Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

mittoja kiitos :)

Aloittaja sakke.vee, 22 syyskuu 14, 21:12:01

« edellinen - seuraava »

sakke.vee

Pytyt purettu -81 shovelista pois. Hyvännäköset on. Olisko jollain heittää mittoja missä toleransseissa porauksen pitäisi olla? Stand kokonen 1340. Jos ei ois vielä ylärajalla / kovin soikeena, ni menis ihan hoonaamalla.
Ja sit jos vielä saisi ton kiertokankien yläpään sivuttaisliikkeen max mitan, ni tietää purkaako alakertaa pidemmälle auki..
-Kiitos

Tuusulan T-Bone

Ei pytylle suoraan oo mitään mitta-arvoa, se koneistetaan männän mitan mukaan lisättynä männän valmistajan määräämällä välyksellä. Vähän männästä riippuen öpaut 15 satkun välyksellä aletaan olla vaihtokondiksessa. Tai jos on kovin soikeat ne pytyt.

Veivien sivuttaishuljuttelusta täältä löytyy haku-toiminnolla riittävästi, ei siitä enää sen enempää.
Long John Stroker

sakke.vee

En ainakaa löydä kiertokangista tarvitsemaani tietoa hakukentän kautta. Täytyypä mitata huomenna ne sylintereiden muodot ja sovittaa vanhaa mäntää reikään ja testailla välys..

Tuusulan T-Bone

Näköjään veivien nykimisestä, huljuttelusta ja muusta kämmenellä läpsimisestä on tossa ketjussa muun lätinän seassa:

http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=4627.msg54001#msg54001

Tahtoo sanoa, että se on vähän sellainen joojoo-menetelmä. Kankien sivuttaisvälys on itsessään usein jo liikaa ohjearvoihin nähden, mutta se ei välttämättä ole vakavaa.

Mäntä mitataan helmasta, paksuimmasta kohdasta. Ei siitä oikeen käsitystä saa pyttyyn tunkemalla, paitsi tietty jos nyt on aivan finaalissa.

Yhestä rakkineesta mittasin kerran 3 kympin pytty-mäntä-välyksen. Sen huomasi jo silmälläkin.
Long John Stroker

sakke.vee

Pytyt mittasin kolmesta kohtaa ja oli 0.05mm sisässä kartiosuus. Olikin näköjää porattu jo 010" ylikokoon jossai vaiheessa. Pytty / mäntä välykseksi sain keskinäärin noin 0,10mm välyksen, joten enpä ala porauttamaan. Joo hieman vaikutti erikoiselta tuo sivuttaisheilumisen mittaus, joten täytyy näyttää paremmin tietäville ennen ku alkaa enempää purkamaa. Eka harrikan kone vasta tekeillä, joten täytyy välillä kysellä hieman typeriä. Olen monesti havainnut sen säästävän rahaa.

Tuusulan T-Bone

Ei noi mitenkään tyhmiä kysymyksiä oo.

Sivuttaisliikkeen mittaamisella on tarkoitus selvitellä keskitapin laakereiden kondista. Kuten tuolla linkittämässäni vitjassa todetaan, se on perin epätarkka menetelmä siihen. Tietty jos veivien yläpää heiluu senttikaupalla, niin...

Luotettavasti keskitapin ja rullien kondis selviää vain purkamalla ja mittaamalla. Toisaalta vakioiskuisessa kiukaassa ne kestävät yllättävän pitkään.

Minkäslaisilla vehkeillä mittasit ton välyksen?
Long John Stroker

sakke.vee

Reikämikrometrillä mittasin syl halkasijat 3 eri korkeudesta  ja tönärillä männät. Sivuttaisliikkeen kiertävän yläpäästä olisin kattellu mittakellolla, mutten löytänyt siihen mitää toleransseja (kun ei niitä ole). Karkee arvio noin 2 mm etummainen kiertävä ja takapytyn alle milli kun kanget yläällä.
Ja vakiohiluilla kasassa, kuten myös jatkossakin tulee olemaan.

-Oli 3 piste reikämikrometri mitä käytin.

Lyytinen

Vaikuttaisi vielä ehjältä mittojen perusteella, joskus laskin, että takakanki saisi heilua 1.3 milliä. Ihmeen paljon se heiluu uusien osienkin kanssa.

