Finnbikers

  • 31 Toukokuu 2020, 06:39:42
  • Tervetuloa Vieras
Tarkempi haku  

Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Kirjoittaja Aihe: EFI sportsterin hipistelyä  (Luettu 15907 kertaa)

nostokurki

  • Jr. Member
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 124
EFI sportsterin hipistelyä
« : 30 Syyskuu 2018, 17:22:39 »

Sportsterkuume kävi kovaksi, joten kesälomareissulta tarttui matkaan tuollainen lähes vakiokuntoinen -08 XL883.



Pyörä itsessään oli oikein siistikuntoinen, mitä nyt renkaat oli loppu ja huolella väärin pesty eli täynnä pientä naarmua. Mutta kävi nätisti, käynnistyi herkästi ja vedotkin tuntui olevan juuri niin tallessa kuin näissä vakiona on (eli puolen kaasun jälkeen ei tapahdu enää mitään). Mutta eipä tuolla kyllä bensaakaan mene kuin reilu 4 litraa sataselle.

Ensimmäinen homma kotiin tultua oli tiputtaa peilit tangon alapuolelle ja asennuttaa uudet renkaat vanteille (kiitokset Cycle House Kuopio!). Valkosivurenkailla pyörästä tuli huomattavasti siistimmän näköinen, enää ei kromin paljouskaan häiritse samalla tavalla kuin ostaessa.



Jatkojalostussuunnitelmat kehittyi päässä, mielessä pyöri konversion asennus, mutta en ole vielä päättänyt toteutanko sitä vai en. Aloitin siis kevyemmällä piristyksellä. Pyörän mukana tuli tarvikevaimentimet mutta niistä en saanut mieleisiä ääniä ulos vaikka tein vaimentimet kokonaan uusiksi, jotenkin vakiovaimentimet kuulosti omaan korvaan paremmilta. Mutta ääntä olisi silti saanut olla hieman lisää ja tuskin pakovastuksen vähentämisestä erityisemmin haittaakaan on, joten tallissa olleet samanlaiset vakiovaimentimet auki:



Rakenne noissa on melko simppeli mutta toimiva, joten pienillä paranteluilla mentiin. Suurensin nuo päätyhuilun reiät alkuperäisestä 3.5mm koosta 4.5mm kokoon, sekä tuonne loppukartion alle jäävään osuuteen porasin reikiä myös yhden rivin lisää. Tällä tavoin reikien pinta-ala vastaa ulostuloaukon kokoa, periaatteessa siis pakovastusta pitäisi olla pienen mahdollinen määrä rakennetta muuttamatta. Katalysaattorit jäi paikoilleen, kenno on niin suuri että sen virtausvastuksella tuskin on mitään merkitystä. Äänistä tuli juuri sopivat, voimakkuus kasvoi aavistuksen mutta ääneen tuli reilusti lisää bassoa ja yläkierroksilla rääkäisee mukavasti. Tehojen kannalta tuskin tällä oli ihmeempää merkitystä.

Posti toi sitten varttikatteen, tankin nostosarjan sekä daymakerin, ne tuli ruuvailtua kiinni.



Sivukilpitelineen tein itse, paikoilleenkin sen jo maalauksen jälkeen sovittelin, kilpivaloiksi tuli ruuvimalliset.



Korkeampi stongakin piti saada, ja eihän sitäkään nyt valmiina voi ostaa... Metallisaha tarjosi erinäisiä putkenpätkiä:



Ja niistä tuli hitsailun jälkeen tällainen kokoonpano:



Tämän foorumin kautta löytyi myös Arlen Ness putsari pohjalevyineen, mutta sovituksessa tuli vastaan omituinen ongelma:



Putsarinpohjan ja läppärungon väliin jäi 3mm rako. Omituista. Sorvasin siihen rosterista rinkulan, että sain putsarin paikoilleen. Samalla tuli asennettua myös Vance&Hines FP3 ja ohjelmoitua ECU putkille sekä putsarille sopivaksi.



Näillä muutoksilla koneen luonne muuttui kyllä ihan täysin. Kone vetää nyt myös yläkierroksilla ja alapäähänkin tuli jerkkua lisää. Kuumalla koneella tyhjäkäynti tippui ehkä 50rpm verran, joka toi esille paljon harrikkamaisemman tyhjäkäynnin. En valita.

Bensatankin korkiksi valikoitui pop-up ja maalipinnat myllyttelin läpi, sai noita pesunaarmuja aika paljon vähemmäksi.



