Finnbikers

Tekniikka / Muut => Kaasutin / Ruisku / Pakoputket => Aiheen aloitti: KoPo - 30 huhtikuu 09, 18:38:49

Otsikko: CV: säätö
Kirjoitti: KoPo - 30 huhtikuu 09, 18:38:49

Teillä kun on tietoo raitiovaunun kaasarin säädöistä niin onnistuisko saada muutama tippi.
Eli -97 1200 raitiovaunu nokat N2 vakio kannet ( siistitty ) SS kopio ilmanputsari putket omat viritykset Dyna i sytkä suuttimet 190/45 kolme alu prikkaa neulan alla, seosruuvi oli 21/2 kierrosta auki.
Putket rakentelin viime talvena ja viime kaudella toimi ok ongelma on että röpöttä yläkierroksilla, purin kaasarin ja putsasin paskasta ja nyt kaipaisin kaasariin" perus " säätöö
ja kommentteja suuttimien koosta.
Upintallin sporakuskit kiittää etukäteen

Otsikko: Vs: CV: säätö
Kirjoitti: nicnac - 30 huhtikuu 09, 20:41:50
Onko vähän iso pääsuutin? Koita ilman sitä ilmanputsaria että toimiiko paremmin...jos toimii niin rikkaalla??

Useampikin ratikkakuski sielä tallilla :o
Otsikko: Vs: CV: säätö
Kirjoitti: Kokkonen - 30 huhtikuu 09, 20:57:42
Kyllä minustakin oireet viittaavat siihen, että pääsuutin on liian iso.

Mut säätöihin:

Koitetaas saada jotain aikaiseksi. Mut ei mitään lyhkästä ohjetta. :) Tässä on saksalaisten säätöohjeesta ottu oleellisimmat, laittettu joukkoon vähän omiakin. Olen näin itsekkin testannut ja toimiihan se.
Jos asennus on uusi, niin perussäätö ilmaruuville on 1 ½ kierrosta auki.
Kun kone on käyntilämmössään eli ajettu noin 20 km, tyhjäkäynti säädetään noin 900 â€" 1000 r/min. Sitten ilmaruuvia varovasti sisäänpäin (myötäpäivään)  kunnes kone alkaa hyytyä, sitten aukipäin varovasti, kunnes kone alkaa taas hyytymään. Nyt ruuvi noiden raja-arvojen puoliväliin. Eli huomioi ruuvin kierrokset. (Edit: Jos ei hyydy auki kierrettäessä, niin säädetään siihen kohtaan missä käynti on jouhevinta). Säädä tyhjäkäynti uudestaan 900-1000 r/min. Anna pari kertaa kaasua ja totea, että tyhjäkäynti palaa säädetylle alueelle. Jos ei niin ilmaruuvia kerrallaan 1/8 -1/4 kierrosta aukipäin, kunnes tilanne on saavutettu.
Sitten ajoa kokeillen kaikilla vaihteilla kiihdyttelyä, alle 1500 r/min, ei saisi ampua kaasariin. Jos näin tapahtuu, välialueen suutinta suuremmaksi. Jos tämän vaihto-operaation jälkeen  lykkää mustaa savua putkista, ilmaruuvia vartti kiinnipäin.
Ja tietty, jos heti tulee mustaa savua putkista, pienempi välialueen suutin ja uusi säätö.
Neulan alle tulevilla prikoilla, tai säädettävällä neulalla,  saadaan suuttimien, välialueelta pääsuuttimelle, vaihtoa juohevammaksi. Enemmän prikkoja, rikkaampi seos. Vaihtoalue on jossain 2500 -3000 r/min alueella. Siinä pitäisi olla hyvä kiihtyvyys ja tasainen kulku tasakaasulla mahdollista. Jos nykivää, heikko kiihtyvyys, neulaa ylöspäin.
Pääsuuttimen säätö tapahtuu  4- tai 5-vaihteella, jotain 3500 â€" 4000 - 4500  r/min ja tästä kaasu pohjaan, jonka jälkeen sitä löysätään 1/8 kierrosta takaisin jolloin pyörä ei saisi juurikaan menettää nopeuttaan. Jos vauhti edelleen kiihtyy, pääsuutin on liian pieni, jos kone vastaa laiskasti kaasuun tai hyytyy tuolla 130 km/h korvilla, pääsuutin on liian suuri.
Tulppien värin lukeminen on myös tärkeää pääsuuttimen kokoa määriteltäessä. Uusilla tulpilla, lyhyt täysi spurtti  vaikka 4. vaihteella, normaali käytilämpö. Kone sammuksiin mahdollisimman pian, ei pidä päästää tyhjäkäynnille asti. Tulpan posliiniosan tulee olla kevysti ruskea, valkoinen = laihalla, musta = rikkaalla.
Ryypynkäytöstä, kun masiina on säädetty, ryyppyä ei pitäisi tarvita käyttää jos kone on seissyt vähemmän kuin kaksi tuntia 20 asteen ulkolämmössä. Muutenkin rikastin pitäisi saada  pois päältä noin puolen minuutin ajon jälkeen.

Edit 28.03.2010 kuva lisätty, nightrider.com

Numero 9 on ilmaruuvi.

(http://nightrider.com/biketech/images/cv_carb_cutaway.jpg)
Otsikko: Vs: CV: säätö
Kirjoitti: Tuukka - 01 toukokuu 09, 09:44:50
Nyt kun on ketju aloitettu kysympä samalla. Onko normaalia, että sieltä neulan välistä tulee bensaa tyhjäkäynnillä? Jos ei niin mistähän voisi johtua?

Yritin löytää bensan pinnan säätö ohjetta netistä, mutta ei löytynyt. Jollekin toiselle mallille jossa on musta kantikas koho löyty. Tässä kyseisessä cv:ssä on valkoinen ja pyöreä.
Otsikko: Vs: CV: säätö
Kirjoitti: Kokkonen - 01 toukokuu 09, 10:05:34
Lainaus käyttäjältä: Tuukka - 01 toukokuu 09, 09:44:50
Nyt kun on ketju aloitettu kysympä samalla. Onko normaalia, että sieltä neulan välistä tulee bensaa tyhjäkäynnillä? Jos ei niin mistähän voisi johtua?

Yritin löytää bensan pinnan säätö ohjetta netistä, mutta ei löytynyt. Jollekin toiselle mallille jossa on musta kantikas koho löyty. Tässä kyseisessä cv:ssä on valkoinen ja pyöreä.

