Finnbikers

Tarinaa ja kuvia => Projektialbumit => Aiheen aloitti: seppo - 21 heinäkuu 11, 14:15:51

Otsikko: Dead end soveli
Kirjoitti: seppo - 21 heinäkuu 11, 14:15:51
Tammikuussa aloiteltu projekti tuli pikkuhiljaa siihen pisteeseen että pääsi jo kurmauttamaan vähän tien päällä. Eli kyseessä -77 shoveli johon on ympätty ihin kuulalaakeriturbo (rhf5). Hukkaportin kello on hommattu uusi ja sovitettu paikoilleen, tuo turbon oma oli jouseltaan liian tiukka ja ahtopaineet olisi ollut ihan liian korkealla. Nyt aloiteltiin varovasti, kellossa on 0.5bar:n jousi.

Turbon kaasarina on ihan vakio CV joka on paineistettu ahtoputkesta pitot-putkella. Painekotelon väsäilin s&s:n ilmanputsarista johon kaveri hitsasi tuubinpätkät, itsellä ei ole käytössä kuin dc-tig. Painekotelon taustalevy on jyrsitty ja siinä on adapteri tuolle cv-kaasarille.

Kun tuon turbon paikka tuli tuonne penkin alle niin öljytankki syntyi halkaisemalla toinen bensatankki. Nopeusmittarin paikalle ymppäsin laajakaistalambdan josta pääsee kurkistelemaan seoksia.

Vekottimessa on vesiruisku jonka säiliön tein rosterista. Tankki on swingin päällä ja pumppu tuossa lootan vieressä alhaalla. Vesi-metanolisekoitusta ruiskautellaan aina kun ahtopaine nousee yli 0.2bar:n.

Moottoriin tehtiin todella vähän muutoksia. Itse asiassa männät tuli vaihdettua takomäntiin jo edellisvuonna ihan tätä projektia varten. Kansiremppa oli muutenkin edessä joten imuseetit ja ohjarit meni uusiksi. Samalla laitoin uudet keinut ja akselit. Pakolaipat tuli sitten myös uudet, nyt pakoputki liitetään kolmella pultilla. Nokka on Andrewsin AB.

Pakoputket oli vähän suurempitöiset kuin mitä alunperin kaavailin. Noihin rosteriputkiin tulee kiva kellastus, ne ei kauaa olleet perinteisen väriset mutta se ei meikäläistä haittaa pätkääkään.

Jaa että miten toimii? Kyllä soveliin tuli potkua lisää. Seos pysyy todella hyvin kohdillaan, vaihtelee alueella 11.5 â€" 14.5 kun ajelee eri kierrosnopeuksilla. Pääsuutin on hieman liian iso mutta ei ole hirveää kiirettä suutinjumppaan. Todella hyvin sattui suuttimet tuurilla kohdalleen. Eilen narmasin vähän nelosella â€" kun paineet nousi 0.5 baariin niin tuntui että varpaankynnet irtoaa. Aiheutti pientä hymynkaretta suupieliin.

Ensi talvena on sitten tarkoitus panostaa vähän maalaushommiin ja pyörä saa uudet värit. Muutenkin sitten olisi tarkoitus laitella letkuja yms vähän siistimmin. Nyt painopiste oli saada vehje täysin toimivaksi ettei tartte hirveästi viritellä tuota tekniikkaa. No näitä lastentautejahan tässä piisaa, mm vesitankki aloi vuotamaan tuossa tänä aamuna (liian innokas hionta...). Liimailuhommia tiedossa.

Tarinaahan tästä piisaa vaikka kuinka, kaikkea ei tähän viitsi kirjailla. Kiitoksia lähtee kyllä moneen osoitteeseen, Turaa MC:n Mikalle, Mannimikalle, Timelle, tallin porukasta Arille (kiitokset kansien hitsauksista) ja Tuopille. Ei näitä ihan yksin väsäillä. Kaikkia en varmaan edes muista kiitellä.

Tuossa alla muutamia kuvia.

- Seppo
Otsikko: Vs: Dead end soveli
Kirjoitti: Miihkali - 21 heinäkuu 11, 14:33:03
No eipä kestä, kiitellä

Kyllä tuo on taas, niitä mielenkiintosia projekteja ja tosiaankin tuota moposta riittää tarinaa.

Seuraavaksi kun hommaat sen kolmannen pytyn, että saadaan mopoon äänet  ;D

-mika-
Otsikko: Vs: Dead end soveli
Kirjoitti: seppo - 21 heinäkuu 11, 14:59:01
Lainaus käyttäjältä: Miihkali - 21 heinäkuu 11, 14:33:03

Seuraavaksi kun hommaat sen kolmannen pytyn, että saadaan mopoon äänet  ;D


;D ;D ;D Tosiaan äänimaailma muuttui ihan täysin. Ei kuulosta pätkääkään enää harrikalta. Olisko joku soitin + kaiutinhomma parempi? Ainakin pienitöisempi.  ;D
Otsikko: Vs: Dead end soveli
Kirjoitti: Raimo-Raato - 21 heinäkuu 11, 15:28:41
PORNOO!!!
Otsikko: Vs: Dead end soveli
Kirjoitti: Hemuli - 21 heinäkuu 11, 15:36:45
Melkoisen kipakan oloinen laite. Nyt sitten annat sen Rambelle testattavaksi niin nähdään kestääkö se. Tai oikeastaan sitä ei nähdä, ainoastaan se kauan kestää että se saa sen rikki ;D
Otsikko: Vs: Dead end soveli
Kirjoitti: Smokie - 21 heinäkuu 11, 15:43:46
Ihana vempele! Varoituksen sana tuosta konnan putsarista, näyttäis siltä että takarengas heittää sontaa sen päälle. Menee muuten uskomattoman paljon tomua läpi siitä, kantsii tehdä joku suojapelti.

Nyt sitten ajovideoita kuvaamaan niin selviää ne uudet ihmeelliset äänet meille muillekkin ;)
Otsikko: Vs: Dead end soveli
Kirjoitti: seppo - 21 heinäkuu 11, 15:56:44

Lainaus käyttäjältä: Raimo-Raato - 21 heinäkuu 11, 15:28:41
PORNOO!!!
Jep, hinkit heiluu silmissä!  ;D

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 21 heinäkuu 11, 15:36:45
Melkoisen kipakan oloinen laite. Nyt sitten annat sen Rambelle testattavaksi niin nähdään kestääkö se. Tai oikeastaan sitä ei nähdä, ainoastaan se kauan kestää että se saa sen rikki ;D

Jaa että mäntään tulee jo orastava reikä kun Rambe saapuu kunnanrajalle, vai?

Lainaus käyttäjältä: Smokie - 21 heinäkuu 11, 15:43:46
Ihana vempele! Varoituksen sana tuosta konnan putsarista, näyttäis siltä että takarengas heittää sontaa sen päälle. Menee muuten uskomattoman paljon tomua läpi siitä, kantsii tehdä joku suojapelti.

Nyt sitten ajovideoita kuvaamaan niin selviää ne uudet ihmeelliset äänet meille muillekkin ;)

Kiitosta vaan vinkistä, pitää miettiä minkälaisen suojan tuohon kötöstää. Tuohon "ei pitäisi" lentää kuraa...

Koitetaan järjestää videota. Pistin vielä pari lähempää otettua kuvaa.
Otsikko: Vs: Dead end soveli
Kirjoitti: juha74 - 21 heinäkuu 11, 16:22:14
pirun siisti kampe.. toi turbo on kyllä aika porno!!!! ;D
Otsikko: Vs: Dead end soveli
Kirjoitti: rodchop - 21 heinäkuu 11, 16:23:03
Hyvan nakonen toteutus, ei yhtaan virityksen ollonen, ainoastaan toimivan. On se hieno ;D
Otsikko: Vs: Dead end soveli
Kirjoitti: JuhaP - 21 heinäkuu 11, 16:30:00
Rankka laite! Käykö penkki kovin lämpimänä, turbon sijainti aika hyvä ;D.
Otsikko: Vs: Dead end soveli
Kirjoitti: seppo - 21 heinäkuu 11, 16:38:32
Lainaus käyttäjältä: JuhaP - 21 heinäkuu 11, 16:30:00
Rankka laite! Käykö penkki kovin lämpimänä, turbon sijainti aika hyvä ;D.

Tuota penkin kuumenemista huolehti moni joka kävi projektia katsomassa. Itselläkin vähän arvelutti ja olin valmis tekemään suojapellin tuohon päälle ettei hanuri ole liekeissä. Mutta penkki ei lämpene sitten yhtään vaikka alla on kuuma turbo. Säästyin suojapellin teolta joka mahdollisesti pitää nyt tehdä tuohon putsarin taakse.
Otsikko: Vs: Dead end soveli
Kirjoitti: ma^ko - 21 heinäkuu 11, 16:42:11
Hieno häksätin, mut äänet pitäis kuulla kyllä.
Otsikko: Vs: Dead end soveli
Kirjoitti: Spöke - 21 heinäkuu 11, 16:45:30
IHANA! Tässä Tuntee ittensä NIIN kädettömäksi. Tahtoo kans turpon:-D.         -Spöke-
Otsikko: Vs: Dead end soveli
Kirjoitti: Titus - 21 heinäkuu 11, 19:08:23
Kyllä on hieno ! Todella mielenkiintoinen shovellus !!
Otsikko: Vs: Dead end soveli
Kirjoitti: streamliner - 22 heinäkuu 11, 09:07:21
On ankara laitos.
Otsikko: Vs: Dead end soveli
Kirjoitti: Antti S. - 22 heinäkuu 11, 12:29:24
Aika raju laite,eikä toteutuskaan näytä pöllömmältä.
Otsikko: Vs: Dead end soveli
Kirjoitti: seppo - 22 heinäkuu 11, 18:19:11
Vesitankki on korjattu ja testiramautuksen perusteella ei enää murtune (?). Aika näyttää.

Mulla on tuossa vehkeessä öljypumppuna tuo TP engineeringin smart versio joss öljy tulee tankilta pumpulle, menee sitten suodattimelle ja sieltä koneeseen. Olen ottanut öljynsyötön turbolle tuosta koneelle menevästä letkusta T-haaralla öljynsuodattimen jälkeen. Nyt oli semmottinen ongelma että yön aikana öljytankista valuu öljyä pumpun rattaiden läpi ja holvaa turbon täyteen öljyä.
Aamuisen käynnistyksen tuloksena pakoputkesta tulee öljyä ihan ormona, samoin sitä menee tuonne ahtopuolelle. Aivan kauhia sotku.

