Finnbikers

Tekniikka / Moottori => Shovelhead => Aiheen aloitti: IsoD - 08 heinäkuu 12, 15:35:34

Otsikko: Savumerkkejä
Kirjoitti: IsoD - 08 heinäkuu 12, 15:35:34
Pitemmän ajoreisuun jälkeen alkoi -76 Shoveli tupruttamaan etupytystä kuin intiaanipäällikkö. Käynnistyksen jälkeen menee muutama sekunti enen kuin oire ilmenee. Missähän voisi vika olla?
Kansi on jo irti ja venttiilit pöydällä. Ei välyksiä ja muutenkin hyvältä näyttävät...joku rempannut kotvan aikaa sitten pronssi ohjureilla ja rosteri venoilla.

Sylinterissä ei näy mitään jälkiä, joten ei liene renkaatkaan menneet. Karstaa männänpäällä jonnin verran, mutta ei sen enempiä kuin viimevuonna takapytyssä kansipahviremontin yhteydessä.

Pikainen apu tarpeen!

Nimimerkki, Torstaina pääralliin
Otsikko: Vs: Savumerkkejä
Kirjoitti: Jack - 08 heinäkuu 12, 16:39:42
oliko pakopuolella ohjurinkumia? missä kunnossa....

paluukanavat kannesta, tukossa vai ei?
Otsikko: Vs: Savumerkkejä
Kirjoitti: Kiiski - 08 heinäkuu 12, 17:04:08
Kannattais visiin nostaa pyttykin ylös ja tutkia männän kunto. Joskus käynyt vähän samanlainen juttu ja puuttu puoli helmaa männästä ja pytty aivan neitseellinen.
Otsikko: Vs: Savumerkkejä
Kirjoitti: Hemuli - 08 heinäkuu 12, 20:00:07
Jos sitä sauhua tulee koko ajan niin vika ei todennäköisesti ole kannessa. Väljistä ohjureista johtuva kärytys tulis pääasiassa moottorijarrutuksessa tai kun kaasu päästetään nopeasti kierroksilta pois.
Otsikko: Vs: Savumerkkejä
Kirjoitti: IsoD - 08 heinäkuu 12, 20:50:04
Ohjureissa ei kumeja...ei kai niitä pronssisissa tarvihekaan? Pitää huomenna nypätä pytty irti. Savua tulee aikalailla kokoajan...oisko ollut niin, että pahemmin tyhjäkäynnilla kuin kierroksilla.
Otsikko: Vs: Savumerkkejä
Kirjoitti: IsoD - 09 heinäkuu 12, 20:47:04
Sylinteri irti. Muki, mäntä ja renkaat pistämättömässä kunnossa. Ei välyksiä renkaissa. Ehkä ihan snadisti renkaat tarras männän uriin....sliippasin vähän -> hyvät.

Kannen käytin paikallisella pajalla. Tutkinnan jälkeen ainut huomautettava asia oli imuohjurissa pari skraadua. Se koolattiin -> kansissa ei mitään moitittavaa.

Mystistä.

Huomenna nippuun ja testataan. Eipä olis ensimmäinen kerta kun jokin korjaantuu ihan vain puhaltamalla.

\D
Otsikko: Vs: Savumerkkejä
Kirjoitti: Rautahauli - 09 heinäkuu 12, 21:10:47
Näin viime syssynä vastaavan tapauksen. Oli kuulemma savutus loppunut kun oli rengastettu, vanhat männänrenkaat oli ehjät. Eli ilmeisesti väljää oli. (juu ei varmaan pitkäaikainen apu)
Otsikko: Vs: Savumerkkejä
Kirjoitti: Hemuli - 09 heinäkuu 12, 21:52:41
Vaikka renkaat eivät olisikaan kuluneet saattavat ne vanhemmiten kuoleentua eivätkä enää tiivistä kunnolla.
Otsikko: Vs: Savumerkkejä
Kirjoitti: IsoD - 10 heinäkuu 12, 21:51:24
Pyörä nipussa. Akku kuollut parissa päivässä. Ei savuta enää merkittävästi. Tyhjäkäynnillä hieman, mutta haisee ihan palamattomalle pensalle, joten oisko tulppa viimeisellä matkalla.

Akku latuuksissa ja huomenna uudet tulpat paikalle. Torstaina pääralliin...eiköhän sillä reissulla selviä josko on kunnossa tahi ei.

Kiitos kaikille osallistujille. Kyllä harrastaminen on mukavaa.

\D
Otsikko: Vs: Savumerkkejä
Kirjoitti: Jutesopperi - 11 heinäkuu 12, 19:11:45
Mulla joskus Shoveli saanu öljyä kannentiivisteen välistä palotilaan.
Otsikko: Vs: Savumerkkejä
Kirjoitti: IsoD - 17 heinäkuu 12, 13:11:01
Moro,

Päärallireissu takana ja lähes ilman ongelmia. Savutuksesta ei tietoakaan, eikä latauksesta menomatkan puolesta välistä. Perillä syylliseksi paljastui katkennut laturin piuha.

Pyörä siis käy ja kukkuu eikä savuta. Tästä on hyvä jatkaa kohti seuraavaa ongelmaa.

\D
Otsikko: Vs: Savumerkkejä
Kirjoitti: Jack - 17 heinäkuu 12, 14:07:02
Moikka

Sinäkö mulle konkan lainasit Joutsassa, jos niin, niin, ota yhteyttä...

Jack
Otsikko: Vs: Savumerkkejä
Kirjoitti: Rautahauli - 26 elokuu 12, 17:10:35
Omassakin pyörässä ilmennyt vähän savumerkki- oireita, oikeastaan on ollut jo pitemmän aikaa. Ylimääräisiä ääniä paikallistaessa (korjattu. nostaja/hydraulivika) tämäkin vaiva muistui mieleen.
Eli kun kone on kuuma niin etuputki saattaa tupsautella tyhjäkäynnillä sinisiä savumerkkejä. Ei tee sitä aina edes kuumana. Tulpat on kuin kaksi marjaa eli niistä ei öljynpolttoa näe. Ei myöskään syö öljyä.

Vaihdoin keväällä rockerboxin keinuvipuakselin imupuolen päätytulppiin uudet o-renkaat, kesällä vaihdoin kaikki 4 ja nyt taas etummainen hikoilee. Eli öljyä taitaa kansissa riittää.  Näitä renkuloita on mennyt muutamassa vuodessa kourallinen, seuraavaksi tilaan teflonprikat. ;)

Olisi varmaan hyvä ottaa kansi talvella käteen, samalla voisi vaihtaa tihkuvan juuritiivisteen ja korjata etupaon keinun päittäisvälyksen.

Mutta mikä tuollaisen satunnaisen tupruttelun voi aiheuttaa? Ei tupsauttele pahasti. Puristukset molemmissa sylintereissä tasan 10kg/cm2.
Otsikko: Vs: Savumerkkejä
Kirjoitti: Rautahauli - 27 elokuu 12, 08:38:07
Löytyyhän tuohon netistä syy-ehdokkaita; lyhyen ohjurin oireyhtymä -80 luvun alkuisissa,  sökö kansipahvi joka päästää paluukanavasta öljyä palotilaan jne.
Otsikko: Vs: Savumerkkejä
Kirjoitti: issakka - 12 syyskuu 12, 17:56:53
Joo.. ja minä ihmettelin tässä takapytyn savuttamista.. ja epäilin että kansi halki, vaan ei ollut halkeamaa: Hiomo kantanen oli tehnyt vähän reilunpuoleiset reiät ohjureille, heiluivat oikein reilusti sivuttain reiässä ja lähtivät nätisti sormin pois...
Otsikko: Vs: Savumerkkejä
Kirjoitti: shoveltimppa - 12 syyskuu 12, 19:00:48
Kannattaa kattoo tarkkaan onko halki vai ei. Voihan olla, että kanteen on tullu hiushalkeema ohjurin juureen ja sen jälkeen ohjuri on työstänyt reikäänsä vähitellen väljäksi.

Mulla oli shovelista aikoinaan kannet halki molempien pako-ohjureiden juuresta. Kannet oli koneistamossa ohjureiden vaihdossa ja äijä alko siellä ihmettelmään, kun ohjurit lähti melko kevyesti irti. Hetken ihmeteltyään löysi halkeamat.
Otsikko: Vs: Savumerkkejä
Kirjoitti: IsoD - 13 syyskuu 12, 14:49:20
Jack: Väärä mies kyseessä. En ole konkkia lainaillut

Jos ohjurit irtoaa käsipelillä tai pienellä naputtelulla vastapuolelta, niin melko varmasti myöskin vuotaa.

Oma veikkaukseni kohdistunee noihin jumiviin männänrenkaisiin. Oireili aiemmin myös siten, että kun oli viikon pyörä seissyt, niin piti pari kertaa polkasta ennen kuin tuli ruttua. Nyt sitä ongelmaa ei enää ole.

Talvella pitää ihmetellä tuota kytkintä. On muuttunut lähes täysin on/off tyyppiseks ja jurahtelee mahtavasti. Pari näyttävää liikkeelle lähtö hiekkaselta asfaltilta jo takana :)
Otsikko: Vs: Savumerkkejä
Kirjoitti: Jack - 13 syyskuu 12, 19:42:36
Hyvä, pitää koittaa löytää oikee mies joskus...
Otsikko: Vs: Savumerkkejä
Kirjoitti: Rautahauli - 18 syyskuu 12, 18:33:57
Vähän ehdin purkaa. Kannet on vielä paikoillaan mutta kun pakopuolien venttiileitä/ohjureita tiirailee niin kuivat on, välillä savumerkkejä antava etupako on jopa vaalempi kun taka. Imupuolet näyttää ihan samanlaisilta, kääntelin kahvaa kun irrottelin vaijereita joten en tiedä onko kanavissa oleva märkä gasoa vai onko seassa öljyäkin.  Molempien imuvenojen päällä snadisti metallinkiiltoista karstaa, varsinkin "varjon" puolella. Muuten venat näytti puhtailta.
Kyl ne kannet siitä ylös nousee lähipäivinä.
Otsikko: Vs: Savumerkkejä
Kirjoitti: Rautahauli - 19 syyskuu 12, 17:38:52
Eiköhän savumerkin syy selvinnyt. Yksi kannenpulttikin oli snadisti öljyssä.

(http://desmond.imageshack.us/Himg59/scaled.php?server=59&filename=syyskuvia004small.jpg&res=landing)

Tiiviste oli joku bakeliitintapainen jossa ei mun mielestä ollut liekkirengasta, tasainen lätty. Oli kyllä kaikinpuolin ehjä.

James FireRing way to go?
Otsikko: Vs: Savumerkkejä
Kirjoitti: Spöke - 19 syyskuu 12, 17:42:16
Jep. Ei ole Jameksen punamusta liekkirenkaallinen pettänyt vielä ikuna. (No tätä kirjoitettaessa autotallissa strokeri puhalsi varmaankin sen ensimmäisen pihalle ihan vittuillakseen...)
-Spöke-
Otsikko: Vs: Savumerkkejä
Kirjoitti: Rautahauli - 21 syyskuu 12, 16:46:57
Takakannen tiivisteessä samaa vikaa, eli paluureikä öljyinen. Kansi näytti lähes samalta kuin etukannen kuva ylempänä.

Mahtaako mulla olla tarvikepytyt kun etummaisen öljyreikä ei ole samalla puolellakaan kuin lohkon päällä oleva reikä?  Takasylinterissäkin on paluureikä juuritiivistettä vasten mutta lohkossa ei ole paluureikää. Sylinterin sisälle on kyllä reikiä mutta ne jäi kiireessä tsekkaamatta sen tarkemmin.

