Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

mittoja kiitos :)

Aloittaja sakke.vee, 22 syyskuu 14, 21:12:01

« edellinen - seuraava »

Kapteeni sika

Ihan mielenkiinnosta kysyn kun samanikäinen laitos itellä että onko lohkon ja takakopan väliseen öljykanavavaan laitettu kuristinta? Orggisnipat lohkossa ja takakopassa on sisähalkaisijaltaan viitisen milliä, onko jompikumpi siitä pienempi? L79 up kannet kun on kuuleman mukaan herkkiä kärytteleen, ja sen oon kyl huomannut.

sakke.vee

Pahoittelut hitaasta vastauksesta Kapteeni sika, ollut hieman muita askareita, ja nyt vasta kerinnyt mopoilu hommeleita jatkamaan.

En kyllä havainnut omissa kansissani enkä lohkossa kuristimia.
MUTTA nostajanpesien tiivisteitä vaihtaessa huomasin, että vanhoissa tiivisteissä ei ollut öljykanavan kohdalla reikiä.? Uusissa tiivisteissä on. Mitähän tällä tukkimisella on tavoiteltu? -Vai onko ed. asentaja epähuomiossa laittanut vääränlaiset tiivisteet?

Toinen asia: Menee jo ohi alkuperäisen aiheen, mutta kyseessä sama mopotin mistä juttu on alkunsa saanut... -Jos tulkitsin Clymerin opasta oikein, on nokka-akselin päittäisvälyksen yläraja 0,41 mm ja alarajaa ei sitten lukijalle paljastetakaan. Mittasin uuden kopantiivisteen kanssa 0,33 mm. Lienee OK?

Kapteeni sika

Eli ilmeisesti sulla on kovat nostajat ja reijättömät nostajanpesien tiivisteet on noin vuosimallia ~ -50.   Kovat nostajat ei tarvi öljyä paineella. Mä tein saman tulppaamalla öljykanavat ruuveilla mut otin ne pois koska tulppaus saattaa nostaa yläkerran öljynpainetta ja siellä oli öljyä mun laitteessa muutenkin liiaksi asti. Lisäksi se on kait loppujen lopuksi ihan hyvä että nostajat ja niiden rullat saa enemmän voitelua.

Tässä nostajapesien öljykanavan tulppausta ja miksi se pitäisi tehdä:  https://www.youtube.com/watch?v=221SmYpU5ko

Mutta olen ymmärtänyt että vakiomotissa tarpeeton toimenpide.

sakke.vee

no joo ok paitti että oli ja on edelleen hydrauliset nostajat! ??? no, nyt on reijälliset tiivisteet paikallaan ja muutenkin motti läjässä. Lämpimäksi käytetty ja öljyt laskettu ulos.  Nyt sit vaa ootellaan ens kevättä jotta pääsee säätämään kaasuttimen yms yms tarkemmin kondikseen.
Oli se ylikokoporaus ihan aiheellinen vaikka kuinka hyviltä vaikutti. Nippanappa riitti 010 ylikokoon poraus, niin jäi vielä 020 pelivaroja pyttyihin.  :)

Kapteeni sika

Vissiin pitänyt melkosta meteliä jos hydraulit on säädetty oikein ja öljykanavat on tukittu.

sakke.vee

tai sitten niistä oli säädetty välykset vaan pois  :D
Kyllä sieltä meteliäkin tuli ja oli osasyynä koneen avaamiselle.
Uskoisin etten  kuullut mitää "ylimäärästä" ku käytin lämpimäksi, tosin ei tossa mun autotallissa kuule muutenkaa mitää ku noilla lyhyillä putkilla käyttelee.  ::)

Kapteeni sika

Joo se olikin mielessä että jos ne tikut on säädetty niin pitkiksi kun ne saa, eli hydraulit on olleet pois pelistä. Syystä että ne ei pidä painetta. On siis tehty hydrauleista jäykät säätämällä mitat maksimiin ja kanavat tukkoon.

sakke.vee

vaikutti kyllä ihan toimivilta kun olivat irrallaan, noh nyt on säädetty hydraulisten ohjeiden mukaan. Näkee sit keväällä miten pelaa.

Kiwi

Kyllähän ne hydraulit voi toimivat olla mut ei ne toimi jos eivät saa öljyä ;)

Kapteeni sika

Joo mut erikoista jos toimivista hydrauleista on vedetty säädöt tappiin, ja jos ei ole niin aika meteli jos kaikki hydraulit on kuivia. Suattaapi olla että siinä on ne -48-52 pannun tiivisteet ihan syystä.

Kun mulla petti yks hydrauli niin mä en ainakaan nähnyt eroa toimiviin vaikka koitin sitä käsissä ihmetellä ja pumppailla. Joku viisaampi voi kertoa kuinka ne testataan oikeaoppisesti, mulla on kuitenkin tähänkin väärä metodi kaivettuna.

sakke.vee

no jäykät tilalle sit jos metelöi liikoja.

sakke.vee

Melko vanha viestiketju, mutta eniweis. hydraulinostajat saadetty ohjeen mukaisesti valys pois ja nelja? kierrosta kiinnipain. ooteltu etta taas pyorii ja sitten vasta seuraavaan.. hyvin on pelannu koko kesan ja pysyny saadoissaan. Mikalie ollutkaan sitten aikoinaan jollain tarkoituksena saataa koviksi..? 0,5 hp tehon lisays?  :P

Kapteeni sika

Riippuu tönäreiden säätöjen kierrenoususta, mulla on Cranen kepit ja mukana tulleen ohjeen mukaan 3 kierrosta AUKI kun välykset on ruuvattu pois , ei kiinnipäin.  ;)

sakke.vee

joo siis auki tietenkin. kirjoitusvirhe. ;D ihan mallia orkkis taitaa noi tikut olla.