Hakaisin tänään sitten 0.35bar:n avautumispaineella olevan vastaventtiilin jota tuossa testailin. Mittasin ensin turbolla nyt olevan öljynpaineen, se oli tyhjäkäynnillä 1.5bar (mitattu vaimennetulla teollisuusmittarilla). Venttiili väliin ja paineet ennen turboa on nyt 1.2 bar. Näyttää toimivan hienosti ja eiköhän tuolla nyt tuo öljyn valumisongelma ole ratkaistu. Heppu hydrauliikkaliikkeessä vannoi ettei venttiili mene miksikään 100 asteen öljystä eli tuo pitäisi olla ihan toimiva ratkaisu. Öljyssä ei ole mitään törkyä tuossa vaiheessa kun se on otettu heti suodattimen jälkeen.

Öljyn lämmöt nousee melko korkealle, matka-ajossa tankin mittari näyttää 100 astetta mutta se lienee vielä ihan ok (?). Käytössä on redlinen 20W50 öljyt. Öljynlauhdutinta pitää alkaa suunnittelemaan...
Otsikko: Vs: Dead end soveli
Kirjoitti: Make - 22 heinäkuu 11, 18:31:44
Mistä löysit tuon 0,35 barin venttiilin? Ois itsellä tarvetta samanlaiselle, vielä jos riittää tonne 3/8 letkulle, ni ois rok.

Harvinaisen siisti turboHD. Niistä toisinaan tursuaa tai sojottaa tai muutenvaan pistää silmään kaikennäköistä. Tuo varmaan nähdään varttimailin pätkällä jossain joskus?
Otsikko: Vs: Dead end soveli
Kirjoitti: seppo - 22 heinäkuu 11, 18:50:11
Tuo venttiili löytyi Oulusta liikkeestä Hytar. Venttiiliin saa semmoiset letkukarat kun tarttee eikä ollut edes kallis - 14 euroa letkukaroineen päivineen.

Pitää tämä vehje penkittää tässä vielä kesän aikana ja käyttää muutoskatsastuksessa konttorilla. Enpä noista varttimaileista tiedä, ei hirveästi kiinnosta mihin aikaan tuo menee. Tuo penkityksen tulos on ihan mielenkiintoinen, vaparina takarenkaalta lähti 60hv. Penkissä pitäisi hieman säädelläkin mutta tuo tehohifistely jää kyllä myöhemmäksi. Nyt pitää ajella ja naatiskella niin kauan kuin tuo toimii.

Tavoite on ettei tämä jää rykäisyksi vaan että tällä voi oikeasti ajella ihan kuin ennenkin. Reissuun tekevi mieli mutta pitää saada alle muutama sata kilometriä jotta nämä "oireet" saa kaikki pois.
Otsikko: Vs: Dead end soveli
Kirjoitti: Kokkonen - 22 heinäkuu 11, 20:16:07
Upeeta! (http://www.smileygarden.de/smilie/Party/9.gif) (http://www.smileygarden.de)

Kun tuo turbo on kuitenkin jonkin matkan päässä koneesta, niin onko miten viivettä kaasuun vastaamisessa?
Otsikko: Vs: Dead end soveli
Kirjoitti: seppo - 22 heinäkuu 11, 20:25:58
Aika paha sanoa tuosta viiveestä kun en ole oikein vielä ramautellut. Nelosella kun lähtee 90:stä vetämään niin lähtö on kuin ennenkin, sitten viiveellä tulee ihan selvä nykäisy. Taas kun paikaltaan kiihdyttää niin kyllä tuo turbo tulee melko pian mukaan. Turboista ei ole sitten minkäänlaista aikaisempaa kokemusta joten en oikein tiedä eroa nopeasti / hitaasti vastaavaan viiveeseen.

Mulla on KB:n 1:9.5 takomännät ja puristuksiakin on. Alavääntö on kuten ennenkin mutta tosiaan tuolla ahdolla tuntuu että eteneminen on ripeämpää. Tuo vesi/metanoliruisku ehkäisee detonointia jota olisi ihan takuulla rutkasti ilman sitä. Sytkäennakkokin on ihan kuin ennen - tosin mulla on jo painekotelon takana toinen painekytkin valmiina tuota sytkän myöhäistämistä varten. Tuossa Ultiman sytkässä on tuo 'turbo retard' jota voi käyttää tuohon hommaan.

Aika kiva tuolla on ajella.... Kunhan kaikki lastentaudit saa karsittua pois niin sitten reissuun.
Otsikko: Vs: Dead end soveli
Kirjoitti: Rezi - 22 heinäkuu 11, 20:39:48
Erittäin jees laite. Pyörän ulkomuoto on kaiken kaikkiaan linjassa tehomyllyn kanssa: Swingirunko ja pelkistetty race henkinen stuukki. Me like!!!

Vielä kun vaihdat tuohon japsipyörän keulan tehokkailla tuplalevyillä.

(http://rezi.kuvat.fi/kuvat/Sekalaiset/2.jpg/_small.jpg)

Otsikko: Vs: Dead end soveli
Kirjoitti: Soikkeli - 22 heinäkuu 11, 21:01:28
Eikös tuossa ole jo tehokas Showan keula tupla levyillä?
Otsikko: Vs: Dead end soveli
Kirjoitti: Rezi - 22 heinäkuu 11, 21:29:44
Lainaus käyttäjältä: Soikkeli - 22 heinäkuu 11, 21:01:28
Eikös tuossa ole jo tehokas Showan keula tupla levyillä?
Shovelin keula tuplalevyilla ei oo sama asia kuin keula tehokkailla tuplalevyillä ;D
Varmaan tuo nykyinen on käytännössä riittävän hyvä. Lähinnähän ajattelin ulkonäköjuttuja: kun on koneessa näyttää olevan potkua, niin näyttää hyvältä, että hillitsimet ja jousitus ovat ikään kuin linjassa performance-moottorin kanssa. En tiiä, hemmetin hieno pyörä as it is now!!
Otsikko: Vs: Dead end soveli
Kirjoitti: Soikkeli - 22 heinäkuu 11, 22:44:05
Mutta se on japanista! Eli se on hyvä.
Nyt pitää tunnustaa: suunnittelin pannun ahtamista 2 vuotta sitten, tutun kaveri rakentelee turpo-laitteita ja siltä olisi saanut valmiin paketin. Mutta sitten pupu meni hameen alle  ;D
Otsikko: Vs: Dead end soveli
Kirjoitti: seppo - 23 heinäkuu 11, 11:29:19
Soikkeli on oikeassa, siinä on showan keula ja tuplalevyjarrut. Tuo etujarru on kyllä todella tehokas ja hyvä, suorituskyvyn puitteissa sitä ei tartte vaihtaa. Joku upside down keula olisi kyllä nätti mutta rahatilanne ei millään salli nyt tuommoisia investointeja ellei saa ylijäämäromuja myytyä tallista. Ensi talvena nuo alaputket menee sorviin ja niistä lähtee nuo lokarikiinnikkeet ja kromit saman tien. Kyllä kiillotettu alumiini on ihan toista kuin tuo kromi.

Ensialkuun tuo itseäkin vähän jännitti miten tässä projektissa käy mutta kyllä se siitä aina karvottuu kunhan vaan pääsee alkuun. Yllättävän isotöinen homma tuo kuitenkin oli toteuttaa kaikkine kilkkeineen päivineen. Tuota pikkurojua tulee tämmöisessä hommassa ihan älyttömästi. Autolla on ajettu kaupunkiin hyviä ja huonoja reissuja ihan tolkusti.

Eilisen illan saldo oli sitten murtunut bensapumpun 45 asteen kumiadapteri. Pääsin mökille pihaan niin tuo kumiadapteri katkesi ja meni tankki tyhjäksi. Unohtui nääs sulkea bensahana. Kävi moukan tuuri ettei hajonnut tuossa välillä. Nyt sitten etsimään putkea että saa hitsailla tuommoisen 12-> 8mm 90 asteen adapterin.
Otsikko: Vs: Dead end soveli
Kirjoitti: tippala - 23 heinäkuu 11, 23:36:38
Hywä Seppo!
Otsikko: Vs: Dead end soveli
Kirjoitti: shoveltimppa - 24 heinäkuu 11, 17:35:33
Äree peli! Tässähän alkaa shovelin stroukkaus + big bore kuume muuttua turbokuumeeksi.  8)
Otsikko: Vs: Dead end soveli
Kirjoitti: seppo - 25 heinäkuu 11, 22:57:57
Lainaus käyttäjältä: shoveltimppa - 24 heinäkuu 11, 17:35:33
Äree peli! Tässähän alkaa shovelin stroukkaus + big bore kuume muuttua turbokuumeeksi.  8)

Juu ei muuta kuin pakoputkiaineskauppaan vaan ja jostain puhallin. Siitä se lähtee. Stroukkikin tosin tunnetusti toimii oivana teholisänä. Noin kustannuksellisesti taitaa olla palttiarallaa suht samassa hintaluokassa turbon kanssa. Kestävyydestä en tässä turbohimmelissä hiisku vielä sanaakaan  8).

Nyt on "jo" päristelty 300 km eikä uusia "oireita" ole vielä näkynyt. Takarengas meni tosin vaihtoon, oli jo ennen ahdinkokeilua vaihtokunnossa. Ihan vähän kone nakuttaa kun täyskaasulla kiihdyttää, pitää kokeilla vähän kisamaisempaa käppyrää sytkässä. Koitan viimeiseen asti välttää tuota sytkän myöhästämistä tuolla paineanturilla -toivottavasti ei käy omaan nilkkaan....
Otsikko: Vs: Dead end soveli
Kirjoitti: seppo - 01 elokuu 11, 15:02:33
100.04 hp (Rwhp), 132.69Nm @5400rpm.

