Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

1975 Rautis "Jungle Green”, Shovel "Eyes on the Road" ja XLX Scrambleri

Aloittaja mista, 19 helmikuu 11, 13:47:05

« edellinen - seuraava »

mista

#90
Lainaus käyttäjältä: Jugi - 22 huhtikuu 11, 09:49:55
Lainaus käyttäjältä: mista - 21 huhtikuu 11, 20:55:38

Ei itseasiassa ole mitään hajua. Kovin vaikea löytää kuvia tälläisestä vehkeestä vakio kunnossa. Patentoin ne kiinni tavalla tai toisella kun vaan jostain löytyy. Tuosta vaihdepolkimesta löysin jostain kuvan ja on se ainakin hemmetin pitkä varsi..



Tuo taitaa olla jarrupoljin  ;)

Tuo on vaihdevipu.. Tulee sellaisella rungon läpi menevällä siirtotangolla tuolle puolelle.

Näillä näkymin löysin itelle orkkis hallintalaitteet. Ukissa oli sellaiset, mutta ei vielä saatu kauppoja sovittua, kun myyjällä oli hoppu american car showhun.. Kommeeta.

Tänään olin 8h tallissa ja sain tehtyä lokarin takakannakkeet, sähköt loppuun ja samalla välähti miten pyörä maalataan. Lokarin takakannakkeet nimittäin suorastaan kuiskivat korvaan miten pyörä tulee maalata :D

Laitan kuvia kun jaksan hakea kameran tallista.

Eli tästä lähdettiin liikkeelle..



Kaksi noin 6mm pyörätankoa.. Taivuttelin viilapenkissä käsin vääntämällä johonkin muotoon..



Väliin tein latasta raudat ja porailin reikiä..



Mallailua..



Tässä yleisilme.. Ihan ok noista tuli.





Tankkiin tuli ja aijemmin väännettyä bensamitari.. Saas nähdä pitääkö.



Maalaustakin tuli suunniteltua..

Konetta pyörittelin ja tarkistin, että kipinää tulee. Huomenna otan töistä Pennzoilin 20W50 öljyt ja lataan koneeseen.. Letkulla koitan kaataa bensaa suoraan kaasariin ja höräyttää käyntiin...
1975 Rautis, 1974 Rautis,  Volvo 240 Tbo, Ford Model A Pickup Hotrod

mista

Mitäs arvon raati on muuten mieltä, kun orkkis öljysäiliöllinen sportti haluaa noin 3 litraa öljyä sisäänsä.. nyt kun mulla on tankki vaihtunut niin laitanko silti tuon saman 3 litraa sinne jos se vaan tankkiin mahtuu.

Tietysti koneen sisällä on hiukan öljyä, joten se täytyy ottaa huomioon.. Vai onko haittaa jos on enemmän öljyä säiliössä kunhan se ei tule liian täyteen, että paluu alkaa jo tukehtumaan.. Penzzoilin 20w-50 outrdoorit tuonne ajattelin kaadella joky päivä ja töräyttää laitteen käymään pitkästä aikaa..

Enskapuolelle mulla on hd original litkut hyllysä.. 0,7l taisi olla sen vaatima tilavuus..
1975 Rautis, 1974 Rautis,  Volvo 240 Tbo, Ford Model A Pickup Hotrod

Kokkonen

Kyllä Rautiksen öljysäilössä saa olla tilavuutta, ainakin 3 litraa. Henkökohtaisesti olen sitä mieltä että Rautis vaati kesäajossa SAE 50 Heavy Duty öljyt.
Ei toiminu mun Shovelissakaan 20W-50, mut ei aloteta väittelemään. :) Saa sitä muut käyttää jos haluaa.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

mista

Lainaus käyttäjältä: Kokkonen - 23 huhtikuu 11, 15:21:07
Kyllä Rautiksen öljysäilössä saa olla tilavuutta, ainakin 3 litraa. Henkökohtaisesti olen sitä mieltä että Rautis vaati kesäajossa SAE 50 Heavy Duty öljyt.
Ei toiminu mun Shovelissakaan 20W-50, mut ei aloteta väittelemään. :) Saa sitä muut käyttää jos haluaa.

