voiko tuolla orkkis remmienskalla ajella ilman koppaa remmi näkyvissä? tässä kikottimessa on myös sähköstartti, ja ainakin tänään enskakopan avatessani katsoin että startin rattaan keskellä oleva akseli "pohjaa" enskakoppaan johonkin koloon. onko siis sähköstartti historiaa jos haluaa kopan pois?
Lainaus käyttäjältä: 72shovel - 14 maaliskuu 11, 23:38:24
voiko tuolla orkkis remmienskalla ajella ilman koppaa remmi näkyvissä? tässä kikottimessa on myös sähköstartti, ja ainakin tänään enskakopan avatessani katsoin että startin rattaan keskellä oleva akseli "pohjaa" enskakoppaan johonkin koloon. onko siis sähköstartti historiaa jos haluaa kopan pois?
Tottakai. Leikkaa siitä ulkokopasta se kolokohta irti niin että pari tai vaikka kolme kiinnityspultinreikää jää kolokohdan ympärille. Näin saa kätevästi avobeltin ja akseli pohjaa siihen koloon ja kaikki toimii kuin ajatus ja on hyvän näköstä!
Orgis beltti-enska 72:ssa on ultraharvinainen.
Tarkennan vielä senverran, että siis tuo remmienska on hd orkkis, sitä en tiedä onko tuo alkuperäisenä juuri tässä pyörässä, vai sitten jälkeenpäin laitettu.
tosiaan ajattelin josko tuosta enskakopasta pääsis kokonaan sisä ja ulkokoppineen eroon eli olis "avobeltti"
Joihinkin malleihin näkyy olevan myynnissä avobelttikittejä joihin saa startin kiinni. Mukana tulee sisempi koppa ja ilmeisesti startin veto ei tule orggis paikalle. Ei kovin edullinen vaihtoehto.
E: Näkyy olevan muitakin sovelluksia.
Musta olis tärkeää ymmärtää mitä kaikkea ne osat tekee ennen kuin alkaa kauhea mulkkaaminen ja osien poistaminen. Eli lyhyesti syyt ja seuraukset. Sillä orgis alumiinikopalla on monta funktiota. Ensinnä se suojaa sitä belttiä ja laturia kivilta ja muulta paskalta. Siinä on kiinni pääakselia tukeva laakeri ja startti kamat. Se sitoo koneen ja vaihdelaatikon toisiinsa ja kaiken lisäksi pitää ne suorassa toisiinsa nähden. Vanhoissa vaihdelaatikon kuorissa oli kisko valettuna vaihdelaatikon pohjaan joka edes auttoi laatikon suorassa pysymistä. Tukilaakerilaatikoissa ei, sen tehtävän hoitaa juurikin toi alukoppa. Eli varaudu katkeileviin beltteihin ja vältä kaikenlaista turhaa kaasuttelua ja jarruttelua, niin hyvin se menee.
Näin asiaa itsekin ajattelin ja pähkäilin, eli kopan poistaminen, sekä sisemmän että ulomman, tekee siitä vastaavan johonkin 3" belttienskaan verrattavan mutta kapeammalla remmillä, tarkoitan näitä missä ei ole mitään tukilevyä edes sisemmän kopan paikalla youtubea kun kattelin, eli halvimpia tapoja tehä 3" enskaveto. tosin kestää tuo 3" kyllä varmasti hivenen kauemmin katkeamatta...
Lainaus käyttäjältä: Kiiski - 15 maaliskuu 11, 09:56:20
Se sitoo koneen ja vaihdelaatikon toisiinsa ja kaiken lisäksi pitää ne suorassa toisiinsa nähden. Vanhoissa vaihdelaatikon kuorissa oli kisko valettuna vaihdelaatikon pohjaan joka edes auttoi laatikon suorassa pysymistä.
Mites toivoton homma on saada pysymään vaihteisto suorassa ilman koneen ja vaihteiston välistä tukilevyä tai vaihteiston kiinnityksen mulkkaamista? Mulla on tulossa peltikoppa alkuperäisen valukopan tilalle, ja tuo asia on vähän mietityttänyt.