;D
Otsikko: Vs: Dead end soveli
Kirjoitti: Spöke - 01 elokuu 11, 15:21:16
Jumaleissön!!!
Otsikko: Vs: Dead end soveli
Kirjoitti: Hemuli - 01 elokuu 11, 19:29:07
Se on lapiolle aika kyytiä, onneksi olkoon!
Otsikko: Vs: Dead end soveli
Kirjoitti: jyrggä - 01 elokuu 11, 20:40:16
Lainaus käyttäjältä: seppo - 01 elokuu 11, 15:02:33
100.04 hp (Rwhp), 132.69Nm @5400rpm.

;D

voi pyhä sylyvi! 1bar, vai millasilla paineilla?
Otsikko: Vs: Dead end soveli
Kirjoitti: seppo - 01 elokuu 11, 23:43:56
Juu kiitosta vaan onnitteluista. Täytyy myöntää että potkua lähtee sitten ihan todistetustikin eikä vaan perstuntuman mukaan. Alkaa x-rengasketjukin venyä ihan eri tahtiin kuin ennen, tämän dynoreissun jälkeen ne menee vaihtoon.

Paineet oli tuossa vedossa 0.6bar. Kierrosrajoitin on 5500:ssa ja siitä tuli hieman kommenttia että voisi olla 6000:ssa... Kolmannella dynovedolla kaasuvaijeri antautui ja leikki loppui siihen.
Vähän näyttäisi olevan probleemia nyt tuon kytkimenkin kanssa, ei ihan std kytkin pysy vakiojousilla matkassa. Eli siis kytkinkauppaan mutta vasta ensi talvena. Tuo teho on ymmärrettävästi hieman tuolla ylärekisterissä eli jos haluaa kunnolla vauhtia niin sinne alueelle pitää mennä. Nokasta tuli sellaista kommenttia että kannattaisi ottaa vielä vakiompi nokka kuin tuo nykyinen Andrewsin AB, tehoa siirtyisi enemmän tuonne alarekisteriin. Eli nokkakauppaankin pääsee. On tämä halapaa. Ja virtalukkokin pätkii kun antaa runtua, sen näkee siitä kun lambda resetoituu. Senkin saa hankkia uuden - ei tuo sovelin oma toimi tuossa tärinässä kun se seiväs siellä lukon pohjassa pitää kontaktia jousen varassa niiden knöölien välillä.

Lämpöjen kanssa oli probleemia, ensimmäisellä pidemmällä neitsytreissulla piti ihan pitää huilia kun öljyn lämmöt nousi tuonne 110 asteeseen ja jopa ylikin. Rockerboksin tiivisteet korkkasi molemmista kansista. Ei varsinaisesti vuotamalla vuoda mutta sillai reilusti hikoilee. Nyt laitoin lauhduttimen ja vaihdoin öljyt redlinen 20W50:stä Castrolin 10W60:een. Mutta eihän nuo korkatut tiivisteet sillä pidä, ne pitää vaihtaa. Mutta nekin vasta talvella. Ja tuo lauhdutin pitää laittaa paluulinjaan kun tuolla syöttöpuolella on jo tuo suodatin - nyt tuo lauhdutin on ennen suodatinta (tp engineeringin pumppu). Tuolla lauhduttimella öljyn lämmöt pysyy 100 asteessa mutta isomman lauhduttimen tämä värkki tarttee. Ja taas ensi talvena.

Nyt on päristelty 2000km ja vehje toimii kyllä edelleen todella hyvin pikku puutteista huolimatta. Kyllä tuolla uskaltaa lähteä jo vaikka minne, luottoa vehkeeseen jo on. Tykkään että tavoite on nyt saavutettu. Tosin pitää koko ajan hätistellä noita pikkukavereita sarvineen olkapäällä, osoittelevat koko ajan tuota pöydällä olevaa turboruuvia kohti... Näkisin että tuossa on jälkiseuraamuksena sitten uutta vaihdelaatikkoa, lohkoa, kansia yms.....

Otsikko: Vs: Dead end soveli
Kirjoitti: Jensen - 02 elokuu 11, 00:32:21
Amerikan miehet on jo pyytäneet lisää kuvia. Jönnsseni on aika legenda sielllä.. Minut on kertaalleen ;D heitetty pihalle mutta olen uudestaan siellä. Perhana kun sais videon kun haluttais kuulla kuinka ilkeältä pirulaiselta tämä kuulostaa. :o
Otsikko: Vs: Dead end soveli
Kirjoitti: streamliner - 02 elokuu 11, 01:08:19
Sulla on mun märkä uni. Ehkä mun ei olis pitänyt nähdä tätä ketjua lainkaan.

Meneekö shoveliturbo (naurattaa koko sanakin sillai hyvällä tavalla) muutoskatsastuksesta heittämällä läpi moottoritehojen puolesta?
Otsikko: Vs: Dead end soveli
Kirjoitti: Smokie - 02 elokuu 11, 01:58:12
Noi tehothan on jokaisesta itsestä kiinni, ei sitä katsastuskäppyrää ole pakko millään 2,0 bar paineilla ajaa, voi myös olla poliitikko ja puhua niin totta kuin osaa. Hieno vehje ja hienoa että toimii. Itte taidan vetää oman romuläjäni telakalle, heitellä vapariosat helevettiin ja pultata ahtimen kiinni. Kaikki mun murheet alkoi ahtimesta ja varsinkin näköjään siitä kun jätin sen pois >:(
Otsikko: Vs: Dead end soveli
Kirjoitti: seppo - 02 elokuu 11, 09:58:41
Kyllä se tällä teholla menee muutoskatsastuksesta läpi. Tuota tehoa saa olla 0.3kW/kg ja itsellä tuo tarkoittaa max 108hp. Menen kopasemaan josko nuo äänet on riittävän hiljaiset ihan sellaisenaan ilman mitään lisävaimentimia. Tehdään sitten jottain jos pärisee liikaa. Mutta hiljainen tuo on, ainakin verrattuna aikaisempaan.

 
Otsikko: Vs: Dead end soveli
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 02 elokuu 11, 11:04:32
Lainaus käyttäjältä: seppo - 02 elokuu 11, 09:58:41
Kyllä se tällä teholla menee muutoskatsastuksesta läpi. Tuota tehoa saa olla 0.3kW/kg ja itsellä tuo tarkoittaa max 108hp.

Kampiakselitehoa nimittäin. Takapyörältä siis pikkuisen vähempi.
Otsikko: Vs: Dead end soveli
Kirjoitti: seppo - 02 elokuu 11, 12:14:14
Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 02 elokuu 11, 11:04:32
Lainaus käyttäjältä: seppo - 02 elokuu 11, 09:58:41
Kyllä se tällä teholla menee muutoskatsastuksesta läpi. Tuota tehoa saa olla 0.3kW/kg ja itsellä tuo tarkoittaa max 108hp.

Kampiakselitehoa nimittäin. Takapyörältä siis pikkuisen vähempi.

Laittaisitko linkin / pykälän missä tuo sanotaan että se on nimenomaan kampiakselitehoa.
Löytyi tuo lakipykälä ja siinä nimenomaan puhutaan moottoritehosta. Sitten kysymys - miten takapyörätehosta lasketaan moottoriteho eli paljonko lain mukaan lasketaan vaihteiston ja toisiovedon häviöksi? Outoa että termi on 0.3kW/kg - tuo termihän itsessään antaa selvästi kertoa että kyseessä on oikea teho/painosuhde. Jää taas lain tulkitsijalle vapaus määrittää häviö miten haluaa. Nimim. "uudestaan dynoon" ?
Otsikko: Vs: Dead end soveli
Kirjoitti: ma^ko - 02 elokuu 11, 15:57:02
Kuulemma käyttävät takaratas +20% jos dynossa on takarengasteho. Näin sanoi katsastusmies tuosta lähiasemalta, tosin ulkomuistista.
Otsikko: Vs: Dead end soveli
Kirjoitti: jyrggä - 02 elokuu 11, 22:29:32
Lainaus käyttäjältä: Jensen - 02 elokuu 11, 00:32:21
Amerikan miehet on jo pyytäneet lisää kuvia. Jönnsseni on aika legenda sielllä.. Minut on kertaalleen ;D heitetty pihalle mutta olen uudestaan siellä. Perhana kun sais videon kun haluttais kuulla kuinka ilkeältä pirulaiselta tämä kuulostaa. :o

offtopic:
Missäs foorumilla se jönsseni kirjottelee?
Otsikko: Vs: Dead end soveli
Kirjoitti: Jensen - 02 elokuu 11, 22:50:47
Pääasiassa helvetin päissäni kirjoittelen. En niitten neuvoja tartte kun osaan pyöräni korjata ilmankin.  http://shovelhead.us/forum/showthread.php?t=88584&page=3 (http://shovelhead.us/forum/showthread.php?t=88584&page=3)
Otsikko: Vs: Dead end soveli
Kirjoitti: Jensen - 02 elokuu 11, 22:56:23
Veikkaan että jos jenkkeihin ilmaantusin niin varmaan pieksäisivät. Osaavat olla kyllä vittumaisiakin. Oikeita punaniska jenkki juntteja. Minusta oli oikein poll eli äänestyskin aiemmin että pitäisikö minut panna pysyvään porttikieltoon tai jotain. No mulla on Shovel kuitenkin ja en meinaa myydä. Shovel on erittäin luotettava pyörä. :D
Otsikko: Vs: Dead end soveli
Kirjoitti: mista - 03 elokuu 11, 15:01:09
Lainaus käyttäjältä: Jensen - 02 elokuu 11, 22:56:23
Veikkaan että jos jenkkeihin ilmaantusin niin varmaan pieksäisivät. Osaavat olla kyllä vittumaisiakin. Oikeita punaniska jenkki juntteja. Minusta oli oikein poll eli äänestyskin aiemmin että pitäisikö minut panna pysyvään porttikieltoon tai jotain. No mulla on Shovel kuitenkin ja en meinaa myydä. Shovel on erittäin luotettava pyörä. :D

Punaniska jenkkijunteista en tie, mutta tuntuu, että suomessa meno vasta junttia onkin. En yhtään ihmettele, että bannailevat, kun itekki kerroit sinne aina kännissä kirjoittelevasi. Suomen maine pidetään yllä vissiin tollai.

Ja aiheeseen niin on kyllä hieno ja erilainen laitos. Kyllä tuolla kelpaa herättää kummastusta.

