Tuolla runkojigiosastolla jo vilahti english wheel, joten avataan sille oma aihe..
Tuossa olis aika yksinkertaisen näköinen DIY miehelle, mutta laittakaas omianne ja kommentteja
http://www.roddingroundtable.com/tech/articles/12ewheel.html (http://www.roddingroundtable.com/tech/articles/12ewheel.html)
Sivulta löytyy osaluettelokin.
Tässä kuva meikäläisen kyhäelmästä (rujon näköinen maalaamattomana) :
(http://i53.photobucket.com/albums/g64/Blower1/E-wheel.jpg)
Ylärulla on ison laivakoneen nostajanrulla ja alarullat sorvasin ns. hopeateräksestä , sen kun voi
karkaista . Alarullat ja ylärulla on kuulalaakeroitu .
Runko on tehty 80 mm teräsprofiilista .
Minkälaista kierrettä käytit tuossa alarulla nostossa vai kuinka sen nyt hienosti voisi sanoa :D Ajattelin lähinnä että eikö joku todella tiheä kierteinen ole tuossa tarkoitukessa kaikista paras?
Lainaus käyttäjältä: nicnac - 22 helmikuu 09, 11:08:37
Minkälaista kierrettä käytit tuossa alarulla nostossa vai kuinka sen nyt hienosti voisi sanoa :D Ajattelin lähinnä että eikö joku todella tiheä kierteinen ole tuossa tarkoitukessa kaikista paras?
Ihan normaali kierretankoa M18 , koska sitä sattui olemaan . Voisi se hienokierrekkin mennä , saa vaan veivata enemmän säädettäessä rullien etäisyyttä ;D
Mä laitoin kierteeksi ruuviliikkeissä myytävää trapetsikierretankoa ja siihen sopivan mutterin.
Syystä että, tollasia laitteita yleensä säilytetään tallissa. Ainakin mun tiloissa on monasti melko paskasta ja tavallinen jenga on vähän arka rälläkkämuruille ym. välissä.
Trapetsi- ja lattakierre sietää myös paremmin edestakasta veivausta. Kuluminen ei tee siitä väljää.
Ehkä hifistelyä, mutta itelle kun tekee, voi hifistellä vaikka kuinka paljon.
Hienokierre on vielä arempi paskalle kuin normi. Hienokierteellä saa enemmän painetta, mutta se ei ilmeisesti ole tarpeellista tolla laitteella. Välillä kuulee että paljon painetta on hyvä, mutta kun katoin ton Covellin leffan aiheesta, hän on toista mieltä.
tommonenhan pitää tehdä, ja ruveta harjottelemaan sen käyttöön. tännehän vois joku asian tuntija laitta semmoset perus niksit ton käytöstä. oon nähny tv:ssä ton käytön mut ei oikeen auennut kunnolla.
Parhaiten sen oppii kokeilemalla.
Tärkein vinkki minkä olen omien kokeilujeni tueksi saanut tuli jostain toiselta foorumilta. Kun lähdetään tekemään suorasta pellistä jotain kourua tms. niin ikinä ei peltiä rullata reunoille asti. Eli tee aihiopalasta riittävän iso ja aloita rullaus niin että jätät aina sentin pari reunoille rullaamatonta materiaalia. Sitten aina pienennät rullattavaa aluetta jolloin keskusta venyy ja kaareutuu muuta peltiä enemmän. Jos rullaat pellin reunoille asti ei tapahdu mitään muuta kuin että koko pelti venyy mutta ei muuta muotoaan.
Parhaimmillaan englanninpyörä on kun sitä käytetään yhdessä nahkasäkin ja shrinker/stretcher työkalun kanssa. Muoto syntyy hyvinkin nopeasti kun ensin paukutetaan tarkoitukseen sopivalla muovivasaralla nahkasäkkiä vasten peltiin karkea muoto, sitten tasoitetaan vasaraniskut englanninpyörällä ja jos tarvitaan jyrkempää kaarretta niin vedetään reunat kasaan shrinkerillä.
