Moro.
Sitä zodiain blackboxia(741399) oon aikomas asentaa, mut sähköt viel hieman aiheuttaa harmaita hiuksia(veitsellä leikattuun kaljuun,hahaha).
Kukaanhan ei oikeasti tajua sähköstä muuta kuin sen että ' soon sinistä ja sattuu`, ainakaan noista tallikavereista. Toki merkkaa leikkaa liitä -kytkennät onnistuu ja niitä itsekkin olen harrastanut. Muttakun komponenteista aletaan itse veteleen piuhoja niin....joten frendin neuvosta piirsin kaavan ja nyt saattekin nauraa partaanne (ja toivottavasti jos joku on päin prinkkalaa, niin neuvoisitte,) arvon finnbikerssien sähkögurut
(http://i163.photobucket.com/albums/t286/hyeenamies/sahkot.png)
Kyseessä siis 95 sportster ja pannaan alle viel kuva .Projektiakin saa toki arvostella, mut noi sähköt enempi kiinnostaa(täs vaihees kautta,hahahah)
(http://i163.photobucket.com/albums/t286/hyeenamies/21062011664.jpg)
Edit:liitän tän tänne projekti jupinoihin kun ton mopotuksen kuvankin lisäsin.
Hyvältähän tuo näyttää. Yksi asia vaan mitä en ymmärrä - miksi pyörän kaikki sähköt pitää kierrättää startin kautta? Tehdashan tekee sen samalla tavalla, eihän siinä mitään muuta vikaa mutta kun näissä tuppaa aina ajoittain noi akulta startille menevät kaapelit happanemaan poikki niin samalla menee sitten pyörän kaikki muutkin sähköt. Itse vetäisin akulta suoraan pääsulakkeelle johdon kulkematta startin kautta.
Tämän sähkökaavion mukaan oon tehnyt kolmet sähköt. Yksinkertainen ja hyvä: http://www.mmaf.fi/forum/index.php?action=dlattach;topic=293.0;attach=95;image (http://www.mmaf.fi/forum/index.php?action=dlattach;topic=293.0;attach=95;image)
Katos, toi on päätynyt ihan julkiseen jakeluun... On meinaan yksi ensimmäisiä mitä aikoinaan tein joskus kymmenisen vuotta sitten 8). Oliko tää siinä artikkelissa joka julkaistiin aikoinaan Kopterissa? Siinähän oli toinenkin mun tekemä just näitä brainboxeja varten.
Edit: Löytyi koko tarina joka kannattaa lukea kokonaisuudessaan, siinä on aika selkeästi kerrottu sähkönkulun perusteista.
http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=293.0 (http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=293.0)
Linkin takaa löytyy myös toinen piirtämäni kaavio josta edellä jo mainitsin:
(http://www.mmaf.fi/forum/index.php?action=dlattach;topic=293.0;attach=97;image)
Kiitokset vastauksista ja linkeistä.
Homma siirtyy viikendiin koska tänään täyttyy melkein 30 vuoden odotus kun näen vihdoinkin GBH:n livenä.
Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 13 heinäkuu 11, 13:10:07
Hyvältähän tuo näyttää. Yksi asia vaan mitä en ymmärrä - miksi pyörän kaikki sähköt pitää kierrättää startin kautta? Tehdashan tekee sen samalla tavalla, eihän siinä mitään muuta vikaa mutta kun näissä tuppaa aina ajoittain noi akulta startille menevät kaapelit happanemaan poikki niin samalla menee sitten pyörän kaikki muutkin sähköt. Itse vetäisin akulta suoraan pääsulakkeelle johdon kulkematta startin kautta.
Mun kohdalla homma meni niin et istahdin tallin terassille clymerin, zodiacin ohjeen ja tupakkiaskin kera ja aloin piirteleen. Joten ei yllätys et alkupiuhat meni samanlailla kuin tehtaan versioissa. :D
Koeajolenkki heitetty ja muutamat pikkuviat paikallistettu.
Jarrutesti läpi. jesh!!
No mikä ettei menis, testasithan itse ennen testiin menoa että tehoa riittää ;D...
Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 10 elokuu 11, 23:17:05
No mikä ettei menis, testasithan itse ennen testiin menoa että tehoa riittää ;D...
Hahahahaha. joo ja ennen omia testejä myös varmistin että katsojia on tarpeeksi paikalla ja että asfaltista löytynee irtohiekkaa..... ;D
Asfalttiin tutustumiset jatkuu...Tänään sovittu duunin jälkeen muutoskatsastus joten prätkällä töihin.
Pientä sadetta ja eikös vaan liikenneympyrässä tule linja-auto kolmion takaa eteen "isomman oikeudella" joten turvat. Oikea poski, siis se missä on jarrunestesäiliö ja jarrupedaali kii murtui...
onneks tallikaveril on jossain sama osa joten tänään shit kuitenkin "livistäminen" töistä aikaisemmin.
Kyllä vituttaa ja dösäkuski ei edes pysähtynyt ... ???
edit:eipä osaa löytynyt...
aye
Käytin eilen mopoa muutoskatsastuksessa paikallisessa (toki puhelinsoitolla kilpailutin ;halvin 43 euroa). Paikan päällä konttoristi sanoi et katsastaja haluaa puhua mun kaa. Joten katsastajan luo joka sanoi et tutkii koko pyörän, noh sehän mulle sopi ihan hyvin. Ilmoitin etukäteen katsastajalle et olin aamulla liikenneonnettomuudessa kun dösä tuli kolmion takaa eteen, joten jarrupedaalin ja jalkatapin kiinnitys on murtunut ja takavalo ei toimi. Kysyi onko pakokaasutestiä tehty ,johon sanoi ettei ole eikä tehdä koska kyseessä orkkisputket.
Takaisin kassalle jossa konttoristi sanoi 97 euroa,johon minä et en maksa kuin 43 euroa joka puhelimessa sanottiin tai konttori vaihtuu. Kävi neuvottelemassa jonkun kaa ja maksoin 43 euroa.
Jarrutestin tulokset oli lähetetty testmill/pentanovan toimesta etukäteen konttorille(Kiitos Ari W ja MMAF) joten lähettiin tutkimaan mopoa. Ensimmäinen kommentti oli et etulokasuoja puuttuu ja siitä sitten pieni riita päälle koska en tätä hyväksynyt. Kerroin kaivavani factat esiin, ni nälväili MMAFista…
hylkysuoritukset siis oli:
-Roiskesuoja puuttuu edessä
-Rekisterikilven sijoitus virheellinen(ei mitannut mitenkään)
-Rekisterikilven valo ei hyväksyttyä tyyppiä(ei ensin huomannut edes koko valoa,semmonen â€pultti-lediâ€)
-Takaheijastin (jeps, olin semmoisenkin laittanut ihan katsastajan mieliksi ) ei hyväksyttyä tyyppiä
-Takavalo ei hyväksyttyä tyyppiä
-Suuntavalo ,sijoitus virheellinen edessä vas. ja oikealla.( fack, olin laittanut HD:n orkkis etuvilkut, ne saatananmoiset moukarit, joten tää tuli aikas yllätyksenä. On meinaan semmoset stobovalot et kun sen lyö päälle ni koko talli vilkkuu..)
jeps, suurin osahan näistä täysin omia mokia kun en niitä E merkintöjä tarkkaillut osia laittaessani enkä mittanauhan ja astemitan kera asentanut .
Ainoot mitkä harmitti oli etulokari , etuvilkut ja se et merkkas alkukäyrät vaihdetuksi (kun kerroin et oon rälläköinyt sen välikappaleen irti) sekä ettei mun vitsinä laitettu takaheijastin saanut hymyä huuliin.hahaha
Katsastajaa ei siis kiinnostanut lainkaan runkomuutos(jonka kerroin olevan omaa tekoa) eikä vilkkujen/valojen toimivuus. Pelkästään E merkinnöillä mennään…lisäksi katsastaja jätti merkkaamatta muutamat aivan selvät muutokset.