Mun mielestä ei pitäsisi tulla. Syynä voisi olla että neula on vääntynyt, se on liian korkealla, sen kartio ei ole ok taikka sen neulasuuttimen reikä ei ole syystä tai toisesta pyöreä. En ole tosin katsellut, tuleeko näistä omista viritelmistä tuolta bensaa, mutta teoriatasolla ei. Se tekisi säädönkin aika hankalaksi.

Pinnan säätömitta tuolle koholle on 0,725 - 0,730 tuumaa (18,42 -18,54 mm) mitattuna siitä kaasuttimen rungon tiivistetasosta kohon yläkohtaan. (Tiedot tehtaan H-D Sportster 1986 -89 manuaalista)
Otsikko: Vs: CV: säätö
Kirjoitti: Tuukka - 01 toukokuu 09, 10:10:19
Olen itsekkin samaa mieltä, että ei pitäisi tulla. Pitäisikö sen neulan sulkea se suutin, kun on alhaalla?

Pitää varmaan tarkistaa neulan korkeus ja se bensapinta nyt ekana.
Otsikko: Vs: CV: säätö
Kirjoitti: Tuukka - 02 toukokuu 09, 09:13:14
Ilmeisesti syynä roiskumiseen oli liian korkealla ollut bensan pinta. Nyt toimii!
Otsikko: Vs: CV: säätö
Kirjoitti: Puuseppä - 19 toukokuu 09, 19:16:47
Hyödynnän minäkin tätä ketjua;

eli oma laite on perus 883. Normaalit jutut on entinen omistaja tehnyt, eli K&N ja paremmin pörisevät pöntöt. Ajossa toimii hyvin, kiihdytyksessä ja tasakaasulla. Ongelmana on tyhjäkäynti, jota käy kyllä sitäkin hyvin, mutta aina välillä käynnistyksen yhteydessä tai kuumanakin tussauttaa kaasariin. Aiheuttaako toimenpiteitä välialue/pääsuuttimeen, vai saako säädettyä tästä plommin alla olevasta "idle mixture adjustment" -ruuvista?

Tyhjäkäynti on kone kuumana muutenkin turhan korkealla, säädetäänkö sitä edellä mainitsemastani ruuvista, vai mistä?

Kyllä multa pappa-tunturin kaasarin säädöt luonnistaa, mutta tämä sportti on sen verran uusi ja outo tapaus että parempi kun kysyn viisaammilta..
Otsikko: Vs: CV: säätö
Kirjoitti: Kokkonen - 19 toukokuu 09, 20:25:35
Kyllä putkien kuin ilmansuodattimen muutosten jälkeen tyhjäkäynnin seosruuvi pitää säätää. Siitä minä lähtisin sinun tapauksessasi.
Säädät ihan tuon ohjeen mukaan, ensin tyhjäkäynnin kohdalleen ja sitten ilmaruuvia, jne... siitä se lähtee.
Otsikko: Vs: CV: säätö
Kirjoitti: Hemuli - 19 toukokuu 09, 21:01:57
Eli siinä on vielä plommi paikoillaan vaikka putket ja putsari on jo vaihdettu? Onko kaasarille tehty mitään muutenkaan? Tehtaan säädössä oleva kone käy jo muutenkin laihalla puhumattakaan jos siihen on laitettu paremmin hengittäviä osia kiinni.

Toivottavasti siihen on vaihdettu edes välialuesuutin isompaan, 883:ssa nelikakkonen on yleensä sopiva. Pääsuuttimella ei ole niin väliä.

Tyhjäkäynnin ja seoksen säätö Kokkosen ohjeen mukaan.
Otsikko: Vs: CV: säätö
Kirjoitti: Puuseppä - 20 toukokuu 09, 17:49:56
Plommi on paikoillaan, vaikka pyörän muutokset on kuulemma aikoinaan tehty Hoghaussissa. Luulisi että siellä olisi asiaan paneuduttu paremmin. No, täytyy varmuudeksi katsoa että minkälaiset suuttimet löytyy..
Otsikko: Vs: CV: säätö
Kirjoitti: Puuseppä - 20 toukokuu 09, 19:51:02
No niin, välialuesuutin oli 42 ja pääsuutin 190. Eli Hemuli, kirjoitit että 42 on ok. Mutta tuo 190 tuntuu vähän isolta? Toisaalta kuten aikaisemmin kirjoitin ei käynnissä ole mielestäni mitään vikaa, paitsi tuon tyhjäkäynnin suhteen, joten uskaltanen jättää suuttimet rauhaan ja yrittää säädellä tyhjäkäyntiä Kokkosen ohjeen mukaan.

Saas nährä kuinka käy..  :-\
Otsikko: Vs: CV: säätö
Kirjoitti: Hemuli - 20 toukokuu 09, 19:53:29
Suuttimet on ihan ok, pääsuutin tosiaan vähän suuren puoleinen mutta ei sillä normaaliajossa suurtakaan merkitystä ole.

Kaiva se plommi pois ja säädä tyhjäkäyntiseos kohdalleen niin eiköhän se siitä.
Otsikko: Vs: CV: säätö
Kirjoitti: nicnac - 21 toukokuu 09, 02:39:46
Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 20 toukokuu 09, 19:53:29
mutta ei sillä normaaliajossa suurtakaan merkitystä ole.

Eikai 883:n voi muualla olla kuin pääsuuttimen alueella normi ajossa ;D

Eikö tunnu yhtään tuhnulta kun vääntää tupin nurin??Tai no...taitaa tuntua koko ajan tuhnulta :P Vitsi vitsi... :-*
Otsikko: Vs: CV: säätö
Kirjoitti: Puuseppä - 21 toukokuu 09, 13:19:23
Vai tuhnulta, tämä lähentelee jo jumalan pilkkaa!

Paha sanoa kun ei ole muista kokemusta, mutta kyllä se minusta ihan riittävän hyvin kulkee.
Otsikko: Vs: CV: säätö
Kirjoitti: nicnac - 21 toukokuu 09, 15:54:09
No pointti oli lähinnä siinä että voisi kulkea mukavemmin tuppi nurinkin, kun vähän pääsuutinta pienentelisi ;D
Otsikko: Vs: CV: säätö
Kirjoitti: Puuseppä - 21 toukokuu 09, 17:33:26
Ai vieläkin hurjempaa kyytiä olisi tiedossa, siunatkoon!  :o  Tämä on tietysti ihan mahdollista, mutta kunhan ensin saisi tuon tyhjäkäyntisäädön kuntoon.

