Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Twin Cam ja jakopään päivitys apuja

Aloittaja ss454, 08 helmikuu 10, 12:30:19

« edellinen - seuraava »

Hemuli

Ei niillä öljyreikien suunnalla ole mitään merkitystä, öljy pääsee kiertämään nostajan kyljessä olevaa upotusta pitkin.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Pete73

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 11 helmikuu 10, 21:49:28
Ei niillä öljyreikien suunnalla ole mitään merkitystä, öljy pääsee kiertämään nostajan kyljessä olevaa upotusta pitkin.

Raamattu kehottaa silti laittamaan ne reikä ulospäin.

Jos noi laaharit pahasti v***ttaa,laittakaa ratasjakopää,loppuu kulumiset siihen.
Aliens MC Vantaa

Kokkonen

Ne lohkoon tulevat nokka-akseleiden neulalaakerit ovat siis Timkenin Torrington B-148, (joilla korvataan INAn tekeleet), eikä ne laakeriliikkeessä, taikka HD tarvikkeenakaan maksa kuin noin kympin kipale. Takimmaisen nokan tulikevyssä (tai nokkalevyssä) oleva laakeri oli alussa kuulalaakeri, se pitää vaihtaa rullalaakeriksi, jos ei ole jo tehty. Tuossa SE:n sarjassa se näyttäisi olevan mukana.
Tuolla SEn sarjanumerolla kun hakee netistä, niin vaihtoehtoja tulee, reilu 400 taalaa satsi. Itse kun niitä punnitsin, olisin ko sarjan hommannut St. Pauli Harleyltä, joka nimestään huolimatta on jenkkilässä. Mutta kuten jo tiedetään, päädyin Andrewsin sarjaan.

Kun purin jakopään, kuvasin nostajat, niissä oli reiät ulospäin, mutta kuten Hemuli totesi, ei sillä toiminnan kannalta ole väliä. Itse laitoin ne samalla tavalla, samaan pesään, takaisin, jotta paikka ja rullan pyörimisuunta pysyi samana. Tiedä, onko silläkään sitten väliä.

Vaihdoin nokat, mutta en kuluman takia vaan pakosta, kun ne eivät Anteron satsin kanssa sovi. Nyt on hyllyssä lähes uuden veroiset orggis nokat  ;)
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

ss454

Vepi, selvästi ollut liikaa jännitystä kun pitänyt samantien paikka purkaa esille ja vasta sen jälkeen aletaan osia ostamaan. ;) Itsellä vielä avaamatta, mutta osaa on tilattu sieltä sun täältä. En edes yritä päiväunissa toivoa, ettei hommaan tarvitsisi ryhtyä.

Ebaystä tuo SE:n satsi löytyi 350$ saa nähdä mihin hinta nyt jää kun siihen tulli tulee päälle. Jos nyt yleensä lähtee toimitukseen. Ebay:n ja Chicagoharleyn sivuja tullut katsottua eri osien kanssa ja missä hinta halvin niin yrittänyt ne tilata. Sen verran laiska olen kiertämään edes kotimaan liikkeitä, että jos netistä saa osan samaan hintaan en viitsi lähteä katsomaan jollekin tiskille kaverin ilmettä kun se tutkii varaosakirjoja löytyykö sitä osaa minkä numeron selvästi sille heti ilmoitan. Taitaa jopa tulla halvemmaksi maksaa vaikka netissä 5â,¬ ylimääräistä kun laskee omat polttoainekulut+ajankäyttö. Tietenkin jos tykkää jutella ihmisten kanssa ja juoda mahdollisesti ilmaista termoskahvia niin kannattaa sitten miettiä autolla ajamista.

Itse tähän operaatioon heräsin vasta Lahen Mp messuilla V-twin cityn osastolla. Siinä kun tutkin sitä avattua konetta ja pyörittelin niitä laahareita. Ajattelin, että onpa kumma kun ei asiasta enempää kuule ja tosiaan nuo jenkkien jutut tuli sitten noteerattua.