Takasylinterin etupuolella on numerosarja ja etusylinterin takapuolella liki sama -78 oli loppu molemmissa.

Otan kuvia pari v.loppana jos ei muuten selkoa tule.

Positiivisena puolena; männät näytti hyviltä snadin karstan peittämää lakea lukuunottamatta ja kun puristukset oli 10 kilua molemmissa niin ei taida poraamisen tarvetta olla? Hoonausta, rengastusta?

Yks mikä jänskätti oli keskitapin kunto. Ei ole antanut merkkiä itsestään mutta pari vaivaa on koitettu sen päälle sysätä, tosin ne viat on olleet muualla. Ylös/alas käsin repimällä ei tunnu yhtään välystä. kuul!
Otsikko: Vs: Savumerkkejä
Kirjoitti: erakko - 21 syyskuu 12, 17:22:51
Todennäköisesti ne on ihan HD:n oem pytyt. Niitä ainakin kolmella eri valunumerolla missä -78 loppu.
Onko 9 vai 10 jäähdytysripaa?
Otsikko: Vs: Savumerkkejä
Kirjoitti: Rautahauli - 21 syyskuu 12, 17:32:40
Kappas juu, niin kertoo varaosaluettelokin. Muistaakseni ripoja on 9, eli kyl se kait ne pytyt on sellaiset kooltaankin kuin pitääkin, eli 1340cm3.

Ja jos en väärin muista niin ainakin juuri -80 luvun alkupuolella kikkailtiin ton öljyn kierron kanssa, L81-82 oli niitä ulkoisia paluuletkuja yms.
Otsikko: Vs: Savumerkkejä
Kirjoitti: Titus - 21 syyskuu 12, 17:54:58
Sylinteriin se öljykanava shovelissa alunperinkin laskee , ei lohkoon, siis paluukanava. Olikos karstaa koko männän laella vai oliko ulkoreunoilta puhdas ? jos puhdas reunoilta viittaa vähän väsyneisiin männänrenkaisiin. Oma kone välillä kans smokittaa tyhjäkäynnillä vaik kannetkin just rempattu. ajos ei oikeastaan yhtään. Yleensäkin kaikesta kaiken tietävien kamujen kanssa ruvettu epäileen paluupuolen heikkoutta varsinkin tyhjäkäynnillä. Joka tapauksessa pumppu joutuu syyniin kun tallikausi alkaa. Pumppu tyyppiä evo. Eli voi olla hylkimisreaktiokin ;)
Otsikko: Vs: Savumerkkejä
Kirjoitti: Rautahauli - 22 syyskuu 12, 11:10:55
Kyllä se koko lakki on karstassa. Hätäisesti tsekattuna ei näkynyt edes kulumapykälää sylinterissä. Mahdollista jopa että kilometrit on mittarissa. (tätä nykyä reilut 55K, niistä vajaa puolet mun ajamia)

Tuosta kansien öljymäärästä on tälläkin foorumilla ollut juttua ja jotkut on rajoittanutkin kansiin virtaavan öljyn määrää. MUN mielestä se ei ole hyvä idis, jos vanhassa laitteessa öljy kiertää niin antaa perkele kiertää. :D. Vien kannet tarkistukseen ja niihin laitetaan mitä tarvitaan. Venoihin laitetaan kumit jos ei jo ole, katalookin mukaan ne tuli vasta L81.
Otsikko: Vs: Savumerkkejä
Kirjoitti: Titus - 22 syyskuu 12, 14:12:21
Tulipa mieleen , olisikohan pitänyt sylinterinkin tiivistepinta koneistaa öljykanavan tiiviyden varmistamiseksi. Tällä kertaa laitin Cometicin tiivistesatsin , ei ole kyllä puskenut mistään öljyä ulos.
Kovasti ei enää viitsis rupeen purkaileen kansia kun muuten pelittää ihan v,,,, hyvin. Ehkä se on sitten enemmän ominaisuus kuin vika?? Mulla noissa 79 kansissa kyllä molemmissa venttiileissä ohjurikumit paikallaan ei niistä mitään haittaakaan ole ollut. Vielä jos joutuu availeen vaihtuu kyllä sössön settiin koko hoito. Mitenköhän alukansiin sais tehtyä särötestin helposti .
Otsikko: Vs: Savumerkkejä
Kirjoitti: Rautahauli - 22 syyskuu 12, 18:35:02

Joku mainitsi laittaneensa Hylomaria tiivisteen molemmin puolin öljyreijän kohdalle. Niin minäkin teen.

Otsikko: Vs: Savumerkkejä
Kirjoitti: Rautahauli - 29 syyskuu 12, 14:43:12
Aiheeseen liittyen. Otin yhden männänrenkaan irti ja painoin sen sylinteriin alapuolelta reilun sentin sisään ja mittasin. 0.8mm:n rakotulkki menee nahistamalla väliin. Clymerin mukaan välys pitäisi olla 0.25-0.51mm. "Wear limit 0.79mm".

Eli samalla varmaan syytä rengastaa? Sylinterien pinnat näyttää mun mielestä hyviltä ja vanhat hoonausjäljetkin paistaa läpi, ei kynnyksiä kuten aikaisemminkin mainittu. Jos oikein näin niin männänpäällä numero 030 eli toiseksi viimeinen ylikoko menossa joten ei sitä viimeistä vielä ulosmittaisi kun ei tarvetta ole.
Otsikko: Vs: Savumerkkejä
Kirjoitti: Hemuli - 29 syyskuu 12, 14:51:13
Älä mittaa männänrengasta sylinterin alapäästä vaan ylhäältä lähellä kohtaa jossa ne käy kääntymässä yläkuolokohdassa - siellä sillä mitalla on jotain merkitystä. Varmista männällä tms. että rengas on varmasti suorassa, vähänkin vinossa niin mitta voi olla mitä vaan.

Nyrkkisääntö tohon rakoon on .004" kertaa porauksen halkaisija tuumissa. Eli esim. 3.5" porauksella hyvä päittäisvälys olisi .014" (n. 0,36 mm). Toisaalta eri moottorityypeillä ja mäntävalmistajilla voi olla poikkeavia ohjeita - esim. 900cc rautapääsportissa .025" (0,64 mm) on vielä tehtaan sallimissa rajoissa ::). Keith Blackin hypereuteettisissa taas ylimmän puristusrenkaan välys pitää vetää valmiiksi väljäksi, muuten tulee moottoririkko.
Otsikko: Vs: Savumerkkejä
Kirjoitti: Rautahauli - 29 syyskuu 12, 15:37:08
No juu, rengas suoraan ja tuuppasin sitä samalla "operointialueelle". Nyt ei sovi enää 0.6mm liuska väliin mutta 0.5 tuntuu väljähköltä. Sama juttu yläkuolokohdassa,,, ja jopa toisessa sylinterissäkin samoja lukemia. Männät taitaa olla orggistyyppiä. Ylempien renkaiden välisessä kannaksessa on ura, niinkuin tässä iipeistä kopsatussa kuvassa;

(http://i.ebayimg.com/t/Classic-Shovelhead-74-Pistons-OEM-22124-78-E-/24/!B0yKdtw!Wk~$(KGrHqF,!hUEw5Drw8(KBMbzGPTZbQ~~_12.JPG)

Koitin ottaa mäntiä irti mutta kun en keksinyt millä sokat irtoo niin jätin paikoilleen. Aika hyvin ne siinäkin putsaa ja renkaat vaihtaa. Empähän saa ryssittyä niitä väärinpäin sokkien vituilleen asennuksesta nyt puhumattakaan.(Skraaaapps) :D

Kiitokset Hemuli.
Otsikko: Vs: Savumerkkejä
Kirjoitti: Rautahauli - 01 lokakuu 12, 15:59:30
Kun sylinterit on irti niin samalla vaivalla käytän ne loppuviikosta pajalla. Mittaus, kevyt hoonaus ja sillee.

Olisko hyvää konstia millä männäntapin sokat saa auki, saisin männät mukaan. Sokat näyttäisi täyttävän koko uran. ???

Sokat taitaa olla "kertakäyttöisiä" eli aina uudet kun ne otetaan irti?
Otsikko: Vs: Savumerkkejä
Kirjoitti: ma^ko - 01 lokakuu 12, 16:50:33
On niis sokissa katkokohtakin. Parsinneula viinipullonkorkki kaffalla on hyvin toimiva ase katkosta kiinni samiseen.
Otsikko: Vs: Savumerkkejä
Kirjoitti: tuuba - 01 lokakuu 12, 16:52:08
jos on sellanen "rautalankasokka" niin mä ainakin käytän sellasta pientä tasapäistä ruuvaria johon olen tehny laikkakoneella sellasen pienen koukun eli sillä siitä kolon kohdalta yrittää kammeta.
jos taasen kyseessä on sellanen peltivieterisokka niin sellaseen oon käyttäny jotain kärkipihtejä ja väkivaltaa.
mä olen aina laittanu uudet sokat paikalleen ja eikai niitä peltisiä sieltä ehjänä pois saakkaan
Otsikko: Vs: Savumerkkejä
Kirjoitti: Rautahauli - 01 lokakuu 12, 18:04:11
Tattis, kokkeillaan ronkkia. Mun mielestä männissä ei ole minkäänlaista koloa mistä saisi tungettua piikkiä sokan alle. Rautalankasokilta näytti, pyöreät profiililtaan.

Otsikko: Vs: Savumerkkejä
Kirjoitti: ma^ko - 01 lokakuu 12, 19:28:13
Se pitää ronkkia siitä katkoskohdasta, vähän nysväämistä, mut kyl se onnistuu.
Otsikko: Vs: Savumerkkejä
Kirjoitti: Rautahauli - 02 lokakuu 12, 15:32:55
 Mittailin pyöreyttä sylintereistä kolmesta kohdasta korkeussuunnassa ja niistä ristiin. Max satkun heittoja/mittauskohta ja kaikki mittaukset 0.03mm haarukassa kahdessa sylinterissä.
Ylikoko .030" ja kun siihen stanumitta 88.85mm niin siinä ne lukemat pyöri, 89.60mm. Eli kevyt hoonaus ja nippuun uusilla renkailla ja tiivisteillä, tosin nää mittaukset tarkistetaan perstaina ja kannet jää pajalle hoitoon.

Tämmösillä mittailin:

(http://desmond.imageshack.us/Himg687/scaled.php?server=687&filename=syyskuvia030small.jpg&res=landing)

Otsikko: Vs: Savumerkkejä
Kirjoitti: Rautahauli - 05 lokakuu 12, 13:36:26
Vein kannet ja pytyt pajalle.

Kansista löytyi heti yksi vika, eli kun niitä on joskus plaanattu niin insertit on jätetty "upottamatta".

Eli tämä muiden töiden lisäksi;

Countersinking Head Bolt Inserts on Shovelhead with The Gasbox & Lowbrow Customs (http://www.youtube.com/watch?v=2_qrWn_zwOc#)
Otsikko: Vs: Savumerkkejä
Kirjoitti: Rautahauli - 07 lokakuu 12, 13:12:46
Äkkiä siellä pajalla (Eastland Engineering) toimitaan. Sylinterit on oikean malliset, ainoastaa lasittuneet. Mutta venttiilit vuotaa, (osasyynä karsta) istukat koneistetaan, venttiilit hiotaan. Lisäksi etupaon ohjuri väljä, vaihdetaan, muut hyviä. Parissa keinuvivussa liikaa päittäisvälystä, korjataan sorvilla.

