Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Twin Camin jakopään ketjunkiristäjästatistiikkaa

Aloittaja Kokkonen, 03 marraskuu 09, 15:15:07

« edellinen - seuraava »

Kokkonen

Toisessa topiikissa on aiheena jakopään päivitys,mutta laitan tämä saksalaiselta TC foorumilta löytämäni statistiikan silti omakseen. Tässä näkyy, kuinka vaihtelevaa tuo ketjunkiristäjien kuluminen on. Hylkyraja manuskan mukaan on 2 mm syvä kuluma.

Harmi, ettei niksut ole mitanneet lainkaan pinionin vipotusta, vaikka se olisi kyllä tehtävä joka kerta, kun jakopäätä availee. Olisi ollut mukava saada siitä vastaava taulukko.

Taulukossa vasemmalla pyörän vuosimalli. Käännökset menevät minun piikkiini.
(Päivitetty 06.10.2010, värillisissä kiristäjä kulunut loppuun ja/tai tapahtunut vaurioita)
Tässä on nyt sitten tilaisuus kommentoida omia kokemuksiaan.
Minun 2002 mallissa noin 1 mm kulumat, ajettu 16 000 km.

2002 - 16.000km - n. 1 mm kulumaa (Suomi)
2005 - 18.000km â€" vähäistä kulumaa
1999 - 19.600km - vähäistä kulumaa
2002 - 20.000km â€" ei näkyvää kulumaa
2000 - 20.000km - vähäistä kulumaa
2004 - 20.000km - kulumaa (n. 1mm)
2003 - 23.000km â€" kulumaa (3-5mm) (??? vaihtoraja noin 2mm!!)
2005 - 23.643km - vähäistä kulumaa  (n. 0,5mm)
2003 - 24.860km - vähäistä kulumaa (n. 0,5mm)
2003 - 25.000km - ei näkyvää kulumaa
1998 - 26.000km - ei näkyvää kulumaa
2006 - 25.000km - vähäistä kulumaa  (viri-nokka)
2007 - 26.000km - kulumaa (n. 1mm)
2001 - 29.000km - ei näkyvää kulumaa
2002 - 30.000km - takimmainen loppuunkulunut
2004 - 30.000km - ei näkyvää kulumaa
2001 - 30.800km - kulumaa (0,5 - 1mm)
2000 - 31.000km - vähäistä kulumaa  
1999 - 32.000km - ei näkyvää kulumaa
2003 - 33.200km - ei näkyvää kulumaa
2004 - 36.000km - vähäistä kulumaa  
2003 - 37.000km â€" suuri kuluma, vain etummaisessa kiristäjässä (vaihdettu)
2005 - 37.000km - vähäistä kulumaa  
2001 - 39.126km â€" takimmanen kiristäjäpinta kulunut kokonaan  loppuun
2000 - 39.500km - kulumaa
2002 - 40.000km â€" kokonaan kulunut (viri-nokka)
2005 - 40.000km - etummainen < 1mm, takimmaisessa ei mainittavaa kulumaa
2004 - 42.000km - n. 1 mm kulumat
2003 - 43.000km â€" vähäistä kulumaa  
2001 - 43.000km - kulumaa 2mm (vaihto)
2003 - 43.000km - takimmainen loppuun kulunut
2001 - 45.000km - kulumaa (n. 1mm)
2000 - 45.000km - kulumaa 2-3mm (vaihto)
2002 - 46.000km â€" suuri kuluma (vaihdettava)
2003 - 46.000km - etummainen 1 -2 mm, takimmainen suuri kuluma (vaihdettava)
2002 - 47000km - kulumaa (1-2mm)
2001 - 48.000km - kulumaa (1-2mm)
2002 - 48.000km - kulumaa 1 mm
2003 - 48.000km - etummainen 1 -2 mm, takimmainen murtunut
2000 - 49.000km - ei mainittavaa kulumaa
2001 - 51.000km â€" suurta kulumaa (vaihto)
2000 - 52.000km - vähäistä kulumaa  
2001 - 52.910km - etumainen 1mm, takimmainen murtunut.
2000 - 60.000km - vähäistä kulumaa  (0,5 mm)
2001 - 60.000km - kulumaa (molemmat 1,5mm)
2003 - 60.000 km - kulumaa 1mm (vaihto)
2003 - 60.000km â€" jakopää vahigoittunut (ketjunkuluma syynä?)
2000 - 61.000km - noin 1 mm kulumat
2001 - 70.000km â€" kiristäjät loppuunkuluneet, moottorivaurio
2000 - 75.000km - kulumaa (n. 1mm)
2001 - 80.000km - kulumaa (n. 1mm)
2000 - 83.000km - kulumaa (n. 1mm)
2003 - 87.000km â€" kiristäjät loppuunkuluneet, öljykanava tukkiutunut
2001 - 88.000km - suuret kulumat ja murtuneet
2000 - 90.000km â€" suuri kuluma (vaihdettava)
1999 - 92.400km - sisempi kulkunut loppuun (Suomi)
2001 - 98.000km - kiristäjä tuhoutunut
2003 -100.000km â€" vaihto ammattilasen  mukaan ei vielä tarpeen

