Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Harleyn moniventtiilikannet

Aloittaja Kokkonen, 10 marraskuu 09, 22:12:43

« edellinen - seuraava »

Kokkonen

Harrikkaan taisi ensimmäiset neliventtiilikannet olla tarjolla jo 30-luvulla. Sitten osavalmistajia on aina silloin tällöin yrittänyt markkinoille moniventtiilisovellutuksilla, mutta läpilyöntiä ei syytä tai toisesta ole tapahtunut. Syitä saattaa olla useita?

Löysin varsin erikoisen kolmiventtiiiliratkaisun netistä, Chris Cross Heads. Palotila on todella poikkeavasti muotoiltu, keskellä oleva harjake jakaa imu ja pakopuolen. Tällä haettaneen parempaa täyttöä, saadaan hyvä pyörre seokseen, eikä se mene karkuun pakoventtiilestä. Yksi imuventtiili, kaksi pientä pakovenaa. Kantta näytti olevan saataville Evoon ja Twin Camiin. Eräs lehti oli asentanut kannet 06 dynaan, penkissä oli irronnut 15% enempi tehoa, alakierrosten vääntö oli noussut.  Valmistaja itse painottaa enemmän polttoainetaloutta ja vihreitä arvoja. Sanomattakin on selvää, että venttiilikoneisto on myös erikoinen, eikä innovaatiot ole ilmaisia...

Minusta on mukava nähdä näitä "poikkitieteellisiä" ratkaisuja.



Lisää Chris Cross Time to Flight

"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

nicnac

Täytyy sanoa, että melko mielenkiintoinen sovellutus. Sinänsä kyllä melko vaikean kautta lähdetty hommaa purkamaan. Miksi keksiä pyörää uudestaan?

Jos itse alkaisin moniventtiilikansia suunnittelemaan niin se ei tosiaankaan olisi  rankasti kallellaan olevilla venttiileillä vaan apinoisin suoraan japsi kyykkyjen tai bemujen kansisysteemin ja muuttaisin ne vaan sitten tönäri tyyppisiksi.

Performanssikaan ei nuolla nyt päätä huimaa? Eikö tuon 15prosenttia jo kätevä porttaajakin ota vakio kansista?

Lyytinen

#2
Lainaus käyttäjältä: nicnac - 10 marraskuu 09, 23:18:17Eikö tuon 15prosenttia jo kätevä porttaajakin ota vakio kansista?

Joo, mutta nyt olikin idea, että 15% lisää  ;D

Edit: yleensä kylläkin käytetään 20% arvoa, ts. jos teho ei laske yli 20%, viritys on onnistunut.

nicnac

Jhaa...minä vähän kuvittelin että ei tuosta paljon sen 15% yli tule ilman että alkaa tehdä muutakin, kun näyttää billetti kansia olevan ja eiköhän porttaus mahdollisesti oo jo tehtaan paapan jäljiltä melko hyvä ???

Kokkonen

Neliventtiilikansia on ja etenkin on ollut tarjolla, mutta ei ne tavallisen harrastajan suosioon ole koskaan päässeet. Hinta lienee yksi syy. Kisakalustossa niitä sillointällöin vilahtelee.
Etu tullee enemmän yläkierroksilla ja kait tuollainen ratkaisu kaipaisi myös oman nokkansa..?

Sinällään jännä juttu, että tämänpäivän pyörissä yleensä moniventtiiliratkaisu on käytössä, mutta H-D pysyttelee edelleen kahdessa per sylinteri, pl V-Rod.
Miten kauan..?

Pari esimerkkiä, nämä Revolution Performance Motorsin taitavat olla jo menneen talven lumia. Kannet lienee kehitellyt Jim Feuling (usein kirjoitettu myös Fueling) RIP.



Arao Engineering, aika jytkyn näköistä…ei halvat.