Niin ja katsastukselle riittää paperi jossa on vaikka 0,4bar ahtoja. Eli otat pienemmät laput jos nykyiset on liian kovat. Sitten vaan leimalle. 
Otsikko: Vs: Dead end soveli
Kirjoitti: Tommiflathead - 19 elokuu 11, 21:08:53
Moi! On se kova peli!!!Ja hienosti tehty! Ei tarttis ko 70hp lisää lättään niin olis samoissa lukemissa..... :D    T: Tommi
Otsikko: Vs: Dead end soveli
Kirjoitti: seppo - 20 elokuu 11, 15:26:35
Lainaus käyttäjältä: Tommiflathead - 19 elokuu 11, 21:08:53
Moi! On se kova peli!!!Ja hienosti tehty! Ei tarttis ko 70hp lisää lättään niin olis samoissa lukemissa..... :D    T: Tommi

Morjensta vaan! Juu hevosvoimistelua on talvella tehty ja näyttäisi vielä kestävänkin ihan mainiosti, kilsoja on nyt takana vähän alle neljä tonnia. Bensaakin nielee matka-ajossa yllättävän vähän: Viime viikonlopun reissussa 150km:n jälkeen tankkasin bensaa 6.6 litraa - tästä tulee keskikulutukseksi 4.4 litraa sataselle. Ei paha.

Ahdin tuossa lättäpäässä näyttäis muuten aika mahtavalta  ;). Ei vaiskaan, taitaa tuo sun pyörä olla sen verran harvinaisempaa laatua että kannattaa pitää hyvää huolta. Samaa tietä nämä kuitenkin nielee, pääasia kuitenkin että aina (tai ainakin hyvin usein) päästään perille karhua ryystämään (kop-kop....).

Vaihdoin tuossa virtalukon kun näki tuosta lambdasta että resetoituu jatkuvasti kun vähän antaa mailaa (on ollut tuollainen koko ajan). Melkoista paskaa nämä taiwanin virtalukot. Tämä uusi on 6-asentoinen ja hieman parempaa laatua - tosin tuo kierreosuus noissa johtoliittimissä on lapsellisen ohut. Yhdessä ruuviliitoksessa oli kierteet valmiiksi korkatut. Saakohan näihin noita ihan oikeita OEM laatuisia virtalukkoja mistään?

On se kumma homma että kun tälle viritielle on lähtenyt niin himo on saada lisää heposia ihan niinku tuo sata ei muka rittäisi. Ensi talvena jos laittaisi Leineweberin virinokan joka on tarkoitettu ihan turbolle, tuolla tulisi hieman lisää nostoa ja toivottavasti vähän sitä potkuakin. Kuolaan köyhyydessä noita spchoppersin virikansia mutta köyhällä ei ole varaa.... Takaraivossa kuitenkin takoo että kestävyyden kanssa tulee kuitenkin ongelmia. Kun tuo ajaminenkin maistuu.
Otsikko: Vs: Dead end soveli
Kirjoitti: Tommiflathead - 20 elokuu 11, 21:42:34
Juu mulla on kans semmonen Taiwanin virtalukko.Paska:Pitää oikein löytää oikea kohta siitä että lamppu syttyy....Hotbikessä näky olevan kalliimpia mallejakin Oem:sta tiedä muttä olisko sitte parempaa laatua.Lättä on pelannu koko kesän taas hienosti. Alkukesästä piti seetit hioa ku lähti huonosti käymään.Karstaa oli kertyny, joka aiheutti vuotoa ilmeisesti. Ainakin tauti lähti hionnan jälkeen.(ajankohan liian iisisti ko tuommosta karstaa kertyy)......Muuten oli hyvän näköistä koneen sisällä kun tarkistelin.Jos menis taas muutaman vuoden ;D. Sivuvaunu myynissä. Kauhee chopperi kuume.............taas...
Otsikko: Vs: Dead end soveli
Kirjoitti: Smokie - 20 elokuu 11, 23:13:39
Julma totuus on notta jos tehon nälkä ei tyydyty ja ajo maistuu niin on paree hommata joku japsi nelikko toiseksi pyöräksi. Varmaan saisit tuosta sohvelistakin puolet enempikin tehoa irti ihan pikku jutuilla mutta jaksampa eppäillä kuinka paljon sitten olisit tien päällä. Tuskin kovin paljoa ainakin jos tulee sikaa annettua.. Tai mistäs mä tiedän vaikka olisit maailman ensimmäinen ihminen joka saa vanhan ruoskan kulkemaan ja kestämään luotettavasti ;D
Otsikko: Vs: Dead end soveli
Kirjoitti: masa - 21 elokuu 11, 00:04:59
LainaaVaihdoin tuossa virtalukon kun näki tuosta lambdasta että resetoituu jatkuvasti kun vähän antaa mailaa (on ollut tuollainen koko ajan). Melkoista paskaa nämä taiwanin virtalukot. Tämä uusi on 6-asentoinen ja hieman parempaa laatua - tosin tuo kierreosuus noissa johtoliittimissä on lapsellisen ohut. Yhdessä ruuviliitoksessa oli kierteet valmiiksi korkatut. Saakohan näihin noita ihan oikeita OEM laatuisia virtalukkoja mistään?
täälläkin taivanin virtalukko sekoilee eikä oo kun neljä vuotta ikää,täytyy tehdä samat kuin vanhalle ja purkaa atomeiksi puhdistaa kytkentäpinnat,jos sillä taas pari vuotta ?
Otsikko: Vs: Dead end soveli
Kirjoitti: seppo - 21 elokuu 11, 00:53:54
Lainaus käyttäjältä: Tommiflathead - 20 elokuu 11, 21:42:34
Juu mulla on kans semmonen Taiwanin virtalukko.Paska:Pitää oikein löytää oikea kohta siitä että lamppu syttyy....Hotbikessä näky olevan kalliimpia mallejakin Oem:sta tiedä muttä olisko sitte parempaa laatua.Lättä on pelannu koko kesän taas hienosti. Alkukesästä piti seetit hioa ku lähti huonosti käymään.Karstaa oli kertyny, joka aiheutti vuotoa ilmeisesti. Ainakin tauti lähti hionnan jälkeen.(ajankohan liian iisisti ko tuommosta karstaa kertyy)......Muuten oli hyvän näköistä koneen sisällä kun tarkistelin.Jos menis taas muutaman vuoden ;D. Sivuvaunu myynissä. Kauhee chopperi kuume.............taas...

Piti perskules lähteä yöllä ajelemaan pimeitä teitä kun rouva pääsi töistä tuossa kymmenen aikaan. Meikäläisellä on joku ihme perversio että pitää joskus ajella sysipimeässä kun valot halkoo pitkin mutkatietä. On se vaan mahottoman hienoa hommaa, hirvet kun vielä ymmärtäisi pysyä kämpillä kun pimeys lankeaa. Sata kilsaa pukkasin ja hiljaista oli tuolla syrjemmällä. Pitää vissiin jutella psykologille tästäkin ongelmasta.  ;D

Juu tuota lampun syttymiskohtaa sai meikäläinenkin hakea ihan uudesta lukosta asti. Nyt se meni jo tosi pahaksi ja piti sitten investoida uuteen kun ei valot ja käynti enää onnistunu yhtä aikaa. Muistan kun uutena tuon ostin niin piti heti purkaa kun tuo jousisysteemi oli jo valmiiksi susi. Hienoa että lättä pelaa, älä vaan luovu siitä vaikka chopperikuume kasvaa - takuuvarmasti ottaa päästä ja kovasti jos tuon menet myymään. On se niin hieno peli. Itelläkin on tullut mieleen jo useasti että chopperikin pitäisi rakentaa. Aina kun lompakkoon vilkaisee niin jostain ihmeen syystä se kuume katoaa.....

Lainaus käyttäjältä: Smokie - 20 elokuu 11, 23:13:39
Julma totuus on notta jos tehon nälkä ei tyydyty ja ajo maistuu niin on paree hommata joku japsi nelikko toiseksi pyöräksi. Varmaan saisit tuosta sohvelistakin puolet enempikin tehoa irti ihan pikku jutuilla mutta jaksampa eppäillä kuinka paljon sitten olisit tien päällä. Tuskin kovin paljoa ainakin jos tulee sikaa annettua.. Tai mistäs mä tiedän vaikka olisit maailman ensimmäinen ihminen joka saa vanhan ruoskan kulkemaan ja kestämään luotettavasti ;D

Älä epäile ettenkö tietäisi että ahneella on aina paskanen loppu. Toinen pyörä olisi kyllä mahtava juttu, tuo chopperi kävisi kyllä oikein mainiosti. Eihän nämä vehkeet kestä kun oikein alkaa virittelemään, se on ihan selvä. "Mutta jos ihan vähän vaan?"  ;D ;D

Lainaatäälläkin taivanin virtalukko sekoilee eikä oo kun neljä vuotta ikää,täytyy tehdä samat kuin vanhalle ja purkaa atomeiksi puhdistaa kytkentäpinnat,jos sillä taas pari vuotta ?

Itellä meni hermot ja tosiaan uusi piti hommata. Ojasta allikkoon. Tehdään sellainen kimppaostos jostain että saadaan tänne pohjolaan edes muutama laatulukko ja lopetetaan näiden taiwanin kavereiden bisnekset ihan alkuunsa. Tuo oma vanha oli jo ihan loso, tuo päällyosa josta virta laitetaan päälle heilui ihan joka suuntaan tuossa vanhassa tekeleessä. Pitää vähän selvittää josko jostain saisi noita parempia. Tuo Tommin vinkki hotbikestä pitää tarkastaa.
Otsikko: Vs: Dead end soveli
Kirjoitti: Tommiflathead - 21 elokuu 11, 11:06:16
LÄTTÄÄ EI MYYDÄ ei pelkoa..... :D paras pyörä mitä mulla on ollu.
Otsikko: Vs: Dead end soveli
Kirjoitti: Titus - 21 elokuu 11, 16:20:43
Minäkin valmis tuleen laadukkampien virtalukkojen tilaukseen mukaan , vaan onko niitä olemassakaan?
Mun lukko kytkee mut avain ei kierry. Sivullinen luuli et oon kääntämässä pyörää kun koitin saada avainta pois.
Otsikko: Vs: Dead end soveli
Kirjoitti: seppo - 25 elokuu 11, 14:01:40
Tuosta virtalukosta vielä sen verran että kyllä tuo 6-napainen kytkin on selvästi parempi kuin tuo 5-napainen. Tuon lukon mukana tulevat johtojen kiinnitysruuvit on hanurista, niistä menee kierteet paskaksi, ei itse lukon rungosta. Itsellä pelaa tuo uusi lukko nyt hienosti.