Ei siinä sitten päässytkään ihan pölyjen pyyhkimisellä. :D
Otsikko: Vs: Savumerkkejä
Kirjoitti: Kapteeni sika - 22 syyskuu 13, 19:16:38
Ja taas... Valutin öljytankin tyhjäksi (Redline 20w-60) ajon jälkeen ja laitoin tankkiin litran Valvolinen 20w-50 öljyä ikkäänkuin huuhtelutarkoituksessa. Paluuletku kanisteriin ja kone tulille. Vähän aikaa papatti ja niin alkoi etuputkesta ilmestymään vaaleita savumerkkejä. Argh! On mahdollista että niitä on tullut aikaisemminkin mut en ole huomannut vaikka olen välillä ajon jälkeen noussut pyörän selästä ja kaasutellut  käryjä vahtien. Redukkaa kone on purrut jenkkilitran liki 6000km:n matkalla.

Ei tussauttele säännöllisesti vaan välillä, loppuu kun antaa jenkaa.

Palasin tallille reilun tunnin jälkeen ja mittasin puristukset, molemmissa vajaa 9, kilooko ne ny oli. (Kesällä mitattu molemmat kuumalla padalla noin 11.) Lusikallinen öljyä sylintereihin ja uus mittaus, pari viisarin vahvuutta paremmat tulokset.

Tuli Mièleen et voisko kylmä öljy kuumassa koneessa tehdä tuollaista? (uskottelen että jopa vois  ;) ) Vai nappaanko kannen tai jopa molemmat tarkistukseen. Oli tarkoitus päättää kausi tähän.

Saa arvailla.  :)
Otsikko: Vs: Savumerkkejä
Kirjoitti: Kapteeni sika - 23 syyskuu 13, 13:30:06
Etukansi lähtee Juniorille tarkempaan syyniin, eipä sitä avaamatta voi sanoa.

Otsikko: Vs: Savumerkkejä
Kirjoitti: Roadrunner - 23 syyskuu 13, 13:41:25
Lainaus käyttäjältä: Kapteeni sika - 22 syyskuu 13, 19:16:38

Ei tussauttele säännöllisesti vaan välillä, loppuu kun antaa jenkaa.


Saa arvailla.  :)

Öljyn paluukanava vuotaa palotilaan.
Otsikko: Vs: Savumerkkejä
Kirjoitti: Kapteeni sika - 23 syyskuu 13, 22:24:57
On mahdollista, se oli vaivana viime kesänä, muiden lisänä. Jamesin Firering pahvit kuitenkin paikoillaan ja niistäkin vielä kyseinen kohta hylomarilla tahrittu, pahvin molemmin puolin.

Varmaan tällä viikolla vielä kansi irtaantuu.
Otsikko: Vs: Savumerkkejä
Kirjoitti: Titus - 23 syyskuu 13, 22:42:21
Otan osaa...mun mielestä enemmän ominaisuus  kuin vika. Ainakin itselleni  yrittänyt uskotella !
jos ei rempan  jälkeen pääse ku 6000km ja taas auki?? Vai onko koneistusalalla käynyt kuin autohuoltopuolellakin. Ei vaan osata ja viitsitä ku asiakas maksaa kuitenkin . en kyllä usko että tarkoitus purkaa joka vuosi kansia koneesta .
Otsikko: Vs: Savumerkkejä
Kirjoitti: Kapteeni sika - 23 syyskuu 13, 22:55:00
2x 6000km tälle vuodelle, toi litran kulutus oli jälkimmäiselle vaihtovälille.

Tekijään luotan mut en odottanut että näin pian auki. Kansilla on kuitenkin ikää jo yli 30v.

Kerron sit mitä löytyy.


^Tarkoitatko että pölläyttely on ominaisuus?
Otsikko: Vs: Savumerkkejä
Kirjoitti: Titus - 23 syyskuu 13, 23:32:51
Jos se taas imis paluukanavasta ni luulis puristuksenkin puhaltavan öljysäiliöön. Kannet jälkikiristetty? Heikko paluukierto  ?  Puristusrenkaat kiertynèet  kohdakkain (omassa oli näin) no ny on arvailtu. Mietin just kanssa tota 30v juttua. Eli materiaali jo niin vitun väsynyttä ettei pysy enää muodossaan. Ominaisuudeksi tyhjäkäyntitupruttelun kuumalla koneella kyllä. Yks tosi guru turun lähikunnasta sanoi shovelin paluukierron olevan tosi heikko vakipumpulla. Ja silloin käy helposti niin että puskee ylös liikaakin öljyä josta seurauksena pikku sauhuttelua joka loppuu kun kierroksia nostetaan. Tyhjäkäyntikierrokset yleensä melkein kaikilla liian alhaalla shoveleissa. Mielenkiinnolla jään odottamaan mitä sun koneesta löytyy. Vaikka tekee kipeetä meinaan ite laittaa ihan uudet kannet seuraavalla kertaa ja kb männät joutaa tuhkakupeiksi .
Otsikko: Vs: Savumerkkejä
Kirjoitti: Kapteeni sika - 24 syyskuu 13, 05:19:27
Oon ymmärtäny että vakiopumppu on ihan ok vakiokoneelle. Jos paluupuoli on heikko (ei pitäs olla) niin kuinka se vaikuttaa öljyn määrään kansissa, ei kai se öljy ihan kokonaan kampikammioo täytä ettei sinne sopisi kansista valuva öljy.  ;) Öljynmäärän rajoittaminen kansiin on kyl ollut mielessä mut saa nähä. Asentajalta kysyin sitä jo vuosi sitten mut ei suositellut, jenkkivoorumilla jotkut on käyttäneet sitä savutuksen estoon 20v ja yli hyvin tuloksin.

Yhtä lailla öljyä tiputtavan HD:n voi sanoa olevan samanlaisen ominaisuuden kun savutuksen. ;) Kyllä siihen viimeksikin ihan syyt löytyi. Kannet on jälkikiristetty. Siitäkin kahta metodia. Tälläkin voorumilla mainittu konsti että avataan pultti kerrallaan vartti kierros ja uudestaan momenttiin, sovelivoorumilla suositaan tapaa jolla pultteja ei avata vaan ne vaan kokeillaan samalla momentilla millä ne on kiristetty. No mä avasin sen vartin ja uusiks momenttiin. Tietty. Kun olisikin vaan sökö pahvi mut tuskimpa.

Tyhjäkäynti on tuhannen korvilla, en tykkää niin hitaasta käynnistä että nippanappa käy.

Mut saa nähä mitä löytyy, asentaja pyysi tarkasteleen öljyn kokonaiskulutusta, olin ymmärtäväni rivien välistä et pieni savutus olis ok mut laitan mielummin sit kuristusta yläkerran öljykanavaan kun tupruttelu, edes satunnaisena.

Uudet kannet olis pop mut ei tällä hetkellä, ja tuskin lähitulevaisuudessakaan mahdollista.
Otsikko: Vs: Savumerkkejä
Kirjoitti: Titus - 24 syyskuu 13, 07:32:43
Mulla on pumpussa sormiruuvilla säädettävä painepuoli .jos saan illalla lisättyä kuvan tänne ni varmaan selkiää toiminta, pumppu mallia evo. Löysin netistä vanhan mainoksenkin kyseisestä säätimestä niitä ollut käytössä jo ainakin 70 luvulla. Varsinkin koneen käydessä sivutuella kansiin kertyvän öljyn ongelma tulee aika selkeesti esille pikku käryttelynä, männänrenkaita minä kyllä veikkaisin. Oliko sulla ne pytyt vähän lasittuneet vai miten se oli? joka hoonauskertahan lisää hiukkasen väljyyttä.
Otsikko: Vs: Savumerkkejä
Kirjoitti: Roadrunner - 24 syyskuu 13, 09:33:52
Lainaus käyttäjältä: Kapteeni sika - 24 syyskuu 13, 05:19:27
Öljynmäärän rajoittaminen kansiin on kyl ollut mielessä mut saa nähä. Asentajalta kysyin sitä jo vuosi sitten mut ei suositellut, jenkkivoorumilla jotkut on käyttäneet sitä savutuksen estoon 20v ja yli hyvin tuloksin.


Mä kuristin Shovelin kansiin menevän reiän 2,5 milliseks.
Kuristin on lohkosta lähtevän putken juuressa.
Otsikko: Vs: Savumerkkejä
Kirjoitti: Kapteeni sika - 24 syyskuu 13, 10:02:55
Etukansi irti. Öljykanavan vieressä oleva pultti öljyinen eli ihan kun olis sittenkin siitä imaissut. Otin sen ensimmäisenä irti ennenkuin avasin muita ettei siihen pääse vuotamaan öljyä. Eli siitä on yhteys öljykanavaan. Öljyä oli myös vähän laajemmalla, sylinterin reunassa, mut en tiedä onko liekkirengas päästänyt sitä palotilaan asti.

Lisäksi hokasin sellasen että tiivisteessä oleva öljyreikä on reilut 6mm, kannessa 8mm ja syltyssä 9mm. Mitat hätäisesti tsekattu tönärillä, mut kuristusta on paluupuolella. Empä tuota hokannut syksyllä.

Mut on sitten ohjurikin märkä kun pakoaukosta tiiraa. Sylinterin hoonaukset on hyvät, ei mitään pitkittäisiä jälkiä. Männän laessa karsta reunoja myöten joten en usko että pahasti tulee öljyä  alakautta, vaikka asentaja sanoi et sitä saa tulla aika reilusti jos se pesee karstat männän reunoilta. Puristukset on hyvät.

Hoonaukset tietty väljentää mut mulle on kerrottu et pieni väljyys ei vaikuta käytännössä mihinkään kunhan sylinterit on pyöreet ja renkaat kunnossa. Koot loppuu kesken jos joka kerta ollaan kairaamas seuraavaa ylikokoo. ;)

Mut märkää näkyy myös takakannen pako-ohjurissa. Se ei savuta mut perkule taitaa takakansi irtaantua samaan konkurssiin.

Etupaon ohjuri on ainoa mikä vaihdettiin vuosi sitten, muut oli haarukassa.

Kiitos kommenteista, asialinjaa.
Otsikko: Vs: Savumerkkejä
Kirjoitti: Kapteeni sika - 24 syyskuu 13, 22:53:52
Jenkkivoorumilla mainittiin et jos keinuvivut on pusliinsa oikean kokoiset niin öljykanavaa ei tarvi kuristaa, ne toimii ite kuristimina. Ja vaikka vivut ei tarvi kun pikkulirun voiteluun niin se "ylimääräinen" öljy tuo lämpöä pois kansista. Pitää käydä tsekkaamassa onko kaverin pikporesovelissa kuristettu öljykanavaa kun sen öljyt ei lämpiä yli 80C:n vaikka kannet huitelee 180C:ssä. Vai näkyiskö se noin selkeenä erona...