Älkää nyt pyörtykö; mut todellakin sanoin et eiköhän merkata prossat oikein, koska mun säkällä tuolla liikenteessä mut pysäyttää semmoinen mies, joka oikeasti ymmärtää näistä ja näkee nyt merkkaamattomat muutokset samointen. Aika hyvä ilme katsastajalla. Hahahahaha
Mielestäni katsastaja oli oikein asiallinen(poislukien nuo mielipide-erot lain tulkinnoista) ja sanoikin et â€pilkunviilaaminen†johtuu Trafista (huoli omasta työpaikasta???).
Helpostihan mä saan noi muutokset tehtyä (kuukausi aikaa) mut laitoin tän jutun tänne et seuraava kuka menee niin ei samoja mokia tee. Näin jälkiviisaana olisi pitänyt lueskella tarkemmin MMAFin sivuja…hahahaha. Niinhän se Dönnerikin sanoo et lukeminen kannattaa aina (ja varsinkin luetun ymmärtäminen)
Rakkaudella teke
ps. etulokarista olen jo tulostanut laki/ynnä muuta tekstiä , joten sen voi unohtaa
Huoh... taas yksi katsuri joka KUVITTELEE tietävänsä kaiken mutta ei todellisuudessa tiedä mitään.
- Etulokasuojaa ei ole tarvinnut olla enää vuosiin.
- Kilvenvalon ei tarvitse olla hyväksytty, tosin kilven kiinnityspultissa oleva valo on laiton koska kilpeä ei saa peittää - jos pultti on kilven ulkopuolella niin ok.
- Heijastimen ei tarvitse olla hyväksytty.
- Kilpi saa olla sivussa, sen pitää näkyä 30 astetta oikealle ja vasemmalle ja se saa olla enintään 30 astetta kallistettu eteenpäin.
- Vilkkujen pitää näkyä 80 astetta sille puolelle mille ne on asennettu ja 20 astetta toiseen suuntaan.
- Alkukäyriä ei olisi missään tapauksessa saanut merkata vaihdetuksi, niitähän on ainoastaan muokattu mikä on luvallista.
Itse pysyisin kaukana tuollaiselta konttorilta. Tai ainakin saisin sinne porttikiellon ensimmäisen käynnin jälkeen ::)...
Mielenkiintoinen tapaus :( Kiinnostavia nämä muiden katsastuskonttori kokemukset , lähinnä koska itsellä se on vielä edessä ja aikaisempaa kokemusta pyörän katsastuksesta ei löydy .
Tietysti kun pyörä on vm-81, niin liikkumavaraa muutosten suhteen on runsaammin .
Mites pakoputkiin liittyvät säännökset meneekään ? MMAF sivuilta luin , että ennen 1991 rekisteröityjä pyöriä ei koske päästövaatimukset , niinpä niihin voi laillisesti tehdä muutoksia pakoputkiin . Tämä tarkoittanee sitä että putket voi laittaa kokonaan uusiksi ?
Kyllä niitä muutoksia voi laillisesti tehdä uudempiinkin, niistä vaan sitten mitataan päästöt konttorilla samaan tapaan kuin autoista.
Hemuli kun näistä tietää niin mihin perustuu tuo
"- Kilvenvalon ei tarvitse olla hyväksytty, tosin kilven kiinnityspultissa oleva valo on laiton koska kilpeä ei saa peittää - jos pultti on kilven ulkopuolella niin ok."
Eli mikä osa tuossa valopultista peittää kilpeä olettaen, että samoissa reijissä olisi normaalit pulti, joiden kanta on isompi kuin esim meillä myytävät pulttivalot?
Esim tämä:
http://www.shop.mosquitobiker.com/product_info.php?cPath=3&products_id=299 (http://www.shop.mosquitobiker.com/product_info.php?cPath=3&products_id=299)
^En nyt jaksa lainkohtaa kaivaa, mutta lain mukaan myös kilven kiinnityspultit pitäisi peittää niillä valkoisilla muovisysteemeillä. Mistä tuli mieleen, että jos kilven valaisisi sellaisella pulttiin yhdistetyllä valaisimella, joka olisi näkyviltä osiltaan valkoinen, se käsittääkseni olisi laillinen. Kromi ei ole.
Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 18 elokuu 11, 19:18:43
^En nyt jaksa lainkohtaa kaivaa, mutta lain mukaan myös kilven kiinnityspultit pitäisi peittää niillä valkoisilla muovisysteemeillä.