Edelleen kiinnostaisi tulla seläntaa katsomaan kun joku tämän homman tekee, mutta haluaako jokainen kirota yksinään miten hienosti rakennettuja vehkeitä ajetaan.

Pete73

Ameriikan lehdissä on noista laahareista höpisty jo aikapäiviä.Ovat sahailleet öljysuteja halki huolloissa nähdäkseen onko muovihöttöä öljynkierrossa.Laahareista lähtevä puru tukkii mielellään männän skirt oilerit ja muita ahtaita kanavia.

Mutta toisaalta.....valtuutetun Suomen jälleenmyyjän huollossa sanottiin,ettei ongelmia ole liikaa ollut.Miten ton nyt sitten ottaa.Itte tosiaan kiillotin ketjut ja vaihdoin laaharit.

www.debrixcycles.com siellä suht halpoja Andrewsin ratasjakopää-nokka sarjoja.S&S tekee kyllä kaikki noi ratasjakopäät,myydään vaan eri nimien alla.
Aliens MC Vantaa

vepi

Kyllähän siinä vähän yöunet meni kun näin tämän V-twin cityn nettisivulla  http://www.vtwincity.fi/twincam Eikun heti purkamaan ja tarkastaa mitä se on syönyt niin tietää mitä osia tarvitaan. Kyllähän se v****taa parhaan ajokauden aikana alkaa mopoa rassaamaan sitäkin on joskus tapahtunut. ;D

Tulihan tuolla messuillakin pyöriteltyy sitä s&s demoversiota ja kyllä raskaalta vaikutti laaharien kanssa,vaikka tulin siihen tulokseen ,että tää on vaan myyntikikka onhan se raskasta pyörittää,kun kaikki paikat on kuivana,mutta laitetaanpa vähän öljyä ketjuihin,laahareihin ja laakereihin no johan alkoi pyöriä herkemmin,mutta ei kuitenkaan niin herkästi kuin ratas versio.

bikermouse

sisempiä laakereita esim http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Harley-TC88-Inner-Cam-Bearing-B-148-Timken-Torrington_W0QQcmdZViewItemQQhashZitem4839334b1fQQitemZ310197308191QQptZMotorcyclesQ5fPartsQ5fAccessories
eli mbsmfg on myyjän nimi tuli suomeen 16,9$ kotiin kannettuna 2kpl b148 lakruja.
mulla olis myös ne sisemmän laakerin ulosvetäjä ja ulompien laakerien puristin päät(haara kappale)
jota voisin lainata sopivaa korvausta vastaan kaverille joka ei niitä särje-
lukitus pala löytyy myös.


T:Harri

Kokkonen

#22
Lainaus käyttäjältä: ss454 - 12 helmikuu 10, 07:55:37
Edelleen kiinnostaisi tulla seläntaa katsomaan kun joku tämän homman tekee, mutta haluaako jokainen kirota yksinään miten hienosti rakennettuja vehkeitä ajetaan.

Kannustan hommaan ryhtymistä. Ei ollut mullakaan mitään kokemusta TC:n jakopäästä, eikä oikein työkalujakaan, mutta sain päivityksen tehtyä ja kone käy (testattu 10 sek  ;D)! Rauhallisesti ja järjestyksessä. Ohjeita löytyy tästäkin foorumsta ja netti on ulkomaakielisiä pullollaan.
Koneen valuosat ovat hepposempia kuin vanhemmissa vehkeissä, joten tarkkana niiden kiristysmomenttien kanssa. Itse hommasin noille pikkumomenteille sopivan avaimen jostain polkupyöräliikkeestä.
Toki on hyvä, jos pääsee kimpassa homman tekemään, suosittelen lämpmästi sitäkin.
Ja kokemukset ja vinkit sitten tänne muillekin näkyviin ja tiedoksi. :)

Tuo nostajavinkki - pikkulohko-sopivuus oli hyvä. Oliko sulla siihen joku pikkulohkon osanumero?
Jostain ulkomaan foorumista luin myös jotain vastaavaa.