Käsittääkseni stroukkerit on sit asia erikseen, en tiedä miksi, eikä varmaan tarvi perehtyäkään.
Otsikko: Vs: Savumerkkejä
Kirjoitti: Jutesopperi - 25 syyskuu 13, 09:09:34
Sieltä se paluukanavasta on öljyä saanu palotilaan jos tiiviste on öljynen. Tiivisteissä on eroja. Kun nyt muistas mitkä itellä on paikallaan/toimineet.
Otsikko: Vs: Savumerkkejä
Kirjoitti: Kapteeni sika - 25 syyskuu 13, 09:20:54
Joo tää on mahdollista. Jamesin Firering- pitäs olla hyvä tiiviste, ja varmaan onkin, ja sellaiset laitan todnäk kasatessakin vaikka nyt näyttäskin pettäneen. Saatoin tehdä pikku kämmin kasatessa viime syssynä, kannenpultit käsin kii ja siitä heti täyteen momenttiin, ristiin toki. Ilmeisesti ne pitäisi vetää parissa erässä ennenkuin vedetään täyteen momenttiin.

Otin takakannenkin irti ja se näytti siltä ettei ole öljy palanut. Karstaa ohut kerros männä päällä, etumännässä oli vähän isompaa kokkaretta. Takana oli öljyreijän seutukin ok. Pitää kohdistaa ne öljyreijät tarkemmin kasatessa.

Mut enivei, käytän kannet pajalla.
Otsikko: Vs: Savumerkkejä
Kirjoitti: Kapteeni sika - 26 syyskuu 13, 11:30:42
Voishan noi pahvien reijät tiätty sovittaa tarpeen mukaan. Toisella puolella liki vastaava jälki. Saattaa jopa vaikuttaa öljyn valumiseen.

(http://imageshack.us/scaled/landing/710/ux2a.jpg)


Tunari.  ;D
Otsikko: Vs: Savumerkkejä
Kirjoitti: Kapteeni sika - 15 lokakuu 13, 14:58:35
Kansipahvi on ongelmista pienimmästä päästä.

Etupako-ohjuri irti. Takapako todella väljä ja venttiilin varressa pykälä. Etuimu väljä.

Ihanan kallista teettää. Tietää taas miksi aamulla lähtee röihin. ;)

Sössön pipot haaveena.

Otsikko: Vs: Savumerkkejä
Kirjoitti: Kapteeni sika - 24 lokakuu 13, 13:35:23
Ilmeni että ohjurit on joskus korjattu K-line holkeilla (?) eli väljä ohjuri on avarrettu ja sinne on laitettu holkki. Ei nekään ihan paskoja ole olleet kun mä köröttelin niillä liki 40K. Etupaon ohjurin pesä ei ole ihan neitseellinen eli sitä on joskus korjattu. Mut nyt pitäs olla ok. Manleyn venat, kippelpöppelin (tai sinnepäin  ;) ) valurautaohjurit ja Viton kumit.

Ei muuta kun leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä, kyllä se vesisade vielä rännäksi muuttuu.
Otsikko: Vs: Savumerkkejä
Kirjoitti: Kapteeni sika - 15 syyskuu 14, 20:32:01
Sopii hyvin tänne jatkoksi. Satunnaista pikku käryttelyä. Otin tänään lohkon ja takakopan välisen putken ja alanipan irti. Nipassa oli 5mm reikä, siihen M6 kierre ja ruuvasin (liima väliin) siihen ruuvinpätkän johon olin tehnyt sorvissa 1.6mm:n reijän. Vähän arvelutti että meneekö liian pieneksi.
Muutaman kilsan lenkki, sammutin pyörän ja avasin etummaisen rockerin tulpan ja hetihän sieltä lorahti öljyä. Sivutuella kun hörskyttää niin etuputki alkaa pikkuhiljaa pukkaan aivan ohutta käryä. Kun huomasin kärytyksen muutama viikko sit niin se oli takapytty... Öljytason pudotus korjasi vaivaa mutta ei poistanut. Onkos ihan normia että sivutuella käryää, venoissa on kuitenkin gummit.

Pyörän vuosimallihan on -81 joka on juur sitä aikakautta kun ohjureita lyhennettiin.  L81 tuli ne letkut sylttyjen ja nostajapesien väliin, -82 Service bulletin mukaan taka koppaan piti laittaa pienempireikäinen nippa.

Jos nyt TAAS otan kannet irti niin samalla varmaan vaihtuu keinuvivut puslineen. Väljät puslat päästää liikaa öljyä kansiin, enempää en viittis virtaustakaan kuristaa.

Tai jos jättäs sittenkin näin ja laittasin vaan uutta ratasta ja vitjaa. ;)

Niin ja poistin hydraulien tulppauksetkin nostajapesistä.

Öljyä kone ei syö paljon paskaakaan mutta kärytys vaivaa. ;D Reilut puol litraa mennyt 3500 kilsalla. Joo, taidan olla liian tarkka.

Saas nähä tuleeko kuristetulla versiolla vielä ohut öljyfilmi pakoputkien sisäpinnoille kun ajaa pitemmän lenkin.
Otsikko: Vs: Savumerkkejä
Kirjoitti: Titus - 16 syyskuu 14, 17:01:58
No ni. aloin mittaileen sitä öljynpinnan tasoa siitä säiliön korkin alta kun tuli vaihdettua öljyt ja filsu. oli välillä 45-50 mm. alle sen mistä pyysit mittaamaan . Sitten ajeleen ympäriinsä ni ihan tautista savutusta takapytyltä,, ei saatana sentään. Kulkee ihan hyvin eikä tulpat pimene. Ny kyllä pytyt irti ni näkee sitten. Luulenpa että männänrenkaat lopussa. Tai sitten viime rempassa mennyt välykset aivan metsään koneistajalla. Outoa vaan kun vaihtelee kärytys eri pyttyjen välillä. Ei ennen ensi viikonloppua kerkiä purkaan ni vielä vois kaikkia hölmöjä juttuja kokeilla mielenkiinnon takia. On siin koneen purkamisessa sekin etu että saattaa ehtiä vähän muutenkin ropaamaan pyörää . Eilen ehtoolla poistin vielä suoraan 5 desiä letkusta ni heti käry väheni öljyn lämpötila 90c. Jos se ny muka jotakin vielä jaksaa kiinnostaa. Eikä muuten tarvii olla sivutuella ku savuaa. Ameriikan voorumeilla samanlaista ropleemia ku meilläkin ja ihan smalltalk tapaan nekin toisilleen jakaa kaikenlaisia ties mistä keksittyjä paskoja ohjeita. Tutuilla näitä ollut ihan uutenakin eikä ne kyllä savutelleet  yhtään.
Otsikko: Vs: Savumerkkejä
Kirjoitti: Kapteeni sika - 16 syyskuu 14, 18:06:36
Mulla on nyt siipimutterikorkissa mittatikku ja jos en ihan väärin muista niin tiivistetasosta melko tarkkaan 40mm niin ollaan ihan ylärajalla.

Kokeile puristuksia ajon jälkeen, sen jälkeen teelusikallinen öljyä männän päälle ja uusiks, jos paranee tulos huomattavasti ni renkaat moro.

Öljynkierron kansiinkin voi katkasta pariks minuutiks testiä varten, jos kärytys loppuu niin öljy tulee yläkerrasta.

Mä koitin kansien momentitkin ja otin siinä kaasaria irti, öljytahroja imusarjan pohjalla. Eikös se oo selkeesti sillon ohjureista tulevaa. Öljykanavien viereiset kannenpultit naksahti auetessaan, sillon kun on sieltä vuotanut palotilaan niin ainakin jompi kumpi pultti kanavan vierestä on ollut öljyssä ja auennut ilman naksua.

Kyl mäkin ne kannet irti otan ja vien näytille.

Keinuvipujen puslat suurennuslasin alla. Öljykanavien kuristukset on vaan tekohengitystä siihen vaivaan.

Otsikko: Vs: Savumerkkejä
Kirjoitti: Kapteeni sika - 16 syyskuu 14, 18:47:28
Mainitaan vielä yksi jippo minkä luin ameriikan voorumilta, = silkkaa vaktaa. 

Takapytyn tulpan elektrodin posliinieriste on toiselta puolelta musta, ihan kun siinä olis öljytippa. Kun tulpat on paikoillaan merkataan tulpan ulkopuolelle kohta missä on imuventtiili, sit kierretään tulppa veks ja verrataan. Mun tappauksessa se tippa on just imuvenan kohdalla, eli öljy tulisi siis imupuolelta.

Sitä en tiedä mitä se tarkoittaa jos se on toisessa kohdassa, vai jättääkö se ees sellasta jälkeä tulppaan jos vaikka renkaat kusee.  ;)
Otsikko: Vs: Savumerkkejä
Kirjoitti: Titus - 16 syyskuu 14, 19:48:46
Mulla tuplatulpat ja ihan hyvän näköiset. Jos puskee renkaista läpi näkyy männänlaesta niin että ulkoreunoista lähtee karstat . Jos siellä imun ohjurissa öljyä selkeesti näkyy , niin kai se on aika selvä tapaus. edelleen olen sitä mieltä että nää noin 30v. täyttäneet alukannet on jo ominaisuutensa menettäneet ja joutais romukoppaan. Käytätkö muuten bensiinin lisäainetta . Itse en ole enää käyttänyt . Loimaalla vaikuttava henkilö suositteli kyllä käyttämään kun nää nykybensat on jotain eri kamaa ja syö ohjureita. Tämä mies on kyllä nähnyt varmaan enemmän rempattavia kansia kuin tää porukka yhteensä , kaikella kunnioituksella pojat .
Otsikko: Vs: Savumerkkejä
Kirjoitti: Kapteeni sika - 16 syyskuu 14, 20:10:09
En käytä mitään lisäaineita gason seassa.

Mä oon ymmärtänyt et myös rikas seos pesee männän reunoilta karstat, piston wash.


E: Eikö ne karstat irtoo mäntien reunoilta samaan malliin jos öljy tulee ohjureista? Ilmeisesti näissä tapauksissa öljyä on palotilassa runsaahkosti.
Otsikko: Vs: Savumerkkejä
Kirjoitti: Titus - 16 syyskuu 14, 21:20:33
Itsellä kyllä juurikin päinvastaisia kokemuksia liian rikkaalla seoksella ajamisesta. Seoshan palaa huonosti ja juurikin karstoittaa mäntää . Mutta syö myös tehokkaasti sylinteriä suojaavan hienon öljykalvon ja ajautuu öljyn joukkoon ohentaen ja heikentäen voiteluominaisuuksia . Ajattelin jos tulevassa rempassa tarvittavien osien hinta nousee liian korkeaksi , pitää myydä pois itselle tarpeetonta tavaraa . Vaimon Volvo saa lähteä ekana
Otsikko: Vs: Savumerkkejä
Kirjoitti: 69suma - 16 syyskuu 14, 23:50:24
 Vaimon Volvo saa lähteä ekana ;D
Otsikko: Vs: Savumerkkejä
Kirjoitti: Kapteeni sika - 17 syyskuu 14, 14:15:14
Ootko Titus katsonut onko ohjureissa öljyä?
Otsikko: Vs: Savumerkkejä
Kirjoitti: Titus - 17 syyskuu 14, 18:12:25
Eipä ollut ohjureissa öljyä, ihan siistit. N. 5000km takana kansirempan jälkeen.
Otsikko: Vs: Savumerkkejä
Kirjoitti: Kapteeni sika - 17 syyskuu 14, 18:25:24
Mä oon rullannut reilut 14 kiloo kansirempan jälkeen, johan ne pitää irti ottaa.  ;) Ei o tylsää näitten kans.
Otsikko: Vs: Savumerkkejä
Kirjoitti: Titus - 17 syyskuu 14, 19:53:51
Tähän mennes ollaa vuoronperään purettu milloin kansia tai lehmänläjäää. Lootasta tuli kyllä tosi hyvä. Vaikka ite tein. Eikä ollu vaikee rasti. Tippaakaan ei ole tullut tallin lattialle öljyä. Kyllä mulla on vahva epäilys nyt männänrenkaiden  kunnon suhteen sauhun aiheuttajana. Ens viikolla sitten selviää sekin. Menee kyllä joka tapauksessa  mukit vaihtoon. Olis mukavaa kun sais vaan nippuun ennen liukkaita ni pääsis vielä testaan. Täytyy otta sitten kuvia  rojektin aikana.

