutta korjausta, nyt pystyi kuulemma hengittämään normaalisti - pölläys tuli lähinnä rajummissa kiihdytyksissä vaihdetta vaihtaessa tai sitten moottorijarrutuksella. Näillä mennään loppukesä.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

72shovel

hyvä homma kyllä, että vika ei ollut tuon suurempi, ajoitteko muuten vääksyn läpi mennessä sen kanavan nostosillan yli sysmään päin? olin kaffella eilen aamupäivästä siinä kanavakahvilassa ja katoin että olisko ollut teikäläinen rautapäällä siinä letkan keskivaiheilla?

(oikeestaan olin panttina siellä toimimattoman electronin kanssa odottamassa kaveria maksamaan käteisellä kahvit juotuna)

Hemuli

Vääksyn läpi tultiin ja jouduttiin odottelemaan hyvän aikaa kun silta oli ylhäällä jonkun hemmetin juppiseilorin takia. Hieno pätkä kyllä se Vääksy-Pulkkilanharju-Sysmä, tuntui että kaikki muutkin tuli sitä kautta.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Hemuli

Johan se on määräaikaishuollon paikka...



Tänään ajoin Lahteen ja olisi pitänyt uskoa pyörän antamia merkkejä jo lähtiessä - kylmänä yski putsariin ihan kuin olisi aivan liian laihalla ja pari kertaa sammui ihan kuin bensan puutteessa. Mutta eihän sitä voi luovuttaa kun vielä ei edes satanut. Eli kohti Suomen Chicagoa.

Jossain Orimattilan jälkeen jos ajoi vähänkään kovempaa alkoi puutuminen nelosvaihteella - kolmosella jaksoi kyllä kiertää ihan hyvin mutta heti kun antoi mailaa nelosella niin ei mennyt mihinkään. Perille päästiin ja parin tunnin kuluttua kotiin lähtiessä oli käynnistyminen aika tuskan takana, pistin sen suoritusta seuraavan yleisön aiheuttaman jännityksen piikkiin ;D. Sain vehkeet tulille ja ajoin Hennalan risteyksessä olevalle Nesteelle tankille - siitä liikkeelle lähdettyäni härveli sammui seuraaviin valoihin eikä enää lähtenyt käyntiin.

Pikainen diagnoosi oli että venttiilit kantaa, meininki oli kuin tulpatonta mopoa polkis. Kaksi kesää on rautapää toiminut moitteetta niin mitäs sitä suotta työkaluja pitämään mukana. Onneksi samaan suuntaan oli matkalla myös kaverini kuorma-autollaan joten sain kyydin kotiportille asti - kunhan ensin käytiin täyttämässä vatsamme Sabre Mc:n maukkaalla nuudelipadalla, kiitosta vaan. Autokyyti ei muuten tuntunut yhtään hullummalta päätökseltä kun koko matkan Lahdesta stadiin satoi vettä.

Kotona ajattelin vaan ensin tarkistaa venttiilivälykset mutta sitten se homma lähti vähän lapasesta. Ensin huomasin että nostajapesissä on tolkuton sivuttaisvälys, sitten ilmapuhdistimen virkaa toimittavan Goodsonin päästäneen kaikki varpusta pienemmät partikkelit kaasariin ja kaiken kukkuraksi moottorin yläkiinnikkeen kustommutteri oli varissut taipaleelle. Eli kansiremonttiin, jos vaikka sais savutuksen kuriin.

En käsitä missä motocross-radalla sitä on tullut ajettua, putsarista läpi mennyttä hiekkaa löytyi aina sylintereistä asti. Ihme kyllä pytyissä ei ollut havaittavissa isompaa kulumaa, saa mennä noine hyvineen - käydään vaan kannet läpi.´

Ai niin, molemmat pakovenat kantoi. Mikä oli sinänsä mielenkiintoista koska olin ajanut puolitoista kesää ilman venttiilinsäätöjä eikä mitään ongelmaa. Sitten säädin venat tänä kesänä ja sen jälkeen tuli ehkä tonnin verran kilsoja ja nyt kävi näin.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 01 syyskuu 12, 21:56:19Ai niin, molemmat pakovenat kantoi. Mikä oli sinänsä mielenkiintoista koska olin ajanut puolitoista kesää ilman venttiilinsäätöjä eikä mitään ongelmaa. Sitten säädin venat tänä kesänä ja sen jälkeen tuli ehkä tonnin verran kilsoja ja nyt kävi näin.