Ohessa V-Twinin kataloogin sivu, josta näkee jakopään kilkkeiden osanumeroita.

http://www.vtwinmfg.com/catalogs
/cyr/pdf/16.pdf


Edit: 22.03.2010
Tuolla V-Twin sivulla oleva osa numero 22: 25593-99 Cam Drive Sprocket, 34T 1999-05, OEM osanumero on väärä. Rihloilla oleva on 25716-99 ja kiilalla oleva 25563-99, joskin nämäkin pienellä varauksella. Nämä ovat leveään ns. hiljaiseen orggis ketjuun.
Tuo toinen numero 22: 25728-06 As Above 2006-up, on rullaketjuratas.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

ss454

#23
Ei homma pelota tai jännitä sinänsä, mutta oikeiden työtapojen löytymiseksi olisi helpompaa seurata kaveria joka tuon vähintään kerran tehnyt tai sitten olla mukana jonkun kanssa että olisi kaksi päätä miettimässä parasta työtapaa jollekin toimenpiteelle.
Työkaluina iso ja pieni momenttiavain kuuluneet tallin hyllylle jo vuosia ihan siitä syystä että en ole kovin hyvä arvioimaan omalla kädellä sopivaa tiukkuutta. Sen verran mennyt kierteitä pilalle, että momenttiavainten oston jälkeen kaikki on ollut vain säästöä turhasta puuhastelusta. Varsinkin tässä Amerikan puolivalmisteessa tuntuu olevan pirun paljon sormitiukkuudella olevia momentteja ja pitää olla vuosien kokemus että niitä ilman momenttiavainta uskaltaisi tiukata. Taitaa tärinätoleranssit olla juuri sellaisia että jos liian tiukalle vedät jotain murtuu/katkeaa ja liian löysälle jätät niin tien varsilta saa palikat käydä keräämässä.
Tuosta laakerista naurattaa, että taisin flunssaisena tilata niitä kaksi paria enkä vain kahta laakeria. No hintahan oli sen verran edukas, että tuskin tuo itkettää pitkään.
Pienen maitopurkin kokoinen ultraäänipesuri jo tuli Kiinasta, mutta nyt odottelen ensimmäisiä palikoita rapakon takaa. Kunhan tiivisteet saapuu, niin sitten varmaan jo uskaltaa alkaa paikkoja aukomaan. Chevan pikkulohko kun pihassa, niin rohkeasti tilasin siihen sopivia nostajia Rockautosta LIF3101 Valve Lifter (8409.91.0000) $ 2.34 8kpl $ 18.72

Edit: ja nuo nostajathan ei ole sitten rullaversioita. Tuli onneksi selvitettyä ajoissa.

ss454

Eilen tuli aukaistua ja tuon näköinen tilanne itsellä eli viimeistään oli hyvä aika tähän hommaan ryhtyä. Tänään sitten ostamaan pulttisaksia ja tutkimaan työntötankojen poistoa. Jos vaikka saisi illalla sisemmänkin laahaimen näköpiiriin.


ss454

Ja päivitystä sen verran, että taaemmasta on pala jo lähtenyt irti. Oheisissa kuvissa kaksi partikkelia mitkä öljypumpun alla lymyili ja huono kuva tuosta sisemmästä kiristäjästä josta tuo isompi pala ainakin irronnut. Tuo kiristäjä jo muutenkin aika lohduttoman näköinen. Kilometrejä tuossa mopossa olikin jo 92400 km, mailimittari niin jotenkin päässä oli konversio tuosta vielä 80tkm puolella. Vielä pitäisi laakerit irroitella ja nokat tuosta vanhasta levystä ja sen jälkeen onkin osien odottelua.

Kokkonen

Sanoisin, että remotti ei ala hetkeäkään liian aikaisin  :)

Onko tuosta kiristäjästä ja ketjusta miten lähtenyt metallia liikenteeseen? Näkyy sellaisesta merkkejä jakopäässä?
Onhan tuo muovitöhnäkin kuulemma tukkinut joissain tapauksissa öljykanavia.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

ss454

En kyllä huomannut että erityisemmin tuo metalli olisi näkynyt missään. Luultavasti sen verran hienoa pölyä, että ns. sakkana oli siellä öljypumpun alla.