Ei oo väljän voittanutta ! Miehet sen tietävät
Otsikko: Vs: Savumerkkejä
Kirjoitti: Kapteeni sika - 17 syyskuu 14, 20:04:17
Mä oon ajanut nykyisillä männillä vissiin 50 tuhatta. Edellisen omistajan (Joe, tai ainakin oli siellä viimeksi rekisterissä) kilsoista ei tietoa.

Toissa talvena hoonattiin ja rengastettiin. En muista välyksiä mutta meni vähän väljän puolelle. .030 tais olla mäntien ylikoko, eli 1 kerta porausvaraa jäljellä. Männärenkaat heittämällä eikä tarvinnut lyhennellä, se nyt oli tiedossa. Asentaja oli sitä mieltä että jos mäntä on snadisti väljä niin sillä ei ole käytännön merkitystä, loppuu vaan koot jos joka kerta porataan. Jotkut käyttää konstia että otetaan seuraavan koon männänrenkaat ja lyhennetään sopivaksi, jos siis männän ylikoon omat renkaat jää lyhyeksi.

No enivei, ei kalkata kylmänä(kään) ja puristukset vielä 11 pinnassa. Etupytty tqis olla 10.8 mut saattaa johtua siitä että tulpanreijän viiste lipsautti mittarin o-renkaan pois alta. Tulppa kyl tiivistyy. Vois pyytää tsekkaan senkin kun vien kannet pajalle....

Näitä samoja jorinoita jo kertonut mut kerrataan... ;)
Otsikko: Vs: Savumerkkejä
Kirjoitti: Titus - 17 syyskuu 14, 20:24:03
Kertaus on opintojen äiti. Minkäs merkkiset männät sulla. Mulla Keith Blackit.  Eräässä shopissa kehui kaveri Visecon valmisteita mukiinmeneviksi . Sais samalla vähän ruttuakin lisää. Kansista ei enää, kun rupee seuraavaksi mahdollisesti tuleen öljyn paluukanavan ympäristö oleen  jonkun sortin ongelma. Voiskohan siihe  kannen ja sylinterin liitoskohtaan rakennella jonkun insertin esim. Putkesta. Kerran tuli yks Buickin vesitilaan vuotava öljykanava sillee korjattua. Miten vitussa se sieltä aina puskee tiivisteen läpi sylinteriin.toisaalta onhan niitä ulkopuoleltakin vedetty paluuputkia lohkoon.
Otsikko: Vs: Savumerkkejä
Kirjoitti: Kapteeni sika - 17 syyskuu 14, 20:34:22
Mä luulen että männät on orggistyyliset mutta itämaista valmistetta. Oli jotain leimoja ja sinne suuntaan ne viittas.

Nyt on kupariset kannentiivisteet (Cometic) ja on sellanen kutina että ne on pitänyt, selkiää parinviikon sisään. Maalasin ne asetonilla ohennetulla hylomarilla ennen asennusta. Cometic suosittelee "Gasgainch or comparable product".

Mä en lähe virilinjalle, huoltovälit on tarpeettoman lyhyet jo nyt.
Otsikko: Vs: Savumerkkejä
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 18 syyskuu 14, 11:53:12
Lainaus käyttäjältä: Kapteeni sika - 15 syyskuu 14, 20:32:01
Öljyä kone ei syö paljon paskaakaan mutta kärytys vaivaa. ;D Reilut puol litraa mennyt 3500 kilsalla.

Niin tota näillä öljynkulutuslukemilla ei ole tarvetta tehdä kiukaalle mitään. Johan moternit autotkin vie enemmän...
Otsikko: Vs: Savumerkkejä
Kirjoitti: Kapteeni sika - 18 syyskuu 14, 16:20:52
Siinä on vaan semmonen juttu että kun en tiedä kauanko on käryttänyt, jos ihan viime satkuilla alkanut niin sit se kulutus voi olla tällä hetkellä jotain muuta. Tosin putkien sisäpinnat on ollut nokiset/sotkuset vissiin koko kesän. Alkukesän ajoin Redlinellä ja sen kyllä haistoi nekkuun kun valoissa seisoskeli kuumassa kelissä.

Tänään oli kärytysvuorossa takapytty, hentosta vaaleensinistä pukkaa.

Vitosen Valvoline 10w-60 kannusta on litra jäljellä ja kilsoja vaihdon jälkeen 3790 suunnilleen tasan.

Kyl mä luulen et ne pipot katotaan ja keinuvipujen puslat laitetaan. Näissä loppupään soveleissa kuuleman mukaan ne lyhyet ohjurit tekee kait just tätä, käryä. Jos laitattais ne välykset kuntoon, vaikka suoraan sanoen v****taa aukoo noin hyvin käyvää motoria, edes kansien osalta.

Otsikko: Vs: Savumerkkejä
Kirjoitti: Titus - 18 syyskuu 14, 21:47:03
Red linessä kyllä erikoinen tuoksu. Mullakin oli redillä tosi pieni öljynkulutus , mut se tuoksu . Kävin just heittämäs 50 kilsan lenkin  ny oli kans vuoros takapytty ku tulin takasin talliin. Olin vielä jättäny viimeks tallista lähtiessä virrat päälle ja akku tietty aivan tyhjä.onneks ei ollu puolat kärähtänyt oli sentään 2.päivää ollut päällä. Aikas vahvoja noi Dynan puolat. Onneksi en kerennyt myymään muijan volvoa , sai toimia virranlähteenä. Jos tässä jotain positiivista näkee niin laturi ainakin pukkaa nätisti. Täytyy vaan oppia nauramaan noille vaikeuksille. Välillä vaan tuntuu että meinaa kuolla nauruun.
Otsikko: Vs: Savumerkkejä
Kirjoitti: Kapteeni sika - 18 syyskuu 14, 21:57:34
Onkos sulla Titus kovat nostajat ja nostajapesien öljykanavat hydrauleille tukittu? Ilmeisesti se lisää öljynpainetta venakoppiin.

Aika samanlaiset vaivat, mulla on epäilys että vika löytyy kansiosastolta.

Ex-sovelivoorumiaktiivi kirjoitti joskus että öljykanavien kuristus on turha ehjälle koneelle, ellei sitten kyseessä ole -80 luvun alkupään tuote. Viittaa niihin lyhkäsiin ohjureihin. Tulikohan ne L79...
Otsikko: Vs: Savumerkkejä
Kirjoitti: Titus - 18 syyskuu 14, 22:25:25
Cranen kovat on . Ei ole muuutospalikoilla tehty. Early 79 80cid. Eipä ole paljoakaan muuta ku lohkot alkuperäistä. Kannet 79 valulla . Muutettu tuplatulpiksi.  Yläkertaan menevän öljyn määrää pystyn säätämään suoraan pumpulta. Pumppu Feuling. No kohta se selviää mikä mättää.
Otsikko: Vs: Savumerkkejä
Kirjoitti: Kapteeni sika - 19 syyskuu 14, 02:38:04
Eikös se pumppu pumppaa yläkertaan ja nostajille öljyä heti kun koneen starttaa, sit kierroksilla, tietyssä paineessa aukee relief valve ja vuosimallista riippuen öljy pääsee sillon kampuralle (pre -81) tai jakopäähän uudemmissa, ja uudemmissa kampurakin saa painevoitelua heti.
Vaikka pumppu olisikin "uutta" mallia (ja lohkoon porattu reikä) niin sillä säätökikkareella säädetään sitä millä paineella relief valve aukee, eli öljynpainetta kansiin ei voi vähentää sillä mutta lisätä voi. Luulen ma.

Mä heittäsin helevettiin sellasen säätimen. ;)

Joku tämmönen ilmeisesti: http://www.ertproducts.com/PRO-JUST.html (http://www.ertproducts.com/PRO-JUST.html)

Kysyin sitä nostajanpesätulppausta siksi että jos ne on auki niin sillä voi ainakin teoriassa "hukata" sitä yläkertaan menevän öljyn painetta. Tästä syytä mä otin ne tulpat omasta laitteesta veks.
Otsikko: Vs: Savumerkkejä
Kirjoitti: Titus - 19 syyskuu 14, 15:42:45
Hmmm. Jos paine laskee niin eikös virtauskin pienene. Jos relief aukeaa pienemmällä paineella pitäisi kampuran saada myös aiemmin öljyä  ja osa öljystä lähtisi aiemmin paluukiertoon . Mielestäni silloin myös yläkerran saama öljymäärä pienenee ?? Kyl sillä säädöllä mun myllyssä on vaikutusta. Muistanko ny väärin vai oliko sen porauksen tarkoitus parantaa paluukiertoa vai tasata paine-eroja. Nostajapesistä entiedä onko tulpattu vai ei. Joku tuontapainen se munkin säätöventtiili on . Eri valmistajan vain. Tuotteen brosyyrissä kerrottiin tällä voitavan säätää just tuota ylä alakerran välistä voitelua. Jossain se on mulla koneella tallessa. Joskus kyselinkin moisen venttiilin merkityksestä ja säädöstä tällä sivustolla tuloksena 0 vastausta. Saattaa lähteäkkin romukoppaan oli vaan jo tuossa kun ostin pyörän.
Otsikko: Vs: Savumerkkejä
Kirjoitti: Kapteeni sika - 19 syyskuu 14, 16:29:54
Joo voin olla (olen) väärässäkin. Ulkomaan elävien palstalta vaan joskus tuosta luin eikä pidetty hyvänä idiksenä.

Hokkuspokkus kikat jää usein omaan arvoonsa.
Otsikko: Vs: Savumerkkejä
Kirjoitti: Titus - 19 syyskuu 14, 18:11:27
Munkin mielestä se on hyvin arveluttava kapistus. Siis se säädin. Koko pyörästä puhumattakaan . :D
Otsikko: Vs: Savumerkkejä
Kirjoitti: Kapteeni sika - 19 syyskuu 14, 20:35:26
Älä muuta sano. ;D

Olis pitänyt vähän tonkia kuitenkin ennen kun avasin suuni, mut Shovelheadfoorumilta löytyy kommentteja säätimestä, tais olla oikein kokemuksiakin. ;)

Kausi taputeltu pakettiin ja öljyt valuteltu, osa lattialle ja osa kanisteriin. Savumerkkien selvittely osa III voi alkaa.
Otsikko: Vs: Savumerkkejä
Kirjoitti: Titus - 19 syyskuu 14, 21:29:36
Olo kuin pikkupojalla .kohta pääsee katsomaan mitä siellä on sisällä. paras päivä ikinä . Osa 4.
Otsikko: Vs: Savumerkkejä
Kirjoitti: Titus - 19 syyskuu 14, 21:32:14
Luvassa mahdollisesti semmost hardcorea että paree pistää  yv.nä.
Otsikko: Vs: Savumerkkejä
Kirjoitti: Kapteeni sika - 19 syyskuu 14, 21:45:39
Mun tutkiminen jää käytännössä siihen että tsekkaan vaan miltä ohjurit näyttää, käytän ne pajalla enivei. Ei mulla o tiatotaitoo tutkia venojen/ohjurien välyksiä puhumattakaan siitä että osaisin tehdä niille mitään. Kannet vaan koppineen ehjäämöön ja haen ne koottuna.