Siinäpä tähänastiset, tällä hetkellä pyörä on tallissa lajinsa levällään. Meneillään on puolan ja virtalukon siirto sylinterien väliin ja johtosarjan nosto runkoputkien päälle. Uusi ohjaustanko on maalattuna, johto- ja vaijerisarja hommattuna kontrollien siirtoa varten ja valolliset takavilkut hankittuna. Takalokari lyhenee iron/48 -mittaiseksi samalla kun takavalo siirtyy vilkkujen yhteyteen. Moottoriakin saatan käyttää irti mustaksi maalausta varten. Näiden lisäksi maailmalta on tulossa myös 2.4gal bensatankki, tuo tankin korotus kun ei tuonut ihan toivottua lopputulosta ison tankin kanssa.

Jatkuu...
Kirjattu
-99 fat boy evo, -08 xl883

Veijo Esso

  • Jr. Member
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 94
Vs: EFI sportsterin hipistelyä
« Vastaus #1 : 01 Lokakuu 2018, 09:21:52 »

Tämän foorumin kautta löytyi myös Arlen Ness putsari pohjalevyineen, mutta sovituksessa tuli vastaan omituinen ongelma:



Putsarinpohjan ja läppärungon väliin jäi 3mm rako. Omituista. Sorvasin siihen rosterista rinkulan, että sain putsarin paikoilleen. Samalla tuli asennettua myös Vance&Hines FP3 ja ohjelmoitua ECU putkille sekä putsarille sopivaksi.

Ei se kovin omituinen ongelma ole, vaan johtuu siitä, että putsarin pohja on kaasarille. HD:n omissa ruiskuajan jälkeen tulleissa pohjissa on tuo korotus valmiina ja vastaavasti kaasariversiota varten prikat jotka tulee pulttien ympärille. Ilmeisesti koitettu vaan tehdä kiusaa tarvikevalmistajille. Mitään muuta syytä tuolle korotukselle en kyllä ole keksinyt.
Kirjattu

nostokurki

  • Jr. Member
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 124
Vs: EFI sportsterin hipistelyä
« Vastaus #2 : 01 Lokakuu 2018, 10:03:32 »


Ei se kovin omituinen ongelma ole, vaan johtuu siitä, että putsarin pohja on kaasarille. HD:n omissa ruiskuajan jälkeen tulleissa pohjissa on tuo korotus valmiina ja vastaavasti kaasariversiota varten prikat jotka tulee pulttien ympärille. Ilmeisesti koitettu vaan tehdä kiusaa tarvikevalmistajille. Mitään muuta syytä tuolle korotukselle en kyllä ole keksinyt.


Mutta entäs kun tämä putsari oli pohjineen aikaisemmin kiinni forty-eightissä (eli ruiskussa) ilman mitään ongelmia tai välikappaleita?
Kirjattu
-99 fat boy evo, -08 xl883

Tuusulan T-Bone

  • Hero Member
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2353
    • Bone´s home
Vs: EFI sportsterin hipistelyä
« Vastaus #3 : 01 Lokakuu 2018, 13:32:54 »

No Ness - No mess.

- Vanha tuusulalainen sananlasku
Kirjattu
"If it ain't long, it's wrong." - Sugar Bear

Veijo Esso

  • Jr. Member
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 94
Vs: EFI sportsterin hipistelyä
« Vastaus #4 : 01 Lokakuu 2018, 15:21:49 »

Mutta entäs kun tämä putsari oli pohjineen aikaisemmin kiinni forty-eightissä (eli ruiskussa) ilman mitään ongelmia tai välikappaleita?

Sitten menee omituisen ongelman puolelle. Voihan tuo olla muuttunut jossakin uudemmassa mallissa taas ilman erillistä ilmoitusta.
Kirjattu

flhx

  • Hero Member
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1095
  • Florida - the gunshine state
Vs: EFI sportsterin hipistelyä
« Vastaus #5 : 02 Lokakuu 2018, 03:58:16 »

No Ness - No mess.

- Vanha tuusulalainen sananlasku

+1 niinku taalla interwebissa tavataan sanoa. Erasta Kangasalabamalaista vanhaa kansansanontaa (hieman siistittyna versiona)lainatakseni, herra A.N. olisi pitanyt poistaa vahvuudesta jo lapsena. Samaa tietolahdetta lainatakseni, ainoa asia jota kyseinen suku onnistui tekemaan oikein oli ne muutamat kilkkeet FXR:n, esim sivuposket. Ja olen tasmalleen samaa mielta noista lausunnoista.