2. Rekisterikilpien kiinnitysruuvien päät on maalattava pohjan värisiksi tai peitettävä pohjan värisillä tulpilla.
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2000/20000764 (http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2000/20000764)
Lainaus käyttäjältä: Juvakka - 18 elokuu 11, 19:50:31
2. Rekisterikilpien kiinnitysruuvien päät on maalattava pohjan värisiksi tai peitettävä pohjan värisillä tulpilla.
No justiinsa! Kuinkahan moni Suomessa rekisterissä olevista ajoneuvoista täyttää tämän lainkohdan? Tämä oli kyllä älyttömintä mitä olen vähään aikaan lukenut.
Juu, minäkin huomasin juuri olevani outlaw biker
ja kaikissa pyörissä sama homma. :P
-eeko
Mäkin oon riminaali, kilpi on luodinmallisilla pötkylöillä kiinni. Vapiskaa.
Lainaus käyttäjältä: eeko - 19 elokuu 11, 10:06:33
Juu, minäkin huomasin juuri olevani outlaw biker
ja kaikissa pyörissä sama homma. :P
-eeko
Entäs muut kivelliset? Autot ja kärryt ja sun muut?
Kiinnitin äsken kauppareissulla huomiota edessäajavan auton rekkariin ja siinähän oli vasemmalla sininen eu-lätkä eli siihenhän tarvitsisi sitten sinisen muovinastan tai sinisen ruuvinkannan. Alkaa menemään hankalaksi.
Kaikissa sama homma, luulisin.
-eeko
Juuri näitä pilkunhalailu juttuja, joita tuolla kovalla rahalla säädetään. Eu kilpiin pakollisiksi siniset nasta! Taatusti 99,99% suomen kilvillisistä ajoneuvoista on heti laittomia.
Taitaa vaan olla eu kilvissä valkoisella alueella kaikki reijät ;D
mulla ainakin 2 autoo ja 2 prätkää laittomia, vaikka toisen pyörän eilen katsastinkin
Tuusulan Chopper-Syndikaatti käyttää kilven kiinnitykseen sikaa.
Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 19 elokuu 11, 17:18:32
Tuusulan Chopper-Syndikaatti käyttää kilven kiinnitykseen sikaa.
Kuulostaa aika sikamaiselta, miten sheriffi Erkki McCloud sitten ruuvaa lapun talteen?
Vaikeesti
Mistähän mahtanu syndikaatti sikakiinnityksen oppia ;D... Takavuosina joutui vähän vänkäämään että sai kilven ilman kiinnitysreikiä, nyt tilauslomakkeessa on valmiina rasti ruutuun sitä varten.
Pannas ny kuva tänne jos jotain kiinnostaa minkä näkönen meni hylkyy. (kuva otettu ennen kaatumisia)
(http://i163.photobucket.com/albums/t286/hyeenamies/28072011714.jpg)
Hemmetin komee laite. Takavalo hyppää hiukan silmille, mutta kuten monessa paikassa todettua; taitaa olla makukysymys. Muuten törkyhieno. Toi snadi eturengas on itelläkin mielessä kokeilla, kun olis valmis setti tallilla.
Cheers mate.
Takavalo vahe hiipuu kun siihen heitetään pikakiinnitys-sissy kii(4 pultil)
Rengastus on tallikaverin lehmästä, kumpikin 16-130, ostin ku valitti pliukkautta. 10 euroo kipale.kalliimmaks tuli vaihtaminen.heheh
Onhan toi väritys suoraan mocon tän vuoden kataloogeista, tosin kingkongin kili-kali pulloilla toteutettuna ;D
Raiserit ittee häiritti, joten ne vaihtu semmosiin mataliin.
nyt bygään uutta kilpitelinettä ja etu-vilkut vaihtui ja siirtyi jo käsihallintalaitteiden yhteyteen.