Kokkonen

#28
Lainaus käyttäjältä: ss454 - 10 helmikuu 10, 10:13:00
Jätän sitten nokat tilaamatta. Nostajista on muutamallakin Jenkkifoorumilla mielenkiintoista juttua. Esim. että SB Chevan nostajat kävisivät suoraan noihin. Tuossa väitettiin että Cranen mallinumerot erit HD:n ja Chevan nostajille mutta fyysisesti sama tuote. (vähän taas dejavu kuin öljynsuodatinten kanssa, itselläkin ihan hyvin m-filter toiminut vaikka ei olekaan kromattu)
Toinen mielenkiintoinen juttu liittyi valmistajiin eli ensimmäiset 18538-99 oli valmistanut Hylift näitä siis 1999-2001 malleissa ja sen jälkeiset 18538-99A sekä 18538-99B mallit tehnyt Delphi. Hylift omistaa jonkun patentin tuosta hydraalinostajan painejärjestelmästä ja sen takia tuo Delphin eka sarja olisi ollut huonompi. Ja vasta seuraavassa päässeet lähelle tuota alkupään tavaraa.
***
Harvemmin on alle 300 tkm ajetussa V8 moottoreissa nostajat säännöllisesti öljyt vaihdettaessa kilahtaneet. Eli luulisi kestävän myös V2 moottorissa.

Palataan tähän nostajajuttuun vielä. Tuli nettiä kohnattua ja tietoa sieltä löytyy, mm. tuosta valmistaja-asiasta: http://www.automotivemachine.com/index.php?option=com_content&view=article&id=46&Itemid=53#lifters

Mutta alan keskusteluissa tulee myös esille tuo chevyn nostajien vaatima öljynpaine, joka on 30 - 60 psi, kun taas TC:n paineet ovat 16 - 40 kun kaikki on kunnossa. Eli tyhjäkäynnillä chevyn nostajilla olisi odotettavissa nakutusta venttiilikoneistosta? Sitähän myös tuossa automotivemachinen kirjoituksessa käsitellään, että vaikka nostajat ovat ulkomitoiltaan samat, sisäpuoli on erilainen juuri tuon vaadittavan öljynpaineen takia.
On mielenkiintoista kuunnella kommenttisi kun uudet nostajat ovat paikallaan. Onhan niitä vakiovehkeissä käytetty, mutta kovemmilla vettiilijousipaineilla saattaa äänet ennestään lisääntyä.
Nythän on taas ilmeisesti (?) saatavana "hiljaisia" nostajia myös MoCon tuotteina 18538-99 (Johnson-Hylift) jotka ovat hiljaisempia kuin Delphin -99A ja  -99B. Valmistajia on muitakin, Feuling, Zipper.....
Mulla nostajat nakuttaa (-02 TC) ja kuvittelin sen johtuvan ainoastaan öljypumpusta. Nyt se on vaihdettu ja odottelen kevään koeajoja, jotta pääsee kuulostelemaan hävisikö kuuman koneen tyhjäkäyntitikitys. Noiden nostajavuosilukujen perusteella siinä saattaa olla jotkut nuo 183538-99A, eli modifioidut chevy nostajat, jotka ovat siis tunnetustikin äänekkäät.
Nimim. "Meneekö nostajatkin vaihtoon?"
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

ss454

Tässä edelleen yhtenä vaihtoehtona vanhojen nostajien säilyttäminen. Nimittäin ei tuolta mitään ylimääräisiä ole kuulunut ja kulumista ei ainakaan pikaisesti ollut havaittavissa. Pitää nyt tänään töiden jälkeen vähän tarkemmin katsoa miltä tilanne näyttää. Toisaalta pikatönäreillä noiden vaihtohan ei pitäisi olla mikään kovin hankala operaatio.