"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

-mikko-

Eikös Rivera Engineering tehnyt myöskin 4-vena kansia vuosia sitten? Muistan lukeneeni joskus -90 luvulla V8-magzinesta Suomipyörästä jossa oli Riveran kannet? Saattaa olla kyllä että muistan väärin :P Täytyy kaivella vanhoja lehtiä, jos ne jostain löytyy ::)
- shine can never replace attitude -

Hemuli

Riveran merkillä niitä myytiin ja parit sellaiset oli Suomessakin. Vai oliko sitten samat kannet jotka pyöri harrastajalta toiselle. Vermilän norsussa sellaiset taitaa olla vieläkin. Se veekasin pyörä oli puna-keltaisella inkkariteemalla koristeltu musta softail jos en ihan väärin muista.

Jotenkin on vaan sellainen kutina että Rivera ja Feuling on sama asia.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Thomas

#7
Jep, Rivera Engineering käytti Jim Feuling'in 4-venttiili-toteutusta, tosin Feuling'in kannet taisi olla valettuja ja Rivera teki CNC-valmistuksena billet-alumiinista. Lisäksi - muistaakseni - noissa oli jotain eroja tönäreiden suhteen.. meniköhän siten että Riveran kansissa tönärit tuli kansienkin läpi, kun taasen Feuling'in mallissa tönärit meni vain venakopista läpi..

Onhan noita ollut muitakin, ulkomuistista ainakin RPM Hemi'n (tjaa tämä olikin jo mainittu tuolla, eli Revolution Performance) Quantum kannet, ja muistaakseni Floridassa toimi vielä jokunen vuosi sitten Max T Engines, joka teki vastaavia ratkaisuja myös Harleylle mutta pääosin muihin koneisiin. Tuo firma taisi mennä nurin pari vuotta sitten.. Samaten Japanissa oli joku paja, mikä teki sportyyn sopivia 4-venttiilikansia, en vain muista nimeä..

Jonkin verran noista Riveran/Feuling'in 4-valve kansista löytyy käyttökokemuksia ja kirjoituksia netistä, mutta myös epäilijöiden spekulointeja. Noissa taisi tulla ongelmaksi venttiilikoneiston (ts. nokista venttiileille) kestävyys, tuplamäärä venttileitä vaati tuplamäärän jousia jolloin keinuvivuille, tönäreille, nostajille ja nokille tuli tupla määrä rasitustakin.

Mutta jos unohtaa nuo seikat, samaten kuin Harleyn vajaanokkaisten V2-koneiden huonot nostajien kulmat keinuvipujen suhteen, niin pakkohan tuollaisen on paremmin toimia kuin 2 isolla venttiilillä varustettuna. Virtaukset saadaan pienillä venttiileillä nopeammiksi, ja siten palotilan täyttö paremmaksi (tietyin rajoituksin tosin). Mutta sinänsä voisi kuvitella että homma toimii paremmin juuri pitkäiskuisella koneella ja pienillä kierrosnopeuksilla, mutta kummasti nuissa itämaisissa pyörissäkin noita käytetään, kuten myös eurooppalaisissa.. Eli jotain etuja noista on pakko olla;-)

Tuohon ylempänä olevaan kommenttiin japsiratkaisujen muokkaamisesta, tulee ensimmäisenä mieleen juuri nuo OHC vs. tönäri -koneen erot. Eli ei saa lehmää lentämään kovin helposti.

Ja noita Chris Cross'in kansia tutkiessa täytyy myöntää, että hepulla on hyvä ajatus, mutta ihan täysin en noita myyntipuheita niele. Kuten NicNac sanoikin, varmasti tuon +15% saa halvemmalla ja helpommalla, ja tuskin uskon että jos viimeisen päälle viritetyyn mopoon nuo kannet istutetaan, niin tokkopa jostain vielä ylimääräiset 15% löytyy.. Vakiokansiin verrattuna ehkä.. Mutta eipä silti, vakuuttava idea, ja ehkä toimiikin hyvin jossain räätälöidyssä sovelluksessa.. Mieluummin itse lähtisin kyllä tuohon Feuling'in malliin, tai pysyisin perinteisissä rahankäyttö-menetelmissä (tupakka, viina, naiset, jne..)