Joten enköhän mä ens viikol käy kuunteleen tuomiota uudestaan. >:(
Vois tohon hylkylistaan lisätä takavilkutkin, liian kaukana pyörän takimmaisesta ääripisteestä ja niin lähellä runkoa että näkyvyysvaatimus vastakkaiselle puolelle ei täyty. Samoin peili puuttuu oikealta puolelta ja vasenkin näyttää liian pieneltä... Ketjusuoja puuttuu... Mitäs tosta vielä keksis - pitäisköhän mun rupee katsuriks ;D...
Hieno peli, vähän harmittaa kun en päässyt tekemään jarrutestiä.
Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 21 elokuu 11, 00:13:03
Vois tohon hylkylistaan lisätä takavilkutkin, liian kaukana pyörän takimmaisesta ääripisteestä ja niin lähellä runkoa että näkyvyysvaatimus vastakkaiselle puolelle ei täyty. Samoin peili puuttuu oikealta puolelta ja vasenkin näyttää liian pieneltä... Ketjusuoja puuttuu... Mitäs tosta vielä keksis - pitäisköhän mun rupee katsuriks ;D...
Hieno peli, vähän harmittaa kun en päässyt tekemään jarrutestiä.
Anteeksi taas OT, mutta täytyykö kaikenikäisissä vehkeissä olla molemmat peilit ja ketjusuoja? Iteltäkin puuttuu vielä nuo ja mietin vaan, että tarviiko.. Peilin ajattelin vaan vasemmalle. Mullahan on -75 pyörä..
ei kai ny helevetissä peilejä tarvi vanhoihin vehkeisiin vai menikö raja 84 vuodessa ,ketjusuoja pitänee olla
Toi onkin vähän tulkinnanvarainen juttu. Katsastumiehen käsikirjassa sanotaan että 1957 oli voimassa määräys jonka mukaan moottoripyörässä tuli olla vasemmalla puolella vähintään 50 cm2 kokoinen peili. MUTTA - 01.07.1962 tuli voimaan säädös jonka mukaan moottoripyörän taustapeili tuli vapaaehtoiseksi :o. Seuraava maininta prätkistä on 1.1.1981 jolloin tuli voimaan määräys vähintään 70 cm2 peilistä ja jos peilejä vain yksi niin sen pitää sijaita vasemmalla puolella. 1.1.1993 sitten yli 100 kmh rakenteellisen nopeuden omaaviin pyöriin tuli oikean puolen peili pakolliseksi.
Jos peilin muoto on sellainen että sen pinta-alaa ei pystytä laskemaan, voidaan hyväksyä peili jonka ääriviivojen sisäpuolelle mahtuu halkaisijaltaan 90 mm ympyrä.
Muistelen, että ketjusuojia ei oo kytätty,
ainakaan täällä päin. Tai sit vehkeet on ollut
niin karseita, ettei ne oo enää viittinyt
puuttua siihen. ::)
-eeko
Nyt ollaan varmaan jo aikas kaukana otsikosta, mutta...
Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 21 elokuu 11, 23:14:56
Jos peilin muoto on sellainen että sen pinta-alaa ei pystytä laskemaan
Näin aamulla ei nyt tule mieleen minkäänlaista peiliä, jonka pinta-alaa ei pystyttäisi laskemaan. Onko semmoista?
Tiedätkö miksi kutsutaan leppäkertun poikaystävää? ;D
Tarkoitin lähinnä poliisikoulun matematiikalla - haluaisin nähdä kun konstaapeli lähtee ynnäämään jotain soikionmuotoista peiliä, puhumattakaan maltanrististä ;)...
Koitin joskus kaivella säädöksiä tosta ketjusuojasta, enkä löytänyt mitään. Onko se muka pakollinen?
Kaikkien arveluttavien peilien omistajien kantsii pitää mukana 10x10mm ruuduiila olevaa ruutupaperia. Siihen voi sitten värittää peilin muodon ja laskea montako neliötä jäi ääriviivojen sisään ;D
Lainaus käyttäjältä: Tuukka - 22 elokuu 11, 09:16:15
Koitin joskus kaivella säädöksiä tosta ketjusuojasta, enkä löytänyt mitään. Onko se muka pakollinen?