"lainaus Hemuli"
Parhaimmillaan englanninpyörä on kun sitä käytetään yhdessä nahkasäkin ja shrinker/stretcher työkalun kanssa
???eli?
Joku näppärä kaveri varmaan etsii kuvan moisesta härvelistä tähän, nyt on hiukan hoppu joten vastaan vain näin kirjallisesti.
Eli kyseessä on työkalu jossa on toisiaan vasten puristuvat tiheällä hammastuksella olevat leuat. Leukojen "selkäpuolen" muodosta sitten riippuu että kumpaan suuntaan ne liikkuvat kun vääntövarresta painetaan. Leuat purevat kiinni niiden välissä olevaan peltiin ja joko painavat sitä aavistuksen kasaan tai sitten venyttävät sitä. Lopputuloksena pellin reuna muokkautuu joko kuperaksi tai koveraksi pinnaksi. Yksinkertaisimmillaan tällä voi tehdä vaikka korjauspalan auton lokasuojan kaareen - ysikympin kulmaan taitettu pelti levitysleukojen väliin ja sitten tasaista pumppausta peltiä koko ajan eteenpäin siirtäen. Pikku hiljaa saat tehtyä sellaisen kaaren kuin haluat.
http://www.mobitive.com/Forming87.pdf
Kuvia kutistimista, englanninpyöristä yms..
Täältä löytyy:
http://www.torafors.com/peltitystkoneita.htm
Lisäilin myydään muut osioon aiheen tiimoilta ilmoa.
Vinkkejä/kommentteja jo kirjoitettujen lisäksi; kun reunoille jätetään se muutama sentti rullaamatonta se haraa vastaan rullattua aluetta. Voima & vastavoima. Kun ylimääräinen leikataan pois vastavoima vähenee tai jopa poistuu. Eli pellistä tulee valmiina enemmän kaarevampi kuin reunojen kanssa keskeneräisenä. Ja kun toi loivemmaksi muuttaminen on jonninverran hankalampaa, ellei mahdotonta, kannattaa ottaa mieluummin varovaisemmin.
Jos samaan peltiin tulee loivempaa ja jyrkempää kaarta, niin ainakin ite pysyy hommassa paremmin mukana kun tekee ensin ne loivat ja myöhemmin jyrkät kaaret.
Ellette vielä ole kokeilleet kumisella yläpyörällä, kannattaa kokeilla, jossei nyt ihan tuplaa mahdollisuuksia, niin aika paljon ainakin lisää. Vaikutus vähän sama kuin banaanin muotoisella mankelilla. Tämä ei tietenkään koske niitä kenen mielestä rullissa KUULUU olla suora taso. ;)
pitihän se ihan mielenkiinnosta väsätä englanninpyörä itsellekkin:
(http://i662.photobucket.com/albums/uu348/mauni77/vehkeet/20102009998.jpg)
melkoisen haastava laji tuntui olevan noin äkikseltään vaikka komiaa kaarta saikin mutta kuinka saada toinen samanlainen :D
vihje budjettirakentelijoille tuosta alarullasta: 6 euroa traktorikaupassa ja pikku hipsasu sorvissa niin meni laakerit paikoilleen
Lainaus käyttäjältä: Mauni - 20 lokakuu 09, 14:42:19
vihje budjettirakentelijoille tuosta alarullasta: 6 euroa traktorikaupassa ja pikku hipsasu sorvissa niin meni laakerit paikoilleen
Onko tuo nostovarren vaihdettava holkki?