Eli ohjeiden mukaan olen toiminut; ajoa, tyhjäkäynti korvalle sopivaksi ja ruuvin kääntelyä. Kiinnipäin, kunnes hyytyi hieman ja sitten auki päin, mutta sieltä suunnalta ei hyytymistä löytynytkään. Ruuvi olisi jo varmaan pian tipahtanut pois.. Tilanne on nyt se, että ruuvi on noin 2 kierrosta auki ja käy ok. Mutta mistä kielii ettei ruuvia aukaistessa hyytymistä tapahtunut???
Otsikko: Vs: CV: säätö
Kirjoitti: Kokkonen - 21 toukokuu 09, 18:42:18
Ei tuo ihan tavatonta ole, noin se on käynyt itselläkin. Jos seosruuvi on liikaa auki, niin näkyy se ainaskin lisääntyneenä polttoineenkulutuksena. Ehkä se säätö kannattaa tälläisissa tapauksissa aloittaa sieltä päästä jossa se tumppaa, siitä puolikas tai vaan vartti auki ja kokeilee miten vastaa kaasuun. Jos ampuu kaasariin tai jää "kierroksille" niin vartti tai kahdeksasosa lisää auki, kuten ohjeessa mainittiin. Kyllä se siltä löytyy. En tiedä miksi ne ei aina hyydy rikkaalle säädettäessä, taitavat hyväksyä aika paksun seoksen.  Asiaan vaikuttaa tietty sekin, miten hyvin kaasuläppä sulkee kurkun. Huonoimmassa tapauksessa se voi kertoa myös pienestä ilmavuodosta.
Otsikko: Vs: CV: säätö
Kirjoitti: Hemuli - 21 toukokuu 09, 21:09:21
Harvemmin noita on saanut hyytymään aukipäin kääntäessä. Itse olen aina säätänyt niin että ensin kiinnipäin kunnes alkaa hyytymään, sen jälkeen auki kunnes käynti ei enää parane. Siinä hyvä tai vartti vielä auki jos haluaa varman päälle ajella.
Otsikko: Vs: CV: säätö
Kirjoitti: Puuseppä - 22 toukokuu 09, 17:57:06
Eiköhän homma näillä neuvoilla onnistu, jopa minulta.

Kiitos hyvistä vastauksista!
Otsikko: Vs: CV: säätö
Kirjoitti: Kaaleppi - 25 toukokuu 09, 21:15:02
Kertokaapas millaisilla suutinkombinaatioilla olette saaneet Rautiksen ja CV:n naitettua saumattomaan yhteistyöhön?
Ei tarvitsisi niin kovin montaa kertaa tuota välialuesuutinta rukata.

Otsikko: Vs: CV: säätö
Kirjoitti: Kokkonen - 25 toukokuu 09, 22:46:03
Meillä 1000 cc Rautapää, vm. -80.
Laitoin siihen CV:n, Mikunin HSR42 kumisella imusarjan adapterilla. Kaasuttimessa oli vakiosuuttimet paikallaan, välialue 45, pää 175, neula N65C, VOES on asennettu. Ja niilläkin pelas hyvin.
Mutta oli käyntihäiriöitä ja muutin arvoja seuraavasti: Nostin ensin neulaa 0.8 mm prikalla, pääsuutinta avarsin, vaikea sanoa, mikä koko nyt on, olisko joku 185. Myös välialuetta kairasin, se lienee jotain 45+ (46....47 ???).
Mutta jälkeenpäin selvisi, että huonoon menoon syyllinen olikin pakoventtiilin ohjurit. Rautapää on silti edelleen noissa jälkimmäisissä arvoissa ja hyvin kulkee, ei mitään syytä muuttaa takaisin alkuperäiseen.
Masinaa on hieman laitettu.
Nokat: imu P, pako PB+, kansien kanavat muokattu, männät Wiseco 10:1, venttiilit vakiokokoa, sytkä Crane HI-4 Single, Cranen puolalla.

Edit: Tietty jäi kaikkein olennaisimmat tiedot pois, eli ilmanputsari on käppäkeihinistä sovitettu, tavallinen pyöreä, olisko 6 - 7 tuumaa halkaisijaltaan, accelin suodattimella ja pakoputket edelleen erilliset Screaming Eaglen vaimentimilla, jotka lienevät Evo-Sporttiin tarkoitetut.
Otsikko: Vs: CV: säätö
Kirjoitti: Kaaleppi - 26 toukokuu 09, 18:57:47
Juuri palasin testilenkiltä ja hyvin tuntui työntävän.
Porasin nelivitosen viiskymppiseksi ja se oli siinä.
Eiköhän ajokausi nyt voi jo alkaa. ;)
Otsikko: Vs: CV: säätö
Kirjoitti: Hemuli - 26 toukokuu 09, 19:40:00
Sitähän noi on muutkin rautis/CV-kombinaatiota säädelleet sanoneet, lisää soppaa niin alkaa toimimaan. Viisikymppinen taitaa olla pienin millä sitä on saatu lähellekään oikeaa.
Otsikko: Vs: CV: säätö
Kirjoitti: Kaaleppi - 26 toukokuu 09, 21:55:15
Kuuskymppisellä mustu jo tulpat...
Voin n.300 km. jälkeen suositella lämpimästi muillekkin Rautapääkuskeille.
Kuin eri pyörällä ajelisi, ja käynnistelykin on suorastaan leppoisaa. ;D
Otsikko: Vs: CV: säätö
Kirjoitti: Spöke - 10 kesäkuu 09, 23:13:32
Ristus, mistä saa CV:hen yli 54:ia välialueen suuttimia? Ainaskaan Mannelta ei löytyny kuin 54:een saakka. Tuo omakikoti kun välillä pussauttaa kaasariin 52:lla, huomenna testaan 54:n. Mistä tuo sohvelin/rautiksen paksun seoksen tarve johtuu: huonosta hyötysuhteesta? Woimasta?
-Markku-
Otsikko: Vs: CV: säätö
Kirjoitti: Sepixlh - 11 kesäkuu 09, 09:15:20
Tuo CV on siinä mielessä helppo että suutin koko on suoraan millimetreissä eli 54 = 0,54mm hydrauliikka/työkalu kaupasta löytyy taas tuon kaliberin poranterät. Teriä löytyy ainakin täältä paikallisesta työkaluliikkeestä 5-satasen välein ..
Kaupaan ja 0,6mm terä hankintaan, poraaminen mieluiten muuten kuin käsivaralta, tinalankaa terän ympärille että saa istukkaan kiinni. Dremmel tyyppisillä koneilla onnistuu helpommasti ainakin jos sattuu olemaan sellainen "pylväskone" teline ja penkki johon suuttimen saa kiinni.
Otsikko: Vs: CV: säätö
Kirjoitti: Hemuli - 11 kesäkuu 09, 10:14:02
CV-kaasari on siitäkin hyvä että sitä käytetään noin miljoonassa muussakin laitteessa kuin pelkästään HD:ssa. Niinpä suutintarjontaakin voi löytyä yllättävistä paikoista ja ihan eri kokoja kuin paikallisesta tarvikeliikkeestä.
Otsikko: Vs: CV: säätö
Kirjoitti: turmiola - 17 kesäkuu 09, 23:16:27
Omassa 1000 cc rautiaisessa CV ja .56 välialueen suutin, ja edelleen yskii kaasariin (aloitin .46:sta kasvattamaan) . Kaasariin pärskiminenhän voi olla oire imusarjan vuotamisesta tai liian pienestä välialueen suuttimesta, mutta mistä ne erottaa?  Starttipilotin roiskiminen pitkin imusarjaa ei käsittääkseni ole mikään täysin luotettava menetelmä, eli onko jotain muuta keinoa tunnistaa kummasta on kyse?

