Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Pöytäsorvi - keskustelut

Aloittaja mista, 10 elokuu 11, 14:05:32

« edellinen - seuraava »

Motomatti

Kiitoksia linkistä. Kohtuuhintaisia. Löysin muitakin osoitteita. Jopa kotimaisia toimittajia kohtuuhinnoilla. Katselin kuitenkin aikani ja tulin siihen tulokseen että kun sorvailen usein epäkonventionaalisen muotoisia kappaleita ja minulla jakopöytä jyrsimessä sekä kiinnitysrautasarjoja, mikään ei estä tekemästä itse sorvin pakan tilalle tasolevyä jossa on tarpeellinen määrä kiinnitysreikiä "joka lähtöön". Selviän siis hommasta muutamalla eurolla, jos omaa työtä ei lasketa, kun haen romikselta pyöreän n. 20 mm paksun teräsleikkeen ja rei`itän sen sekä kiinnitän pakan tilalle. Sorvailen sen siinä sitten suoraksi.
Sorvin kärkivälikin kasvaa noin 100 mm.   

Laitan kuvan kun saan tehdyksi.

013

mulla saattas olla tollanen 200 4leuka istukka, muistaakseni se oli keskittävä. ei ole kiinalainen ;)
Pitäkäämme aina mielessä, että ideologiat ovat pakoa ajattelusta.

Motomatti

Onko se myytävänä? Keksitkö sille hinnan? Missä se asuu?

Toki tähtäimessä on on erillissäätöisillä leuoilla oleva pakka. Mutta tuolla edellä esittämäni reikälevyversio hoitanee homman toistaiseksi.

Smokie

Siihen reikälevyyn kannattaa tehdä pitkiä hahloja missä kiinnityksiä voi liikutella. Mulla on muutama reikälevyviritys ja vaikka reikiä olisi toisissaan kiinni ne on aina väärässä paikassa. Tietty jos jaksaa tehdä omat reiät aina joka hommaa varten..

Motomatti

Smokielle kiitos vinkistä.
Niin se ajatus jää kävelemään yksikseen opittuja polkuja kun ei ole mahdollista tehdä itse umpiaineeseen noita uria kiinnityspalikoita varten. Siihen kun tarvittaisiin järeämpää työstökalustoa ja uran avarrukseen erikoisterä. Mikään ei tosiaan estä tekemästä pitkulaisia reikiä ja sinne kääntöpuolelle sitten tasoupotusta kyseisten pitkulaisten reikien kohdalle. Mutterit sinne ja ohuempi levy takalevyksi. On kuin tehtaassa tehty!

Katotaan kuinka käy...

Motomatti

Sorviin on vielä se kiinnityslevy tekemättä ei-pyörähdyskappaleille koska ensin piti tehdä kuvassa esitetty viritys. Tällä värkillä olisi tarkoitus tehdä erääseen auton pinnavanteeseen napa. Siinä tarvitaan reikäjako säteettäisesti mutta sopivassa kulmassa. Kuvassa siis oma kehitelmäni aiheesta idea-asteella. Voi olla että tuota kolmileukapakkaa ei edes tarvita.

Motomatti

Sorvissa on nyt kiinnityslevy johon saa muodokkaammankin kappaleen.
Rajoituksensa on tietysti tälläkin. Esimerkiksi 5-jaolle on tehtävä oma levy. Tässä melkein valmiissa levyssä on kaksi-, kolme- ja nelijaot. Ohessa kuva. Keskellä näkyy kartiokiinnitteinen keskiökärki. Nurjalla puolella on urat muttereille. Urissa voi käyttää tavallisen vestisarjan M10 muttereita tai vakiomuttereita M12.
Levyyn tulee vielä takakansi jossa on reiät vestimuttereiden uriin pujottamista varten. Takakansi pyörähtää sen verran pitkulaisten reikien varassa että ura ja reikä kohtaavat jolloin mutterin voi pujottaa paikoilleen ja toisessa ääriasennossa  mutteri ei pääse pois urasta vaikka vestipultti olisikin irti. Toiminnossa on kyse työturvallisuudesta jos mutteri unohtuisi uraan ja koneen käynnistäisi niin M12 mutteri otsassa ei tuntuisi kovin kivalta. 

Motomatti

Trike-projektiin tarvitaan pientä vetoakseleiden sovitustyötä jarrulevyjen asennusta varten. Sekä kevennystä.

Tämä oli yksi syy tehdä kolmileukapakan tilalle kiinnityslevy. Siitä tuli saman tien hieman hitec kun laitoin levyn mutteripuolelle kannen joka pitää mutterit urissaan mutta päästää lastut pois. Takalevy pyörähtää kiinnityslevyn suhteen niin että uran kohdalle osuva reikä antaa mahdollisuuden pujottaa mutteri uraan ja pitää se siellä vaikka siihen ei vielä kiinnitettäisikään mitn.

Eivät lentele mutterit otsikkoon.

Ohessa kuva akselista sorvissa.

Motomatti

Tuo ed viestissä näkyvä akseli ja sen pari ovat niin vanhaa teknologiaa että ei ollut paikallisissa autotarvikeliikkeissä uusia krymppihollkeja jotka uusitaan laakerinvaihdon yhteydessä. Päätin muuttaa rakennetta ja parantaa sen huollettavuutta samalla tekemällä mm laakerinvaihdon yksinkertaisemmaksi käyttämällä lukitukseen lukkorengasta. Kuormitushan on huomattavasti pienempi kuin autokäytössä. Laakeri tulee myös lievällä krympillä kiinni.