Tänään tuli yritettyä katsastusta. Muuten kaikki on ok mutta äänet oli 111dB staattisessa mittauksessa (pitää olla alle 106dB). Ohiajotestiä ei ole mahdollista tehdä koska siihen ei Oulussa ole missään laitteita ja tarpeeksi suurta kenttää. Eli ei auta kuin laittaa lisää vaimennusta kehiin. Eiköhän tuossa viikonloppuna saa kötöstettyä semmottisen vaimentimen ettei kuulu kuin suhinaa. Katsastus oli todella asiallinen kaikin puolin eikä siinä ollut mitään narisemisen aihetta.
Otsikko: Vs: Dead end soveli
Kirjoitti: Hemuli - 25 elokuu 11, 14:39:32
Luulisi että ahdin itsessään vaimentaa ääntä jo niin tehokkaasti että lisävaimennusta ei tarvita - no, ei se paljoa vaadi että pääset alle rajojen. Milläs kierroksilla katsuri muuten mittas? Jossain kun on yritetty huudattaa 90% maksimitehon kierroksista kun oikea lukema on 50% - HD:n ollessa kyseessä about 2500rpm.
Otsikko: Vs: Dead end soveli
Kirjoitti: seppo - 25 elokuu 11, 14:47:39
Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 25 elokuu 11, 14:39:32
Luulisi että ahdin itsessään vaimentaa ääntä jo niin tehokkaasti että lisävaimennusta ei tarvita - no, ei se paljoa vaadi että pääset alle rajojen. Milläs kierroksilla katsuri muuten mittas? Jossain kun on yritetty huudattaa 90% maksimitehon kierroksista kun oikea lukema on 50% - HD:n ollessa kyseessä about 2500rpm.

Ihan sain itse olla kaasua vääntämässä. Ei ole kiekkamittaria josta näkisi paljonko kiekkoja oli käytössä. Ihan korvakuulolta vaan vetelin menemään ja kierrokset ei olleet ainakaan yli 50%:n. Mutta eihän tuo kaukana ollut 106:sta. Putkessa on jo nyt vaimennusta eli sitä pitää vielä parantaa. Suora putki ahtimen jälkeen ilman vaimennusta menee tuonne n. 120dB:n lukemiin kun kaverin mittarilla mittailtiin.

Tuolla kaverin mittarilla mitattiin myös äänet ihan pelkästään koneesta (mittari ihan koneen etupuolella) ja nekin meni muistaakseni kierroksilla puolen metrin päästä yli 100dB:n. Eikä koneessa ole mitään ihme kalinoita jotka ei kuuluisi asiaan. Pitää tuo moottorikin valaa uretaanimöykyn sisälle.
Otsikko: Vs: Dead end soveli
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 25 elokuu 11, 21:51:56
Lainaus käyttäjältä: seppo - 25 elokuu 11, 14:47:39
Ihan sain itse olla kaasua vääntämässä. Ei ole kiekkamittaria josta näkisi paljonko kiekkoja oli käytössä. Ihan korvakuulolta vaan vetelin menemään ja kierrokset ei olleet ainakaan yli 50%:n.

Semmonen kokemusperäinen tieto, että korvakuulolta kun vedät kierrokset, vedät yleensä järjestelmällisesti liikaa, jolloin mittarin lukemakin on "liikaa". Oon kokeillu N kertaa. Shovelille oikea kierrosluku mittausta varten olisi 2500 rpm, korvakuulolta vedät yleensä öpaut 3000. Mittaus ei ylipäätään ole lainmukaisesti tehty, ellei kierroksia todenneta jollain vehkeellä.

Mekaaniset äänet on juu aika kovia uudemmissakin paukkuraudoissa. Niissähän ns. valvonta-arvo on kirjattu tyyppikilpeen. Kokeiltiin mitata, 5 dB(A) meni yli valvonta-arvon orggisputkilla. Tyyppihyväksynnässä ilmeisesti huijataan aika järjestelmällisesti.
Otsikko: Vs: Dead end soveli
Kirjoitti: seppo - 25 elokuu 11, 22:17:49
Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 25 elokuu 11, 21:51:56
Semmonen kokemusperäinen tieto, että korvakuulolta kun vedät kierrokset, vedät yleensä järjestelmällisesti liikaa, jolloin mittarin lukemakin on "liikaa". Oon kokeillu N kertaa. Shovelille oikea kierrosluku mittausta varten olisi 2500 rpm, korvakuulolta vedät yleensä öpaut 3000. Mittaus ei ylipäätään ole lainmukaisesti tehty, ellei kierroksia todenneta jollain vehkeellä.

Mekaaniset äänet on juu aika kovia uudemmissakin paukkuraudoissa. Niissähän ns. valvonta-arvo on kirjattu tyyppikilpeen. Kokeiltiin mitata, 5 dB(A) meni yli valvonta-arvon orggisputkilla. Tyyppihyväksynnässä ilmeisesti huijataan aika järjestelmällisesti.

Ok, saattaahan tuo toki ollakin että kiekkoja oli liikaa. Pitäisköhän pikakötöstää mittari  jotta tietäisi paljonko kiekkoja otetaan tuossa testissä. Näytti paikallisessa liikkeessä olevan joku motorcycle storehousen mittari 65 euroa. Pikaisesti vilkaisin paketin sisällä olevaa lappusta ja se kytkentä ei ihan ensivilkaisulla jäänyt mieleen. Saakohan tuollaisen ihan karvalakki hd kiekkamittarin liitettyä tuohon dynan 2000i sytkään (ultiman malli tosin mutta sama käikäle)? Kokemuksia?

EDIT: http://www.motorcyclestorehouse.nl/product/900036 (http://www.motorcyclestorehouse.nl/product/900036) - tämä malli se vissiin oli. Näyttäisi tuo kytkentä olevan ihan puolalta. Toimiikohan tuosta sytkän takoulostulosta?


Katalookissa "excluding single fire ignition"...
Otsikko: Vs: Dead end soveli
Kirjoitti: JPP - 26 elokuu 11, 08:13:22
Moro Seppo. Siellä samassa paikassa, jossa katsastit (jos oli siellä kempeleessä) laitettiin meillä katsurin toimesta (se poika) diesel auton kierrosluvun mittaamiseen tarkoitettu "anturi" tulpanjohtoon ja näytti kierrosluvun.
Otsikko: Vs: Dead end soveli
Kirjoitti: seppo - 26 elokuu 11, 12:08:46
Lainaus käyttäjältä: JPP - 26 elokuu 11, 08:13:22
Moro Seppo. Siellä samassa paikassa, jossa katsastit (jos oli siellä kempeleessä) laitettiin meillä katsurin toimesta (se poika) diesel auton kierrosluvun mittaamiseen tarkoitettu "anturi" tulpanjohtoon ja näytti kierrosluvun.

Haa - pitääpäs tosiaan kysyä tuota ensi kerralla. Kempeleessä tosiaan kävin. Kiitokset vinkistä!
Otsikko: Vs: Dead end soveli
Kirjoitti: Miihkali - 26 elokuu 11, 15:08:57
Joo, vaimennusta kehiin ja  sitten huomataan, että eihän tämä toimikkaan kuin pinta kaasulla. :D

Työllistävä vaikutus noilla pienillä asiolla.

Otsikko: Vs: Dead end soveli
Kirjoitti: Hemuli - 26 elokuu 11, 15:44:05
Jokainen meistä tietenkin pitää ne vaimennukset paikoillaan vielä leiman jälkeenkin ;D...
Otsikko: Vs: Dead end soveli
Kirjoitti: Smokie - 27 elokuu 11, 09:23:26
Kerran mittailin ~200 hp EFE sutsukia jossa oli muistaakseni 50mm reikäputkella vaimennin, olikohan TL Suzukin pönttö. Siis siitä pöntöstä näkyi läpi mutta kas perkele tuli 10 hp lisää kun otti sen pöntön pois.
Otsikko: Vs: Dead end soveli
Kirjoitti: seppo - 14 syyskuu 11, 12:50:39
Ja käsissä uunituore uusi rekisteriote.  Nyt on merkitty ahtimet, äänet, ahtopaineet ja kaikki helevetit paperille jotta seriffeillä ei pitäisi olla momenttia kilpien riisumiseen. ;D ;D

Äänistä pomppasi ensimmäisellä kerralla, versio 1 vaimennin tuotti 111dB mökää. Ohiajomittausta ei voinut suorittaa kun ei konttorilla ole vehkeitä. Uudella vaimentimella tuli 104dB mökää mikä sitten riitti että laput tuli kouraan.

Soitin muuten tuonne Pentanovalle ja kyselin paljonko maksaa äänten mittaus ohiajomenetelmällä. 200 euroa......   :o

Kilsoja on kohta takana 6000 ja vehje pelaa edelleen hienosti. Vehettä ei ole säästelty, ahtopainemittari on saanut aktiviteettia ihan joka päivä. Hienoa kun vanha rauta liikkuu! Vesitankki teettää murhetta, sen pohjalevy murtuu hitsaussaumasta joka ainoa kerta kun sen saa kiinni. Ei heti mutta sadan kilsan jälkeen jo tippasee. No on siellä vielä 0.5 litraa tuon vuotavan sauman jälkeen jotta tämä loppusyksy menee tuolla vuotavalla tankilla. Syksy saapuu ja laite pannaan lihoiksi kun pakkaset tulee. Mutta nyt ajellaan kun kelejä vielä on.
Otsikko: Vs: Dead end soveli
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 14 syyskuu 11, 13:37:44
Lainaus käyttäjältä: seppo - 14 syyskuu 11, 12:50:39
Soitin muuten tuonne Pentanovalle ja kyselin paljonko maksaa äänten mittaus ohiajomenetelmällä. 200 euroa......   :o

Hieno homma että laite on leimattu! :)

Tosta hinnasta. Itse asiassa se on aika halpa, kun miettii, mistä kaikesta hinta muodostuu. Voi sanoa että ensimmäinen satanen menee erilaisiin veroihin ja viiskymppinen akkreditointiin (eli siihen, että saa ylipäänsä pitää luvat testien tekemiseen). Lopuilla pitäisi sitten kattaa mm. laitteistokulut, hallintokulut ja joku liksa mittamiehellekin...