Ei se vakiokoneella normiajossa pitäisi olla mikään kynnyskysymys. Sitten kun on vähän enemmän löylyä ja käsketään kunnolla niin saattaapa jopa remmin hypätä yli hihnapyörästä ;D.
No eiköhän se kesällä selviä, miten äijän käy. Kone ei ole vakio, mutta ei se silti mikään valtava voimanpesä ole. Pitää nyt vielä katella, josko tohon jotain virittelisi.
(http://i8.aijaa.com/t/00888/7747789.t.jpg) (http://aijaa.com/v.php?i=008887747789.jpg) Vaihteiston säätösarja, sopii 4-vaihteiset Big Twin mallit 1958-1986(poislukien Softail mallit).
Mulla tollasella pysynyt laatikko paikallaan ja remmi linjassa. On peltitausta ja Ruotsin ripakoppa.
Näkys löytyvän vielä tuommonen:
(http://i10.aijaa.com/t/00140/7747790.t.jpg) (http://aijaa.com/v.php?i=001407747790.jpg) Vaihteiston säätösarja, sopii 4-vaihteiset Big Twin mallit 1936-1964 ja myöhemmät jos ensiövetokotelo on vaihdettu peltiseksi.
Kiitos Alf, erinomainen vinkki. Pitääpä laittaa tuo ylempi malli tilaukseen.
Mulla käytössä tuo Alfin viestin eka kuvassa esiintyvä hässäkkä,hyvin säätyy ja pysyy aski kohillaan.
Eipä tarvinnut laittaa tilaukseen, kun löytyi suoraan hyllystä. Ette ikinä arvaa mistä ;)
Kattelin tuossa noita 3" beltti-kittejä BDL:ltä ja pari erilaista vaihtoehtoa näytti olevan, eli:
halvin http://www.beltdrives.com/76473s.html (http://www.beltdrives.com/76473s.html)
Onko tämä siis orkkiskytkimen ja piikkisian kanssa käytettävä malli, eli vanhat rullat irti ja tämä tilalle?
sitten kalliimpi http://www.beltdrives.com/ev7247.html (http://www.beltdrives.com/ev7247.html) ja http://www.beltdrives.com/ev7647s.html (http://www.beltdrives.com/ev7647s.html)
eli tässä tulee tuo BDL:n oma kytkin mukana ja noissa vissiin ainoana erona toisiinsa nähden vaan eri määrä hampaita taaemmassa rullassa? lähteekö näitä käytettäessä vanhat kytkimet ja piikkisiat mäelle ja tämä asennetaan tilalle suoraan akseliin?
Kumpaa suosittelette ajettavuuden kannalta, orkkiskytkimeen jne. tarkoitettua vai tätä järeämpää
-72Shovel remmienskalla
Lainaus käyttäjältä: shoveltimppa - 25 maaliskuu 11, 10:48:03
Eipä tarvinnut laittaa tilaukseen, kun löytyi suoraan hyllystä. Ette ikinä arvaa mistä ;)
Älä ny pidä jännitykksessä kerro?
Lainaus käyttäjältä: 72shovel - 25 maaliskuu 11, 14:12:03
Kumpaa suosittelette ajettavuuden kannalta, orkkiskytkimeen jne. tarkoitettua vai tätä järeämpää
No nelivaihteisen kytkin on kuivana hanurista, vaikka siihen laittais tamerit sun muut. Money talks, bulsshit...
-Spöke-
Lainaus käyttäjältä: masa - 26 maaliskuu 11, 23:38:42
Älä ny pidä jännitykksessä kerro?
Hot Bikesta tuntuu välillä löytyvän suoraan hyllystä ties mitä.
Lainaus käyttäjältä: Spöke - 26 maaliskuu 11, 23:41:52
Lainaus käyttäjältä: 72shovel - 25 maaliskuu 11, 14:12:03
Kumpaa suosittelette ajettavuuden kannalta, orkkiskytkimeen jne. tarkoitettua vai tätä järeämpää
No nelivaihteisen kytkin on kuivana hanurista, vaikka siihen laittais tamerit sun muut. Money talks, bulsshit...