-t-

ps. löytyi yksi artikkeli tuollaisten 4-venttiili kansien asennuksesta
http://www.bikerrogue.com/Articles/Tech_Articles/4-valve_power.htm

The new tests showed an increase of 10 horsepower and 15 foot/pounds of torque
Eli kyllähän siinä saa rahoille katetta, eurolla miltei puolikkaan prosentin hevosta.. onneksi näissä harrastuksissa ei budjettia lasketa :P
Tyyli ennen tarkoitusta. Asenne ennen kaikkea..

Hessu

Lainaus käyttäjältä: Thomas - 12 marraskuu 09, 13:12:05
Mutta jos unohtaa nuo seikat, samaten kuin Harleyn vajaanokkaiset V2-koneen huonot nostajien kulmat keinuvipujen suhteen, niin pakkohan tuollaisen on paremmin toimia kuin 2 isolla venttiilillä varustettuna.

Tähän täytyy todeta, että ongelma on ainoastaan näissä "moderneissa" HD:n moteissa. Lättäpäässä menee suoraan, samoin rystyssä tönärit on suorassa nostajiin nähden. Pannuissa alko olee tönärit vinossa. Sitä se teettää kun kustannussäästö on suunnittelua johtava ajatus.

Mä muistan täältä pääkaupunkiseudulta vielä kolmannetkin Riveran kannet.

Kokkonen

Amerikan XL Foorumista löytyi kuvia Feuling/Riveran neliventtiilikansista. Siellä vissiin joku puuhas niitä Buelliin. Näitä saattaa olla hiemman jyrsitty tilan saamiseksi Buellin työntötangoille.
Myös Riveran big twin nokka ko kansille oli kuvissa.









Ameriikan ebayssä näytti yksi pari lähteneen syyskuun  loppupuolella 350 USD:lla
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Kokkonen

"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Juhana H

Ne Quantumit on samat kuin Riverat/Feulingit.

Joidenka valmistuksen lopetus ei johtunut ainakaan niiden erinomaisuudesta.
Plenumi-imusarja hässäkkää vois luonnehtia vaikkapa "aika uniseksi",
kovat jousipaineet söi nokkia jne.Lisäksi venttiilivälysten säätö tuskaista...

Ko.kansia näkynyt hyvin edullisesti Amerikan swapeissa(samat kannet vuodesta toiseen),
ja Ebayssa...

Omakohtaisia kokemuksia ilmestynee lähiaikoina Nätkinin toimesta threadin jatkoksi...

Natking

Noniin, mistahan alotettas ::)

Ne kannet mikka mulla oli olivat valua, ja kylla siella oli Riveran merkkeja.
Pikkuinen onkelma oli toi valun pehmeys kun sai tehda seeti ja ohjuri toita muutaman kerran 3 kauden aikana. Kun kannesta prassattiin ohjuria tai seetia poijes niin seuraava paikalleen laitettava tartti olla aina piirun isompi kun siita lahti hitunen materiaalia aina mukaan.
Jotenkin se venttiili geometria ei ollut ihan huippua kun se tuntui noita ohjureita soikistavan, ja heti epailijoille mainittakoon etta ohjurit teki ja asensi henkilo kenella on yli 20v kokemus ralli yms moottoreiden tekemisesta. Etta ei se ainakaan ollut asennuksista eika materiaalivalinnoista kiinni!

Imusarja on alunperin 3-osainen joista 2-sivuosaa on tunkettu kannessa oleviin syvennyksiin ja tiivistetty parilla O-renkaalla(mikka tietenkin vuotaa jollei kayta silikoonia).
Keskimmainen osa missa on jyrsityt urat noita sivuosia varten on myos tiivistetty O-renkaalla mika tietenkin hajoaa kun sita kalikkaa tyonnetaan paikalleen. Anal-Jelly on tassa hommassa aika hyvaa(kuten muissakin hommissa). Ja tietenkin sinne valiin tunketaan taas sita silikoonia etta se edes jotenkin pitais.
Nyt kun noi kaikki kalikat on paikoillaan ja kiinni toisissaan niin toi koko keko on ns. kelluva, koska sitahan ei ruuvata mihinkaan kiinni. No se taas saattaa aiheuttaa pikku probleemia tehontuotannossa kun imukanavissa saattaa olla parhaassa tapauksessa parin millin valit itse kannen kanavan ja ton sivuosan kanavan valilla.