En ole kysynyt tarkkaan esimerkiksi Test World Oy:n hinnoittelua, mutta melumittauksen hinnan suuruusluokka on siinä 1000 euroa.
Otsikko: Vs: Dead end soveli
Kirjoitti: seppo - 14 syyskuu 11, 19:42:56
LainaaEn ole kysynyt tarkkaan esimerkiksi Test World Oy:n hinnoittelua, mutta melumittauksen hinnan suuruusluokka on siinä 1000 euroa.

Jos joku on varmaa niin Testimaailma ei tätä pyörää melumittauksessa näe. Tuossa on kyllä jo rahastuksen makua. Monikohan tuolla pyöräänsä käyttää?  ::)

Eihän tuo Pentanovan 200euroa enää niin pahalle tunnu. Mutta fakta lienee se että 99.9% harrastajissa taipuu tuohon pelkkään staattiseen mittaukseen.
Otsikko: Vs: Dead end soveli
Kirjoitti: räkä - 14 syyskuu 11, 20:08:22
Lainaus käyttäjältä: seppo - 14 syyskuu 11, 12:50:39
Ohiajomittausta ei voinut suorittaa kun ei konttorilla ole vehkeitä.

Onkos se asiakkaan ongelma jos konttorilla ei ole tarvittavia laitteita?
Otsikko: Vs: Dead end soveli
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 14 syyskuu 11, 21:56:49
Lainaus käyttäjältä: räkä - 14 syyskuu 11, 20:08:22
Lainaus käyttäjältä: seppo - 14 syyskuu 11, 12:50:39
Ohiajomittausta ei voinut suorittaa kun ei konttorilla ole vehkeitä.

Onkos se asiakkaan ongelma jos konttorilla ei ole tarvittavia laitteita?

On. ;D

Nojoo. Kuten sanoin, tarkkaan en tiedä Testimaailman hinnoittelua, eivät taida prätkiä edes mitata. Jos näitä testaushommia tahtoisi tehdä liiketaloudellisesti kannattavin perustein, niin kallista tulisi. Valtio vetää välistä monella tapaa niin paljon. Jarrutestin hintaakin monet pitää riistona, mutta sitten kun selittää, mistä se hinta itse asiassa koostuu, niin yleensä ilmeet muuttuu.
Otsikko: Vs: Dead end soveli
Kirjoitti: Kalju Partanen - 14 syyskuu 11, 22:04:07
Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 14 syyskuu 11, 21:56:49
Lainaus käyttäjältä: räkä - 14 syyskuu 11, 20:08:22
Lainaus käyttäjältä: seppo - 14 syyskuu 11, 12:50:39
Ohiajomittausta ei voinut suorittaa kun ei konttorilla ole vehkeitä.

Onkos se asiakkaan ongelma jos konttorilla ei ole tarvittavia laitteita?

On. ;D

Nojoo. Kuten sanoin, tarkkaan en tiedä Testimaailman hinnoittelua, eivät taida prätkiä edes mitata. Jos näitä testaushommia tahtoisi tehdä liiketaloudellisesti kannattavin perustein, niin kallista tulisi. Valtio vetää välistä monella tapaa niin paljon. Jarrutestin hintaakin monet pitää riistona, mutta sitten kun selittää, mistä se hinta itse asiassa koostuu, niin yleensä ilmeet muuttuu.

En nyt malta olla näsäviisastelematta, mutta onhan se riistoa. Riistäjä vaan on se vanha tuttu, eikä testaaja.
Otsikko: Vs: Dead end soveli
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 14 syyskuu 11, 22:08:46
Meinasin itse näsäviisastella ihan samoin, mutta onnistuin hillitsemään itseni... ;D
Otsikko: Vs: Dead end soveli
Kirjoitti: ma^ko - 14 syyskuu 11, 23:19:41
Mä tidä, jos jotain rakentelee ja äänet järkeväl putkistol on hilkulla niin jos staattinen ei ihan onnistu ja ohiajolla saa samalla järkevällä putkistolla leimattua db-gyyn kestäväks ni onko tuo kakshuntia sit niin paha? Enemmän muo svituttais maksaa jarrutesti jäykäks muutossa, mut minkäs sillekään tekis.
Otsikko: Vs: Dead end soveli
Kirjoitti: Miihkali - 15 syyskuu 11, 07:54:16
No, noi hinnatkin on sitten suhteellisia, minä ainakin olen valmis maksamaan jarru testauksesta sen mitä pyydetään ja mukisematta. Kun vain sais sen testin tehtyä.

Tietty eihän noita ns. ylimääräsiä maksua ole tullut suunniteltua rakennus butjettiin, mutta kaikki rahathan sinne kuitenkin menee....

Otsikko: Vs: Dead end soveli
Kirjoitti: ma^ko - 15 syyskuu 11, 10:49:41
Siis ei muo siinä jarrutestissä se hinta sinällään svituttais vaan jos kyseessä pelkkä jäykäks muutos ni se testi on ihan turha, siksi svituttais. No ei se ainoa Trafiin liittyvä svitutusta aikaansaava asia ole.
Otsikko: Vs: Dead end soveli
Kirjoitti: Raimo-Raato - 15 syyskuu 11, 18:00:41
"Vaihdetaan hyvä pre-timken pannu jousiperäiseen pannuun tai shoveliin."  :P No ei vaine vielä mutta joku päivä. Kuka sitä nyt vaparilla tahtoo ajaa...  8)
Otsikko: Vs: Dead end soveli
Kirjoitti: seppo - 15 syyskuu 11, 18:47:15
Lainaus käyttäjältä: Raimo-Raato - 15 syyskuu 11, 18:00:41
Kuka sitä nyt vaparilla tahtoo ajaa...  8)

Älä muuta sano, on tämä ahdettu peli niin kiva kampe ettei mitään rajaa. Tehoakin saa lisää kunhan vaan pistää tuon turboruuvin kiinni. Ei sitä vaparissa tehoja lisää saa ihan ruuvia kiertämällä.  ;D
Otsikko: Vs: Dead end soveli
Kirjoitti: Raimo-Raato - 16 syyskuu 11, 11:04:44
Lainaus käyttäjältä: seppo - 15 syyskuu 11, 18:47:15
Ei sitä vaparissa tehoja lisää saa ihan ruuvia kiertämällä.  ;D

Niin eikä mäntiä pakoputkista pihalle ihan vaan kaasua kiertämällä.  ;D
Otsikko: Vs: Dead end soveli
Kirjoitti: seppo - 25 toukokuu 12, 12:52:06
No niin, päivitystä pukkaa heti pulitoista vuotta viimeisimmän postin jälkeen.

Niinkuin suunnitelma oli, yritettiin tässä talven aikana parantaa hieman tuota ulkonäköä kun tekniikka näytti olevan ihan kohtuullisessa kunnossa. Pyörässä uudet vanteet Moradin alumiinikehillä, edessä 18x3.5" ja takana 17x5.5", nakki takana 170/60 ja edessä 120/70. Takalokari on tehty Voodoon aihiosta. Penkki sai alleen jousen ja on nyt irti rungosta. Keulaa madallettiin 8cm joten pyörä on nyt selvästi matalampi kuin ennen. Maalauksen pohjatyöt oli tällä kertaa vähän mittavammat kun "kaikki" (tankit, runko, takalokasuoja, t-kappaleet, swingi) osat on viimeistelty satasella hiekkapaperilla ja päällä on vain lakka. Muitakin pikku muutoksia on mutta ne nyt ei pyörässä erityisemmin paista minnekään päin. Maestro Mannimika viimeistelee pyörää vielä straippauksin.

Tässä rouvan ottamia ja muutamia kuvia:

(http://i130.photobucket.com/albums/p241/puuhis/2012%20t-pics/sohvi1.jpg)

(http://i130.photobucket.com/albums/p241/puuhis/2012%20t-pics/sohvi2.jpg)

(http://i130.photobucket.com/albums/p241/puuhis/2012%20t-pics/sohvi3.jpg)

(http://i130.photobucket.com/albums/p241/puuhis/2012%20t-pics/sohvi4.jpg)


Pyörähän oli jo täysin kasassa ja kuvia on nimenomaan surullisenkuuluisasta ensikäynnistyksestä tämän viikon alusta. Uusitut venttiilit ja valurautaiset ohjarit pakopuolella leikkasi kiinni välittömästi käynnistyksessä. Takapytyssä sillä seurauksella että imuventtiili ryntäsi kiini jumiutuneeseen pakoventtiiliin. Kävi sitten kaikenkaikkiaan minuutin ja myös etupako oli purettaessa täysin valmis - kiinnileikkautumia täynnä. Nyt kannet ovat jatkojalostuksessa, toiveissa olisi ensi viikolla asfaltin nieleminen.

Nokka oli vaihtunut Leineweberin TL-3:een joten epäilys että tuolla olisi jotain tekemistä tuon kiinnileikkauman suhteen. Mittasin nokan heittokellolla ja sen on ihan spekseissä eli syy on nimenomaan ohjari-venttiili yhdistelmässä. Nokassa on selvästi vähemmän overlappia kuin aikaisemmassa AB:ssä joten se on venttiili-venttiili kosketuksen kannalta selkeästi turvallisempi. Ihmetyttää vain miten ihmeessä voi molemmat pakopuolet leikata kiinni noin nopeasti - materiaaliyhdistelmä ei vissiin ollut millään lailla yhteensopiva. Valurautaisia ohjareita ei mulle tule enää ikinä.
Otsikko: Vs: Dead end soveli
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 25 toukokuu 12, 13:07:16
Ihan törkeen hieno vehje, hektiset teknolookiset yksityiskohdat on silkkaa HC:a.

Olispa kiva tietää, mikä aikaansai venttiili-ohjuri-yhdistelmän jumiutumisen... ???
Otsikko: Vs: Dead end soveli
Kirjoitti: Jake - 25 toukokuu 12, 13:09:11
Kyllä on kaunis pyörä!!