-Spöke-
Koitan tuota orkkiskytkimellä, vaikka sitten uudella. on vaan omasta mielestä ulkonäöllisesti sopivampi tähän projektiin :)
No lähtihän se enska sieltä irti ja kopat kans, piikkisian taustalevy vääntyi muodottomaksi ulosvetäjän voimasta, oli se siellä niin tiukassa vaikka lämpöäkin annettin, levyt näytti olevan hyvässä kunnossa, kaikki muu vaihtoon.
Onneks avasin, huomasin (öljyvuodon lisäksi) että toision eturatas oli löysällä eli heilu sivusuunnassa! pitänee siis kiristää, onko muuten sen rattaan mutterin kiristettynä oltava ihan paikallaan, vai liikkuuko se kehän suuntaisesti edestakas pienen matkaa? jotenkin tuntus että mutterin kulma kolkkaa siihen lukkolevyyn edestakas myös parissa "ajokuntoisessa" pyörässä mitä heiluttelin tallilla. onko niissäkin löysällä?
etuhihnapyörä on ainoa mitä en irti saanut, tietääkö joku kertoa äkkiseltään millä halkaisijalla ja nousulla ne kaksi
reikää on siinä etuhihnapyörässä? eli akselin molemmin puolin pienet kierteelliset reiät läpi pulleyn. pitäis lähteä hakemaan pultit joilla kiristelis auki sen hihnapyörän.
Kyllä sen mutterin pitää kiinni olla, tehtaan manuaalin momentti on jotain aivan käsittämätöntä - siihen ei ihan jakarilla pääse.
Löysällä oli minunkin sovelissa. Kiristysmomentit 70-E78 malleissa 69-82.8Nm. L78-E83 144.9-165.6Nm.
Lainaus käyttäjältä: Rautahauli - 29 maaliskuu 11, 09:53:08
Löysällä oli minunkin sovelissa. Kiristysmomentit 70-E78 malleissa 69-82.8Nm. L78-E83 144.9-165.6Nm.
Mulla on tuossa lehmänläjäloota laitettu (mitähän lie orkkislootalle tapahtunut) niin päteekö tuohon sitten nuo rajummat momentit? eikö se ole tuota 78--> mallia?
Lehmänläjä tuli late-79 mutta pääakselisysteemit on late -78 alkaen vähän erilaiset kun vanhemmissa, eli tiukempaa momenttia oli jo loppupään Ratchet Top-laatikoissa. Kirjan mukaan.
Mutta joo noin se varmaan on että läjään tiukemmat momentit.
Minkä takia tuo momentti sitten on vaihtunut? Akseli on saman paksuinen vuodesta 1936 aina tähän päivään ja rattaan mutterikin sama 1936-92. Taitaa vaan olla niin että tehdas on päättänyt tiukemman momentin pitävän paketin paremmin kasassa.
Miksei sitten sitä samaa momenttia ole vanhempiin?
No varmaan ihan samasta syystä kuin rautapäälle ilmoitetaan eri päittäisvälykset nokka-akseleille vuosimallista riippuen vaikka osat on samat - tehdas on vaan päivittänyt vaatimustasoa mutta sitä ei ole tehty taannehtivasti vanhempiin malleihin.
Lainaus käyttäjältä: Rautahauli - 29 maaliskuu 11, 12:22:51
Lehmänläjä tuli late-79 mutta pääakselisysteemit on late -78 alkaen vähän erilaiset kun vanhemmissa, eli tiukempaa momenttia oli jo loppupään Ratchet Top-laatikoissa. Kirjan mukaan.
Mutta joo noin se varmaan on että läjään tiukemmat momentit.
Tuosta momentista nyt jut tiedä, mutta tuossa 78 late askissa neulalaakerit häkissä, siksi akselit yms. hieman erikokoisia. Juuri nimittäin tuollaisen 78 laten remppasin.