Voisiko pitkä imukaula vaikuttaa vielä suuremman suuttimen koon tarpeeseen? Pyörässä on noin 40 cm pitkä imusarja (ID 42 mm) ja putsarina verkkoputsari, ikäänkuin kärpäsensilmä, mutta ovaali. Nokkina Andrewsin Y:t ja Spyken sytkä ja puola. Voiko sytytyksen säätö aiheuttaa kaasariysköksiä?

Kiitoksia jo etukäteen.
Otsikko: Vs: CV: säätö
Kirjoitti: Hemuli - 17 kesäkuu 09, 23:45:59
Noin pitkä imusarja voi aiheuttaa "jäätämistä" jo ihan kesäkeleillä, kaverilla oli evobigtwinissä Edelbrockin tuplakaasarit pitkällä imusarjalla eikä meinannut pystyä ajamaan kuin hellekelillä. Kokeile Masinolia seuraavan kerran kun lähdet ajamaan.
Otsikko: Vs: CV: säätö
Kirjoitti: Jack - 18 kesäkuu 09, 08:12:42
Lainaus käyttäjältä: turmiola - 17 kesäkuu 09, 23:16:27
Starttipilotin roiskiminen pitkin imusarjaa ei käsittääkseni ole mikään täysin luotettava menetelmä, eli onko jotain muuta keinoa tunnistaa kummasta on kyse?

Imuvuodon tutkiminen:

tehdään adapterilevy, joka pultataan kiinni imusarjaan kaasarin tilalle. Levyyn on tietyti tätä ennen porattu keskelle pieni reikä, joka on kierteytetty siihen asennettua letkunlähtöä vastaavalla tavalla.  (okei, putkenpätkä ja kemppi-liima ajanee saman asian)
Pieni pätkä letkua, ja paineilmaa. Ja fairy/vesi seosta. 
Tää on oikeestaan ainoo varma tapa tutkia asia. Ainakin putkimies-imusarjoilla varustetuissa prätkissä. Toimii varmaan muissakin.

Jack
Otsikko: Vs: CV: säätö
Kirjoitti: mikira - 18 kesäkuu 09, 11:03:43
Joku expertti neuvo käyttämään partavaahtoa, sitä suihkuttaa sopivan kerroksen ja pistää käyntiin. Vuotokohtaan tulee vaahtoon reikä.
Otsikko: Vs: CV: säätö
Kirjoitti: turmiola - 18 kesäkuu 09, 11:36:49
Kiitosta kaverit. Ja ei muuta kuin testailemaan. Tai lyhentämään imusarjaa...
Otsikko: Vs: CV: säätö
Kirjoitti: viltsu - 19 kesäkuu 09, 03:05:10
Lainaa
Imuvuodon tutkiminen:

tehdään adapterilevy, joka pultataan kiinni imusarjaan kaasarin tilalle. Levyyn on tietyti tätä ennen porattu keskelle pieni reikä, joka on kierteytetty siihen asennettua letkunlähtöä vastaavalla tavalla.  (okei, putkenpätkä ja kemppi-liima ajanee saman asian)
Pieni pätkä letkua, ja paineilmaa. Ja fairy/vesi seosta.  
Tää on oikeestaan ainoo varma tapa tutkia asia. Ainakin putkimies-imusarjoilla varustetuissa prätkissä. Toimii varmaan muissakin.

Jack

Eikä tuokaan ole ihan varma tapa. Toimii kyllä putkimies-imusarjan reikien etsimisessä, mutta ei välttämättä tiivistevuodoissa. Tuossa kun imusarjaan tehdään ylipaine, jossa tiivisteitä muokkaavat voimat tulevat täsmälleen toisesta suunnasta kuin normaalissa vapaastihengittävän koneen käyttötilanteessa... Toki useimmat vuodot noin varmastikin löytyvät.
Otsikko: Vs: CV: säätö
Kirjoitti: turmiola - 24 kesäkuu 09, 20:27:46
Lyhensin imusarjan normimittoihin ja keksintö tulille... ei puhise, ei pauku, vaan on nuotti kohdallaan. Saattoi aiemmat ongelmat johtua liitosten vuodoista tai tosiaan bensan jäähtymisestä putkissa, tiedä häntä, mutta testailen tuota pitkää imua uusiksi, kunhan saan Mikunin puuttuvat osat.

Tempaisin testilenkin Turun saaristossa ja perkele, bensa loppui 3 km ennen kotia. Melko amatööriä. Tosin oli keli kohdallaan ja apu lähellä. Sitä on entinen pannu joskus jättänyt yötaipaleelle sateeseen ja keskelle metsää, eikä silloin mitään kännyköitä ollut, mitä nyt jollain kaupungin ökyllä Nokian Cityman.
Otsikko: Vs: CV: säätö
Kirjoitti: MikkoS - 07 huhtikuu 10, 20:07:07
Saitko Puuseppä noilla 42/190 suuttimilla pelaamaan hyvin?

