Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

1975 Rautis "Jungle Green”, Shovel "Eyes on the Road" ja XLX Scrambleri

Aloittaja mista, 19 helmikuu 11, 13:47:05

« edellinen - seuraava »

Jack

CE, ei vain "jokin" tarvikelaturi, vaan parasta mitä rahalla saat.
Flatheads!!!

mista

Lainaus käyttäjältä: Jack - 01 huhtikuu 16, 08:30:57
CE, ei vain "jokin" tarvikelaturi, vaan parasta mitä rahalla saat.

Ja näköjään Suomessa hyvin hinnoiteltukkin.. Jenkeissä näkyy olevan joku 350 dollaria ja Suomessa yli 500e säätimen kanssa. Huh.
1975 Rautis, 1974 Rautis,  Volvo 240 Tbo, Ford Model A Pickup Hotrod

Spöke

Syvällä kokemuksen rintaäänellä voin kertoa, että "pitkässä juoksussa" CE on silti halvin vaihtoehto.
-Spöke
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

Jack

Ja rahteineen tulleinee ja ALVeineen menee siihen 500â,¬ vaikka tilaa ite jenkeistä. Taalan kurssi on senverran heikko...

laske ite jos et usko.
Flatheads!!!

Mopopoika

Mulla Pannussa myös CE ja lakkasi lataamasta kun hiilet kulu. Uusi hiilisilta ei maksanut montaa kymppiä ja pelkkiä hiiliäkin siihen saa.

mista

Ladies and gentlemen. Vika löytyi. Tutkin laturia oikein kunnolla ja vaikka se siis pyörii sähkömoottorina ei se silti tarkoita, että.se olisi ehjä. Otin hiilet irti ja mittasin navoista laturin runkoon ja molemmat nastat näytti, että yhteys on. Eli molemmat maissa. Kenttäkäämit sököt siis..

No toisesta rautiksesta latuti purkuun ja siinä taas kiinnityslaipan kierteet korkanneet. Ajattelin, että vaihdan vain sen kannen ja vitut.. Akselin päästä kierteet paskana, joten koko akseli vaihtoon kans. Kasasin kahdesta yhden ja nyt lataa. Komiaa. Ei se priima tuokasn varmaan ole, mutta parempi kuin ei mitään. Pienellä kaasuttelulla latasi 13,8.. Joten jotain sentään.
1975 Rautis, 1974 Rautis,  Volvo 240 Tbo, Ford Model A Pickup Hotrod

ma^ko

Lainaus käyttäjältä: mista - 01 huhtikuu 16, 18:28:51
Otin hiilet irti ja mittasin navoista laturin runkoon ja molemmat nastat näytti, että yhteys on. Eli molemmat maissa. Kenttäkäämit sököt siis..

Ei sen silloin kyllä pitäis toimata sähkömottorinakaan...
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

mista

Lainaus käyttäjältä: ma^ko - 01 huhtikuu 16, 19:49:26
Lainaus käyttäjältä: mista - 01 huhtikuu 16, 18:28:51
Otin hiilet irti ja mittasin navoista laturin runkoon ja molemmat nastat näytti, että yhteys on. Eli molemmat maissa. Kenttäkäämit sököt siis..

Ei sen silloin kyllä pitäis toimata sähkömottorinakaan...

Niinpä. Ja niin vaan pyöri ja hyvin pyörikin.
1975 Rautis, 1974 Rautis,  Volvo 240 Tbo, Ford Model A Pickup Hotrod

Spöke

Mitäs mä tuolla aiemmin mainitsin? Kyl pyörii vaikka sähköä ei tuotakaan. Been there, seen that.
-Spöke
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

mista

Lainaus käyttäjältä: Spöke - 01 huhtikuu 16, 21:55:28
Mitäs mä tuolla aiemmin mainitsin? Kyl pyörii vaikka sähköä ei tuotakaan. Been there, seen that.
-Spöke

Oikeassa olit watson. Täysin sama vika.
1975 Rautis, 1974 Rautis,  Volvo 240 Tbo, Ford Model A Pickup Hotrod

ma^ko

Kenttäkäämi paskana ei kyllä pitäisi pyöriä, sähköä tuottamattomana voi vielä pyöriäkin.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

mista

Lainaus käyttäjältä: ma^ko - 01 huhtikuu 16, 22:07:02
Kenttäkäämi paskana ei kyllä pitäisi pyöriä, sähköä tuottamattomana voi vielä pyöriäkin.

En tiedä noiden nimiä tai terminologiaa, mutta molemmista sekä A, että F navasta oli vastusarvo mitattavissa. Kumpukaan ei näyttänyt ääretöntä tjm. Tässä toisessa rungossa jonka otin ja joka toimi oli mittaustulokset ihan erit.
1975 Rautis, 1974 Rautis,  Volvo 240 Tbo, Ford Model A Pickup Hotrod

Raimo-Raato

Itsellä kun lataus loppunut vuosien saatossa kymmenisen kertaa niin useimmiten syynä ollut ankkurin eli armaturen eli tän kärähtäminen. Välillä syynä ylikuumeneminen isoo kovaa ajamisen myötä ja välillä joku johto käynyt oikarissa laturin sisällä joka sitten polttanut ankkurin. Tuota kärähtämistä ei vastusmittauksella huomaa ja harvemmin sitä edes hajusta tai silmämääräisesti huomaa.

Alkuun laturin sisäisten johtojen ja käämien tarkistus ja mittaus ja tietysti myös hiilien + jousien tarkistus. Sen jälkeen laturi kasaan, kiinni ruuvipenkkiin ja kunnon poralla pyörittäen vastapäivään. Kesken pyörityksen sitten F-navasta hyppyjohto laturin runkoon maihin ja jos pyörimisvastus tällöin selvästi kasvaa niin laturi mitä luultavammin kunnossa. Toki kannattaa samalla yleismittarilla mitata jännitettä A-navan ja laturin rungon välistä. Jos F-navan maadoittaminen kesken pyörittämisen ei pompauta jännitettä ylös vaan jopa romahduttaa sen vähäisen jännitteen vielä alemmaksi ja pyörimisvastus ei kasva, niin kokemukseni mukaan ankkuri on sökö. Jos ei oo porakonetta käsillä niin mittauksen voi tietysti hoitaa myös laturi kiinni pyörässä ja motskari käymään pintakaasulla. Tuo F-navan käyttäminen maissa tuntuis muuten myös polarisoivan ehjän laturin.
A.K.A. Rambe

Soikkeli

Ankkurin voi mitata ohmi-mittarilla kunhan sen saa käteen asti. Se kohta johon hiilet hankaa (commutator) niitten hankaus kohtien pitää olla yhdessä mutta akselin runkoon ei saa olla yhteyttä.

Kaukaisen tutun pyörästä oli 3 ilman yhteyttä ja uudella ankkurilla lähti tas lataamaan.
C.O.G. 
Lifemember

Raimo-Raato

No mä oon onnistunut käräyttelee niitä niin että tuolleen mittaamalla on vaikuttanut ehjältä. Uudella sit lähtenyt toimimaan.
A.K.A. Rambe