Taidanpa laittaa tilaukseen täydellisen BDL setin kytkimineen päivineen kun tuli ulosvetäjällä tuhottua tuo orkkis piikkisika. muuten hihnapyörät ja hihna, kytkin jne enskakopat ihan ok kunnossa. pitänee laitella myyntiin...
Lainaus käyttäjältä: 72shovel - 29 maaliskuu 11, 09:32:14
No lähtihän se enska sieltä irti ja kopat kans, piikkisian taustalevy vääntyi muodottomaksi ulosvetäjän voimasta, oli se siellä niin tiukassa vaikka lämpöäkin annettin, levyt näytti olevan hyvässä kunnossa, kaikki muu vaihtoon.
Oliko sulla ulosvetäjä joka vetää piikkisian pulteista vai joku yleismalli jolla koitit sieltä taustalevystä?
Tuolla oikealla ulosvetäjällä homman pitäs onnistua niin, että ulosvetäjä piikkisian pultteihin kiinni, keskiruuvi kireelle ja sitten sen päähän terävä napautus vasaralla, niin kas, sika hyppää (ehjanä) syliin.
Ohessa kuva.
Tuohon on olemassa myös vielä yksinkertaisempi työkalu:
(http://www.kandgcycles.com/images/P/20269_19PRH.jpg)
Kierretään vaan keskimutterin paikalle ja pari terävää napautusta työkalun päähän niin sika jälleen irti.
Esim. custom chromen käikäle 20269 maksaa tiedätte kyllä missä 37â,¬
no tuollaisillahan se olisi lähtenyt! minä vetäsin siihen perinteisen taustalevyyn kiinnitettävän mallin ja se oli taustalevyn loppu :) laskeskelin vaan että BDL:n täydellinen setti jenkeistä 619$ kytkimineen päivineen, vrt orkkis-sikaan sopiva setti 389$ niin nyt sian kun joutuis ostaan jokatapauksessa niin laitan tuon järeämmän. josko siinä muutenkin olis sitten käyttö ja kytkimen toiminta vähän parempi kuivalla remmienskalla?
Lainaus käyttäjältä: Raimo-Raato - 30 maaliskuu 11, 11:49:15
Tuohon on olemassa myös vielä yksinkertaisempi työkalu:
(http://www.kandgcycles.com/images/P/20269_19PRH.jpg)
Kierretään vaan keskimutterin paikalle ja pari terävää napautusta työkalun päähän niin sika jälleen irti.
Esim. custom chromen käikäle 20269 maksaa tiedätte kyllä missä 37â,¬
Vaihdoin sian barnetin scorpioniin niin menee ulosvetäjä uusiksi. Eli kysymys kuuluukin, saako tuolla simppelimmällä mallilla tuon scorpionin irti? WW myy jotain scorpionin omaa ulosvetäjää pirteään satkun hintaan. Hyh ja huhhuh.
Lainaus käyttäjältä: KvL - 06 huhtikuu 11, 22:34:38
Lainaus käyttäjältä: Raimo-Raato - 30 maaliskuu 11, 11:49:15
Tuohon on olemassa myös vielä yksinkertaisempi työkalu:
(http://www.kandgcycles.com/images/P/20269_19PRH.jpg)
Kierretään vaan keskimutterin paikalle ja pari terävää napautusta työkalun päähän niin sika jälleen irti.
Esim. custom chromen käikäle 20269 maksaa tiedätte kyllä missä 37â,¬
Vaihdoin sian barnetin scorpioniin niin menee ulosvetäjä uusiksi. Eli kysymys kuuluukin, saako tuolla simppelimmällä mallilla tuon scorpionin irti? WW myy jotain scorpionin omaa ulosvetäjää pirteään satkun hintaan. Hyh ja huhhuh.
Issensä kanssa on mukava keskustella myös netitse. Eli sain tollasen pötkylän lainaan ja hyvinhän se skorppari irtos. Näin tiedoksi muillekin, eipä kannata panna satkua haisemaan barnetin omaan värkkiin.