SAE50 tarkoitat siis yhtä kuin suoraa 50 öljyä vai? Vai mitä tuo heavy duty on?
Otin nyt nää kun työpaikalla oli tuollaisia hyllyssä. Käytetään vaikka ns. huuhteluöljyinä seisonnan jälkeen jos ei muuten..

Miten noiden öljyjen toimimattomuus tulee ilmi? Tuleeko huohottimesta ulos, kilkattaako vai onko paineiden kanssa ongelmia?
1975 Rautis, 1974 Rautis,  Volvo 240 Tbo, Ford Model A Pickup Hotrod

ma^ko

Lainaus käyttäjältä: Kokkonen - 23 huhtikuu 11, 15:21:07
Ei toiminu mun Shovelissakaan 20W-50, mut ei aloteta väittelemään. :) Saa sitä muut käyttää jos haluaa.

Ei aleta, mut todetaan kuitenki.

Karu totuus on, että eri valmistqajien erityyppisillä öljyillä on usein vallan helkutinmoinen ero todellisessa viskositeetissä, vaikka on sama nimellisarvo viskositeetille. Jo tuo SAE-arvojen haarukka on laaja ja ne ei kerro lainkaan miten se öljy käyttäytyy jos lämpeää yli 100°C.

Jokaisen 5W-50, 10W-50, 15W-50, 20W-50 ja single grade 50 tulisi lämpöisenä olla saman paksuista tavaraa, ja 100°C lämmössä ne osuukin samaan haarukkaan. 10W-60 tai 20W-60 on sadassa asteessa paksumpaa kuin HD50. Haarukka vaan on kohtuu laaja. Eli jonkin valmistajan 5W-50 moniastekin voi toimia vallan mainiosti vanhassakin mopossa ja jonkun toisen 20W-50 ei. Kaverilla vanha Z-Kwaka välkytti kuumana tyhjäkäynnillä öljynpainevaloa Rewtechin 20W-50 öljyillä ja Motulin 15W-40 öljyillä ei, vaikka tuon 20W-50 pitäisi olla kuumana paksumpaa. Eli mikään ei ole ihan suoralinjaista sit kuitenkaan, sehän olis liian helppoa.

Vanhemmissa Harrikoissa käytin Teboilin Power D 50 öljyä, nykyisessä EVO:lassa jotain Valvolinen syntistä 20W-50:stä(koska sain mokomaa). Toi Teboilin Power D 50 on hyvä öljy HooReehen, ei vaahtoa, ei mene vedeksi ja pysyy varsin hyvin sisällä koneessa.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Kokkonen

Lainaus käyttäjältä: mista - 23 huhtikuu 11, 16:30:21
Miten noiden öljyjen toimimattomuus tulee ilmi? Tuleeko huohottimesta ulos, kilkattaako vai onko paineiden kanssa ongelmia?

Öljyn kulutus oli noilla moniasteöljyillä huomattavsti suurempaa, menivät ihan vedeksi. Helposti olisin laittanut kilkatuksetkin niiden piikkiin. :)

SAE 50 öljyä kutsutaan myös suoraksi 50:ksi
Heavy Duty on tavallisesti tarkoitettu kuorma-autoihin ja työkoneisiin. Purnukan kyljessä on HD joka ei siinä tarkoita Harley-Davidsonia  :)  Joskus pitää ostaa isompi astia kerralla 5 - 20 litraa, riippuu valmistajasta ja myyjästä. Teboilin öljyjä on muutkin kehuneet.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

mista

Lainaus käyttäjältä: Kokkonen - 23 huhtikuu 11, 19:11:22
Lainaus käyttäjältä: mista - 23 huhtikuu 11, 16:30:21
Miten noiden öljyjen toimimattomuus tulee ilmi? Tuleeko huohottimesta ulos, kilkattaako vai onko paineiden kanssa ongelmia?