Vaimolle hankittiin ihan vakio -03 883 Sportster R. Tein siihen avaran äänenvaimentimen. Ainakin näillä kylmillä keleillä tuntuu kovin laihalta. Olisiko jotain muuta ehdotusta pääsuuttimeksi kuin 190? Entä onko kenelläkään tietoa tuon alkuperäisistä suuttimista, onko 42 tyhjäkäyntisuutin vakio? Aina helpottaisi jos saisi kerralla lähelle sattumaan. Kotona suurin CV Keihinin suutin on 165, eli kauppaan on mentävä joka tapauksessa, voisi hommata suuttimet ennen kaasarin aukaisua...
Otsikko: Vs: CV: säätö
Kirjoitti: Hemuli - 08 huhtikuu 10, 09:20:12
Aika hurjan kokoinen pääsuutin 883:seen :o. Ei varmasti tarvitse ainakaan isompaa. Tosin eipä pääsuuttimella juuri ole merkitystä vasta kuin täyskaasulla, enemmän vaikuttaa neula ja välialue. Nelikakkonen on kyllä ihan toimiva, 1200 tarvitsee sitten nelivitosen.
Otsikko: Vs: CV: säätö
Kirjoitti: Puuseppä - 08 huhtikuu 10, 21:09:47
Termos,

minä tumpelo en 42:sella saanut mieleistäni tulosta ja nyt on 45. Pääsuutin vaihtui pienemmäksi, mutta en kuolemaksenikaan muista enää mikä koko se oli.  :-\
Otsikko: Vs: CV: säätö
Kirjoitti: MikkoS - 11 huhtikuu 10, 18:31:58
Tässä nämä vakiosuuttimet, jos jotain joskus sattuisi kiinnostamaan. Ainakin -03 883R:ssä oli 42/165 suuttimet, ja seosruuvi 3 kierrosta auki (jos en seonnut laskussa) alkuperäisenä. Tilalle heitin 45/175 suuttimet, seosruuvin jätin entiselleen. Ainakin kaasariin paukkaminen väheni... Kelien lämmittyä voisi jatkaa suutinjumppaa. Rikkoja en vielä jaksanut laittaa neulan alle.
Otsikko: Vs: CV: säätö
Kirjoitti: Lexus - 29 heinäkuu 10, 21:56:11
Moi taas!
Softail  - 86 normi kone paremmin puhaltavat putket ja ilmanputsari vaihtelee mielialan mukaan.

Eli tuli heitettyä vesilintua vanhalla kaasarilla joka oli kumikurkkuinen ja muutenkin paska  alkuperäinen Keihin.
Nyt sain halvalla CV:n joka on Stage 1. Pääsuutin kokoa 200  :o, välialue 45 ja neulassa merkintä N650 , No enemmän innostuneena aloin laittamaan sitä kiinni uudella alu imusarjalla ja uusilla tiivisteillä, VOES paikkaa ei ollut joten imusarjaan porasin reiän sille kun oli paikkakin ja siihen vanhasta kaasarista liitin tiukasti kiinni.
Koekäyttö ja aivasteli ja pätki perkeleesti molempiin suuntiin( ei ollut ilmanputsaria kiinni). Perusäädöt kohdallaan mutta missä vika?
Vuotaako perkeleen VOES liitin jonka enemmän innostuneena porasin vai onko suuttimet ihan liian isot?
Sopiiko toi kaasari edes Evoon?(1340)
Mukana tuli alkuperäiset suuttimet.Pääsuutin 160, välialue 40 ja neulassa merkintä N65
Ei nyt löytynyt tähän hätään starttipilottia jotta olis voinut kokeilla imuvuotoa.
Heitänkö suosiolla vesilintua tälläkin  vai  laitanko alkuperäiset suuttimet takaisin.

Kiitoksia etukäteen vastauksista

nimim. Kaasariko myyntiin , menee hermot.
Otsikko: Vs: CV: säätö
Kirjoitti: Kokkonen - 30 heinäkuu 10, 09:31:01
Pääsuutin on tosiaan liian suuri, 165 - 170 vois olla enempi kohdallaan. Neula on hyvä, N65C, joka on Sportin neula, mutta käytetään laajalti kun CV:llä piristetään. 45 välialue kuulostaa myös hyvältä, jos se toisaan on se, eikä porattu suuremmaksi ja jätetty vanha merkintä kantaan.

Laita ilmaputsari kiinni, kokeile uudestaan. Iso pääsuutin ei vielä tuossavaiheessa haittaa, kun pitää kierokset jossain alle 3000.

Jos edelleen yksii kaassariin kun putsari on paikallaan, tutki imuvuodot.

Tsekkaa, ettei kiihdytyspumppu anna liikaa, voi jopa säätää pois kokeilun ajaksi.
Otsikko: Vs: CV: säätö
Kirjoitti: Lexus - 30 heinäkuu 10, 10:02:33
Kiitos tiedoista , nohin johtopäätelmiin oon itsekkin tullut.
MIten toi kiihdytyspumppun pois ottaminen, tossahan ei ole säädettävää mallia vai onko?
Otanko sen pois ihan käytöstä ihan mekaanisesti, eli tanko irti vai?

MItes tuon VOES liittimen tiivistäminen, millä sen voisi tiivistää  että kestää.Eliminoidaan nyt senkin vuotaminen.
Täytyy alkaa ruuvaamaan taas kerran, alkaa sujumaan jo kun F1:ssä renkaiden vaihto.

Kiitos
Otsikko: Vs: CV: säätö
Kirjoitti: Kokkonen - 30 heinäkuu 10, 11:37:34
Lainaus käyttäjältä: Lexus - 30 heinäkuu 10, 10:02:33
MIten toi kiihdytyspumppun pois ottaminen, tossahan ei ole säädettävää mallia vai onko?
Otanko sen pois ihan käytöstä ihan mekaanisesti, eli tanko irti vai?

MItes tuon VOES liittimen tiivistäminen, millä sen voisi tiivistää  että kestää.Eliminoidaan nyt senkin vuotaminen.

Öh niin, eihän CV:n pumpussa olekaan säätöä, joten sen saa pelistä pois irrotamalla jonkin niistä välitysvivuista.

CV:n kaasuttimessa on alunperin liitin VOES:lle siinä rungon yläosassa, juuri ennen imusarjaa. Onko se poistettu niin, ettei sitä saa enää käyttöön?
Imusarja ei kuumene kovin paljoa. Musta silikoni tiivistää hyvin isompiakin rakoja ja kestää myös lämpöä. Kierreliimat saattavat myös auttaa.

Kyl CV on hyvä kaasari myös Evossa.  :)
Otsikko: Vs: CV: säätö
Kirjoitti: Lexus - 30 heinäkuu 10, 21:40:14
VOES paikka löytyy kaasarin kyljestä , vai missä se oli mutta ammotti tyhjyyttään , eli ei ollut ees reikää, ja imusarjassa oli paikka joten siihen vaan se meni.
En tiedä mikä lie versio kaasarista kun ei ollut VOES reikää. Tasainen paikka vaan.