Lainaus käyttäjältä: Juvakka - 21 marraskuu 09, 20:30:58
Lainaus käyttäjältä: Mauni - 20 lokakuu 09, 14:42:19
vihje budjettirakentelijoille tuosta alarullasta: 6 euroa traktorikaupassa ja pikku hipsasu sorvissa niin meni laakerit paikoilleen
Onko tuo nostovarren vaihdettava holkki?
se on vetovarrenpallo:
http://www.ikh.fi/~ikh/ikh2007/layout/dokumentit/1254992770-T3_nostolaitetarvikkeet.pdf (http://www.ikh.fi/~ikh/ikh2007/layout/dokumentit/1254992770-T3_nostolaitetarvikkeet.pdf)
tuolta sivulla 12
Samaa osaa tarkoitin, anteeksi maalaisuuteni. :-[ ;)
mistäs saisi noita hemulin mainitsemia "tarkoitukseen sopivia kumivasaroita ja nahkasäkkejä"? muutama vuosi sitten kyselin eikä edes paikallinen työkalukauppias (jolta saa melkeen kaikkea) osannut auttaa asiassa ??? no nahkasäkki nyt ei ole niin iso ongelma...
Harva suomalainen työkalukauppias näiden kalujen päälle ymmärtää, itse ostin täältä: http://stores.ebay.com/performance-metal-shaping (http://stores.ebay.com/performance-metal-shaping)
Suomesta jos haluaa niin sitten www.mobitive.fi (http://www.mobitive.fi)
Ja ne ei sitten ole kumivasaroita vaan erityisen kovaa muovia joka kestää pellin mättämisen, Mobitive näyttää myyvän puusta sorvattuja.
(http://www.performancemetalshaping.citymax.com/i//pms_catalogue_069_1.jpg)
Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 14 joulukuu 09, 08:09:12
Suomesta jos haluaa niin sitten www.mobitive.fi (http://www.mobitive.fi)
tämmöinen firma löytyi ja on hinnatkin näkösällä.. http://www.torafors.com/ (http://www.torafors.com/)
kutistus/levitys vehjettä ajatellut hommata tuolta
thanks! taas... saman firman sivuilla jo surffailinkin mut eipä osunu silmään.......
jahas taitaa tulla englanninpyörästä muotia kun opettaja koululla sanoi että on kyselleet paljon niitä ja iltapäivällä näytti polttoleikkurissa runkoa tulevan ;D olis pitäny pari tehä myyntiin 8)
Eiks se muoti menny jo. Joka tallin nurkassahan sellanen jököttää käyttämättönä, kun ei se lokkari niin iisisti sillä kymmenessä minuutissa syntynytkään.
Onhan tuolla käyttöä paljonkin, mutta lähinnä vasartamisen jälkiä tasoitellessa ja hitsisaumoja nostettaessa. Kyllä se varsinainen pellinmuokkaus englanninpyörällä saa jäädä kärsivällisemmille kavereille :D...
joo kun parilla kympillä saa tuommosen lokkari-aihion niin aika hiljaista alkaa vemputtelemaan tuolla sitä.. tietenkin jos ei ole kuin aikaa.. :P
enpä muuta käyttöä ole keksinyt kuin tuohon sportin tankin päälle sen tasaisen kohdan korvaus palan taivutella
Varmaan kuitenkin melko korvaamaton kampe niille jotka entisöivät vanhoja autoja. Alkaa olemaan osien saanti heikossa ja kuitenkin se vanha peltiosa jo ruosteen raiskaamana kuin haulikolla ammuttu pelti. En oikein jaksa uskoa että hirveän suuri joukko meistä mp rakentejoista niitä olisi hankkimassa johtuen aftermarket osien suuresta valikoimasta.
tuolla http://www.metalshapers.org/tips/ (http://www.metalshapers.org/tips/) on aika hienoja esimerkkejä mitä siitä malmista saakaan aikaan.
jos jollakin on pölyyttyneenä tallin nurkassa jököttämässä ;D
niin voisin olla kiinnostunut edullisen ostamaan :o
Hieman tätä vehjettä käyttäneennä sanoisin yhen seikan
alarulla pitäänee olla kaaren kanssa täysin samankaltainen muuten tulleee peltiin aaltoja ja paine oltava sama samoin rullaus tiheys...
itselläni ison kappale mitä on tullut tehtyä ew:llä on kaverin Rodiin katto jotain 1000x1000
mutta tuollaista kappaletta tehdessä on hyvä olla hyvä kutistus ja venytys laite että saa reunat fiksattua kohilleen
varsinkiiin kun tässä Rodissa ei ole katto aivan saman muotoinen ettei voi tehä palloa siitä katosta...