Öljyn kulutus oli noilla moniasteöljyillä huomattavsti suurempaa, menivät ihan vedeksi. Helposti olisin laittanut kilkatuksetkin niiden piikkiin. :)

SAE 50 öljyä kutsutaan myös suoraksi 50:ksi
Heavy Duty on tavallisesti tarkoitettu kuorma-autoihin ja työkoneisiin. Purnukan kyljessä on HD joka ei siinä tarkoita Harley-Davidsonia  :)  Joskus pitää ostaa isompi astia kerralla 5 - 20 litraa, riippuu valmistajasta ja myyjästä. Teboilin öljyjä on muutkin kehuneet.

On mulla firman hyllyssä HD SAE50 pennzoiliakin, joten koitan sitä jos tuo ei tunnu pelaavan..
1975 Rautis, 1974 Rautis,  Volvo 240 Tbo, Ford Model A Pickup Hotrod

Don Quijote

Vältä ainakin Rev-techin öljyä, aivan kuraa. Saa olla eri mieltä mutta omat kokemukset on sitä luokka että ei mulle, kiitos   :P
"ainoa asia mitä ihminen on oppinut historiasta on se, ettei ihminen ole oppinut mitään historiasta.

mista

Potkii vastaan..

Osaakos kukaan kertoa jotain yksinkertiasta selitystä (mikset sää ite tota tajunnut - tasoa) tai vaihtoehtoa mitä tehdä..

Eilen illalla koitin saada pyörää hörähtämään ja akut oli aika tyjät, joten ei kerennyt kauaa sahailee.. No auton akku oli yön latingissa ja näytti täyttä.. Pyörä akku ei niin täynnä.

Starttikaapelit auton akusta pyörän akkuun ja koitin käynnistää. Muutaman kerran pyörähää ja sitten pistaa hanttiin.. Ja ei enää pyöri. Solenoidi naksahtelee. No otin startin irti koneen kyljestä ja koitin, että miltä tuntuu... Pyöritin starttia pelkästään napista ja pyörii kohtuu rauhallisesti kunnes taas alkaa vaan solenoidi napsua ja startti ei pyöri ollenkaan..

Auto kyllä lähtee tuolla samaisella akulla käyntiin..





että mitäköhän mää oon tehny aivan päin helvettiä  ;D Onkos jotain testiniksiä, että kaikki toimii tai ei toimi..
1975 Rautis, 1974 Rautis,  Volvo 240 Tbo, Ford Model A Pickup Hotrod

Lyytinen

Ettei joku noista piuhoista ole melkein poikki ja lämmetessään vastus suurenee entisestään? Pari kuukautta sitten semmonen jekutti taas itseäni. Huomasin sitten kun rupesi kaapeli paisumaan yhdestä kohti. Ylipäätänsä tunnustele kädellä lämpeneekö mikään kohta. Voisi olla just joku huono kontakti.

mista

Lainaus käyttäjältä: Lyytinen - 26 huhtikuu 11, 21:04:49
Ettei joku noista piuhoista ole melkein poikki ja lämmetessään vastus suurenee entisestään? Pari kuukautta sitten semmonen jekutti taas itseäni. Huomasin sitten kun rupesi kaapeli paisumaan yhdestä kohti. Ylipäätänsä tunnustele kädellä lämpeneekö mikään kohta. Voisi olla just joku huono kontakti.

Solenoidi on ainakin kuuma..
1975 Rautis, 1974 Rautis,  Volvo 240 Tbo, Ford Model A Pickup Hotrod

ma^ko

Anna sille startille virtaa ohi solenoidin, jos silloin pyörii sujuvasti vika on solenoidissa jollei niin vika jossain muualla.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

mista

Jäi hampaan koloon tuo homma ja menin takaisin talliin katsomaan missä vika on.. Mittasin yleismittarilla pyörän akun (10,2V) ja auton akun (12,8V) No akkukaapelit kiinni ja mittasin solenoidilta jännitteen 10,2V.. Kaapelit irti ja resistanssia mittaamaan.. Miinuskaapeli näytti ääretöntä.. piippari päälle ja koitin signaalia.. ei mitään. Hiukan kun heilutti niin tuli ja meni.. Maapiuha siis jostain kohtaa poikki. Otin toiset starttikaapelit ja kytkin kiinni. Napista ja startti pyörii kuin eläin. Startti kiinni pyörään ja bensaa letkuun ja pyörittämään.. It's alive!!! Sammu toki heti kun ei ole bensaa tankissa vaan suoraan letkun kautta kaadoin.