Harmin paikka tuo leikkaaminen. Toivottavasti uusi yritys palkitaan.
Otsikko: Vs: Dead end soveli
Kirjoitti: hirvenjalka - 25 toukokuu 12, 13:15:08
TYYLIKÄSTÄ! eikä varmasti tule samanlaista vastaan heti  ;D aika must see livenä laite kyllä on. Tohon vielä straippaukset niin avot
Otsikko: Vs: Dead end soveli
Kirjoitti: Hemuli - 25 toukokuu 12, 13:36:33
Tollanen puhdas peltipinta on kyllä oikein edukseen HC-moottoriosaston kanssa. Todella hieno laite.
Otsikko: Vs: Dead end soveli
Kirjoitti: Jack - 25 toukokuu 12, 13:51:21
kun kaikki hehkuttaa, niin täältä tulee pieni miinus, toi stonga vois olla kaposampi...nyt se on mallia günther
Otsikko: Vs: Dead end soveli
Kirjoitti: Spöke - 25 toukokuu 12, 14:29:34
Tommosesta moottoripornosta saa eternal erectionin. Ihana!
-Spöke-
Otsikko: Vs: Dead end soveli
Kirjoitti: Hemuli - 25 toukokuu 12, 14:37:38
Lainaus käyttäjältä: Jack - 25 toukokuu 12, 13:51:21
kun kaikki hehkuttaa, niin täältä tulee pieni miinus, toi stonga vois olla kaposampi...nyt se on mallia günther

Joo ja jotain muuta kuin kromattu - happosta tai peräti mustaa kuten muukin pyörä?
Otsikko: Vs: Dead end soveli
Kirjoitti: seppo - 25 toukokuu 12, 14:47:21
Kiitos vaan kommenteista!

Kyllä pyörässä on ihan pari kromattua osaa ja toi ohjaustanko on valitettavasti semmonen, takaiskareiden lisäksi.... Kaikki muu on jalompaa metallia tai lakattua mustaa. Alkuperäinen stonga sai jo hionnan mutta se vaihtui sitten toiseen malliin ja jäi kromatuksi.

Ja todella tarkoitus oli tehdä stongasta kapeampi mutta sitten iski meikäläisen silmään tuo töröttävä jarrukahvan säiliö, ei näyttänyt hyvältä kun se törötti tuon stongan mutkan yli. Vaihtoehto tietysti olisi hommata pienempi kahvasysteemi mutta nyt mennään tällä.

Ihan pahaa tekee kun ei pääse ajelemaan. Hermostuttaa lisäksi ihan mahottomasti noiden venttiilien jumiutuminen kun syy tuohon kiinnileikkautumiseen on epäselvä. Nyt vaihtui pakoventtiilit Kibblewhiten mustiin ja ohjarit pronssipohjaisiksi. Pulssi on varmaan kammiovärinän tasolla kun seuraavan kerran käynnistelee. Kaikki mahdollinen on tarkastettu paitsi jousipaineet jotka katson tänään. Hra Leineweber suosittaa min 170lb jousipainetta kun venttiili on kiinni.
Otsikko: Vs: Dead end soveli
Kirjoitti: callahan - 25 toukokuu 12, 15:01:57
Kyllä näyttää raikkaammalta noin raami kirkkaana.
Hieno kapistus ja tuo tekniikan toteutus maukas.
Onko muuten tuo vesi-metskuruisku nappikäytöllä vai jollain  kierros-ahto ohjauksella ?
-Timo-
Otsikko: Vs: Dead end soveli
Kirjoitti: seppo - 25 toukokuu 12, 15:11:44
Imusarjassa on paineanturi ja kun ahtopaine ylittää 0.2 bar niin vesimetkua alkaa kulua. Tuo vesimetkusuutin on ennen painekoteloa mutta optimaalisempi sijoitus olisi joko ihan imusarjaan tai painekoteloon mistä suihku menee suoraan kaasarin kurkkuun. Tuota paikkaa voisi hifistellä...
Otsikko: Vs: Dead end soveli
Kirjoitti: Rezi - 25 toukokuu 12, 20:37:57
On kyllä hieno prätkä. Pakkelilla ei huonoja peltiosia eikä rumia hitsauksia paikkailla kun ei oo väriä päällä. Keulan lyhentäminen tuo onnistuneen stuukin pyörään ja rengastus huokuu race-henkeä.
Tangosta minäkään en tykkää, joku puoli metriä kapeampi matala Z-bar voisi olla hieno. Tai vaikka reilu ape. Kuskin koon tietäen ei apeen yltämisessä olisi ongelmaa ;D Ja mittaripönpelin heittäisin mäken tai ainakin sen kromisen kehyksen. Mittari ja kytkin on hieno tehninen hässäkkä, jota ei kannata kotelolla peittää.

Kaiken kaikkiaan hieno kampe. Toivottavasti saat koneen toimimaan ja pääset tällä Norrtäljeen.
Otsikko: Vs: Dead end soveli
Kirjoitti: seppo - 25 toukokuu 12, 21:39:28
Lainaus käyttäjältä: Rezi - 25 toukokuu 12, 20:37:57
On kyllä hieno prätkä. Pakkelilla ei huonoja peltiosia eikä rumia hitsauksia paikkailla kun ei oo väriä päällä. Keulan lyhentäminen tuo onnistuneen stuukin pyörään ja rengastus huokuu race-henkeä.
Tangosta minäkään en tykkää, joku puoli metriä kapeampi matala Z-bar voisi olla hieno. Tai vaikka reilu ape. Kuskin koon tietäen ei apeen yltämisessä olisi ongelmaa ;D Ja mittaripönpelin heittäisin mäken tai ainakin sen kromisen kehyksen. Mittari ja kytkin on hieno tehninen hässäkkä, jota ei kannata kotelolla peittää.

Kaiken kaikkiaan hieno kampe. Toivottavasti saat koneen toimimaan ja pääset tällä Norrtäljeen.

Tangosta tykkään itse ja minun silmään se sopii, tosin se pitäisi olla kapeampi. Mutta tuo jarrukahva alkaa sitten töröttämään ilkeästi. Ja onhan tässä on se nopeusmittarikotelo (tai pitäisikö sanoa että lambdamittarikotelo) mutta se ei ole enää krominen  ;).

Kansia tässä tosiaan odotellaan ja tehdään pikkuhommia jotka on jäänyt tekemättä. Jos kannet saapuu viimeistään keskiviikkona niin sitten kerkiää reissuun. Yksi piiiitkä ilta ja se on taas kasassa. Harmittaa kun en pitänyt päätäni vaan suostuin valurautaohjureihin. Nooh, eihän tämä nyt ole enää paljosta kiinni.
Otsikko: Vs: Dead end soveli
Kirjoitti: JVa - 25 toukokuu 12, 22:06:33
Huippu hieno fillari! Aina ei tartte olla jäykkäperä  ;)
Otsikko: Vs: Dead end soveli
Kirjoitti: _Juha_ - 26 toukokuu 12, 19:59:06

tosi nätti pyörä ja tanko on malliltaan ja leveydeltään passeli,sopii minusta pyörän tyyliin,ei missään nimessä mitään zetaa tai apea,niille on paikkansa mutta tää ei oo se. :)
Otsikko: Vs: Dead end soveli
Kirjoitti: ma^ko - 26 toukokuu 12, 20:22:53
Hieno toi on, stongineen päivineen, mut mä pelkään järkyttyväni kun kuulen tollasen turbotetun käyvän, luulen etten tykkää.
Otsikko: Vs: Dead end soveli
Kirjoitti: seppo - 26 toukokuu 12, 20:37:16
Lainaus käyttäjältä: ma^ko - 26 toukokuu 12, 20:22:53
Hieno toi on, stongineen päivineen, mut mä pelkään järkyttyväni kun kuulen tollasen turbotetun käyvän, luulen etten tykkää.

Älä suotta pelkää ettet tykkää, olen ihan varma ettet tykkää  ;D. Jos on odotuksia äänimaailman suhteen niin tämä on satavarmasti pettymys. Äänet ei kuulosta ameriikan mallilta ollenkaan mutta olen jo itteni suggestoinut ettei se haittaa. Itsehypnoosin voima on valtava.
Otsikko: Vs: Dead end soveli
Kirjoitti: seppo - 27 toukokuu 12, 13:57:45
Kertokaas mikä nyt voi vielä mennä pieleen tuossa venttiilikoneistossa ja mitä pitää vielä tarkastaa....

Olen tarkastanut:
Venttiilien jousipaineet
Laitoin tuommoiseen normi digi henkilövakaan leveän lankun ja sitten sen päälle venttiilijousen. Painoin venttiiliä päältä lankulla ja jousen molemmin puolin tasan 38mm korkeat stopparit eli kun päältä painoi niin tunsi kuinka lankku ottaa kiinni stoppareihin. Mittasin yli kymmenen kertaa ja tuo jousipaine on noin 72kg kun venttiili on kiinni. Leineweber vaatii min 170lbs jousipaineen ja tämä jää vajaaksi kokonaiset 5kg. Tämä 5 kilon vajaus on vain etupytyn imussa koska siinä on jostain syystä venttiili syvimmällä. Meinasin laittaa alalautasen alle 1mm simmin niin silloin kaikki venttiilit ovat noin 37mm etäisyydellä ja jousipaineet tuossa vaaditussa 170lbs:ssä (tai ainakin hyvin lähellä). Pitää vielä mitata tuo paine juuri tuossa 37mm:ssä.

Nokan ajoitus'
Kunnossa, mittasin astelevyllä ja heittokellolla. Suurin poikkeama oli 3 astetta mikä johtunee mittavirheestä. Leineweberissä on lisäksi tuo nostokohta hyvin jyrkkä joten melko herkkää oli tuo mittaaminen, hyvin pieni liike kampuralla vaikuttaa nostossa tuossa alkuvaiheessa aika nopeasti nostajan nousemisen.