vaan alkupätkästä on suora joka prokresiivisesti jyrkkenee auton peräpäässä sivusta kattottuna... Mutta takaa tai edeestä päin kattonunna katto kaartaa kokoajan noin tuuman verran sivuista mitattunna auton keskelle.... Ei sitä saa pelkästään venyttämällä joskus pitää myös osata kutistaaa varsinkiin jos haluaaa siihen hyvän jännityksen osaan ;)
Muoti ilmiöstä voidaan puhua lähinnä kun työlaite tulee suuremman väen tietoisuuteen. Autopeltitöissä on muotopellin teossa käytetty vanhanliiton aikaan pahvimallineen tekemistä.
Pahvi tai kartonkimalline muotoillaan alkuperäisen, autoissa yleensä ruostuneen ja suurelta osin kadonneen pellin muotojen mukaisesti. Loveamalla mallinetta haluttu muoto saavuttaakseen ja sen valmistuttua haetaan korjauspalaksi valitusta pellistä vastaava muoto noilla Hemulin mainitsemilla menetelmillä pattipää vasara ja pehmeä vastin (nahkainen hiekkasäkki) sitten vasaralla rautavastimen kanssa hieno oikaistaan pellin pakotuksessa tulleet liialliset patit / nostetaan montut
Siinä on sitten muotopelti paikalleen rupisen tilalle asennettavaksi ;D
Koko komeuden kun hitsaa vielä kaasulla niin saa saumasta mukavan pehmeän muotoiltavaksi ;)
Englannin pyörä auttaa kyllä hienosti noissa pakotusvaiheessa ja hieno-oikaisussa.
oisko kellään jääny nurkkiin enkkupyörän ylimääräisiä rullia tai vaikka koko konetta?
Tää kaveri kauppaili kaikenlaista peltikampetta viimekesänä rompetorilla.
http://www.torafors.com/ (http://www.torafors.com/)
Oma pikkunen itte tehty ew ois kyllä jouten mutta siihen ei koskaan tullut tehtyä kuin yksi ala rulla.
Just vaan semmonen millä sai vanin helma pellin sopivalle kaarelle..
ei ollu pelkkiä rullia toraforsilla...jos jollain ois rullien mittoja/ piirustuksia niin sekin ois hyvä apu??
Tuollanen kuva on pyöriny tässä koneella jo vuosia, pitäny itsekin saada setti tehtyä mutta on vaan jääny...
(http://i123.photobucket.com/albums/o316/sheikkinen/Rulat.jpg) (http://s123.photobucket.com/user/sheikkinen/media/Rulat.jpg.html)
Kannattaako tollasia nyt ite tehdä?
http://www.ebay.co.uk/itm/English-Wheel-Bottom-Rollers-Anvil-/161170299797?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item25867f9b95 (http://www.ebay.co.uk/itm/English-Wheel-Bottom-Rollers-Anvil-/161170299797?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item25867f9b95)
-Spöke-
Kiitokset linkistä! koitin vielä tingata 70 puntaan nuo. mullakin itse tehty EW yhdellä alarullalla mikä on todella kaareva (joku traktorin osa IKH:lta :D ) niin nyt jos tulisi motivaatiota reenata tuotakin taiteen lajia.
Muokattu: 80 puntaan laski hinnan engelsmanni. Joo ei todellakaan kannata alkaa itse teetättämään missään kun nuo sai alle 150â,¬ kotiin.. kohta on peukalot kipiät ;D
jos joku vielä aikoo tilailla niin otetaan kimpassa!!! siis noi rullat....
Joskus jossain sanoivat että rullat kannattaa karkaista jos hitsi saumojen yli tarttee ajella.
EN8 raudasta mainitsivat että nuo rullat olisi tehty mutta karkaisusta ei ollut mitään mainintaa.