Kiitti vinkistä.
Snadisti epäilyttää toi pötkönmallinen irrotin. Meinaa kun piikkisika on kunnolla kiinni ja ulosvetäjässä kova jännitys, silti pitää lyödä melko lujaa. Kuinkahan kovaa tohon pitää lyödä?
Se kaikki lyöntivoima kohdistuu siihen pääakselin toisessa päässä olevaan laakerin lukituslevyn neljään vartti tuuman meisselikantaseen ruuviin. Ja kun ne ei oikein tunnu pysyvän kiinni muutenkaan.
En käyttäis...
Amen.
Ai sä oot hommannu tollasen. No, äkkiä sen kiksikopan irrottaa.
Lainaus käyttäjältä: Alf - 23 maaliskuu 11, 20:55:10
(http://i8.aijaa.com/t/00888/7747789.t.jpg) (http://aijaa.com/v.php?i=008887747789.jpg) Vaihteiston säätösarja, sopii 4-vaihteiset Big Twin mallit 1958-1986(poislukien Softail mallit).
Mulla tollasella pysynyt laatikko paikallaan ja remmi linjassa. On peltitausta ja Ruotsin ripakoppa.
Onkos kuka asentanut tuota FX-shoveliin? Tänään pyöriskelin tallin lattialla ja totesin, että eihän tuo ihan heittämällä paikalleen mene... Jos mikään nyt koskaan meneekään. >:(
Laatikon alla oleva rungon jäykistelärpäke osuu just sopivasti tielle. Siis tuon systeeminhän pitäisi sitoa laatikon ja pohjalevyn etummaiset kiinnityspisteen toisiinsa, jos nyt olen yhtään oikein ymmärtänyt. Hyviä vinkkejä otetaan vastaan.
Laitoin viimeviikolla tilaukseen tuon BDL:n setin kytkimellä, sekä laturin suojan, primo motor platen ja tukilaakerilevyn. samalla tulee vaihteiston rattaan mutteriks ns. "supermutteri" jos tolla hillitsis öljyn tiputtelua. Onko tässä nyt mitään huomioitavaa asennuksessa kun tuota alan kasaan laittamaan? sen huomasin että vaihteiston pääakselin kiila (woodruff key) oli hävinnyt johonkin mutta sen onneksi saa halvalla. kannattaako asennuksessa käyttää kierrelukitetta vaihteiston ja moottorin pääakseleissa? (sekä muissa pienemmissä pulteissa kytkimessä yms?) onko tuon kytkimen säädössä mitään erikoista kun nyt paketti on erilainen. sopiiko tuota jo olevaa vaihteiston akselin mutteria käyttää vai tarvitaanko erilainen? tuossa on myös semmonen tiivste joten ei kai sekään alkuperäinen ole.
asiasta sivuten semmoisen huomasin että kampiakselin päästä on nyt tippa öljyä valunut akselia pitkin kun nyt avonaisena ollut niin huomaa hyvin. kieliikö tämä jostain hälyttävästä?
pyöränä -72 shoveli late shovelin lehmänläjällä
Lainaus käyttäjältä: shoveltimppa - 18 huhtikuu 11, 21:50:22
Lainaus käyttäjältä: Alf - 23 maaliskuu 11, 20:55:10
(http://i8.aijaa.com/t/00888/7747789.t.jpg) (http://aijaa.com/v.php?i=008887747789.jpg) Vaihteiston säätösarja, sopii 4-vaihteiset Big Twin mallit 1958-1986(poislukien Softail mallit).
Mulla tollasella pysynyt laatikko paikallaan ja remmi linjassa. On peltitausta ja Ruotsin ripakoppa.
Onkos kuka asentanut tuota FX-shoveliin? Tänään pyöriskelin tallin lattialla ja totesin, että eihän tuo ihan heittämällä paikalleen mene... Jos mikään nyt koskaan meneekään. >:(
Laatikon alla oleva rungon jäykistelärpäke osuu just sopivasti tielle. Siis tuon systeeminhän pitäisi sitoa laatikon ja pohjalevyn etummaiset kiinnityspisteen toisiinsa, jos nyt olen yhtään oikein ymmärtänyt. Hyviä vinkkejä otetaan vastaan.