Tästä on hyvä jatkaa. Haen oikeankokoista bensaletkua ja laitan hanan ja kaasarin väliin ja haen tuoretta bensaa tankkiin niin katotaan kuin käy..

Kiitos johtovinkistä :) Johto oli onneksi pyörän ulkopuoleinen.
1975 Rautis, 1974 Rautis,  Volvo 240 Tbo, Ford Model A Pickup Hotrod

Hemuli

Toi pyörän akku on ainakin ihan kanttuvei jos noin vähän jännitettä latauksesta huolimatta.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

mista

#104
Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 27 huhtikuu 11, 08:19:06
Toi pyörän akku on ainakin ihan kanttuvei jos noin vähän jännitettä latauksesta huolimatta.

Pyörän akkua ei ole koskaan ladattu. Se oli uusi ja löin vaan nesteet sisään.. Nyt on sekin latauksessa. 14Ah akku, joten ei varmasti kauaa sahaamista kestä kyllä.. Tosin nyt on ollut yli yön latauksessa ja ei vieläkään täynnä, että mahdoinko kyrväyttää sen jo :)

Laitoin äsken pyörän käymään pelkällä auton akulla ja käy aina hetken kunnes sammuu.. Kaasua ei voi ollenkaan vääntää kun ampuu heti kaasarista savut pihalle ja sammuu ja heti ekassa rynkäytyksessä ampuu aina kumihatun kaasarin taaemmasta tulpatusta letkukarasta pois:



Säätöruuvithan on kaikki jo vedetty aivan pirstaleiksi tuosta kaasarista, joten säätäminen voi olla vaikeaa..

EDIT: lisää tältä päivältä..

Eli kävin tänään hakemassa Bike Fellowsilta hiukan tavaraa.. Mukaan tarttui jiffy stand, muutama jarrubanjo, yksi katkaisija stongaan, kahvakumit, öljysuodatin, pätkä kuparibreidattua bensaletkua ja ohjauslukko mallia hitsattava..



No siinä juteltiin niitä näitä ja myyjän kaveri (makke?.. tjms) istuskeli siinä ja kysäsi, että onkos sulla kauan rautis ollut.. Sanoin, että noin neljä vuotta.. ehkä reilu.. Se vaan kysäs, että kun on -75 niin et ole sattumoisin ostanu v-twin citystä sitä.. Sanoin, että sieltähän minä. No selvisi, että se oli hänen vanha pyörä ja ilokseni kuulin, että ennen pyörän vaihtoa siihen oli tehty täysi koneremontti Vaasassa. Maailma on pieni paikka..

No nyt illemmalla hain vielä Eurasta jalkahallintalaitteet keskelle.. Uudestakaupungista vastaan tuli myyjä todella komealla pyörällä..

Tälläiset jäi käteen



Noista tarvis alkaa vääntämään tähän pyörään jalkahallintalaitteita. Kun vaan jostain  näkisi tarkemmin mihin kohtaan nuo tulee, mihin asentoon ja miten ovat kiinni.. Mulla kun ei rungossa ole mitään putkia mihin nuo saisi asennettua. Täytyy tehdä sinne jotkut..

Tuosta sarjasta puuttuu jarruvipu.. se täytyy vielä metsästää.

Netistä löydetty kuva noiden kiinnitystappien sijainnista itselle muistilapuksi tähän

1975 Rautis, 1974 Rautis,  Volvo 240 Tbo, Ford Model A Pickup Hotrod