Lainaus käyttäjältä: Mauri - 10 joulukuu 13, 18:19:52
Joskus jossain sanoivat että rullat kannattaa karkaista jos hitsi saumojen yli tarttee ajella.
EN8 raudasta mainitsivat että nuo rullat olisi tehty mutta karkaisusta ei ollut mitään mainintaa.
samaan kans mietin. eipä sinne tarvi ku joku lastu pyörähtää välistä niin valmista tuli. jos joku kimppatilaus noista on menossa, ni voisin kans lähteä. siis jos nuo on karkastuja.
eiks niissä vähän oo sateenkaarenvärejä et olis lämpökäsittelyä annettu? vai onko varjostusta?...
Saattais kanssa kiinnostaa jos tosta karkaisusta sais jonkun selvyyden...
Senverran on tullut rullailtua (siis lontoonpyörällä), että normaali harrastekäytössä karkaisulle ei ole mitään syytä. Karkaisemattomilla pyörillä olen kymmenkunta vuotta huristellut ilman vaurioita. Ja tiggisauman yli sietää kyllä ajaa. Miggisaumaa en kokeilis. Veikkaisin hinnan perusteella, että linkkaamani rullat ovat karkaisemattomat.
-Spöke-
o.k! eli kuka ottaa asiakseen laittaa tilausta menemään?
Lainaus käyttäjältä: Spöke - 10 joulukuu 13, 20:08:36
Senverran on tullut rullailtua (siis lontoonpyörällä), että normaali harrastekäytössä karkaisulle ei ole mitään syytä. Karkaisemattomilla pyörillä olen kymmenkunta vuotta huristellut ilman vaurioita. Ja tiggisauman yli sietää kyllä ajaa. Miggisaumaa en kokeilis. Veikkaisin hinnan perusteella, että linkkaamani rullat ovat karkaisemattomat.
-Spöke-
Mistäs ootte noita ylärullia tehny? Kestääkö jos tekis vaikka jostain fe52 akselin pätkästä, semmosta kun saattais duunistaki löytyä.
Mulla ylärullana on valurautainen, sattui sellainen aihio olemaan. Hyvin pelittää.
-Spöke-
Mun käytössä olevat rullat on just tollaisia kun tossa ebay kaupassa (ainakin sama myyjä). Ostin silloin myös ylärullan. Ei oo karkaistua mut on ne mulla ainakin toiminut.
Mikään rulla ei taida kestää sitä että miggisauman yli rullaillaan.
Ainakin tuleva (13v) ammattimies sai niillä cafe-monkeyn takapahkan tehtyä
(http://4.bp.blogspot.com/-I66_N6fkelc/UkhE7HYyqII/AAAAAAAABCo/WOJmjc7gP-o/s320/15092013402.jpg)
(http://3.bp.blogspot.com/-ZSg41supK38/UlV9KM1J7mI/AAAAAAAABDc/WqW2f9K-Z7Y/s320/IMG_1708.JPG)
Aika hienoa mopoa poitsulle tulossa ja mahtava että riittää mielenkiinto käsitöihin nykyaikana. ;D
Meillä tallilla olevassa englantipyörässä on ylärullana valurautanen pumppukärryn etupyörä. Siitä sorvattu kumi pois. Laakeritki valmiina :) Hyvin on toiminut.
Tuommonen about
(http://image.made-in-china.com/2f0j00OvGQRihKZNcP/Wheel-of-Hand-Pallet-Truck-SYP-II-.jpg)
Lainaus käyttäjältä: ay20 - 11 joulukuu 13, 19:28:14
Meillä tallilla olevassa englantipyörässä on ylärullana valurautanen pumppukärryn etupyörä. Siitä sorvattu kumi pois. Laakeritki valmiina :) Hyvin on toiminut.
Tuommonen about
(http://image.made-in-china.com/2f0j00OvGQRihKZNcP/Wheel-of-Hand-Pallet-Truck-SYP-II-.jpg)
Hyvä idea toi rengas. Nopealla etsinnällä löytyi tälläsiä:
http://www.blickle.fi/valurautapyorat/sarja/15-g.html (http://www.blickle.fi/valurautapyorat/sarja/15-g.html)
Joskus tullut kumipyöriä töihin tuolta, pitää kysellä josko onnistuis tilailla sitä kautta ::).