Muutenkin toi imusarja on ihan per.. eikun ''uninen''. Kauhee laatikko missa virtaukset menee miten sattuu ja kaikenlaista koloa ja kulmaa joka pualla.
Tosta Kokkosen laittamasta kuvasta nakee hyvin sen fantastisen muotoilun.

Mulla oli Liukkosen tekema imusarja missa noi sivuosat ruuvattiin kiinni keskiosaan, mika oli jonkunverran alkuperaista leveampi. Tama pienensi kanavissa olevia koloja huomattavasti. Muutenkin sen asennus oli pikkusen asiallisempaa kun sen sai laskea ylhaalta alaspain.
Mutta perkeleesti meni siinakin silikoonia ;D
Siihen imusarjan sisaan oli tehty molemmin puolin pyoreat kanavat mikka kaantyivat sivuille, eli molemmat kaasarit ruokkivat omia kanavia pitkin etu-ja takapyttya.

Venttiilin saato on noissa aika vasynytta touhua, kun noita joutuu saatamaan ensin toisiinsa nahden noista saatoruuveista ja sitten viela tonarista lopullisen valyksen. Toi jumppa tietenkin helpottuu tonarisaadon jaadessa poijes jos kayttaa hydraulinostajia, mutta eihan me nyt semmoseen ruveta sortumaan, eihan?
Tossa yhdessa kuvassa nakyy noi saatoruuvit missa on tommonen iso pallo paassa, ne ei varmaan ollu oikeen hyvat kun ne oli poistettu ja tilalle oli vaihdettu uudemmat versiot missa toi pallo-osa oli pienenpi ja se oli kupin sisalla, mika taas oli pain venttiilia.
Saattaa olla etta toi iso pallo toimii jos kyseessa on siviili vehje eika sita kierrateta liikoja???

Mulla kun ei ollut lainkaan kansi pahveja niin tiivistys oli tehty niin etta pytyssa oli ~3 millin levynen ja pari millia korkea pykala mika upposi kanteen koneistettuun uraan. Todella hyva tiivistys metodi, ja kilpa kaytossa naissa sontiaisissa mun mielesta ainoo oikee, MUTTA, noi kannet kun oli alumiinin ja hubbabubban sekasta valua niin kerran kaudessa joutu pyyhkaseen jyrsimella kannesta .10mm poijes kun se ura antoi periksi ja kansitaso alkoi kantamaan ulko kehalta mista seurauksena pikku painevuotoa.
Se taas aiheutti seuraavan onkelman mika oli se etta alko vettiili/kansi uhkaavasti lahenemaan mantaa. No toi homma ei myoskaan tuu luultavasti eteen katumotissa. Tossa oli aika minimaalisilla valyksilla tehty noi palotilat, tai kait se pakko on jos haluaa etta on 17:1 puristussuhde ::)
Meilla on toi sama tiivistys nyt nitro-sian kansissa, eika siina ole tota onkelmaa. Kannet on STDn tekemat valu kannet.

Tossa koneessa oli nostajien ja tonarien elamaa helpoitettu titaani venoilla ja retainereilla, keventaa massoja aika rajusti. Lisaks oli laitettu ns. revkit, eli nostaja pesien paalle kupit minka sisalla oli pienet venttiili jouset.
Kansissa tartti silti olla jousilla 120lbs asennus paineita ja noissa revkitin jousissa oli 80lbs. Paljonkos normi 2v koneen asennuspaineet on ~650 nostosella nokalla? Ei varmaan 320lbs kuitenkaan???
Sita on parempi sitten hommata JIMssin paksutappiset nostajat jos meinaa tommosia kansia, vaikkei olisikaan kauheeta ralliajoa tiedossa.