Semmosta pykälää ei ole, jossa sanatarkasti vaadittaisiin ketjusuojaa. Sama koskee enskavetoa, myöskään belttisuojaa ei suoraan missään vaadita. On kuitenkin mahdollista tulkita jotain yleispykälää ulkonevista/terävistä osista sillä tavalla, että ketjusuoja pitää olla. Riippuu rakenteesta.
Ehkä vahe OT: mut ilolla ilmoitan; LÄPI!!!!!!
Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 22 elokuu 11, 09:56:02
Semmosta pykälää ei ole, jossa sanatarkasti vaadittaisiin ketjusuojaa. Sama koskee enskavetoa, myöskään belttisuojaa ei suoraan missään vaadita. On kuitenkin mahdollista tulkita jotain yleispykälää ulkonevista/terävistä osista sillä tavalla, että ketjusuoja pitää olla. Riippuu rakenteesta.
Toisioketjulle tiedän useammankin kerran suojaa vaaditun, toisinaan vaihtoehtoistoimena takatappien poisto ja yhdelle rekisteröinti. Nykyisinhän ei prätkällä saane kuljettaa toista jollei se ole kaksipaikkainen, vaiko onko tuo vain mopoissa... en tiedä mutta sen tiedän että takajalkatappien poisto on ollut vaihtoehtotoimenpide ketjusuojalle. Toisiohihnalle en tiedä suojaa vaaditun.
Lainaus käyttäjältä: TEKE - 23 elokuu 11, 17:23:10
Ehkä vahe OT: mut ilolla ilmoitan; LÄPI!!!!!!
;D ;D ;D
Koko sivun verran OT läpinää ja nyt taas aiheeseen, onnittelut tuoreen leiman johdosta.
Lainaus käyttäjältä: ma^ko - 23 elokuu 11, 17:46:19
Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 22 elokuu 11, 09:56:02
Semmosta pykälää ei ole, jossa sanatarkasti vaadittaisiin ketjusuojaa. Sama koskee enskavetoa, myöskään belttisuojaa ei suoraan missään vaadita. On kuitenkin mahdollista tulkita jotain yleispykälää ulkonevista/terävistä osista sillä tavalla, että ketjusuoja pitää olla. Riippuu rakenteesta.
Toisioketjulle tiedän useammankin kerran suojaa vaaditun, toisinaan vaihtoehtoistoimena takatappien poisto ja yhdelle rekisteröinti. Nykyisinhän ei prätkällä saane kuljettaa toista jollei se ole kaksipaikkainen, vaiko onko tuo vain mopoissa... en tiedä mutta sen tiedän että takajalkatappien poisto on ollut vaihtoehtotoimenpide ketjusuojalle. Toisiohihnalle en tiedä suojaa vaaditun.
Jatkan offtopikilla. Mä kanssa tiedän vaaditun mokomia ties kuinka monta kertaa, mutta mitään yksiselitteistä lakipykälää asiaan liittyen ei ole olemassa. Itse keskustelin viime kesänä erään konstaapelin kanssa enskabeltin suojasta. Lopputulema oli, että mun suojaus oli ihan ok... ;D
tosta artikkelista mäkin puhuin juuri...onko kumpikin kaavio käytännössä hyväksi todettu? vieläkin haussa yksinkertaiset mutta riittävät sähköt evoon...
(http://i163.photobucket.com/albums/t286/hyeenamies/2508201102621.jpg)
Aye
Tein tommosen videon ni pannaas tännekkin jakoon. ;D
Kieliopillisista virheistä vastuu siirtyy kotikasvatukseen, koska kyseinenkään ei taivu kuin promilleissa. Musa on kuulemma liian mahtipontista mut minkäs teet kun Morricone rulettaa.
(http://i163.photobucket.com/albums/t286/hyeenamies/th_chaosmonger-morricone.jpg) (http://s163.photobucket.com/albums/t286/hyeenamies/?action=view¤t=chaosmonger-morricone.mp4)
Extacy of Gold... mulla on toi biisi vaimon soittoäänenä... ;D
Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 27 joulukuu 11, 14:31:25
Extacy of Gold... mulla on toi biisi vaimon soittoäänenä... ;D
Toss videos on morriconelta kolmea biisiä, toki L`Estasi Dell`Oro hallitsevana.