Mut epäilyksenä on et väljää on jo ohjureissa puhumattakaan niistä keinujen puslista, ne on takuuvarmasti väljät. 
Otsikko: Vs: Savumerkkejä
Kirjoitti: Titus - 19 syyskuu 14, 22:27:30
Kyllä väljän ohjurin tuntee käsipelilläkin , jouset vaan irti pyörittelet ja liikuttelet eri asennoissa sivuttain eipä sais kyllä juurikaan olla sivuttain liikettä. Eipä ne kyllä paljoa uudetkaan ohjurit maksa. Meinaat että väljät keinuvipuakselin puslat sekoittais öljynkiertoa. Samaan tilaanhan se koppaan jokatapauksessa päätyy josta sylinterin paluukanavasta kampikammioon ja tönäriputkia pitkin alas jakopäähän. Vai mitä . Huomasitko muuten jenkkivoorumeilta että löyty aika monta keissiä joissa oli aika pienillä toleransseilla mäntä sylinteri renkaat alueella välykset pielessä. Ihan kun ei olis seurattu valmistajan specsejä lainkaan. Katsemin tallilla mun vanhoja venoja ja ohjureita ei niissäkään kyllä paljoa ollu tyhjää. Olis varmaan menny viellä knurlaamalla pitkänkin ajan samoin ohjurikumit vieläkin mielestä olis mennyt vielä. Jospa onkin väljä niin puhaltaa säiliöön ja alakertaan aika puhinalla joka ei ainakaan helpota öljynkiertoa ja nostaa öljyn lämpöä.
Otsikko: Vs: Savumerkkejä
Kirjoitti: Kapteeni sika - 19 syyskuu 14, 22:35:23
Joo mutta jos ne puslat on väljät niin öljyä pukkaa sen mitä pumppu työntää, jos ne on tiukemmilla välyksillä niin ne rajottaa sitä öljyn määrää kopissa. Niistä akselin/puslien välistä se öljy niihin päätyy.

Jos on renkaat moro niin eikö ne taas pistäs puhaltaan öljyä huohottimesta.
Otsikko: Vs: Savumerkkejä
Kirjoitti: Titus - 19 syyskuu 14, 22:48:35
Niinpä muuten onkin. Tarkoitatko tankkiin menevää huohotusletkua vai breatheria. Toi keinu ibun pusla juttu voisi tehdä ehkä tuon vuoronperään sauhuttelun. Mulla ei kyllä mitenkään poikkeavasti puske kummastakaan painetta. Olisikohan oikeasti noi puslatjotka päästäis liikaa läpi. Ihan loogista kyllä.
Otsikko: Vs: Savumerkkejä
Kirjoitti: Kapteeni sika - 19 syyskuu 14, 23:00:12
Sitä breatheria tarkotan. Siihenkin laitoin välillä limuputelia mut saaliina vaan pieniä pisaroita. Kun oli öljytankki täynnä niin sillon roiski vähän enemmän. Varmaan sotkee huohotusta täys tankki.

Tota vuoronperään sauhuttelua itsekin pähkäilin ja kun oli kaasari irti niin siellähän näkyi öljytahroja imusarjassa. JOS esim etuimun kautta kusee öljyä niin voisko se takaimu vetää sieltä oljyä, eikös se ota seoksesta ensin ja etupytylle jää loput. (voi olla kaukaa haettua  :D )

Mut tosiaan toi puslahomma on mainittu ulkomaan voorumilla moneen otteeseen, että jos ne puslat on kunnossa niin öljyn virtausta ei tarvi kuristaa noin niinkun savutuksen estomielessä. Ja ne lyhyet ohjurit saa kunniamaininnan että ne saa herkästi savuttaan.

Otsikko: Vs: Savumerkkejä
Kirjoitti: Titus - 19 syyskuu 14, 23:51:02
Kai sekin on mahdollista. Varmaan oot nähny ilmanputsareita missä öljyä alasyrjässä ilman että putsarikoppaan tulisi huohotusletkua. On kuulemma ihan tavallista aina ne kuulemma röhii tollai. En sitäkään sen jälkeen ole miettinyt...  täytyy ottaa taas servicemanuaali yölukemisiksi  jos sais jotain ajatusta välyksistä. Tänä kesänä ajellu Motulin 20W50 ölpällä  Red linen sijaan. Onhan se kuumana melkosta kusta ja loroo varmaan helpommin läpi. Harmi vaan kun noita venakoppiakaan ei saa irti kansia irroittamatta jollei kone irti .ja sittenhän se o kin helppo ottaa jo sylinteritkin irti ja mittailla joka paikka. Paree jättää kone paikalleen , muuten tulee loputkin purettua . Alakerrassa ei ainakaan mitään hälyttävää .
Otsikko: Vs: Savumerkkejä
Kirjoitti: Kapteeni sika - 21 syyskuu 14, 09:07:16
Kävin nostamassa kannet pois. Ohjureissa vähän märkää, varsinkin takapaossa. EHKÄ imaissut sittenkin takakannen öljyreijästä öljyä, tai sit öljy valui vasta kannen irrotuksen jälkeen.

Ohut kuiva karsta mäntien päällä, ei se juur oo öljyä polttanut. Vien kannet tarkisettavaksi kuitenkin.

Pitää koittaa tätä konstia:

http://knuckleheadtheology.blogspot.fi/2007/01/shovel-head-gasket-tip.html (http://knuckleheadtheology.blogspot.fi/2007/01/shovel-head-gasket-tip.html)
Otsikko: Vs: Savumerkkejä
Kirjoitti: Kapteeni sika - 24 syyskuu 14, 12:46:32
Kannet pajalla, tuomiota odotellessa. ;)
Otsikko: Vs: Savumerkkejä
Kirjoitti: Spöke - 24 syyskuu 14, 13:50:32
https://m.youtube.com/watch?v=dRux6vaCuyU
-Spöke-
Otsikko: Vs: Savumerkkejä
Kirjoitti: Kapteeni sika - 01 lokakuu 14, 20:52:34
Kansissa ei kuulemma mitään ihmeellistä. Ohjurit kuluneet vähän soikeiksi mutta vielä nippanappa haarukassa. Ne varmaan vaihdetaan kuitenkin. Huonompia kuulemma lyöty kasaan ja ajoon.

Ne mun jankkaamat keinujen puslat on vielä tarkistamatta.
Otsikko: Vs: Savumerkkejä
Kirjoitti: Kapteeni sika - 03 lokakuu 14, 14:28:43
Oli oikein vikaakin. Takakantta hitsattu joskus ja pakopuolen ohjuripesä ei ole ihan tiptop. Eli kannen ja ohjurin välistä tihkunut. Kyseisiä vaivoja varten myydään ohjureita missä on yläreunassa ura ja siinä viton o-rengas. Asentaja on tehnyt niitä itse ja tekee myös tähän. Sellaista kokeillaan. Ens syksynä nähdään onko pitänyt kun kannet on taas irti enivei, syystä tai toisesta.  ;)


Ediittiä:

Eka haku kuukkelilla, ilmeisesti siis tämmösestä patentista kyse:

http://www.goodson.com/av-v-valve-guides/ (http://www.goodson.com/av-v-valve-guides/)
Otsikko: Vs: Savumerkkejä
Kirjoitti: seppo - 03 lokakuu 14, 15:32:50
Noita av&v:n ohjareita saa zodiacilta, näyttäisi netin mukaan olevan 11 euroa kappale. Laitan itse talvella tuommoset, vähän samaa ongelmaa on itselläkin - kunnossa olevat kannet ja imupuolella öljyä.
Otsikko: Vs: Savumerkkejä
Kirjoitti: Kapteeni sika - 03 lokakuu 14, 15:44:12
Mitä vuosimallia sun kannet on?

Tarraan taas lyhkäsiin ohjureihin, öljykanavan kuristuksen jälkeen savutti vaan tuo viallinen taka pakoohjuri.

Merkkejä öljypalosta näkyi kyllä etukannessakin mutta se ei käryttänyt kuristuksen jälkeen.

No ehkä viikonlopun aikana kuulen onko ne helevetin keinuvipujen puslat väljät. Viisaammat kertoi että lyhyemmät ohjurit on syvemmällä kannessa. Ei paljoa mut jos ne saa vielä ylimääräistä öljyä päälle niin käryttää.
Otsikko: Vs: Savumerkkejä
Kirjoitti: seppo - 03 lokakuu 14, 16:33:59
Kruunukannet, -77. Aina ollut vähän samaa ongelmaa kuin sulla. Ohjareita on lyhennetty vakiosta melkoisesti, muistaakseni mitta kauluksesta ylöspäin on nyt noin 9mm ja kumit on ollut aina käytössä. Öljynkulutus ei ole koskaan ollut mitään hirmuista mutta kyllä tuo öljy pitäisi saada pidettyä sillai ettei palotilaan pääsisi.

Itse kerran säästin ja ostin halvat keinut joissa oli sitten semmoset ei-pronssiset puslat vaan niissä oli joku pinnoitus. Yhden kesän jälkeen välys oli puolen millin luokkaa, huomasin ongelman öljynpainemittarista joka näytti loppukesästä laskevan ihan selkein lukemin. Mutta onhan se selvää että öljyä menee yläkertaan enemmän kun nuo puslat on väljät.

Pähkin viimeksi sovelin kansia pyöritellessä että tuo öljyn paluu imupuolelta pakopuolelle menee semmosta kaltevaa reikää pitkin. Jos tuota saisi hieman jyrkennettyä niin saattaisi auttaa tuohon imupuolen tulvimiseen (jos sellaista nyt on). Eli jos pakopuolelta ottaisi sitä paluureikää alemmaksi niin pitkältä matkalta kuin pystyy. Ei mitään tietoa auttaako ongelmaan.
Otsikko: Vs: Savumerkkejä
Kirjoitti: Kapteeni sika - 03 lokakuu 14, 17:06:29
Juu varmaan monen tekijän summa. Puslien välys pitäs olla satkusta viiteen. Oliko ne keinut kiinalaiset; satkulla setti? Jos oli niin ehkä unohdan ne ja laitatan Jimsin puslat vanhoihin. Edellyttäen että on tarvetta. Tuppaa vaan ne vanhat oleen vähän kulahtaneet.

Mä "optimoin" vähän kannentiivisteiden (kupari) paluureikiäkin. Suurensin ne samaan kokoon kun sylintereissä, kansissahan ne reijät on pienemmät ja tiivisteisiin painuneiden jälkien perusteella ne ei kohtaa ihan täydellisesti. Jos pikku asioiden fiksaamisella lopputulos paranis.  ;)
Otsikko: Vs: Savumerkkejä
Kirjoitti: seppo - 03 lokakuu 14, 17:15:38
Jep, satasen setti. Älä missään tapauksessa laita niitä, yhden kesän jälkeen välys on jotain sellaista ettet osaa edes unelmoida  :). Ehdottomasti Jimsin puslat vanhoihin jos muuten hyvät keinut.

Ja voihan tämä olla tosiaan usean sattuman summa - kaikki kun oikein viilaa kohdalleen niin sitten toimii.
Otsikko: Vs: Savumerkkejä
Kirjoitti: Kapteeni sika - 03 lokakuu 14, 17:28:43
Tänks!