Mutta toisaalta, sinulla kun on se alakerta nyt siinä niin mikset veisi sitä laitettavaksi. Ei olisi iso homma vaihtaa runkolaakerit, samalla näkisi kunnolla onko vetopuolen insertti tukevasti kiinni. Ja tulisi sivuakselien kartiot läpättyä paremmin. Yritän sanoa sitä, että olet tehnyt jo melkoisen työn purkaessasi sen niin pitkälle, miksi siis luistaisit tästä kun voisit saada täysin uudenveroisen koneen.

sakke.vee

Totta höpiset lyytinen. Olen itsekin kallistunut uuden keskitappi ja laakerisetin kannalle kun ei tuo ihan mahdotun sijoitus ole. Noin 150e ja olisi sitten ainaki kunnossa. Täytyy kysellä vielä joltain bonkers mc:n hepuilta jos saisi jeesiä kampiakselin kasaukseen. Niillä käsittääkseni on siihen tarvittavat taidot ja koneet.

Tuusulan T-Bone

Kolmipistemikrolla? Ootko miljardööri? ;D

Männänrengasurat kantsii tsekata myös, etteivät ole pystysuuntaan kovin välpät. Muutoin noilla välyksillä ihan ohkanen hoonaus pytyille ja uudet männänrenkaat.

Älä osta keskitappia/rullia ennen kuin oot purkanu ja mitannu olemassaolevat. Saattavat olla ihan kondiksessa.

Bonkersilassa juu osataan nuo hommat.
Long John Stroker

sakke.vee

 :D no ei oo miljardeja näkyny, hyvä jos kymppejä löytyy tililtä. Muutenhan olisi liian helppoa ostaa aina kaikki osat uusiks ku jotai purkaa. Töissä konepajalla, tosin hitsarina, sieltä lainailllu aina jos tarvii jotain.
Juu. Taitaa se fiksuinta olla ku avaa ja mittaa. Ostaa sitte jos tarvii.

Hessu

Tossa ei kyllä varsinaisesti mainita että olis ollu kolmipistemikro. Mutta jos oli, niin...
hyvä vehje moneen hommaan, mutta sillä ei näe reiän soikeutta.
Jos pytty on 5 sataa kartio, on se korjauskondiksessa, kun kerran on jo handussa. Eli jos isoimmillaan välys on jossain 12-13 huntin tietämillä, oot kyllä jo kovaa kyytiä menossa seuraavaan ylikokoon.
Nii ja tönäri on noissa hommissa verrattavissa rullamittaan.

sakke.vee

Mainitaanpas. :)
No enivei mielipiteitä on monenlaisia ja itse joutuu aina tekemään myös kompromissiratkaisuja, jotta jää  rahaa ostaa jälkikasvullekin leipää pöytään. Ainahan se paras ratkaisu olisi uutta laittaa yms yms, mutta myös mielellään käyttää vanhojakin osia jos vaan ovat käyttökuntoisia.

Kapteeni sika

Oon toisaalla jo maininnutkin että mun mopottimen sylinterit hoonattiin vähän överiksi pari vuotta sitten. En muista mittoja mut männänrenkaiden päittäisvälys oli sylintereihin sovitettuna liki maksimissa. Sen jälkeen papatettu noin 27K. Asentaja sanoi et voidaan poratakin mut ei tarvetta. Lisäksi takasylinterin takapuolelle, alareunaan jäi "kuoppa" mutta silläkään ei asentajan mukaan ollut käytännön merkitystä, olisi pitänyt hoonata vielä enemmän et sen olisi saanut pois.

Nyt kun kannet on irti niin sylintereissä näkyy vielä hoonausjäljet eikä näy naarmuja tms. Sit kun juuritiivisteetkään ei näytä vuotavan niin en ota sylintereitä irti.

Ei ollut tarkoitus varsinaisesti sniiduilla vaan säästää se viimeinen ylikoko tulevaisuuteen.

Puristukset noin 11 kilua kun loppukesästä mittasin.

sakke.vee

No nyt on osia kuljeteltu ja käyty esittelemässä paremmin tietäville. Tuomiona oli, ettei välttämättä kannata alkaa kellaria purkamaan ku tuntus olevan ok, mutta yläkerta kokonaan uusiiksi.
Näillä mennään. Kiitos Mape.