Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Männäntappi ahistaa

Aloittaja JaV, 08 helmikuu 11, 01:24:34

« edellinen - seuraava »

JaV

Tervehdys,

Tuli sellainen ongelma että männäntappi ei mene männän ja veivin läpi paikalleen.
Tappi menee hyvin paikalleen pelkkään mäntään ja pelkkään veiviin mutta paikalleen laittaessa jymähtää puoliväliin, vaikuttaisi siltä että hela on protsattu vähän vinoon, kokeilin kuitenkin vanhoilla männillä ja kas,silloin tappi sopii niin kuin pitääkin. Ihmettelin asiaa ja sain rakotulkilla mitattua että uuden männän ja tapin sivuttais välys on n.0,2mm ja vanhalla männällä n.0,35mm.

Uusi mäntä on siis kapeampi sisältä kuin vanha.. Mitäs sanoo viisammat, männän sisältä vähän pois tai veivin yläpäästä?
Vai kannattaako vaan suosiolla vaihtaa helat uudelleen ja toivoa että tulevat suorempaan.

Kyseessä siis late shoveli ja KB:n männät, vanhat sekä uudet. Se vähän huolestuttaa kun noissa KB:ssä on aika tiukka välys ja jos mäntä kulkee vähänkin vinossa niin sehän leipoo kiinni.

Kiiski

Se hela vaihtoon, ainoa vaihtoehto tossa tapauksessa. On erittäin tärkeää että mäntä kulkee suoraan pytyssä.

Hessu

En kyllä ymmärrä miten tapin paikalleen menemiseen mitenkään voi vaikuttaa puslan vinossa olo.
Ei kai sitä niin vinoon sinne kangen reikään saa laitettuakaan, että kangen reuna alkaa ahistaa.
Ymmärränkö oikein, kanki on vain 0.2mm kapeampi kuin männässä oleva väli??
Muistaakseni niissä on yleensä milli tai useampi rakoa. Pitää kyllä ollakin. Kun kampura kasvaa pituutta lämmetessä vain jakopäähän päin ja kaikki paikat elää, mäntä leipoo kiinni tapinsuuntaisesta kyljestä.

JaV

Mittailen vielä uudestaan mutta ei sitä kangen ja männän väliä ole kuin muutama kymppi.
Munkaan mielestä sitä puslaa ei saa niin vinoon laitettua.
Voisko joku mitata paljonko männän ja veivin väli on jollain muulla männällä noin niinkuin malliksi.

Välystä taitaa olla niin vähän että kun männän tappia työntää paikalleen ja veivi ei ole ihan kohtisuorassa kun puslan reikä on vähän vinossa, niin mäntä ottaa veivin silmukan sivuun kiinni eli ei tavallaan käänny tarpeeksi ja ei kai sen pitäis kääntyäkään kun pitäis olla linjassa. Männän ja veivin tapin reiän linjaa ei siis saa kohdalleen.
Olikohan hyvin selitetty. Outo juttu ,ei oo kyllä koskaan tullu vastaan tollasta.



Kokkonen

Mittasin välyksen 4,2 mm. Shovelin kanki ja vinkuintialainen valumäntä.

Työn alla olevassa 1200 Shovelissa on kankien yläsilmien leveys pari milliä tuota mittauksessa käyttämääni leveämpi. Nyt vain se kone on noilta osin koossa enkä saa siitä mitää lukemia..

Kiinnitti vaan huomoita, kun yläpusla piti painaa syvemmälle, kun se normaalisti jää aika lailla kangen silmän reunojen kanssa samalle tasalle. Mites sulla se pusla suhtautuu tuohon?
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

JaV

Sain mitattua tuon välin S&S:n männällä, väliä jäi n.4mm ja tappi meni paikalleenkin kuin vanhaan ihmiseen.

Tarkkaan kun katsoi niin vanhatkin männät oli olleet aika tarkat kun silmukan sivussa on jälki.

Pusla on molemmin puolin keskellä vaikka kuvassa vähän näyttää muuta.

S&S:n silmukka taitaa olla siis leveämpi, ei ole orkkista mihin verrata. Jos näin on niin KB:n männät kävis oikeestaan vain orkkis veiveille.

Täytynee vaan työstää männistä pari milliä pois per sivu.

Kiitoksia kommenteista


Kiiski

Olinpas typerä ei sitä puslaa tosiaan saa vinoon sinne veivin yläpäähän kovin helpolla. Mutta silti musta tuntuu että se reikä siinä puslassa vois olla vinossa suhteessa veiviin. Jos mäntä mahtuu veiviin ja tilaa kuitenkin 0,2mm ja kaikki linjassa tapin pitäis mennä paikoilleen? Toki asiaa auttaa kun pyöristää veivin yläpään ja kairaa mäntään lisää tilaa niin tappi tod.näk menee tosi hyvin paikoilleen. Mä nyt kuitenkin katsoisin veivin suoruuden/kautta puslan lohkon tiiviste pintaa vasten. Niin kuin Kokkonen jossain täällä foorumissa on kuvien kera selittänyt.

Kuinka paljon kampiakseli kasvaa pituutta sivusuunnassa lämmetessään? Jos 0,2mm männän tapilla ei riitä? Olettaen tietty että mäntä kulkee keskellä tota välystä kun asennettu.

trumpetti


Kokkonen

Lainaus käyttäjältä: Kiiski - 09 helmikuu 11, 09:11:22
Mä nyt kuitenkin katsoisin veivin suoruuden/kautta puslan lohkon tiiviste pintaa vasten. Niin kuin Kokkonen jossain täällä foorumissa on kuvien kera selittänyt.

1340cc Shovelin koneremppa D.I.Y  :)

Shovel 1200 -77 S&S:n kuva ja oikaisutyökalu
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

bikerpig

Yksi vaihtoehto on myös se jos välys on kerran liian pieni niin männän sisäpinnassa olevat koneistukset vääntävät männät vinoon veiviä ja mäntää yhdistettäessä, jolloin tappia ei saa menemään. Uskoisin että pieni välyksen lisääminen auttaa asiaa.

JaV

Pusla ja protsaus pitäis olla kunnossa, ainakin ne on tehty kunnon pajalla johon luotan, eikä sitä helaa saa oikein millään vinoon ja protsauksessa lähtee niin vähän tavaraa että ei sekään oikein tota selitä.
Teen vähän tilaa mäntään ja sillä mennään,nää KB:t on kuitenkin valua ja valun jäljiltä.

Mun mielestä muuten veivin kierous mihin tahansa suuntaan ei vaikuta tähän kohtaan mitään, männän asentoon pytyssä toki vaikuttaa.

Meinaan kyllä tarkistaa veivin suoruuden em. systeemillä joka tapauksessa vielä, sitten onkin mielenkiintoista jos ne näyttää kieroilta kun ne on tarkistettu koneistamon mittavehkeellä irrallaan.

Siinä voisi käydä niin että suoraa kankea alkaisi taivuttamaan mutkalle vinon helan takia, en kyllä tähän usko mutta katellaan kun pääsen siihen asti kasauksessa.