Mutta näillä mennään , kiitoksia tiedoista.
Otsikko: Vs: CV: säätö
Kirjoitti: Hemuli - 01 elokuu 10, 23:52:06
Se VOES:n paikka ei vissiin ole ihan sattumalta siinä kaasarin kyljessä, jostain muistan lukeneeni että sytkän alipainesäätö pitää ottaa heti kaasuläpän jälkeen imusarjan puolelta. Vain silloin haistellaan todellista painemuutosta joka vaikuttaa sytkäennakon kestoon.
Otsikko: Vs: CV: säätö
Kirjoitti: Lexus - 02 elokuu 10, 18:08:03
Eli voisiko VOES"väärä" paikka aiheuttaa ko oireita? Joissain imusarjoissa muistaakseni olen nähnyt paikan imusarjassa.
Aloin kanssa miettimään että onko vika sittenkin sytytyksessä, siihen ei tosin ole koskettu ja oli kohdallaan, mutta tiedä näistä sitten.
No ei muuta ku tukkimaan reikää imusarjassa sitten vaan... kele

Kiitos ja kumarrus
Otsikko: Vs: CV: säätö
Kirjoitti: rodchop - 03 elokuu 10, 07:34:23
Kokeileppa otta helvettiin koko VOES, jos vaikka toimis, ei sillä mitään tee
Otsikko: Vs: CV: säätö
Kirjoitti: Hemuli - 03 elokuu 10, 08:22:28
"ei sillä mitään tee"... No, on tuossakin puolitotuutta. VOES:n tehtävä on kääntää sytkää aikaisemmalle pintakaasulla kruisatessa - polttoainetta kuluu silloin vähemmän. Sitten taas kun konetta kuormitetaan kääntyy sytytyskäyrä myöhäisemmälle ettei kone rupea nakuttamaan. Eli siinä mielessä sen voi nypätä pois ilman että siitä mitään varsinaista haittaa on, sytkä on vaan silloin koko ajan myöhäisemmällä käyrällä.
Otsikko: Vs: CV: säätö
Kirjoitti: mopopoika -65 - 03 elokuu 10, 10:14:02
Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 03 elokuu 10, 08:22:28
"ei sillä mitään tee"... No, on tuossakin puolitotuutta. VOES:n tehtävä on kääntää sytkää aikaisemmalle pintakaasulla kruisatessa - polttoainetta kuluu silloin vähemmän. Sitten taas kun konetta kuormitetaan kääntyy sytytyskäyrä myöhäisemmälle ettei kone rupea nakuttamaan. Eli siinä mielessä sen voi nypätä pois ilman että siitä mitään varsinaista haittaa on, sytkä on vaan silloin koko ajan myöhäisemmällä käyrällä.

Siis eikös VOES toimi on - off -periaatteella? Tuosta yllä olevasta nopesti ymmärtäisi että on kolme asentoa:
1. normaali tila
2. pintakaasulla aikaistettu
3. kuormituksessa myöhäistetty

Pitäisikö selityksen olla että pintakaasulla aikaistaa sytkää ja muuten toimii myöhäisemmällä käyrällä.

Kun sen letkun ottaa pois, niin varmaan samalla pitää varmistaa ettei se voesista sykälle menevä johto ota maihin - vai miten se meni?
Otsikko: Vs: CV: säätö
Kirjoitti: Hemuli - 03 elokuu 10, 12:18:03
En missään vaiheessa ole puhunut kolmevaiheisesta toiminnasta.

"Normaali tila" on juuri se myöhäisempi käyrä. Aikaisemman käyrän tehtävä ei siis ole kuin säästää polttoainetta pintakaasukruisailussa. Jos VOES:n nappaa pois niin ei siinä tarvitse kuin tulpata kaasarin letkulähtö - "normaalissa" tilassa alipainekello on samassa asennossa kuin että jos letku olisi irti. Eli se ei tee mitään sytkälle vaikka maajohto olisikin kiinni.
Otsikko: Vs: CV: säätö
Kirjoitti: rodchop - 03 elokuu 10, 20:47:37
Kyllä tuo VOES,in piuha pitäisi ainakin osassa sytkistä, ohjeen mukaan päätellä päätellä siten että ei saa kontaktia, mikäli ei käytössä.

Itsellä kyllä pyörät toimii pirun hyvin ilman kyseistä turhaketta,
itse olen pyrkinyt että mitä vähemmän kaikkia härpäkkeitä sen parempi.

Varmaan se VOES jotain vaikuttaa mutta???

Enemmän sähkö vetoja, rumia osia & vikojen mahdollisuuksia.
Ompahan yksi mahdollisen vian aiheuttaja vähemmän, eli yleensäkkin kaikki ylimääränen hifi paska helvettiin niin johan toimii & Kulkee! mikäli tulee joki vika huomattavasti helpompi paikallistaa  ::)

edit: Tänhän vois laittaa: Turhat tehtaan hifi härpäkkeet otsakkeen alle ;)  Heh Joka vuosihan tehtaan tehtävä väkisin jotain ns,parannuksia  malleihinsa jotta menevät kaupaksi urpoille ::)
Otsikko: Vs: CV: säätö
Kirjoitti: Hemuli - 03 elokuu 10, 21:57:10
Kyllä mä vaan oon saanu kaikki laitteet toimimaan joko ilman VOES:ia tai sen kanssa. Ja ne sytkästä lähtevät VOES:lle menevät piuhat pitää suojata koska niiden osuminen maihin saisi sytkäkäyrän vaihtumaan liian suurelle ennakolle. Mutta jos jätät VOES:lta lähtevän piuhan maihin niin ei tapahdu mitään koska alipainekatkaisija pysyy auki koska siihen ei tule imua missään vaiheessa.

Ei kaikki nykyhömpötykset ole pelkästään kiusanteon takia olemassa, kaiken saa toimimaan päin vittua jos ei edes yritä ymmärtää miten vehkeiden pitäisi toimia.
Otsikko: Vs: CV: säätö
Kirjoitti: 013 - 28 huhtikuu 12, 21:03:50
Heips, onko tuo cv:n bensan pinta uudemmissakin kaasareissa sama 18.4-18.54mm??
mulla on rautiaiseen hommattu cv jostakin uudemmasta(?), siin on jo mustakoho ja bensaliitin on messinkiä.

kun on aika epätodennäköistä että juuri tämä rautis olisi laihaseos versio ::). oireet kun ovat tyhjäkäynti puolella:
laiton aluksi 52/185 suuttimet, tuntui tukehtuvan alakierroksilla, ei saanut nostettua kierroksia juuri ollenkaan.