Statistiikka kertoo: viimeistään 40.000km kieppeillä tarkistettava!?
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Jussi

Kylläpä kovasti vaihtelee kuluminen, mukava olisi tietää kuinka paljon ajotavalla ja -olosuhteilla, sekä vaikkapa öljylaadulla/-vaihtovälillä on vaikutusta asiaan. Ja onko A ja B -koneilla eroa tuossa suhteessa.

Itellä -06 mallissa vajaa 45000 mittarissa eikä nyt ainakaan toistaiseksi hirveästi huoleta eikä kiinnosta paikkoja alkaa auki repimään. Eli kuluma ei tiedossa, tai siis ei todistettua kulumaa... Tiedä sitten saavatko Kokkosen tarinat huolen rypyt otsalle nousemaan, pitkät talvi-illat kun on edessä.

Kokkonen

Öljyistä spekuloitiin Saksankin foorumilla. Niiden vaikutusta on vaikea arvioida. Useat ajavat synteettisillä, jotkut mineraaleillakin. Kulumisyhteyttä öljylaatuun ei voi noista tarinoista saada. Eräs epäili synteettisen jopa edesauttavan kulumaa, mutta väitteelle ei ole tukea. Varsinkin kun useat ovat ko. öljylaadulla päässeet pitkälle yli 40 000 km.
Kuten statistiikka kertoo, harvoin alle 40 000 km tapahtuu mitään vakavaa, tai kiristyspalat kuluisivat loppuun ennen sitä. Kolme tapausta löytyy listasta. Senvuoksi tuo kilometrimäärä voisi olla tarkistuksen paikka, sillä sehän ei paljon vaadi, poski pois, uusi tiiviste.

Suurin syy vaihteluun löytynee itse ketjusta. Ne eivät ole tasalaatuisia ja etenkin niiden ulkopinnassa on paljon eroja. Niitä ei ole näet viimeistelty kiilloittamalla,vaan ulkopinta on sitä mitä palaleikkurista on tullut. Jotku ketjut ovat kuin raspeja, toiset sileämpiä. Viimeistely maksaisi paljon, se on jätetty kustannussyistä tekemättä. Tuloksena valtava laatuvaihtelu ketjujen kesken. Kuten huomataan, väliin toinen pala kuluu enemmän kuin toinen. Arpapeliä.
Ajotapa vaikuttaa myös. Huonolla ketjulla, paljon kierroksia koneessa, raspi hoitaa homman nopeammin loppuun.
Itse liukupaloissa on myös ollut laatuhettoja, joissain valuissa oli ilmakuplia.

Paras "modifikaatio" olisi ketjun ulkopinnan kiilloittaminen, kuten se on tuossa toisessa topikissa näytetty. http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=888.15

Kampiakseliongelma on eri asia, se saattaaa tulla jo muutaman tuhannen kilsan jälkeen. Sen kuulee kyllä, tai näkee pinionin heittoa mitattessa. Mutta se on jo eri tarina.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Kokkonen

Päivitin tuota statistiikkataulukkoa.