E: Voiskohan sulla Seppo olla osa onkelmaa just noi lyhennetyt ohjurit. Kun niitä lyhennettiin -79 niin se oli kait selkeä muutos, huonompaan suuntaan. Ilmeisesti oot kikkaillu jotain venttilien nostoilla kun oot niitä lyhennellyt.
Otsikko: Vs: Savumerkkejä
Kirjoitti: Kapteeni sika - 10 lokakuu 14, 11:23:44

Sattui keskustelun pätkä silmiin jossa puhuttiin -80-81 kansista ja niistä lyhkäsistä ohjureista. Siinä mainittiin että ainoa lääke korjata savutus on vaihtaa ohjurit pidempiin, loppupään sovelin ohjureihin. Lisäksi mainittiin että niitä lyhkäsiä tuskin enää kukaan edes tekee, orggiksina voi löytyä. Eli ilmeisesti nykyään 80-81 malleihin myytävät ohjurit on niitä korjattuja versioita kun niitä myydäänkin vuosimalleihin 79-84.

Sellanen vaikutus tuolla näkyy olevan että sit kyseisiin vuosimalleihin, 80-81 ei enää sovi kun miedommat nokat.

Esimerkki kuuman pyörän sivuilta:

Andrews "A-nokka" Katu/kisa enemmän tehoa keski ja yläkierrosalueella,sopii  Shovelhead 1977-1984 poislukien 1980-1981 mallit.

Ehkä. Korjatkaa jos olen ihan hakoteillä.
Otsikko: Vs: Savumerkkejä
Kirjoitti: Kapteeni sika - 11 lokakuu 14, 09:01:42
Koneistusneuvos ilmoitti että kannet alkaa oleen valmiina, ensviikolla voi hakea pois. Se vuotava ohjurinpesä koneistettiin suoraksi ja sinne tökättiin ylikoko-ohjuri. Muutkin ohjurit vaihdettiin.

Keinuvipujen puslat oli niin väljät ettei niitä tarvinnut mittailla, Jimsin puslat tilattu. Akselitkin pitää hioa pyöreiksi, ilmeisesti uusissa puslissa on sen verran matskua että tämä on mahdollista. Näistä olikin puhetta ennen purkua että jos puslat on kuluneet niin kulumisjälkiä on myös akseleissa.

Tän päivityksen myötä taidan ottaa sen öljykanavan kuristimen pois lohkon päältä. Ainakin toistaiseksi.
Otsikko: Vs: Savumerkkejä
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 11 lokakuu 14, 21:23:41
Kansien irrotus suoritettu täälläkin... ::)

Ohjurit hämmentävän hyvässä kuosissa, ei ollu Redlinekään palanu kiinni. Ainoastaan ohjurinkumit vaihtoon. Rullavipat ja kelpo hydraulinostajat ilmeisesti todellakin säästävät ohjureita, vaikka Jim-sedän nokka niitä ankarasti piiskaa.

Keinuvipujen puslissa välystä liikaa, vaihtoon. Samalla menevät vaihtoon rullat.

Eksponentiaalisesti kasvaneen öljynkulutuksen juurisyy ei kuitenkaan ollu tässä... yksi kesä viemäriputkenpätkän kanssa riittää näköjään tuhoamaan pytyt ja männät paskaksi.

Tilannetta lie oikeastaan pahentanut viemäriputken vaihto Mikuniin: kun seokset yhtäkkiä säätyivät kohdalleen, alkoi kansiin kertynyt karsta irtoamaan. Varsinkin takapytty on ihan naarmuilla. Näin ollen tässä joutuu myös mäntäkauppaan. Ja koneistamoon. ::)
Otsikko: Vs: Savumerkkejä
Kirjoitti: Kapteeni sika - 11 lokakuu 14, 22:09:47
Sulla on vaan liian tiukat välykset männillä ja renkailla.  ;)
Otsikko: Vs: Savumerkkejä
Kirjoitti: Kapteeni sika - 13 lokakuu 14, 05:23:19
Näkyykö T-bone männissä jälkiä että karsta olisi kiilannut mäntien ja sylintereiden väliin vai mistä moinen diagnoosi? Ei kai oikea seos karstaa poista.
Otsikko: Vs: Savumerkkejä
Kirjoitti: Kapteeni sika - 18 lokakuu 14, 16:41:52
Here we go:

(https://imagizer.imageshack.us/v2/869x652q90/912/ZvaUuf.jpg)

Eli kannet on momentissa. Kiristin ne ensin 75Nm sit 88Nm. Ensin öljykanavien viereiset, tän ohjeen taisin linkittää aikasemmin. Siitä hyvä ohje että kun kiristää ensimmäiseen momenttiin niin toinen kiristys napsauttaa momenttiavaimen kesken liikkeen, vaikka pari pulttia on ahtaissa paikoissa ja niissä ei saa avaimelle pitkää liikettä. Paikaltaan lähtevä kiristyshän vaatii enemmän voimaa.

Otsikko: Vs: Savumerkkejä
Kirjoitti: Kapteeni sika - 20 lokakuu 14, 08:16:28
Pientä tunarointia.  :-X

Laitoin eilen kaasaria kiinni ja siinä vaiheessa huomasin että kansien ja sylintereiden väleistä näkyy paikoitellen hylomarin purseita. Kotona sit aattelin et mitenkähän ne öljyreijät...

No aamusta talliin ja kannet irti. Etukannen paluureikä oli tukossa noin 100 rosenttisesti eikä se takakannenkaan tilanne juur parempi ollut.  Nöölit lähti kokonaisuudessaan pois, ne oli noin kannentiivisteen vahvuisia laattoja.

Kannet kii ja momenttiin. Tekniikka tutuksi.  ;D

Viime kerralla sivelin kannentiivisteet (kupariset) asetonilla ohennetulla hylomarilla eikä silloin ollut vastaavaa onkelmaa. Nyt levitin sitä vaan sormin suoraan tuubista, en olisi uskonut että se olisi aiheuttanut tuollaisen sotkun. Mielestäni en sitä paljoa laittanut mut sitähän on turha kieltää että niin kuitenkin tein.

Seuraavan kerran kun on kannet auki niin lutrataan taas asetonilla.
Otsikko: Vs: Savumerkkejä
Kirjoitti: Kapteeni sika - 25 lokakuu 14, 13:14:44
Semmonen pikku huomio että venakoppien välinen öljyputki oli katkaistu putkenkatkaisijalla ja pärsät oli jätetty, ~3.6mm öljykanava oli kuristunut noin puoleen. Ehkä lisäsi takakannen öljynpainetta, ehkä ei. Useampi pikku tekijä jotka on sitä kärytystä saattanut aiheuttaa.
Otsikko: Vs: Savumerkkejä
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 05 marraskuu 14, 23:12:22
Lainaus käyttäjältä: Kapteeni sika - 13 lokakuu 14, 05:23:19
Näkyykö T-bone männissä jälkiä että karsta olisi kiilannut mäntien ja sylintereiden väliin vai mistä moinen diagnoosi? Ei kai oikea seos karstaa poista.

Näkyy ja poistaa, kansista irtoili vielä irrotettunakin sellaisia kovia karstakikkareita ilman erityistä väkivaltaa.

Jatkotutkimuksia on tehty. Raapaisin pytyt ja männät irti, putsasin ja mittailin. Seitsemän satkun asennusvälys oli muuttunut kahdeksikympiksi. Pytyt oli tarkemmin tutkiessa paremmanoloiset kuin pelkäsin, ainoastaan pikkuisen soikeat ja kartiot, eikä mitään syviä naarmuja. Männäntapin suuntaan ovat käytännössä asennuskoossaan. Sen sijaan mäntien helmoista on lähtenyt toistakymppiä tavaraa pois, myös männänrenkaiden seudulla ja lähellä männänlakea on selkeitä kulumia, siinä kohtaa välystä on kilometri.

Teoria: nykyisillä pensoilla on paha juttu, jos ajaa rikkaalla soosilla. Kuivattaa öljyt sylinterinreunoilta, eikä siinä ole edes lyijyä enää voitelemassa.
Otsikko: Vs: Savumerkkejä
Kirjoitti: Kapteeni sika - 05 marraskuu 14, 23:31:27
Paljonko se sillä sössöllä sitten kulutti gasoo vs mikuni? Mä oon epäillyt että menee liian laihalla kun on ollut välillä alle vitosen kulutusta, mut kun ruuvaa sopparuuvia isommalle niin aika pian alkaa röpellys, huomattavissa esim kun vedättää vaikka jossain satkun vauhdeissa. Eli melko helposti huomattavissa että liian rikkaalla mennään.

Mut mulla on vakiomotti.
Otsikko: Vs: Savumerkkejä
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 05 marraskuu 14, 23:49:16
Vitosen pintaan kulutus on just passeli, ei oo laihalla. Strokeri vie sillä Mikunilla vitosen, sössöttimellä vähintään kutosen. Suuttimina oli välialue 280, pääsuutin 62 ja thunderjet joku jota en muista. Vieläkin olis pitäny saada laihemmalle, mutten osannut enkä jaksanut. Mikuni kiinni ja kas: soppaseos kohdallaan, käyntiinlähtö yleensä laakista, kaasuun vastaavuus jotain ihan muuta ja kulutus pienempi.
Otsikko: Vs: Savumerkkejä
Kirjoitti: Kapteeni sika - 06 marraskuu 14, 07:19:40
Lähdin sääteleen seoksia siitä syystä kun nokesi tulppia ja oletin että käy liian rikkaalla, no sehän sit tais selvitä että se oli öljy mikä nokesi. Tulpat ei olleet öljyiset mutta kyllä öljyä kuitenkin snadisti paloi. Loppukaudesta takatulpan eristeessä näkyi öljyinen täplä imuvenan puolella ja se kait on vähän sen merkki että se öljy tulee venttiiliosastolta. Ja sieltähän sitä vikaakin löytyi.

Viisaamman kanssa puhuin karstoittumisesta ja ymmärsin että karstaa kertyy joka tapauksessa tässä(kin) konemallissa.
Otsikko: Vs: Savumerkkejä
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 15 marraskuu 14, 10:09:56
Käväisin ohikulkiessani Johnson Metallilta ostamassa metrin tinapronssia. Nyt täytyis opetella sorvaamaan kohtuullisen tarkkaa mittaa... ::)

Jänskää muuten, että Carrillon veiveissä männäntapin puslat ei ollu kulunu sitten yhtään. En saanut mun mittavehkeillä sellaista eroa aikaiseksi, että olisi voinut varmasti todeta ne soikeiksi, mitta muutenkin justiin sama kuin asennettaessa oli pari vuotta sitten. Sen sijaan sössön rullavippojen puslissa soikeutta melkeen viis satkua. Itse akselissa pari tuhannesosaa.

Laakeripronssilla ja laakeripronssilla taitaa olla eroa.
Otsikko: Vs: Savumerkkejä
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 18 joulukuu 14, 21:41:45
Meinaa duuni häiritä harrastustoimintaa, mutta jotain sentään. Sain lopulta sorvattua keinuvippoihin uudet puslat. Aikaa meni harjoitellessa ja kuulostellessa sorvin sielunelämää, mutta lopputulos on hyvä.

Paras menetelmä sisäreiän lopulliseen mittaan ajamiseen olis varmaan tappihooni, jossa niin pitkät kivet, että saisi hoonattua molemmat päät yhdellä kertaa. Sellaisen puuttuessa askartelin tällaisen työkalun, jolla saan vipan asennettuine ja alueelle sorvattuine puslineen kiinni sorviin:

(http://www.kolumbus.fi/tbone/Bone/Bonen_takapiha_files/Media/IMG_2169/IMG_2169.jpg)
Ensin kellotellaan tuo suoraan, sitten vippa siihen kiinni, ja kellotus:

(http://www.kolumbus.fi/tbone/Bone/Bonen_takapiha_files/Media/IMG_2165/IMG_2165.jpg)

Sitten sisäterällä sopivaan mittaan ja pinta flexhoonilla siistiksi.