Ness Big Sucker ilmanputsari kit, nimikin jo kertoo, ainoastaan "big sucker" ostaa yhtaan mitaan kyseisen hahmon signeerauksella olevaa tuotetta...
Kirjattu
R.I.P. Lohka, WMC 1965 - 2014
R.I.P. Corey, died Oct 4 2017 Sarasota, Florida. Miss you buddy.

nostokurki

  • Jr. Member
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 124
Vs: EFI sportsterin hipistelyä
« Vastaus #6 : 02 Lokakuu 2018, 08:38:20 »

Eihän tässä putsarissa ole mitään vikaa. Siistiä työstöjälkeä ja todistetusti käy pyörään kiinni. Sitä vaan en käsitä että miksi kahdella ruiskukoneella on noinkin paljon mittaeroa keskenään, vaikka ei pitäisi olla.
Kirjattu
-99 fat boy evo, -08 xl883

vaakko

  • Jr. Member
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 234
Vs: EFI sportsterin hipistelyä
« Vastaus #7 : 02 Lokakuu 2018, 09:08:40 »

Tuo on siis minun vanha putsari ja siitä on toki jonkin aikaa kun sen irroitin pyörästä ('12 48) ja laitoin Hammerin tilalle, joten aivan 100.00% varma en ole etteikö siinä olisi ollut jotain välikappaletta, mutta 99.50% varma olen kun mitään sellaista ei multa tuosta putsarin yhteydestä löytynyt ja olen näiden kanssa aika tarkka että kaikki on aina samassa paketissa tallessa jne. :) Onneksi nostokurki sai tehtyä siihen helposti tarvittavan palikan niin ongelma ratkesi.
Kirjattu

nostokurki

  • Jr. Member
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 124
Vs: EFI sportsterin hipistelyä
« Vastaus #8 : 13 Lokakuu 2018, 08:54:41 »

Värit (tai no, flaket ja candyt) on ostettu uutta tankkia varten, enää ei puuttuisi kuin se tankki.

Puolan siirtoa täydentävät uudet tulpanjohdot tulivat eilen. Kyllähän sen on nyt pakko kulkea kovempaa, kun kipinätkin menee punaisia letkuja pitkin?



Samalla reissulla tilasin myös purkillisen mustaa H-D oem moottorimaalia. Ajatuksena tehdä moottorista musta kirkkailla/kiillotetuilla yksityiskohdilla, eli oikeastaan vaan lohkot/pytyt/kannet tulisi mustaksi kokomustan sijaan. Näin jossain kuvan tuoreesta sportsterista tällä moottorin värityksellä ja tuntuisi että se kävisi valkosivurenkaiden sekä flaketankin kanssa hyvin yhteen.

Viime viikonloppuna kävin ihmettelemässä myös 2019 Sportster 1200 iron:ia, joka oli näytillä paikallisen pyöräpajan tapahtumassa. Onneksi esittelijällä ei ollut aikaa esitellä pyörää minulle muilta kiireiltään, oli nimittäin sellainen paketti että olisi saattanut lähteä siltä seisomalta tilaukseen. Pirun nätti pyörä, ja (melkein) kaikki ne muutokset vakiona mitä itsekin pyörään tekisin. Ja onneksi jäi puhelinkin kotiin sillä reissulla, niin ei saanut kuvaakaan otettua jälkeenpäin kuolattavaksi... :)
Kirjattu
-99 fat boy evo, -08 xl883

flhx

  • Hero Member
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1095
  • Florida - the gunshine state
Vs: EFI sportsterin hipistelyä
« Vastaus #9 : 13 Lokakuu 2018, 15:05:05 »

Juu oon ite katellu tota 1200 Ironia kun niita meille valilla tulee ja on 2019 mallistosta melkeinpa oma suosikkini. Heittasin sen valolipan pois ja ehka korkeemmat apet, ei muuta ulkonaollisesti. Mid controllitkin vakiona. Niissa on hienot varityksetkin, varsin AMF vaikutteiset. En oo kai 15 vuoteen ostanu HD paitaa, nyt ostin meilta kun oli samaan AMF tyyliseen teemaan tehty logo paidan etumuksessa. Ei kauheesti kirveltanyt kun jai alennuksien jalkeen maksamaan 16 taalaa.

Ite en oo tota Ironia ehtiny ees kokeilla, taytyy yrittaa joku paiva kayda lenkilla.Taalla ovh 9 999 taalaa, tosin ainakin viimesimmat mitka meille tullu on ollu halylla jne joten hinta yli 10K
Kirjattu
R.I.P. Lohka, WMC 1965 - 2014
R.I.P. Corey, died Oct 4 2017 Sarasota, Florida. Miss you buddy.

nostokurki

  • Jr. Member
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 124
Vs: EFI sportsterin hipistelyä
« Vastaus #10 : 14 Lokakuu 2018, 21:07:12 »

Kyllä jos täälläkin kympillä sellainen pyörä irtoaisi niin se olisi jo tallissa. Hintalapussa taisi olla karvan vajaa 15k€ ja toimituskulut päälle...
Kirjattu
-99 fat boy evo, -08 xl883

nostokurki

  • Jr. Member
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 124
Vs: EFI sportsterin hipistelyä
« Vastaus #11 : 22 Lokakuu 2018, 21:30:10 »

Tankki tuli viimein perille, ja oli sitä mitä pitikin.