Samalla tuli luettua saksan foorumia. Siellä oli pohdintaa siitä, miksi takimmainen kiristäjä kuluu usein nopeammin.
Alla kuva kiristäjistä. Takimmainen on lyhyempi, molemmissa samat jouset. Tuo aiheuttanee takimmaiseen suuremman paineen ketjua vasten. Lisäksi ketjun kulkusuunta on eri, etumaisessa se "vetää", takimmaisessa "työntää" kiristäjää, joka myös saattaa osaltaan vaikuttaa kulumaan. Myös ketjut ovat eri mittaisia, takimmainen on lyhyempi ja kireämmällä. Takimmaisen ketjun nopeus on taas etummaista pienempi.
Tiedä sitten. Kun kyse kuitenkin näyttää olevan pääasiallisesti laatuvaihtelusta, onko noilla mainituilla seikoilla enää juurikaan vaikutusta tässä pelissä. Jos laatu olisi tasaista, niin ehkä sitten enempikin.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

JJA

Tuota, omassa näyttäisi olevan aivan vähäistä kulumaa, 2001 ja 43 000 taulussa. Voiko tuota kiristäjää avata surutta tuolla 12 mm avain ruuvari systeemillä vääntämällä auki niin että näkee tuon kulutuspinnan oikein selkeästi ?

xlh

#5
Eli nämä pitää ylimääräistä ääntä ennen kuin täysin finito,right?
street bob -08 47tkm

Kokkonen

Lainaus käyttäjältä: JJA - 06 lokakuu 10, 21:39:55
Voiko tuota kiristäjää avata surutta tuolla 12 mm avain ruuvari systeemillä vääntämällä auki niin että näkee tuon kulutuspinnan oikein selkeästi ?

Kyllä. Sen takimmaisen tarkistus on hieman hankalampaa mutta onnistuu ruuvarilla kampeamalla. Pikku peili vois auttaa tarkastelua kun laahuri on lukittu yläasentoonsa.

Täällä on nuo kuvat jos joku ei ole vielä niitä löytänyt. Ja tuon topiikin sivulla 5 on lisää "tee se itse" työkaluja
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Kokkonen

#7
Lainaus käyttäjältä: xlh - 06 lokakuu 10, 22:41:50
Eli nämä pitää ylimääräistä ääntä ennen kuin täysin finito,right?
street bob -08 47tkm

Siinä vaiheessa kun siellä on jo metalli vasten metallia, niin saattaa jotain ylimääräistä ääntä alkaa kuulumaan. Ulinaa? Tuo vanhemman (1999- 2006, Dyna -05) mallinen kiristäjä lohkeaa reunasta, kun se on tarpeeksi kulahtanut ja silloin siinä alkaa olla kiristäjän metalliosat ketjua vasten. Kuva 1.
Sanovat että tuosta vielä 5000 km ja sitten saattaa tulla konevauroitakin.

Pelkkää kulumista ei varmastikaan mistään äänestä voi kuulla, niin kauan kun pintaa on jäljellä. Jos öljynsuodattimesta löytyy muovitöhnää tai palasia, se kertoo orastavasta vauriosta. Kannattaa stekata vaihdon yhteydessä.

-08 malleissa on nuo jo hydrauliset kiristäjät (kuva 2), joten niissä ei ole tuota samaa ongelmaa esiintynyt.

"Kyllä amerikkalaiset löytävät oikean ratkaisun, kunhan ovat ensin kokeilleet kaikkia muita."
W. Churchill
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

ma^ko

Onko olemassa jokin järkiperäinen syy, miksi noissa on jakopää toteutettu ketjulla eikä ratasjakopäänä?
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Raimo-Raato

Lainaus käyttäjältä: ma^ko - 07 lokakuu 10, 18:53:51
Onko olemassa jokin järkiperäinen syy, miksi noissa on jakopää toteutettu ketjulla eikä ratasjakopäänä?

