Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

EFI sportsterin hipistelyä

Aloittaja nostokurki, 30 syyskuu 18, 17:22:39

« edellinen - seuraava »

Make

Martelius ja Ceramet tekevät  pinnoituksia, jälkimmäisen satin Black oli ainakin hyvää jälkeä. Eikä nyt ihan maltaita maksakaan.
Greatest enemy of freedom is satisfied slave

nostokurki

Vaimenninprojekti etenee pikkuhiljaa. Liitoskartio tehty ja asennon&pituuden sovittelua



Ja sitten kuoren lyhennys, saumojen siistiminen ja kiillotus. Ei puuttuisi kuin sisuskalut ja kannake.

-99 fat boy evo, -08 xl883

nostokurki

Säätöläppä tehty



Vaimentimen kammio-osuuden sisääntulo ennen läppää



Ja läpän sijainti vaimentimen sisällä



Säätöläpän käyttömoottori tulee vaimentimen ulkopuolelle alaviistoon. Läpän akseli tulee vaimentimen kuoren kiinnityslaipasta läpi, jätin tarkoituksella liian pitkäksi että sovitus on helpompaa. Läppä pääsee tällä hetkellä pyörähtämään putken sisällä täyden kierroksen, mutta jos keksin voiman välitykseen jonkun vääntöä rajoittavan systeemin niin teen läpälle rajoitintapit kiinni- ja auki-asentoon.

Vaimentimen rakenne läppä kiinni on samanlainen kuin alkuperäisissä vaimentimissa ja virtauskyky hyvin pitkälti samaa luokkaa kuin kahdessa vakiovaimentimessa yhteensä. Jännä nähdä, minkälaiset äänet tuolla tulee, voimakkuuden ainakin pitäisi olla naapuriystävällistä luokkaa.
-99 fat boy evo, -08 xl883

JKKo

Aja moottoria virralla, ei jännitteellä. Moottorin vääntömomentti on suhteessa saatavilla olevaan maksimivirtaan. Ei hajoa vaikka jurnuttaa hetkisen liikkeen ääriasennossa. Riippuen sun moottorista ja mimmoista kuormaa sen pitää pystyä ajamaan, jo pelkkä sarjavastus saattaa olla riittävä virranrajoitin.
883/1200/turbo

nostokurki

Lainaus käyttäjältä: JKKo - 22 joulukuu 18, 15:23:11
Aja moottoria virralla, ei jännitteellä. Moottorin vääntömomentti on suhteessa saatavilla olevaan maksimivirtaan. Ei hajoa vaikka jurnuttaa hetkisen liikkeen ääriasennossa. Riippuen sun moottorista ja mimmoista kuormaa sen pitää pystyä ajamaan, jo pelkkä sarjavastus saattaa olla riittävä virranrajoitin.

Mutta eikös silloin vastuksen pitäisi olla PTC-mallia, että se toimisi oikein ja rajoittaisi virtaa kun moottori käy seinää vasten? Elektroniikka-ajoista on niin pitkä aika, etten oikein muista perusteita. Ja tuo kääntömoottorin välityssuhde on aika härski, jotain 1500:1, eli kovin isoista virroista tuskin puhutaan. Äkkiä vaan tuntuu, että joku kumiletkun pätkä tms voisi toimia sopivana kitkakytkimenä.

Kammion ulostulo-osakin olisi nyt valmis:



Ja absorptio-osuuden ajattelin toteuttaa ihan vaan tuollaisella verkolla, jonka ympärille tulee vaimenninvilla ja päälle kuori:



Tuo verkko-osuus jatkuu vielä jonkun 15cm kammion jälkeen. Ajattelin että sillä saisi leikattua korkeita ääniä pois kun läppä on auki.

