Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

1975 Rautis "Jungle Green”, Shovel "Eyes on the Road" ja XLX Scrambleri

Aloittaja mista, 19 helmikuu 11, 13:47:05

« edellinen - seuraava »

mista

Nyt tein oikeasti jotain toimivaa..

Tähän mennessä on tullut tehtyä runko, lokari, lokarin kannattimet yms. kaikki omina osinaan, mutta kun ne yhdisti yhteen niin esim ketjut ei mahtuneet jousilukon kanssa pyörimään ja niittilukon löytäminen tuli hankalaksi, joten pääti tehdä asialle jotain..

Samaan lopputulokseen tulin koittaessani ketjujen kiristystä. Jos ketjut olivat sen pituiset kun ne oli niin taka-akselin ollessa takimmaisessa asennossa ne olivat liian löysällä.. Jos taas ottaisin yhden lenkin pois niin rengas tuli niin eteen, että otti lokariin kiinni eikä mahtunut pyörimään.. So much for valmis takapää..

Ei muuta kuin rälläkkä käteen ja muotoilemaan takaloksun kiinnikkeitä, että sai loksua noin 5mm eteenpäin, ketjuista lenkki pois ja nyt mahtuu kiristämään..

Rälläkkä taas käteen ja rungosta pala pois ja tein putkeen syvennyksen ketjulinjan kohdalle niin mahtuu ketjut kulkemaan taas ottamatta kiinni runkoon. Samalla tein pakoputkille kannakkeet kahteen kohtaan niin on niillekkin mihin kiinnittyä. Nyt täytyy vielä hitsata 18mm pyörötanko rungon alle poikittain noita keskihallintaleitteita varten niin olisi rungon hitsaustyöt tehty ja voisi suihkia maalin runkoon heti kun kaikki hitsisaumat on siistitty.

Uusi jalkakaan ei suostu menemään tuohon orkkis kannakkeeseen.. liekö jalan kolo liian pieni tai rungon osa liian iso, mutta sekin saa rälläkkää heti kun olen nostant moottorin pois.

Ohajuslukkoa (neimannia) olen miettinyt miten sen springerin kanssa toteuttaisi, mutta ei ole vielä tullut mitään järkevää mieleen.
1975 Rautis, 1974 Rautis,  Volvo 240 Tbo, Ford Model A Pickup Hotrod

Jake


mista

1975 Rautis, 1974 Rautis,  Volvo 240 Tbo, Ford Model A Pickup Hotrod

Jake

Tuli meinaan jokunenkin päivä tuota pohdittua :D

mista

Lainaus käyttäjältä: Jake - 02 toukokuu 11, 09:14:28
Tuli meinaan jokunenkin päivä tuota pohdittua :D

No joo ja itekki mietin, että mihin saa porattua reikää tjms, että tuo lukko menee siihen kun avaimesta vääntää, mutta riittäähän se tosiaan, että rajoittaa vain toiseenkin suuntaan sitä kääntymistä. Täytyy voron suunnitella pakoreitti tarkkaan, että pääsee pihasta pois kääntymällä vain toiseen suuntaan.. :)
1975 Rautis, 1974 Rautis,  Volvo 240 Tbo, Ford Model A Pickup Hotrod

mista

#110
Tunnin taas kerkesin ohimennen tallilla puuhastelemaan ja sain hiukan mallailtua keskitappeja paikoilleen..

Rosterista rälläköin tuollaisen 18mm kannakkeen tapeille.



Hppailin muutamalla kiinni ja laitoin tapit hollilleen.





Voi nuo hiukan parmemin sopia "stuukkiin" Tosin nuo o-rengas tapit ei oikein istu tulevaan ulkonäköön luultavasti. Jos hankkis jotkut mustat originaalihenkiset kumitapit.. Tarvis kyl kipeesti nähdä livenä tuollainen keskitappinen 75 rautis, jotta tajuaisi miten tuo vasen jalkatappi sijoittuu tuohon moottorin posken koloon nähden. Jos mulla sen laittaa sinne koloon niinkuin sen olettaisi siellä olevan niin jiffystand tuskin tulee aukeamaan siihen asentoon kuin kuuluisi..