Rasvanpoisto, hionta, happopohja ja hinkkaväri pintaan:



Ja päivän päätteeksi vetäisin ruiskulla tankin pohjaväriksi mustan.



Jonkin verran jäi appelsiinia, vetäisin melko paksuna tuon maalin pintaan että saa kalvopaksuutta vesihiontaa varten. Sielläpä saavat kuivua huomiseen, sitten pääsee kokeilemaan flakella leikkimistä.

Jännää.
Kirjattu
-99 fat boy evo, -08 xl883

nostokurki

  • Jr. Member
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 124
Vs: EFI sportsterin hipistelyä
« Vastaus #12 : 23 Lokakuu 2018, 12:32:21 »

Aplarit hiottu:



Flaket pinnassa:



Jonkin verran meinasi olla hakemista tuossa flaken suhteessa lakkaan, noin 3:1 (eli pirun paljon flakea) tuli paras lopputulos. Seoksen löytymisen jälkeen tuo menikin aika kivuttomasti, toisella puolella meinasi tulla vähän valumaa alareunaan mutta tasoittui onneksi seuraavalla reissulla aika hyväksi.

Montakohan kerrosta tuohon pitäisi varautua pistämään lakkaa ennen candya, että pinnasta saisi turvallisesti hiottua tasaisen? Flake on melko karkeaa, taisi olla jopa 0.4-0.5mm raekoko.
Kirjattu
-99 fat boy evo, -08 xl883

Nosturi

  • Newbie
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 33
  • Unholy Blasphemies
Vs: EFI sportsterin hipistelyä
« Vastaus #13 : 23 Lokakuu 2018, 14:15:49 »

Minä olen tupannut viime aikoina ripottelemaan flaken suoraan märkään lakkaan, tällä säästyy sen sekoitussuhteen kanssa pelaaminen kokonaan. Alle joku sopiva astia johon voi karistella ylimääräiset ja näin käyttää uudestaan. Viimeksi suihkuttelin lakkaa jokusen 5-6 kertaa (joka kerralla 2-3 reissua välihaihdutuksineen) ja silti onnistuin hinkkaamaan flaken yhdestä kohtaa puhki.  >:( Eli varmaan tapauskohtaista, riippuen just flaken koosta ja miten flake asettuu maalattavalle pinnalle, mutta mun mielestä enemmän lakkaa kuin vähemmän. Onpahan vara hinkata sitten.

Kirjattu
Shovel-palapelin onnet.. onnellinen omistaja

nostokurki

  • Jr. Member
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 124
Vs: EFI sportsterin hipistelyä
« Vastaus #14 : 26 Lokakuu 2018, 13:38:25 »

Ohhoh ja huhhuh. Tankkiin tuli 6 kerrosta lakkaa ja sen jälkeen armoton hiominen että sai pinnasta valumat pois ja muutenkin tasaiseksi. Mutta puhki ei mennyt mistään.

Rupesin sitten pyyhkimään candya pintaan niin ruisku päätti ettei enää ruiskutella. Onneksi testasin muualle kuin tankkiin, tuli pelkkää roisketta. Uuden ruiskun hakemisen jälkeen sitten sekoittelemaan candya ohentimeen ja testaamaan varovasti...



Ekalla kerroksella tuli tuollainen söpö ruusuhopea -efekti. Ehkä vaatii hieman lisää.



Kahden lisäkerroksen jälkeen alkoi olla jo sopivaa sävyä, mutta lisäsin silti 1:5 mustaa candya punaisen sekaan.



Ja siinä tilanne kuuden kerroksen jälkeen. Nyt alkaa olla väri kohdallaan, vähän vielä mietinnässä pistäisikö vielä yhden reissun reilummalla mustalla että tulisi oikein tumma vai antaisiko olla, kun lakka tummentaa kuitenkin osansa.

Yllättävän hyvää jälkeä vaikka maalauspaikka onkin tuollainen p*skahuussi, joku maalauskoppi tuo on joskus ollut mutta on niin törkyinen joka puolelta että ihme kun ei tule roskia pintaan. Nyt kun sanoin niin eiköhän niitä tule joku varpusparvellinen viimeiseen lakkareissuun...  ;D
Kirjattu
-99 fat boy evo, -08 xl883