Tosin tuo verkko mitä sattui varastossa olemaan, on melko ohutta ja saattaa vääntyillä pakolämmön voimasta ja reiät on melko isot niin sattaa villat karata. Pitänee katsella löytyisikö jostain hieman vahvempaa tavaraa ja mahdollisesti pienemmillä rei'illä. Joskus muistan rautakaupassa nähneeni 200x500mm palasia reikälevyä, sellainen voisi toimia.
-99 fat boy evo, -08 xl883

JKKo

Joku lämmöneriste moottori/vaihteiston ja pakoläpän välille on tarpeen. Kestääkö kumiletku pakoputkesta tulevan akselin päässä? 1500:1 alennussuhteen vaihteiston alkupään rattaat on arvaten muovia. Motor companyn pakoläpän moottori oli arvaten syystä viety kauas putkesta rumalla vaijerilla.

Mittailet vapaasti pyörivästä moottorista sen ottaman virran ja vielä siitä koonnoksesta jossa on pakoläppä mukana. Ei arvaten ole kovin suuri milliampeerimäärä. Moottoriin lienee joku lehdykkä, jossa on vääntömomentit virran funktiona. Sieltä tarkastaa, minkä verran sille saa enintään antaa virtaa. Ja sitten pohtimaan, millä komponentilla virta kätevimmin rajoittuu. PTC vastuksia olen käyttänyt "tuulilasinpyyhkimen moottorin" tyyppisten suojana kun kriteeri on ollut moottorin tuhoutumisen estäminen jumi tai väärinkäyttötilanteissa. Motskarissa tulee niihin mitoituksiin mun rakentamiin nähden yksi, ei kovin vähäinen haaste. Jos PTC:n joutuu mitoittamaan kovin tarkalle (just tuo äkkipysäytys on vaikein suojattava) niin se PTC käyttäytyy myös ympäristön lämpötilan mukaan ja hommassa käy pian niin, ettei suojaus toimi kylmällä eikä läppä käänny kuumalla ilmalla. Sitten joutuu laittamaan jonkun muun (elektronisen) kytkennän.
883/1200/turbo

Motomatti

Jos ei aksiaalivälityksellä saa lämpökuormaa pieneksi niin ketjuvälityksellä saa moottorin vaihteistoineen vilpoisempaan paikkaan.

Läpän tienoo tulee olemaan varsin kuuma paikka koska siinä virtaus hidastuu ja lämpötila siitä syystä nousee.

JSmedby

Kurki, miten muuten teit tuon rosterikartion?

jeku

Näyttäs valmiilta hitsattavalta rosteriputken supparilta,ainakin niitä saa eri kokoja.

nostokurki

Avasin mielenkiinnosta tuon moottorin vaihdelaatikon ja siellähän oli kaikki rattaat sekä matoruuvi metallia. Vieläpä tosiaan koskettavat tehty joka toinen teräksestä ja joka toinen messingistä, ja laatikossa oli rasvat sisällä. Melko yllättävää kiinalaatua, kerrankin.

Mutta nyt kun mietin tarkemmin tuota konstruktiota ja läpän liikkeen rajoittamista, niin keksin toisenlaisen ratkaisun. Laitan läpän liikutuksen vaijerilla niin, että kääntö on sen 90 astetta ja moottorin päässä varsi on puolta lyhyempi 180/360 asteen liikeradalla. Näin ei tarvitse edes kääntää moottorin suuntaa läpän sulkemiseksi, joten ohjaukseen riittää yksinkertainen painonappi. Sen lisäksi kun tekee jonkun yksinkertaisen asennon osoittimen niin riittänee omaan tarpeeseen.

Kartio on 2kpl lvi-liikkeen hyllystä napattuja suppareita, 114.3-88.9mm jonka perään hitsattu 88.9-48.3mm ja sitten hiottu ja kiillotettu. Koitin tehdä myös rst-pellistä kartion, mutta siitä on todella vaikea saada tasaisen pyöreää jos ei tee todella ohuesta pellistä, ja ohuen hitsaaminen siististi on hankalaa.
-99 fat boy evo, -08 xl883

montana

Tarviiko se läppä moottoria, jos siinä ois pelkästään vipu josta kääntää? Vaikka vaijerin välityksellä🤔