Jakopään hiljaisuushan tuossa oli alunperin kait perusteluina koko systeemin kehittämiselle. Rattaat ois äänekkäämpiä. Jännä muuten että sportsteri on edelleen tuotannossa meluisine jakopäineen  ::)
A.K.A. Rambe

Kokkonen

Lainaus käyttäjältä: xlh - 06 lokakuu 10, 22:41:50
Eli nämä pitää ylimääräistä ääntä ennen kuin täysin finito,right?

SS454, sulla oli to sisempi kiristin ihan loppu, http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=1407.15

Pitikö jakopää silloin jo jotain omituista ääntä?
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

ss454

Lainaus käyttäjältä: Kokkonen - 13 lokakuu 10, 10:47:59
Lainaus käyttäjältä: xlh - 06 lokakuu 10, 22:41:50
Eli nämä pitää ylimääräistä ääntä ennen kuin täysin finito,right?

SS454, sulla oli to sisempi kiristin ihan loppu, http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=1407.15

Pitikö jakopää silloin jo jotain omituista ääntä?

Ei kuulunut eikä kukaan tuttavakaan huomauttanut eli tuskin omassa kuulossakaan vikaa. Öljynsuodattimessakaan ei mitään ihmeellistä näkynyt niin nähtävästi isommat partikkelit oli vielä siellä jakopäässä öljypumpun alla ja hitusia ei taas osannut katsella. (tuskin niitä olisi nähnytkään) Oluen kanssa on pähkäilty, että voiko tuossa välttämättä ääntä tullakaan jos ketju vain pysyy kohdallaan ja kaikki partikkelit sattumalta tuolla jakopään sisällä ilman öljynkiertoon lähtemistä. Kiristimien hionta kun kuitenkin niin tasaista ja ääneen tottuu. Toki saa tämän hajatelman mielellään tyrmätä.

Merimies-Toni

lisää statistiikkaa: 2001, 33 tkm nighttrain. N. 1 mm kulumaa näytti olevan molemmissa. Eiköhän noilla vielä toiset kolme kymppiä ajele. Laitoin kannen kiinni ja juttelin mukavia. . .
Pikkuvikoja, heleppo korjata

hdjokke

On ehkä vähän vanha topicci, mutta näinpä tulevat kokemukset saman otsikon alle.

Ajattelin päivittää omat kiristäjäkokemukseni tähän, kun vaihdoin TC-88 stokkiöljypumpun Feuling:iin. Vanhoilla kiristäjillä oli ajettu n. 20 000 km, eikä ne olleet kovinkaan kuluneet. Etummaisessa oli käytännössä vain pinta raapiutunut rikki. Taaimmainen oli minunkin tapauksessani kulahtanut hieman enemmän, mutta vähän. Päädyin vaihtamaan kiristäjät, kun oli kone muutenkin auki, ja taaemmasta oli myös irronnut lukkorengas. Tämä sai laahaimen liikkumaan akselissaan, mutta ei nyt sentään irti lähtenyt. Jäi vissiin nojaamaan nokkakammion seinään, ja oli kulunut vähän epäkeskosti.

Kiristäjien lukkorenkaat ovat tosi ohutta tavaraa, joten niiden kanssa täytyy olla tarkkana, jotta eivät jää löysälle. Ne eivät mahdu kiertämään öljynkierron mukana, sen verran on halkaisijaa.

Kiristäjät on muuten tietenkin täällä Suomessa aika kalliit, 80â,¬/kappale. Niitä ei muuten taida olla saatavana tarvikeosana. Olen itsekin sitä mieltä, että 40 000 km on hyvä tarkastusväli TC-88:n kiristimille.
Jokke

FXD

Kiitos hdjokke kokemuksista, täällä alkaa olemaan tuo maaginen 40tkm mittarissa ja ilmeisesti siis avauksen aika lähenee. Uskaltaiskohan työntää vielä tämän ajokauden, ei millään viittis kesken alkaa availemaan :P
M-B vikakoodien lukemisia/nollaamisia Kouvolan alueella