Työkalun malli on rehellisesti varastettu sieltä mistä mun kaikki muukin vähäinen koneistusosaaminen - Hesuz Ultimate Front Forks Ltd:ltä. ;D Muuten toi on samanlainen, mutta jyrsäisin tuon loven, jonne vippa mahtuu.

Nyt on kaikissa puslissa välys 0.0005" - 0.001".
Otsikko: Vs: Savumerkkejä
Kirjoitti: Kapteeni sika - 25 toukokuu 15, 13:03:44
Kolmisen tuhatta rullattu fiksatulla yläkerralla eikä käryä vieläkään.  ;)  Toistaiseksi.

Sellainen huomio että öljyjäähykin ollut kylmillään koko kevään. Esim eilen parinsatkun reissu enimmäkseen 80-120 nopeuksilla ja kun mittasin tallissa öljynlämmöt niin 57 C.
Veikkaan että parin edellisen kauden pitkälti yli satkun öljynlämmöt johtui siitä kun keinujen puslat oli väljät ja ne päästi liiaksi öljyä kansiin, kuumimpaan paikkaan. Takakannessa oli kyllä vuoto ohjurin ja kannen välissä mutta herkästi se etusylttykin kärytti vaikka ohjurit oli vielä ok haarukassa. Ja kyllähän se ylimääräinen öljy tulee ennemmin tai myöhemmin ohjurin raosta vaikka olis gummit päällä. Luulen.

Saas nähdä kuinka korkeelle lämmöt nousee kun kesä alkaa.
Otsikko: Vs: Savumerkkejä
Kirjoitti: Titus - 25 toukokuu 15, 16:17:22
Villi  veikkaus 110 c.
Otsikko: Vs: Savumerkkejä
Kirjoitti: Kapteeni sika - 25 toukokuu 15, 22:32:17
Niijjuu, jäähy on edelleen kii termareineen, tuskin paljoo yli 90 asteen nousee.

Kusevat puslat olis ehkä huomannut jos olis ollut ö.p.mittari kiinni aikasemmin. On ilmeisesti yleinen syy hukkaan paineita.

Otsikko: Vs: Savumerkkejä
Kirjoitti: Kapteeni sika - 15 lokakuu 15, 15:11:15
Otin pakoputket irti vaimennusta varten ja niinpä siellä näkyy snadisti kosteutta pakovenojen seutuvilla.  :)  Ei se käryttänyt missään tilanteessa vaikka koitin oikein rääkätä savuja esiin parisen viikkoa sitten.

Öljynpaineet on kylmänä liki 50psi ja kuumana putoo pikkasen alle 20psi:n ehkä 17 on alin mitä huomasin, ja siis tyhjäkäynnillä. Parin keinun päähän piti vaihtaa kesän aikana o-rengas vuodon takia, samoin tönärien suojaputkissa oli vähän samaa pikkuvaivaa. Eli öljyä on kansissa vähintäänkin riittävästi, ja sitä vois vähän koittaa rajottaa.

Lohkosta lähtevään öljylinjan nippaan porattu upotus johon on ruuvattu toppariruuvi, isoin on 2.2mm ja sillä siis lähdetään, vaikka ei se paljoa kurista. Se on mainittu jossain Service Bulletinissa joskus -83-84. Sössön öljypumpun asennusohjeissa on mainittu 0.060" eli reilut puotoista milliä toimivaksi, sillä pitäs rajottaa sen verran että öljy ei pakkaa koppia täyteen. Nipan sisäreikä on alunperin kolmisen milliä ja öljyputken sisähalkaisija pikkusen vielä sen alle.

Säätösarja:

(https://imagizer.imageshack.us/v2/861x646q90/908/CDhHv9.jpg)

Mä oon joskus vaihtanut relief valven jousen, voiskohan olla mahdollisesti liian tiukka, tuntuu vaan noi paineet kuumanakin kohtuullisen korkeilta. Väljiä puslia ei sen mukaan juur taida olla.
Otsikko: Vs: Savumerkkejä
Kirjoitti: Kapteeni sika - 02 marraskuu 15, 16:24:22
Osui sattumalta silmiin ulkomaisen kaupan S&S:n "relief valve spring" jossa mainittiin että se nostaa öljynpainetta 2-3 psi:ä. Mulla on nyt muistaakseni Jimsin jousi.

Testaan mitä ö.p mittari näyttää kun vaihdan jousen, sais muutaman psi:n pudota, laite kun on ollut aika savutusherkkä.

Virallisen diilerin kautta sais Jimmsiä, Sössöö ja Storehousen omaa (Taiwan?) mutta myös orkkista alle 3â,¬:n kappalehintaan. Sitä testataan. Yleensähän taitaa olla toisinpäin että painetta on liian vähän.  ;)
Otsikko: Vs: Savumerkkejä
Kirjoitti: Kapteeni sika - 09 marraskuu 15, 14:29:40
Onkohan liki 20 psi;n kuumankoneen öljynpaineet ihan yleisiä vanhassa laitteessa (tyhjäkäynnillä) vai onko ne saatu kikkailemalla. Mun rätkäs on suunnilleen samat paineet kun kaverin liki 20v tuoreemmassa sössön koneessa.

Viittaan tämmöseen ratassettiin jolla saa tuplattua öljypumpun kierrokset. Sovelis pumpun välitykset on 4:1 (-73 up, vanhemmissa 5:1)ja tällä setillä 2:1. Tuuppaa ilmeisesti myös yläkertaan runsaammin voiteita.

(https://lh3.googleusercontent.com/O2ISdTh8Tf4R-Td2J_qbP7IgcnsnZ_IxSPBqWuP3N5k=w640-h480-no)

Sattui vaan keskustelu aiheesta silmiin ulkomaan voorumilla, mainittiin että 3psi:n paineet heilahti yli parinkympin kyseisellä setillä.

Otsikko: Vs: Savumerkkejä
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 10 marraskuu 15, 22:41:40
Lainaus käyttäjältä: Kapteeni sika - 09 marraskuu 15, 14:29:40
Onkohan liki 20 psi;n kuumankoneen öljynpaineet ihan yleisiä vanhassa laitteessa (tyhjäkäynnillä)...

Ei oo.

Ton verran näyttää kello kun on toistasataa vauhtia. Ja öljyä riittää sangen hyvin jokapaikkaan.

Ei oo omakohtaista kokemusta noista rattaista, mutta noin niinqu akateemisessa mielessä sanoisin, että ei ole hyödyllistä heittää kiukaaseen lisää öljyä. Sitä kun ei saa sieltä tarpeeksi lujaa pois. Joe of America noita kyllä kehuu.

Mutta paappas Kapitän Schwein ostaen ja asentaen tommonen setti ja raportoi sitten tänne, miten pelaa!
Otsikko: Vs: Savumerkkejä
Kirjoitti: Kapteeni sika - 11 marraskuu 15, 05:13:00
Jos manuskaa tiiraa niin normi öljynpaineet on parintonnin kierroksilla 12-35psi, ja siihen haarukkaan sopii helposti, kierrokset jää muutenkin mun välityksillä ja ajotavalla reilusti alle neljäntonnin. Ei ne paineet normilämpösestä koneesta paljoo yli parinkympin psi:n nouse kierroksillakaan. Mittari on länsimainen ja toimi saman kaavan mukaan koko kesän. En tiedä miksi ne paineet on niin korkeat kuumanakin, mut ei se välttämättä vika ole, vai? Mataliin paineisiin taas kun ei välttämättä auta uusi pumppukaan jos on väljät paikat; nostajat pesiinsä, keinujen puslat, pinionin pusla jne.

Oikeesti kuuman koneen paineet saattaa kyllä olla matalammat, laitoin mittarin vasta viime keväänä eikä siltä kesältä tule heti mieleen yhtään hellepäivää kun olisin ruuhkassa madellut.

En minäkään näe syytä miksi öljyä pitäisi pistää kiertoon tuplakierroksilla vakioon nähden, aattelin vaan jos mulla on jo toi setti asennettuna, (ja jos ei ole niin ei kyl tulekaan) alakertaa kun ei ole avattu ainakaan viiteen vuoteen ja tötterö on ollut auki kerran. Eli ei ole varmaa tietoa. Kyllähän sen ratastilanteen sais selville kun ottas pumpusta kannen auki ja laittas käyttöakseliin merkin, monellako kampuran kierroksella pumpun akseli tekisi täyden kierroksen. Voi olla helpompikin konsti mut tää nyt tuli ekana mieleen. ;) Mut ei se tieto mitään muuttais, tällä setillä mennään.
Kun ostin pyörän niin siinä oli lohkon päällä olevassa öljykanavan nipassa reilut 5mm reikä, eli väärä nippa, pitäs olla 3mm. Sit kun öljyputken sisähalkasija on aikasemmin mainitsemastani poiketen noin 3.5mm niin se putki oli siinä linjassa ahtain paikka lohkon ja takakannen välissä. Ja sössön ohjeistus että 0.060" riittää, eli noin 1.5mm. Laitoin ensin 2.2 millisen "suuttimen" mut vaihdoin sen jo 2 milliseksi ilman testinkiä. Pienempää sit tarpeen mukaan  ;)

Näkyy olevan Relief valve jouset ainakin sössöllä ja Cranella mallia +2-3 psi ja sen mä oon vaihtanut enkä kyllä oo merkistäkään ihan satavarma. Oletan että ne plussat on vakiojousesta ja siitä syystä laitan orkkisjousen, keväällä näkee onko eroja.
Otsikko: Vs: Savumerkkejä
Kirjoitti: Kapteeni sika - 13 marraskuu 15, 16:46:26
Juu ohan se uusi orggisjousi muutaman millin lyhyempi kun 3-4 vuotta paikallaan ollut Sössö-Jimssi-Crane, mikä lie. Puolisenkierrosta ehkä kierrettä vähemmän. Sitä en tiedä onko mitään merkitystä paineisiin, se nähtään kevväällä. Putois nyt jonkinverran.
Otsikko: Vs: Savumerkkejä
Kirjoitti: Kapteeni sika - 29 tammikuu 16, 15:01:08
Ja putoshan ne. Kone käyntiin ja viisari nousee noin 33 psi:n kohille, syssyllä, ja koko kesän se heilahti heti startista sinne liki viittäkymppiä.
Saattaa olla että relief valvessa oli jotain häikkää, en usko että pelkkä jousen vaihto noin vitusti vaikuttaa, tai sit se oli väärä.
Kuumaksi asti en käyttänyt, kevväämmällä sit katotaan miltä näyttää...
Otsikko: Vs: Savumerkkejä
Kirjoitti: Kapteeni sika - 06 toukokuu 16, 18:33:48
Reilut pari tonnia rullattu. Paineet kuumana noin 12 psi tyhjäkäynnillä ja kierroksilla muutama psi lisää. Takakannen öljykanava kuristettu 1.7 milliseksi. Nyt kun öljyä ei pukata kovalla paineella venakoppia täyteen niin öljyt pysyy huomattavasti viileempinä, ilmajäähyhän tää on, ei öljy.  ;)  kulutus parikolme desiä mainitulla pätkällä.