Jääkö tollaset kärrynpyörät vähän kevyiksi? Mä oon ainakin ollu siinä uskossa että rullailu on helpompaa kun yläpyörässä on sen verran massaa että se vie peltiä kuin itsestään kun pääsee vauhtiin.
niin oliko jollain intoa kerätä kimppatilaukseen osallistujat ja hoitaa tilaus? ellei niin soittoja mulle 0405915839 ja laitan kaverin hoitamaan tilauksen ensviikolla
Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 11 joulukuu 13, 20:51:02
Jääkö tollaset kärrynpyörät vähän kevyiksi? Mä oon ainakin ollu siinä uskossa että rullailu on helpompaa kun yläpyörässä on sen verran massaa että se vie peltiä kuin itsestään kun pääsee vauhtiin.
Ohan tossa isoimmassa rinkulassa jo massaa melkeen 8kg. ja kyllähän tohon kylkeen rautaa mahtuu jos siitä kiinni.
Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 11 joulukuu 13, 20:51:02
Jääkö tollaset kärrynpyörät vähän kevyiksi? Mä oon ainakin ollu siinä uskossa että rullailu on helpompaa kun yläpyörässä on sen verran massaa että se vie peltiä kuin itsestään kun pääsee vauhtiin.
Tällästä teoriaa en ookaan kuullu. Se homma kun on edestakasta vemputtamista, niin mitäs se massa tekee kun vaihdetaan suuntaa? Se mitä mä oon rullailua treenannu, ei se kyllä niin vauhdikasta hommaa ainakaan mulla oo, että massalla olis mitään väliä. Vaikka munkin laitteessa on melko painava pyörä.
Eihän se varmaan tasaisella pellillä mitään vaikutakaan mutta jos lähdetään tasoittamaan jotain hitsisaumaa tai vasartamisen jälkiä niin tuntuis vähän työläältä jos yläpyörä on kovin kevyt.
En mä näistä oikeesti mitään tiedä, rullailukokemukset on todella vähäisiä.
Olen lukenut, jenkkifoorumilta, (mitä tulee seurattua), että mitä suurempi yläpyörän halkaisija on, sitä sulavammin sillä rullaa, tai miten me se sit suomennettais, "bigger the upper wheel diameter, the smoother the ride is"... Itsellä on tollanen iso laakeri, 16 cm halkaisija, ja 4,5 cm leveä..
Herra joka tuon on kirjoittanut, myi ja teki itse paljon Ewheelejä, Imperial Wheeling Machines..Itte en voi sanoa mitään tähän, kun on vaan tuo oma tekele, en oo muita kokeillu...olis kyl kiva verrata
Omat rullat ostin Overdrivelta, Remmiveto nimimerkiltä... ne on nuo Harbor freightin rullasarja, ja kun pyysin hän katto mulle mittakellolla heitot, mukana tuli 6 rullaa, ne on karkaistut..ja suurin heitto oli 0,10 ja parhaimmissa oli n. 0,02...mulle ainakin kelpaa.. hinta tais olla jotain 165 euroa..
Tekee siten mitään tai ei mutta ainakin uus ;D http://www.huutokaupat.com/fi/v/59076 (http://www.huutokaupat.com/fi/v/59076)
Lainaus käyttäjältä: Piese - 12 joulukuu 13, 17:51:55
Tekee siten mitään tai ei mutta ainakin uus ;D http://www.huutokaupat.com/fi/v/59076 (http://www.huutokaupat.com/fi/v/59076)
Prkl. Yritin kaikessa hiljaisuudessa huutaa tuota itselle, mutta nyt hinta karkas.. ;)
pyörän koosta... totta niikuin tsepatti mainihti ett mitä isompi pyörä sen nopiampaa on siloitus/muovaus...
mutta esim pehmeellä yläpyörälläkiin on helppo ja nopea tehädä valmista todella nopiasti kokokuminen esim ?
mutta suosittelen itse karkastua pyörää siitä syystä esim hitsaus saumojen sioittaminen muilla on mahdotonta kun ne antaa periksi ja samoin tuhoaa pyörän kun tulee suuri hetkellinen pintapaine...