Tänään, kun vähän tuoreemmila silmillä asiaa tarkasteli tallin lattialla maaten öljyletkujen ja muun sälän välistä, niin löytyihän tuolle systeemille sopiva paikka. Tosin juuri toisin päin, kuin tuossa yllä olevassa kuvassa. En tiedä mitä normaalilla tässä kohtaa tarkoitetaa mutta toi kuvan pohjalevy ei kyllä ole alkuperäinen. Tuleeko sulla toi säädettävissä oleva rauta laatikon kuoren etureunaa vasten?
Mulla toi rauta, missä kierretangot ovat kiinni, tuli pophjalevyn etukiinnikkeiden päälle ja rauta, mikä pujotetaan noihin kierretankoihin, tuli vaihteiston etummaisiin pinnapultteihin kiinni (pohjalevyn alapuolelle).
Ei sitä kyllä asenneta niin että toinen rauta jää laatikon ja pohjalevyn väliin. Se tulee pohjalevyn takapulttien ja laatikon takimmaisiin pinnapultteihin kiinni ja pohjalevyn alapuolelle. Millä helvetillä sitä edes vois säätää jos se olis etupuolella ei riittäis edes gynekologin kädet.
Katos Kiiski oli samaan aikaan asialla.
Samaa ihmettelin tuossa mallikuvassa, että miten rauta voi olla laatikon ja pohjalevyn välissä. Mulla se rauta on pohjalevyn alapuolella. Mutta koko paska vaihteiston etupäässä ja kyllä siellä on tilaa säätää.
Lainaus käyttäjältä: shoveltimppa - 20 huhtikuu 11, 23:31:49
Katos Kiiski oli samaan aikaan asialla.
Samaa ihmettelin tuossa mallikuvassa, että miten rauta voi olla laatikon ja pohjalevyn välissä. Mulla se rauta on pohjalevyn alapuolella. Mutta koko paska vaihteiston etupäässä ja kyllä siellä on tilaa säätää.
Ok voi olla että se mahtuu olemaan niinkin, aina luullu et se tulee taakse. Tosin mulla ei koskaan ole ollu moista, tollanen säätyvä pohjalevy kylläkin mikä on kuvassa ja se säätyy takaa. Siitä ollaan kyllä harvinaisen samaa mieltä et laatikon ja pohjalevyn väliin ei tule koskaan mitään korkeintaa joku ohut shimmi prikka.
Jaahas, tukilaakerilevy ottaa supermutteriin kiinni laakeristaan ja matkaa kiinnikkeiden ja laatikon väliin jää vajaa sentin rako äkkiseltään mitattuna? ihan prikkojako porukka on tuohon väliin laittanut ja sitten pultit kiinni?
Toinen minkä huomasin niin laatikon etureunan pinnapultit on tietenkin liian lyhyet, joutuu varmaan heppaamaan mutterin kiinni että saa irrotettua, lukkopihdeillä ei tullut mitään siitä hommasta :)
Myös lehmänläjän tyhjennyspropusta oli edellinen omistaja näköjään korkannut jengat, pyörii tyhjää molempiin suuntiin muttei onneksi valuta öljyä, onnistuuko tuosta lootasta vetämään öljyt pois pumpulla ja letkulla täyttöaukon reiästä? jos tolla kesän nyt ajelis että sais ne redlinet sinne sisään...
samalla tuli tuo laatikon öljyvuoto paikallistettua kytimestä, eli ei vuodakkaan rattaan takaa vaan suoraa kytkimen "työntötangosta" vai mikä sen virallinen nimi onkaan, mistähän tässätapauksessa on sisuksista pettänyt?