Pitää vain hioa lukkorenkaalle ura 1,5 mm leveä ja saman verran syvä. Sorvaamista yritin mutta akseli on sen verran kovaa kamaa että sitä ei 1,5 mm leveä katkaisuterä lastunnut.

Vahinko että kipinäsuihku jäi heikoksi valokuvatessa.

Kiinnitin teränpitimeen pienen karahiomakoneen jossa 1 mm vahvuinen leikkauslaikka. Sillä tuuppasi parilla pistolla uran varsin vikkelään. Ja tarkasti.

Kokosin kokeeksi alkuperäisen laakerin sisäkoolilla mallaten. Sopi.

ay20

Lainaus käyttäjältä: Motomatti - 08 lokakuu 11, 17:56:41

Kiinnitin teränpitimeen pienen karahiomakoneen jossa 1 mm vahvuinen leikkauslaikka. Sillä tuuppasi parilla pistolla uran varsin vikkelään. Ja tarkasti.


Hieno idis :) Itella ollu samantyyppinen ongelma karkaistujen akseleiden kanssa.

mielikuva

Lainaus käyttäjältä: ay20 - 09 lokakuu 11, 13:21:36
Lainaus käyttäjältä: Motomatti - 08 lokakuu 11, 17:56:41

Kiinnitin teränpitimeen pienen karahiomakoneen jossa 1 mm vahvuinen leikkauslaikka. Sillä tuuppasi parilla pistolla uran varsin vikkelään. Ja tarkasti.


Hieno idis :) Itella ollu samantyyppinen ongelma karkaistujen akseleiden kanssa.
Tää on myös hyvä idis toiseltakin kantilta katsottuna. Monesti lukkorengasura tarvittaisiin putken sisäpuolelle. Mulla ei ole ikinä sopivaa sisäpuolisen lukkorenkaan sorvaamiseen tarvittavaa terää. Tolla saa senkin. Hyvä idea!

Hessu

Ei oo mun mielestä kovinkaan valoisa idea tehdä tollanen ura vetoakseliin.  En ymmärrä miten se, että kaupasta ei saanut krymppiholkkia, voi olla ongelma, kun ketjussa on puhe sorveista?

Seeger renkaalla on sellainen ärsyttävä ominaisuus, että pyrkii aukemaan jos uran reunat ei ole ihan suorat ja siihen kohdistuu aksiaalista kuormaa. Toivottavasti kohdistit ton laikan oikeasti suoraan.

Toivottavasti ei käy niin kuin kaverilla kuukausi sitten kehä kolmosella alamäessä nelikymppisellä Dodgella.
Sattu onneks vilkasee sivu peiliin, kun takapyörä vetareineen oli renkaan leveyden verran loksusta ulkona. Akselin lukitus oli petänyt.

Motomatti

Asia otettu huomioiden sekä akselin lujuus että seegerin pysyvyys urassaan. Se mikä pitäisi olla krymppiholkki omaa sisäpinnassaan O-renkaan tiivistämistä varten ja sen seegerin puoleisessa sivussa on syvennys joka asettuu seegerin ympärille niin että seegerillä ei ole mahdollisuutta pullistua pois urastaan. Tämä holkki taasen on kiinni omalla seegerillään akselissa.

Lujuuden puolesta en kovin paljon huolehdi. Akseli on 30 mm paksu, peräisin 5 hengen perheautosta ja mitoitettu melkoiselle kuormalle joten kaksi 1,5 mm uraa ei rakennetta heikennä niin paljoa etteikö se menestyisi alle 300 kg moottoripyörän taka-akselina.

Syy alkuperäisestä rakenteessa poikkeamiseksi on jarrujärjestelmän muutos. Akselin rumpujarruviritys on romukasassa ja tilalle tulee pienikokoiset levyt mutta poikkeavaan paikkaan ajatellen normi auton takalevyjarrua. Pyrin tekemään blogia projektin edistymisestä. Vielä ei ole kovin paljon kerrottavaa.


Motomatti

Tuolla jyrsinkonekeskustelussa mainitsin että taajuusmuuttaja on näppärä laite. Tämän sain ilmaiseksi purkutyömaalta. Piti lisätä vain johtimet ja 16 A pistoke ja pistorasia niihin. Kytkentä tulee siis sorvin verkkojohdon jatkeeksi. Lisäksi säätöpotentiometri piti irrottaa muuttajan laatikosta, laitaa siihen pitempi johdin ja asentaa se sorvin käyttöpaneeliin. Tämä oli ns. Plug-and-Play-asennus ja toimi välittömästi. Paljon on säästynyt hihnojen pujottelulta hihnapyöriin.

Kuvassa kyseinen taajuusmuuttaja.

Motomatti

Aika mukavasti kävi sorvissa kampiakselin kaulojen kiillotus. Petilaakerit on helppoja mutta kiertokangen kaulat vaativat suht alhaisen pyörimisnopeuden että ei vemputa niin kovasti.

Kaulojen mittaus sujui myös ja heittoakaan ei liikaa ollut eli kampiakseli on kohtuullisen suora.