Seuraavaksi  pienensin tk:n 48.iin mutta ei ollut kummoista parannusta.
lopuksi vaihdoin kaasuttajassa alunperin olleen 45 suutimen, seosruuvia noin kierros auki, ei edelleenkään mitenkään hyvin pelannut.

Kokeilin ilman ilmansuodatinta (k&n pyöreä rautismalli) niin parani aikapaljon.
Sai kiihdyttää jo lähes tuppinurin, alhaalla ei ihan kestänyt "avata" ja yläkierroksilla tais mennä jo laihalle.

mittasin bensanpinnan kaasarin ollessa ylösalaisin, tiivistepinnasta kohon alapintaan (yläpinta mitatessa) 8,7mm ???

kaasarissa teippi missä on numero 27492-96

EDIT: motopediasta löyty tuo bensanpinta 10.5-11.5mm

http://www.hdcf.fi/wiki/index.php/Kaasutin (http://www.hdcf.fi/wiki/index.php/Kaasutin)
Otsikko: Vs: CV: säätö
Kirjoitti: Tumppi - 10 toukokuu 12, 17:33:19
Nyt on jo tullu tapeltua tän kaasarin säädön kanssa, ja pitääkin kysyä viisaammilsta neuvoa. Eli ongelma on se että pyörä nypyttää alhaisilla kierroksilla, eli noin nopeuksissa 0-60 km/h. Olen nyt rukannut neulaa, ja sen nostaminen pahensi oireita ja pyörä kävi tosi rikkaalla. Välialueen suutinta olen koittanut vaihtaa, mutta sillä ei tunnu olevan vaikutusta tähän alueeseen. Meneekö tuo CV kuinka pitkälle tuon tyhjäkäyntisuuttimen kanssa? Kiihdytyspumpun poistin käytöstä nyt kun se antoi niin paljon kakkua että melkee tukehtui.
Otsikko: Vs: CV: säätö
Kirjoitti: Tuukka - 10 toukokuu 12, 19:06:35
Missäs vehkeessä kaasari on kiinni? Ja mitä tarkoitat nypytyksellä? aivasteleeko vai nykii?
Tollanen pieni nypytys tasakaasulla kuulostais enemmän sytkä ongelmalta. Ainakin 1200cc bigtwinissä välialue 46-50 ja pääsuutin 170-190 on se alue joilla kohtuu varmasti liikutaan.
Otsikko: Vs: CV: säätö
Kirjoitti: Tumppi - 10 toukokuu 12, 20:32:06
Jep eli kyseessä on konversiosportti. Tossa tuli itellekki mieleen toi sytkäpuoli kun tosiaan se nykii, ei ammu. Ja tätä vaan silloin kun ajetaan tasakaasulla alle kuuttakymppiä. Ja etenkin kun mennään tasaisella tai alamäkeen. Jos on "veto" päällä niin silloin toimii hyvin.
Otsikko: Vs: CV: säätö
Kirjoitti: Raimo-Raato - 10 toukokuu 12, 21:27:50
Nyhtäseppäs kokeeksi voes-piuha irti ja kerro vaikuttiko
Otsikko: Vs: CV: säätö
Kirjoitti: Mr Smith - 10 toukokuu 12, 22:37:31
Tuli ensimmäistä kertaa vastaan vanhemman mallin Cv ilman kiihdytyspumppua.
Avattiin,putsattiin,oli todella paskainen 4 vuotta seisseiden bensojen jäljiltä,sitä vihreää kuivunutta tatinaa paikat täynnä. Tankkiin bensiiniä kaadettaessa uitti heti yli,tyhjäkäynti puuttuu vallan,ryyppy päällä käy ja kaasua pumppaillessa,ajossakin käynti ok.Seos ruuvia käännelty joka suuntaan ei vaikutasta millään tavalla.
Mitä tehdä?
Uudestaan auki ja vieläkin perusteellisempi puhdistus ja ultraääni pesuun kenties.
Otsikko: Vs: CV: säätö
Kirjoitti: Tuukka - 10 toukokuu 12, 22:47:39
Lainaus käyttäjältä: Tumppi - 10 toukokuu 12, 20:32:06
Jep eli kyseessä on konversiosportti. Tossa tuli itellekki mieleen toi sytkäpuoli kun tosiaan se nykii, ei ammu. Ja tätä vaan silloin kun ajetaan tasakaasulla alle kuuttakymppiä. Ja etenkin kun mennään tasaisella tai alamäkeen. Jos on "veto" päällä niin silloin toimii hyvin.

Näiden high tech koneiden suutin koista en osaa sanoa, ja ei taida sytkässäkään olla keskipakolimppuja... Jos kaasariin on joku vaihdellut jonkun dynojet tms. "viritys"
sarjan jossa on löysempi luistin jousi, voi se aiheuttaa kaiken näköistä murhetta.
Se että kiihdytys pumppu tukehduttaa koneen kuulostaa myös kummalliselta.
Otsikko: Vs: CV: säätö
Kirjoitti: Mr Smith - 11 toukokuu 12, 06:45:15
Vastaus tulvimiseen löytyikin jo toisesta topicista, vanhassa oli se kolmikulmainen neula ja jätin asentamatta uuden 4 kulmaisen kun en ollut varma että kuuluuko se tähän malliin,se tilalle ja kaasari ultraääni pesuun jos se kadonnut tyhjäkäyntikin löytyisi
Otsikko: Vs: CV: säätö
Kirjoitti: Flstc91 - 11 toukokuu 12, 07:14:21
Kaasarin säädin aikoinaan suorille putkille ja 30cm käyrän päässä olevalle tuninki kartio putsarille.
Suuttimia en muista minkä kokoisiksi ne vaihdoin, neulaa nostin pikkasen silloin.
Nyt pyörässä on putsarina vaan verkko ja äänimerkin kromisuoja siinä edessä (upee), putkena 2-1 putki super trapin pöntöllä, putkisto tehty niin lyhyeksi kuin saa. Nokka EV3.
Pitää varmaan säätää seosta, 2-3 vaihteella kyläajoa auton perässä könnäillen meinaa nykiä, matka-ajo sujuu hyvin, 125km/h asti kulkee niinkuin pitääkin, mutta sitten pitää hakea vauhtia.
Tuppi nurin ei meinaa vauhtia tulla lisää, mutta pikkasen kun tiputtaa niin vähän ehkä paranee. 135-140km/h sillä vaan pääsee..
Otsikko: Vs: CV: säätö
Kirjoitti: Kokkonen - 11 toukokuu 12, 08:10:01
Kyllä nuo muutokset vaativat kaasuttimen säädön. Mulla vastaava putken vaihto Evo Sportissa teki jotain samankaltaista. Super trapilla kulki paremmin pienemmillä suuttimilla, tosin ero oli enemmän havittavissa alemmilla kierrosalueilla.
Itse varmaan varustutuisin säätöihin pienimmillä välialueen- ja pääsuuttimilla, sitten säätöä tekemään ohjeen mukaan ihan alusta. Ohje löytyy tämän topikin eka sivulta.
Otsikko: Vs: CV: säätö
Kirjoitti: 013 - 11 toukokuu 12, 17:44:26
mitäs nämä dynojet virityssarjat ovat kun ton cv n neulassa luki d146 tjsp. ja runtua antaessa bensaa tulee vähintäänkin riittävästi.