Mielenkiintoista tosiaan. Vähän samoin kävi shovelin kanssa, kun päätin "varmuudeksi" tarkistaa tönäreiden säädöt. Ihmeteltyäni jonkin aikaa huonohkoa käynnistyvyyttä palasin omia jälkiäni takaisin ja kas, käynnistyvyys parani.

Tässä tapauksessa vika löytyi peilistä. ::)
Long John Stroker

Hemuli

Tais savutuksen syykin selvitä - ihan turhaan syytin ohjureita tai liian tehokasta öljypumppua...



Näyttäis ihan siltä että jotenkin kannentiiviste on falskannut palotilaan öljyn paluukanavan kohdalta. Miten, en ymmärrä. Kannet on plaanattu ja pyttyjen tiivistepinnat pyyhkäisty sorvissa tasaiseksi. Pyttyjen liekkirengas on tönäritarkkuudella noin 4,40 mm ja kannessa oleva upotus 4,10 mm - väliin tulee kuparipahvi jonka paksuus käytettynä on 0,83 mm. Eli ei pitäis jäädä kantamaan. Kannet on jälkikiristetty lämminkäytön jälkeen. Kuitenkin molempien pyttyjen tiivisteissä on tuollainen pitkä "varjo" paluureiän puolella ja takapytyn tiivisteestä näki vuodon selvästi - oli siinä karstaakin reiän ympärillä.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Rautahauli

Käryttääkö tuollainen tiivistevika jatkuvasti vai vaan joissakin tilanteissa esim tyhjäkäynnillä?
FXEF-81

Tuukka

Toi on vissiin kohtuu yleinen ongelma shovel-kantisissa bigtwineissä kuparitiivisteillä (ja muillakin). S&S kansien mukana tuli kuparitiivarit, niitä joutui jälkikiristämään muutaman kerran. Ekan parinsadan kilsan jälkeen pultit meni kiinni aika reilusti vielä. Käytitkö mitään töhnää noita asentaessa? Esim kupari spreitä?

C.O.G.

Tuukka

Lainaus käyttäjältä: Rautahauli - 02 syyskuu 12, 21:23:47
Käryttääkö tuollainen tiivistevika jatkuvasti vai vaan joissakin tilanteissa esim tyhjäkäynnillä?

Mulla ainakin ilmeni ihan samoilla oireilla, kun ohjurin vuoto. Tyhjäkäynnillä pöllytti vähän ja kiihdytyksessä, kun nostat kaasun vaihdetta vaihtaessa vähän enemmän...



C.O.G.

Hemuli

No pääasiassa savutus esiintyi juuri sellaisissa tilanteissa joissa väljät ohjurit vuotaa, moottorijarrutuksissa ja kiihdytyksen aikana vaihdetta vaihtaessa. Eli toisin sanoen silloin kun alipaine sylinterissä on voimakkaimmillaan - männällä on vauhtia mutta läpät on kiinni.

Mutta sitten härveli saattoi savuttaa myös ihan käsittämättöminä hetkinä, joskus oli koko tienoo sinisenä kun rauhallisesti lotkotteli menemään kylmällä koneella - toisinaan taas jo tyhjäkäynnillä pöllytti. Tämä seikka sai epäilemään muutakin vikaa kuin väljät ohjurit.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: Tuukka - 02 syyskuu 12, 21:28:59...Käytitkö mitään töhnää noita asentaessa? Esim kupari spreitä?

Kuparispray on harhaanjohtava nimi sille oikealle aineelle eli VHT:n Copper Gasket Cement. Se normi varaosakaupassa myytävä säpäräy on liukasteaine, tää on tosi tahmaista tatinaa. Sitä käytin, lisäksi tiivisteet löijattiin ennen asentamista.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Tuukka

Joo just tota kyseistä ainetta tarkoitin.
C.O.G.

Hemuli

Uudelta mantereelta tuli vinkkiä että rautapäässä saattaa käydä - varsinkin kansien plaanauksen jälkeen - niin, että kansipultit pohjaa reikiinsä eikä oikeaa momenttia saavuteta. Täytyypä pyyhkäistä siivu pultinpäästä pois, ihan vaan varmuuden vuoksi.

Kyllähän tossa saattaa jotain perää olla, nimittäin kun tota tiivistettä tarkemmin katselee niin toisella puolella näkyy lähes puolen ympyrän mittainen "varjo", ikäänkuin kansipahvi olisi meinannut falskata siltä matkalta.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

filtteri

jos asiassa on perää niin jos ei muualla ni tossa on toleranssit tarkalla,paljonko plaanauksessa lähtee tavaraa 0,10??.olen kyä kuullu joskus puhuttavan auton kansista että jos on monesti plaanattu saattaa tuota ilmiötä esiintyä.