Niin ja jarrupoljin on vieläkin haussa jos jollain olis nurkissa..

4.5.2011 Tuli nopea tallitunti vietettyä ja otin koneesta nesteet pois ja nostin koneen pois rungosta. Nyt täytyy sovittaa seisontajalka paikoilleen ja neimanni runkoputkeen niin sitten on runko valmis purettavaksi kokonaan ja käyn kaikki hitsaussaumat vielä läpi. Hion ja siistin rungon ja maalaan grafiitin harmaaksi. Samalla värillä tulee takalokarin takakannattimet. Sitten täytyy alkaa kasailemaan tuota pikkuhiljaa..

En tiedä kannattaisikohan tuo moottori viedä jonnekkin, jotta ammattimies saisi katsoa kytkimen ja sen toimintaa ja tehdä muutenkin perustarkistus tuolle.. Vai kannattaako itse tutustua.. Aika ei vaan millään meinaa riittää jos meinaa vielä kesällä ajaakkin.

1975 Rautis, 1974 Rautis,  Volvo 240 Tbo, Ford Model A Pickup Hotrod

mista

#111
Eli nyt on runko valmiina maalaukseen. Hioin eilen viimeisetkin pakkelit etuputkista pois.. kun olivat sellaiset oudot neliöt. Samalla tosin lähti osa runkonumerosta vaikka vain käsin varovasti numeron päältä paperilla koitin. Taitaa tulla konttorikeikka huomenna.





Jollain tasolla väitän vieläkin, että etuputkien pakkelointi on joko originaali tai todella taitavan harrastajan tekemät.

Ja tuo kytkimen toiminta on outo. Taidan ostaa uuden kytkivaijerin ja koittaa sillä, kun tuntuu, että syy voisi olla siinä.

Säädin kytkimen siis service manualin mukaan eli vaijeriin kunnolla tyhjää, avasin säätömutterin ja vedin ruuvarilla ruuvin siihen hollille ja kaksi pyöräytystä vielä päälle, jotta kytkin irtoaisi, mutteri kiinni.. Sitten vaijeri säätöihin ja mutteri auki ja ruuvarilla yksi pyöräytys (1/2 kierrosta) auki ja toisiopuolelta tarkistin, että kytkin on kiinni taas. No kun käsikontrollilla koittaa niin kahva on kivikova ja mitään ei tapahdu.. Vaijerin kuoressa on yksi vekki, joten vika lienee kuitenkin siinä.. Bike fellowsille kyselyä siis tuosta..

Niin ja miten helv tuo seisontajalan jousi pitäisi saada paikalleen.. On niin jäykkä, että tarvis varmaan vetää liinalla seinästä venytys tuohon..  ;D
1975 Rautis, 1974 Rautis,  Volvo 240 Tbo, Ford Model A Pickup Hotrod

Hemuli

Kokeile ottaa jalka irti ja sitten jousi paikalleen. On huomattavasti helpompi vääntää jalka pidikkeeseensä jousta vasten kuin pelkkää jousta.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

mista

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 09 toukokuu 11, 08:52:51
Kokeile ottaa jalka irti ja sitten jousi paikalleen. On huomattavasti helpompi vääntää jalka pidikkeeseensä jousta vasten kuin pelkkää jousta.

Tuo kävi itselläkin mielessä, mutta en vielä koittanut. Olisi ainakin vipuvartta erilailla.