Venttiili-venttiili osuman tarkastus
Laitoin venttiilit kanteen ja asetin ne tuohon TDC kohtaan pakotahdilla. Venttiilien väliin jää ilmaa noin 2.5mm minkä pitäisi olla hyvin turvallinen väli. Lisäksi tuossa nokan mukana tulleessa ohjeessa venttiilien minimiväli pitäisi olla 0.201" ja toisessa kannessa se oli 0.24" ja toisessa yli 0.25".

ylälautanen - ohjarinkumi
Tämä on kaikissa venttiileissä yli 0.55" kumin ollessa paikoillaan. Nokassa nostoa 0.48" jos oletetaan 1.43 vippasuhde. Tosin kun mitattiin tuossa noiden tarvikekeinujen vippasuhdetta niin saatiin kyllä suhteeksi 1.5 laittamalla rokkeriboksi kiinni ja painamalla työntötangon kohdalta 10 mm nousi venttiili karvan yli 15mm. Tätähän on epäilty että vippasuhde sovelissa olisi juuri tuo 1.5 eikä 1.43 - näillä tarvikevipoilla se todella on tuo 1.5. Siltikin ylälautanen - ohjarinkumi etäisyys riittää.

Nokka nokkakopassa
Ei ota nokat kiinni nostajanpesiin, eikä sisin nenä lohkoon. Päittäisvälys säädetty. Kopassa kaikki ok. Osuman jälkeen purin tuon kopan ja tarkastin osat, siellä ei ole mitään vihjettä siitä että olisi tapahtunut mitään osumia vaikka takapytyn imutönäri meni ihan mutkalle tuossa osumassa.

Mikä voi vielä mennä pieleen? Ideoita mitä vielä katsoa?


Otsikko: Vs: Dead end soveli
Kirjoitti: Kiiski - 27 toukokuu 12, 14:37:09
Kato nyt vielä se ettei nostaja nappaa naapuri radan nenään kiinni. Muuta ei kyllä keksi tähän hätään. Pakko sanoa että valurautaohjurissa tuskin oli toi vika mieluummin venttiilin materiaalissa. Valurautaset yleensä toimii kuin junan vessa.
Otsikko: Vs: Dead end soveli
Kirjoitti: ma^ko - 27 toukokuu 12, 14:41:11
Lainaus käyttäjältä: seppo - 26 toukokuu 12, 20:37:16
Älä suotta pelkää ettet tykkää, olen ihan varma ettet tykkää  ;D. Jos on odotuksia äänimaailman suhteen niin tämä on satavarmasti pettymys. Äänet ei kuulosta ameriikan mallilta ollenkaan mutta olen jo itteni suggestoinut ettei se haittaa. Itsehypnoosin voima on valtava.

En mä sitä pelkääkään etten tykkää ja sillähän ei sinällään ole edes mitään väliä jos sun fillarin äänimaailma tyydyttää suo... mä vaan pelkään et mä järkytyn ku kuulen moisen.

Aika erikoinen kyllä tuo ohjuriin tarrautuminen.
Otsikko: Vs: Dead end soveli
Kirjoitti: seppo - 27 toukokuu 12, 17:44:28
Lainaus käyttäjältä: ma^ko - 27 toukokuu 12, 14:41:11

En mä sitä pelkääkään etten tykkää ja sillähän ei sinällään ole edes mitään väliä jos sun fillarin äänimaailma tyydyttää suo... mä vaan pelkään et mä järkytyn ku kuulen moisen.

Aika erikoinen kyllä tuo ohjuriin tarrautuminen.

Joo, minun mielestä äänet on oikein passelit. En osaa kaivata enää tuota hd äänimaailmaa siinä määrin että sen puute häiritsisi pätkääkään.

Lainaus käyttäjältä: Kiiski - 27 toukokuu 12, 14:37:09
Kato nyt vielä se ettei nostaja nappaa naapuri radan nenään kiinni. Muuta ei kyllä keksi tähän hätään. Pakko sanoa että valurautaohjurissa tuskin oli toi vika mieluummin venttiilin materiaalissa. Valurautaset yleensä toimii kuin junan vessa.

Tuota nenää tuli pyöriteltyä kun nostajan pesät oli irti eikä osumia tullut. Pitäisköhän vielä kerran kuitenkin katsoa.... Nokka oli irroitettaessa ihan ehjä enkä nähnyt naapuriosumia. Kun mittasin tuon nokan niin ei siellä ole epäloogisia nousuja eli nostajat nousee ylös-alas kuin pitääkin.

En minäkään muuta kyllä keksi kuin että venttiilimateriaali on täysin epäsopiva valurautaohjareille. Oli tuo jälki sen verran kamalaa. Ihmettelen vaan kun noita on kuulemma asennettu, siksi tässä tärisen että josko vika voisi olla muualla. Voe perkele jos tekee tuon uudestaan....

Toisaalta vika ei oikein voi olla muualla kuin materiaaleissa. Kun pyörä osuman jälkeen kävi parikymmentä sekuntia etypytyllä eikä siellä ollut osumia niin ei tuossa ole oikein mitään muuta syytä kuin tuo. Pelkkä venttiili ja ohjari ei voi mennä noin paskaksi noin lyhyessä ajassa vaikka sitä venttiiliä painaisi kuinka päin persettä hyvänsä. Pitää selvittää tarkemmin mitä materiaalia nuo pakoventtilit oikein oli.
Otsikko: Vs: Dead end soveli
Kirjoitti: Kiiski - 27 toukokuu 12, 18:00:49
Mä nyt laitan tän saman kuvan mitä tonne toiseen säikeeseenkin, mistä selviää mitä haen tolla nostajan nappaamisella naapuri rataan.


Pakko vielä selventää sen verran tota kuvaa että kiinnitä huomiota sen nostajan runkoon mikä on rullan vieressä se on se kohta mikä nappaa kiinni / rullan akselinpää(niittaus). Näkyy vähän hämärästi mutta hiffaa kyllä kun osaa kattoo.

Piti vielä tuhertaa tohon kuvaan lisää että varmana menee perille.
Otsikko: Vs: Dead end soveli
Kirjoitti: seppo - 27 toukokuu 12, 18:33:42
Kiitokset kovasti vinkistä!

Ymmärrän kyllä mitä tarkoitat tuolla nokan ja nostajan osumisella. Kun laitoin nuo Jimsin powerglidet pari vuotta sitten niin AB nokalla tapahtui osuma juuri tuossa tilanteessa. Tuolloin otin materiaalia pois tuosta nostajan sivusta. Uudella nokalla kun pyörittelin ilman nostajanpesiä paikoillaan niin ei tuossa mitään osumia tapahtunut. Ja käytin molempia nostajia paikoillaan vuorotellen. Eihän tuo nyt valtava homma ole katsoa tuota uudestaan, josko siinä kuitenkin olisi jäänyt jotain huomioimatta. Nythän tuo on vielä helppo tarkastaa.

Hitto kun ymmärtäisi otella valokuvia ja vaikka tehdä jotain muistiinpanoja, ne auttaisi kyllä kovasti kun muistelee miten joku homma tuli tehtyä. Kaveri eilen justiinsa kertoi ottaneensa melko kasan kuvia kun kasaili moottoria.
Otsikko: Vs: Dead end soveli
Kirjoitti: seppo - 28 toukokuu 12, 13:42:03
Avot, tarkastettu on taas uudestaan. Nokat eivät osu naapurinostajiin. Väliin jää tilaa huikeat 0.6mm. Olen tuossa huomannut että tuo nokka ei ole ole keskellä noita nostajan rullia, tämän saman huomion tein myös tuolla AB:llä. Ja tuolloin oli jo käytössä s&s:n ihkauusi jakopään koppa. Nyt vaan tuli mieleen että mullahan on aika paksu tuo jakopään kopan tiiviste, semmonen alumiinirunkoinen cometicin käikäle. Jos tuo olisi ohuempi, voisi jakopäähän laitttaa kapeamman simmin ja nokka siirtyisi enemmän oikealle paikalleen. Hitto, noinhan nuo nostajat saisi ihan keskelle. Jos sillä nyt on mitään merkitystä kunhan nostajan rulla osuu koko alaltaan nokkaan.

Kyllä tuo syy oli liian tiukka venttiilin sovitus ohjariin. Hämmästyttävää mitä nuo nostajat kestää vaikka tuommoinen pusu on tullut. Takapytyn nostajat on todella hyvässä kunnossa eikä rullissa ole väljää. Nuo Jimsin powerglide nostajat soveliin on kyllä velvatouchin ohella kyllä parasta mitä tuonne jakopäähän voi laittaa, suosittelen.
Otsikko: Vs: Dead end soveli
Kirjoitti: Hemuli - 24 lokakuu 12, 07:45:33
Hienot kuvat oli uudessa Kopterissa, en tiennytkään että Seppo on legendaarinen ko. aviisin ensitilaaja :D.
Otsikko: Vs: Dead end soveli
Kirjoitti: Kiwi - 24 lokakuu 12, 10:32:20
Pitääpä käydä kyläkaupalla hakees lehti...

Mahtava pyörä!
Otsikko: Vs: Dead end soveli
Kirjoitti: seppo - 24 lokakuu 12, 15:20:23
Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 24 lokakuu 12, 07:45:33
Hienot kuvat oli uudessa Kopterissa, en tiennytkään että Seppo on legendaarinen ko. aviisin ensitilaaja :D.

Juu näinhän siinä pääsi käymään kun Walkan tallilla Perttusen kanssa oltiin kyläilemässä. Ja on muuten vieläkin tallella tuo ensimmäinen kopterilehti. Hienoa työtä on Mala tehnyt jatkaessaan lehden tekoa aina näihin päiviin asti - unohtamatta muita lehden eteen työtä tekeviä. Olihan tuo suuri kunnia päästä 20V lehteen, siitä nöyrä kiitos lehden tekijöille. Ja näkyihän siellä Kiiskenkin kalustoa!
Otsikko: Vs: Dead end soveli
Kirjoitti: jannejk - 17 helmikuu 19, 17:39:55
Tuli lueskeltua näitä vanhoja projektisivuja ja vastaan tuli tämä tyylikäs pyörä. On kyllä erittäin hienosti toteutettu. Erityisesti tykkään turbon sijoituspaikasta. Isossa osassa ahdettuja vehkeitä turbo on asennettu pyörän sivulle johon se ei omasta mielestäni kuulu. Tässä on toteutettu tyylillä. Vieläköhän tämä käy ja kukkuu? :)