Melkein löisin vetoa, että vuotaa siitä propun jengoista, jahka saat redlinet sisään. Laita helicoil suosiolla. Sen tukilaakerihärdellin voi tehdä, vaikka noin:
http://i1097.photobucket.com/albums/g355/Noskoolfab/DSC00393.jpg (http://i1097.photobucket.com/albums/g355/Noskoolfab/DSC00393.jpg)
-Spöke-
"Saattaa" olla että kytkinpuikon stefa on vaihtokunnossa jos päästää lootaöljyt kytkimen puolelle.
ok, muuten kun katselee tuota valuvaa öljyä niin ihan yhtä lirua näyttää olevan kun moottoriöljykin, ja saman väristä ;D ei ihme että puskee joka puolelta. paljon kannattaa jättää välystä tukilaakerin ja ketjurattaan mutterin väliin? meinaan kun noita shimmejä laittaa?
Tuli soviteltua eilen osia paikalleen, laitoin laturin suojan ja tukilaakerin mutta väliin tuleva motorplate ei vaan oikein sopinut kun joutui supermutterin takia laittaan shimmejä tukilaakerin kiinnityspisteiden väliin, otti laatikonpuolen hihnapyörä kiinni kiinnitysmuttereihin, no sen jätin pois sitten.
Jännä homma kun belttiä laitoin niin joutu vääntään oikein voimalla että sain kampiakselin rullan paikalleen, kuinka ollakkaan nyt kun paketti on "kasassa" niin se beltti tuntuu tosi löysältä siinä, menee varmaan säätöhommiks laatikon kanssa mutta saako sitä belttiä senjälkeen enää edes paikalleen kun nyt tuntui jo ahdistavan... vai säädetäänkö beltti paikallaan?
vaihteiston pääakselin mutteri on minulla semmonen tiivisteellinen malli, tarviiko prikan väliin kun kiristää kytkimen kiinni akseliin? ei ainakaan tullut paketin mukana. kannattaako lootan/kampiakselin muttereissa käyttää kierrelukitetta? ja jos tarvii niin sinistä vai punaista loctitea?
Kampiakselista valuu moottoriöljyä pikkasen (valumat etummassa hihnapyörässä) ja tottakai kastelee vähän hihnaakin, samaten laatikossa kytkinpuikon kautta ja laatikkoöljy tiputtelee sitten kytkinrumpuun levyille. kysymys kuuluukin: kovaa ajoa vai systeemit auki ja remonttia? kärsiikö beltti pienestä määrästä öljyä? tai kuivakytkimen levyt redlinesta pieninä määrinä?
Vähän myöhäiset kommenttini ensiksi:
Yleensä paketin, remmi, kytkinkehä ja ensiön eturatas, joutuu laittamaan yhtäaikaa paikalleen. Silloin ei tarvitse väkisin vääntää. Olen nähnyt joitan patentteja, joilla remmin saa eturattaalle sitä irroittamatta.
Kyllä sinne kytkimen mutterin taakse kuuluu myös lukitusprikka (jos tuota tarkoitit) .
Minä käytän sinistä lukitetta noissa kummassakin. Mutta kohtuudella.
Kytkinpuikon stefoja olen laittanut kaksi peräkkäin sinne akselin sisään. Auttaa hieman.
Mulla oli PanShovelissa myös remmi ja taistelin noiden samojen vuotojen kanssa, enkä saanut niitä oikeastaan koskaan kokonaan pois. Mutta Primon remmi kesti.
Jätin prikan kokonaan pois tuosta kytkinakselin mutterista kun vedin rummun kiinni. kierrelukitetta tuli laitettua (sinistä loctitea) sopivasti. pitää ens kerralla se prikka laittaa kun joutuu avaamaan...
Lainaus käyttäjältä: 72shovel - 24 toukokuu 11, 11:39:11...pitää ens kerralla se prikka laittaa kun joutuu avaamaan...
Ellei avaudu ennen sitä ihan itsestään ;D... No, onneksi siinä on vasenkätinen jenka joka estää vähän tahatonta aukeamista.
Tamerin kanssa sinne ei ees mahdu se lukitusprikka, loctitellä mä oon laittanut kiinni ja on pysyny.
-Spöke-