Mutta toisaalta joissain tilaiteissa ois kiva kun ois pieni ylä pyörä että päääsisi pieniin ja ahtaisiin paikkoihin !!!! Vaikkakiin niissä kappaleissa on helppo joh käyttää vaikka plahsinghammeria siloitukseen / muovaamiseen...
ennenmmin sanoisin että jämäkkä runko on A ja O
ja siiten OIKEESTI pyöreät rullat ettei ole olenkaan soikeutta niin alkaa tulla tulosta ;)
jos on metalista niin läpeensä karkastuna niin hyvä tulloon
uretaani rullista ei ole kokemusta ainostaan tractorin sisäkumista ylärullasa ja nopeutti muuten aika paljon rullaamista ;)
onko noissa siinä alarullan kierrenangon päässä mitään jousta vai tuleeko paine ihan sitä mukaan mitä veiviä kiristää?ja minkä lainen systeemi noissa on ettei se alpyörä kääntyile ku sekin näyttää olevan yleensä pyöreän akselin päässä?
ei kai niissä mitään jousta ole?? tai en mä ainakaan omaani laittanut....ite tein alarullahässäkät profiilista että pysyy linjassa mut noissa pyöreä runkoisissa se lukitus on ihan pultilla eli joutuu sihtaamaan kohdilleen ennen leipomista.
Tässä on nyt kulunut noin vuosi siitä kun tuli hommattua rullat englannin pyörään varten.
Nyt alkaisi tämä laite olemaan pikkuhiljaa valmis joten ajattelin laittaa vähän tarinaa/kuvia projektista.
Elikkä painoa tälle hökötykselle tuli noin 160-170kg kaikkinensa. Sivulevyt ovat 8mm paksuista fe 355 rakenneterästä, kuten välilevytkin.
Kaikki levyosat ovat leikattu laserilla jolle olen itse suunnitellut/piirtänyt koko koneen, jalustaa lukuunottamatta jonka tein vasta kun runko oli hitsattu.
Nostolaitteen koneistukset teki kaveri kun ei ollut itsellä koneita kyseiseen hommaan.
Maalaukseen käytin ikh:n traktorimaalia fordin sininen muistaakseni ja kiiltävät pellit ovat hiottua rst levyä.
(http://i1294.photobucket.com/albums/b607/Keskine/2014-05-07164924_zps57062206.jpg)
Palojen sovitusta yhteen.. välineet sen mukaiset että toleranssit olivat ehkä hieman pieniä.
(http://i1294.photobucket.com/albums/b607/Keskine/2014-05-17105050_zps32c75f1b.jpg)
Jalustan mitoitusta.
(http://i1294.photobucket.com/albums/b607/Keskine/2014-07-14150450_zpsa5b548b9.jpg)
(http://i1294.photobucket.com/albums/b607/Keskine/2014-07-15154422_zps410109ac.jpg)
Sisäkaarelle jäykistys että sai runkoon "kierto jäykkyyttä".
(http://i1294.photobucket.com/albums/b607/Keskine/2014-07-17160007_zps3a7c85a4.jpg)
(http://i1294.photobucket.com/albums/b607/Keskine/2014-07-17160014_zps6c1281ce.jpg)
(http://i1294.photobucket.com/albums/b607/Keskine/2014-09-18191634_zps39601c52.jpg)
(http://i1294.photobucket.com/albums/b607/Keskine/2014-09-18191703_zpsd24affe2.jpg)
(http://i1294.photobucket.com/albums/b607/Keskine/2014-09-18191924_zps76eeb5b4.jpg)
Komean näkönen, ja on nähty vaivaakin..Kelpaisi ittellekin.. ;D
Sit vaan rullailee..