Toi kone oli 5''X4'', eli vanhan liiton 127 pitkaisku kone. Tehoa tuli parhaillaan huimaavat ~170 pollea takakummilta, kyllakin muistasin etta Liru sanoi parhaita aikoja ajaneensa niin silloin dynossa tuli ~150hp lukemia. Kun myin pyoran niin Parre kavi myos dynossa ja sielta tuli 145hp kummilta.
Ja otetaan huomioon etta tota pyoraa tehtiin V-Twin Cityssa, ja rahaa ei tota tehtaessa todellakaan saastelty, eika kylla aikaakaan. Enska, laatikko, takavanne olivat kevyinta ja vahiten tehoa syovaa tuotetta mita rahalla sai, etta normi kamoilla mita muuta kayttivat niin tehoa olis varmasti viela haipynyt matkalle 5-10hp!
Jaa etta mita sitten, no sita sitten etta niihin aikoisiin, eli 95-98, muitten koneet antoivat samoja tehoja vakio sportyn kansista viilatuilla ja yli 200 tehoja joillain oikeilla racekansilla.
Se voi paatella siita etta 20-30kg painavammat pyorat 3v laatikoilla meni samoja aikoja, ja valilla lujempaa.

No, tassa nyt alkuunsa tammosta ''epailijan spekulointia''.  ;)

B.S. Erittain hyvin sanottu jasen H;lta: Valmistus ei todellakaan loppunut siihen etta kannet oli niin hyvia!
Just trying to be different (like everyone else)

Thomas

#13
Jim Feuling'in suunnittelemaan ratkaisuun noista 4-venttiilikansista taitaa suurin osa perustua.. noista muista ei oikein tahdo löytyä infoa..

Lainaus käyttäjältä: Natking - 14 marraskuu 09, 21:40:30
Ne kannet mikka mulla oli olivat valua, ja kylla siella oli Riveran merkkeja.

Toi mun kommentti noista valu vs. billet-kansista löytyi jostain opuksesta/foorumilta, mutta viikonloppuna tuli selailtua kirjahyllyä, löytyi tämmöinen maininta..

Rivera Engineering
RiverRivera Engineering offers for sale two versions of its billet four-valve heads, one designed for bore sizes up to 3-13/16 inches and another for monster motors with bore sizes up to 4-1/4 inches.

Designed as a bolt-on improverement for most Evos, these heads accept stock intake manifolds and exhaust pipes. Access to the centrally located spark plug is said to be much improved when compared to earlier cast four-valve heads offered by Rivera.


Feuling Four-Valve
Feuling cast heads come in various stages, starting with a kit that uses the stock carburetor and Feuling anti-reversion exhaus pipes with the four-valve heads. Stage II kits include a dual-carb intake, so you can hang one carburetor on either side of the bike, and a compatible high-performance camshaft. For the truly serious horsepower junkies, Feuling offers stages III through V.

lainaus opuksesta How to customize your Harley-Davidson by Tim Remus.

-t-

ps. löytyihän se itämainenkin firma, eli Hot Dock.. muistelinkin että toi oli 'tuttu' firma, taisi olla niiden yksi pyörä esillä tuolla 'viikon xl' topicissa tai jossain..

Tässä kuva Hot Dock'in setistä (firman sivuilta lisää infoa, mutta ei valitettavasti hintatietoja):


Tyyli ennen tarkoitusta. Asenne ennen kaikkea..

Natking

Mulla on vahan semmonen kutina munissa etta tarttis olla aika iso poraus etta noista 4-venttiileista olis hyotya, tai siis etta kannest/kanavista sais tehtya oikeen tehokkaat. Venat jaa niin pirun pieniksi noilla alle 4'' porauksilla. se miks japsit(ymym kotarit) toimii pikkuporauksella ja 4v kannella on mun kasityksen mukaan jotenkin siihen liittyvaa etta ne kiertaa 8-12t.

Noita isoporaus 4 3/8-> billetti 4v kansiahan on ainakin esim, Pels;silla, tai siis nykyaan Heezenilla. Vai olisko Pels;sin uudessa ahdin rulissakin tommoset kannet? Ne on kait McLuren tekemia.

Jos joku tosissaan alkaa noitten rivera/feulin kansien kanssa touhuumaan niin multa saa kepupullolla orkkis imusatsin ja pakoputken laippoja ja jotain muuta silppua. Noi on siis 4 kanavaiseen kanteen.
Eika sitten lamminta kaljaa!
Just trying to be different (like everyone else)