Kävin katsastusasemalla näyttämässä runkonumeron jäännöksiä ja oli kuulemma nippa nappa sen verran näkyvissä vielä, että uskalsivat myöntää kyseessä olevan sama runko kun papereissa. Kävin hiomassa loputkin pois ja meistasin uudet samaan kohtaa ja konttorilla löivät varmistusmerkinnät molempiin päihin ja teki uudet paperit pyörästä, josta löytyy tieto meistausvarmennoksesta.

Meistaus oli tehty siis pohjamaaliin, joka oli pienen kittikerroksen päällä. Kun pintamaalin hioi pois niin pohjamaalissa näkyi numero selkeästi, mutta kitissä se alkoi häviämään ja itse rungossa ei ollut jälkeäkään. Ihme juttu.. Nyt on 8mm meistillä tehty kunnon merkinnät putkiin niin ei jää epäselväksi.

Tänään olisi sitten rungon maalaus vuorossa. Tilasin bike fellowsilta uuden kytkinvaijerinkin vaikken usko, että se ratkaisee kytkinongelmaa. Seuraava askel on sitten viedä koko pata esim. Moorelle..
1975 Rautis, 1974 Rautis,  Volvo 240 Tbo, Ford Model A Pickup Hotrod

TEKE

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 09 toukokuu 11, 08:52:51
Kokeile ottaa jalka irti ja sitten jousi paikalleen. On huomattavasti helpompi vääntää jalka pidikkeeseensä jousta vasten kuin pelkkää jousta.

OT.
fack. noihan se menee. ite askartelin oikeen special-erikois työkalun tuota varten ;D
Vahva tarina kertoo miehestä joka joutsassa olisi sormin vääntänyt jousen paikoilleen, sen olisin kyllä halunnut livenä nähdä.

Hemuli

Ja jos päätyy tempomaan jousen paikalleen jalkaa irrottamatta, kannattaa katsoa kummassa asennossa venytettävä matka on lyhyempi. Yleensä se on silloin kun jalka on yläasennossa.

Noi taiwaalliset jouset on vaan niin helkkarin paskaa kamaa että ne ei kestä niin kovaa venytystä minkä reikiin saaminen edellyttää. Jalan irrottaminen on jouselle huomattavasti hellävaraisempi toimenpide.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

KvL

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 09 toukokuu 11, 14:46:26
Jalan irrottaminen on jouselle huomattavasti hellävaraisempi toimenpide.

Juu nyt vasta itekin huomasin että noinhan se menee kivuttomasti. Onhan sitä äherretty. Prkl.

mista

#117
Kuinkahan pitkä tuon jalan jousen kuuluu olla kun ei ole kytketty? Tuo mun jousi on 90mm (koukun päästä koukun päähän) ja niin jäykkä ettei saa paikalle edes jalka irti.. Tai siis kun jalka on irti niin ei saa paikalleen kun jousi on kiinni.
1975 Rautis, 1974 Rautis,  Volvo 240 Tbo, Ford Model A Pickup Hotrod

Jack

onkohan sulla oikee tekniikka?

jousen koukut paikoilleen, ja jalka runkoputken suuntaisesti. sitten alat "avaamaan" sitä jalkaaniin, että yläpää mallaantuu paikoilleen, ja tappi läpi. Jotenkin noin se muistaakseni menee.
Flatheads!!!

mista

Lainaus käyttäjältä: Jack - 13 toukokuu 11, 08:21:07
onkohan sulla oikee tekniikka?

jousen koukut paikoilleen, ja jalka runkoputken suuntaisesti. sitten alat "avaamaan" sitä jalkaaniin, että yläpää mallaantuu paikoilleen, ja tappi läpi. Jotenkin noin se muistaakseni menee.

Kyllä siinä taidettiin kaikki tekniikat koittaa. Jousi on vaan niin jäykkä, ettei mun maalaisjärki ymmärrä miten se tuonne ilman rautakankea voisi mennä. Täytyy jatkaa yrittämistä.
1975 Rautis, 1974 Rautis,  Volvo 240 Tbo, Ford Model A Pickup Hotrod