nostokurki

Sekin kävi kyllä mielessä, mutta kun polttoaine menee moottoriin sähköisesti niin kyllä sen läpänkin on käännyttävä samalla periaatteella ;D Yksinkertaisella painonapilla ohjattavasta läpästä saa sopivan huomaamattoman. Jos vaikka sattuu joskus setä sinisiä kiinnostamaan pakoäänet tai jotain (vetää foliohattua syvemmälle päähän).
-99 fat boy evo, -08 xl883

nostokurki

Rautakaupasta löytyi tiheämpää ja vahvempaa verkkoa, joten pyöräytin siitä villapesän sisuksen. Mittailin sijoituksen ja tökkäilin tigillä kiinni huiluun. Läpän akselin lyhensin ja tein päähän kierteet ja uran, että käyttövivun voi liittää ulkopuolelta purkamatta koko vaimenninta.

Vaimentimen päätyi sattui löytymään romukopasta, jonkin verran vaati sorvailua ja vielä pitää nuo reiät hitsailla umpeen ja sorvata tasaiseksi mutta yllättävän helpolla pääsi työläästä päädyn teosta. Sitä en tiedä, jättäisinkö nuo urat vai täyttäisinkö nekin. Toisaalta voisi olla ihan hauska yksityiskohta, mutta niitä ehkä pitäisi tehdä lisää. Saa nyt nähdä.

-99 fat boy evo, -08 xl883

nostokurki

Läpän käyttöakseli katkaistu ja tehty irroitettava käyttövipu



Päätylaipan reiät hitsattu umpeen ja sorvattu oikeaan halkaisijaan



Ja siinäpä se olisi kasassa. Kuvan jälkeen hitsasin kuoren vielä kiinni kartioon ja lisäilin villat vaimentimen sisälle. Vaimennin purkautuu takaosasta, päätylaippa ja vaimenninosa lähtee yhtenä pakettina irti.



Seuraavaksi kannakkeet ja sitten pääseekin tekemään kääntömoottorille koteloa ja vaijerin pidikkeitä.
-99 fat boy evo, -08 xl883

nostokurki

Välillä vähän näkymättömämpiä hommia.

Aloitin jarruletkun tekemisen eteen, tai sain jopa satulan pään tehtyä valmiiksi. Hopean värinen metallipunosletku ei oikein sopinut lookkiin, niin pujotin letkun päälle mustan punoksen (sellaisen mihin sähköjohtoja sullotaan) ja päihin kutistesukan pätkät.

Sitten kävin sähköjohtojen kimppuun, niputin ne vulkanoituvalla teipillä siistiksi silleen että mahtuvat vielä menemään tankin tunnelin sisällä. Onneksi on tuo 2" tankkikorotus, juuri sopivasti menee kaikki liittimet tankin alle piiloon.

Äänenvaimentimeen tein kannakkeet ja läpän säätövivulle lisäsin jousen joka pitää sitä kiinni -asennossa. Läppä menee suht tiukasti kiinni, eli nyt se menee jousivoimaa vasten kiinni niin pitkälle kuin jaksaa ja moottori aukaisee sen. Ei tarvitse miettiä kaksisuuntaista vetoa vaijereilla tai käyttää jäykkää yksisäikeistä vaijeria.

Irroittelin alkuperäisestä tankista tankkilaitteen ja siirsin sen uuteen. Eikä sekään tietysti mennyt ilman muokkausta, paineensäätimen klipsistä piti hioa päitä hieman sirommaksi ettei se ota tankin sisäpuolelle kiinni.

Imusarjan läppärunkoineen otin irti, kun vähän tuntui kesällä siltä että repii jostain ilmoja väliin. Enkä ilmeisesti ollut ihan väärässä, tiivisteet oli ihan kivikovat. Pitänee hommata uudet.

Ja sitten jotain pientä näkyvää muutostakin, rohkaistuin viimein laittamaan tankkiin tarrat paikoilleen.



Omaan silmään nuo kyllä sopii täydellisesti. Väri ja koko justiinsa kohdallaan.
-99 fat boy evo, -08 xl883