neula näyttää pomppivan kun kääntää kaasua. purin tuon luistin irti ja muovinen luistin sisäosa piti kuitenkin neulan paikallaan kun painoin sormella vastaan mutta tuo luistin jousi ei taida sitä tehdä?

pitäskö tota neulaa kiilata paikoilleen jollakin tavalla kun tuo rautis ei kestä kaasua yli 1/4 eli käytännössä tyhjäkäynnillä menee ok mut ei sit yhtään yli.
bensaa lentää putsarin kopasta pihalle kun yrittää mennä yli neljänneskaasulla. eikä mene yli neljänneskaasun ylä- eikä alamäessä ???

tukin tuon kiihdytyspumppupiirin, vähän parani mutta vika ei taida olla siinä.
niin ja venatkin säädin.
Otsikko: Vs: CV: säätö
Kirjoitti: Tuukka - 12 toukokuu 12, 07:14:30
Se neula ei saa olla ihan kiinteesti paikallaan. Pitää vähän pystyä heilumaan sivuttain.
Mulla oli joskus joku löysä viri jousi luistissa ja vakuumi reikä kairattu liian isoksi,
silloin koko luisti hyppi tyhjäkäynnillä=ei hyvä.


Hommaa pumputtoman cv:n N65C neula, vakioluisti ja luistin jousi niin veikkaan toiminnan parantuvan melkoisesti. CV oikein säädettynä on kyllä kaasarien parhautta!
Otsikko: Vs: CV: säätö
Kirjoitti: Tumppi - 20 toukokuu 12, 20:25:23
Tuli tossa just hirveen tappelun jälkeen hommattua vakio luisti, neula ja neulasuutin virisarjan tilalle. Luistia oli kanssa kairattu kovalla kädellä. Kyllä vaan rupes pelaamaan viimesen päälle hienosti. Loppu kaikki nykiminen ja nyt voi ajella pienempiäkin nopeuksia ilman hirveetä rynkytystä. 
Otsikko: Vs: CV: säätö
Kirjoitti: Miska - 12 elokuu 12, 21:27:57
 
Onko kellään kokemusta Stormilla myytävistä Pro X-suuttimista? Hinta olis ainakin kohdillaan ja näyttäis olevan jopa hyllyssä.

Pikaisen guuglettelun perusteella noi saattaa olla jaappanissa tehtyjä ja joku jopa uskalsi epäillä josko olisivat  samalta tehtaalta kuin oem-suuttimet. Tiiä siitä sit... mut jos noi on toimiviksi havaittu, niin voisihan sitä käydä tollaisen noutamassa.
Otsikko: Vs: CV: säätö
Kirjoitti: hazzinen - 08 syyskuu 12, 17:10:48
otin ilmaruuvin näkyville cv:stä, tyhjäkäynnin säädin sopivasti ja ajoin lämpimäksi. käänsin ilmaruuvin ihan kiinni mutta eipä alkanu käynti huonontumaan, toiseen suuntaan sama juttu. imukaulaan vaihettu uudet tiivisteet ja ei oo hirveen vanhoja muutkaan kaasarin tiivisteet. onkos tämä nyt sen merkki että jostain se sitä ilmaa hörii?
Otsikko: Vs: CV: säätö
Kirjoitti: jsr85 - 08 syyskuu 12, 19:13:39
Lainaus käyttäjältä: hazzinen - 08 syyskuu 12, 17:10:48
otin ilmaruuvin näkyville cv:stä, tyhjäkäynnin säädin sopivasti ja ajoin lämpimäksi. käänsin ilmaruuvin ihan kiinni mutta eipä alkanu käynti huonontumaan, toiseen suuntaan sama juttu. imukaulaan vaihettu uudet tiivisteet ja ei oo hirveen vanhoja muutkaan kaasarin tiivisteet. onkos tämä nyt sen merkki että jostain se sitä ilmaa hörii?

Jotain hämärää tuossa nyt on, jos ei käynti muutu kun tyhjäkäyntiseosruuvin väännät kiinni nii jostakin täytyy polttoainetta päästä koneeseen...
Otsikko: Vs: CV: säätö
Kirjoitti: hazzinen - 08 syyskuu 12, 21:22:27
täytyy huomenna raapasta kaasari pöydälle ja kahtoo mitä se ilmaruuvi on syönny yksin pimeessä plommin alla...
Otsikko: Vs: CV: säätö
Kirjoitti: hazzinen - 09 syyskuu 12, 11:40:17
räpläsin kaasarin lävitte, laitoin rojut takasi paikalleen, lämmitysrituaalit läpi ja säätämään mutta hyvin vähän sain ilmaruuvia vääntämällä käyntiä muuttumaan. mutta putkeen aivastelu hävisi, joten lievää onnistumisen riemua kuitenkin. laitoin ruuvin kiinni ja 2,5 kiekkaa auki, seuraillaan mitä tapahtuu. onkos kukaan tuota kiinteetä neulaa prikottanut/shimmannut? voihaa siihen sen säädettävän neulankin ostaa, mutta jos ei huvita ;)
Otsikko: Vs: CV: säätö
Kirjoitti: jsr85 - 09 syyskuu 12, 12:00:53
Lainaus käyttäjältä: hazzinen - 09 syyskuu 12, 11:40:17
onkos kukaan tuota kiinteetä neulaa prikottanut/shimmannut? voihaa siihen sen säädettävän neulankin ostaa, mutta jos ei huvita ;)

Ite säädin kaasuttimesta seosruuvia 2 1/3 auki ja lisäsin neulan alle 1mm rikan samalla suurensin sitä kumilutkuttimen huohotin reikää 3.25mm terällä. Penkityksen yhteydessä tarkastettiin säädöt ja ne oli sen verran hyvät ettei niille tarvinut tehdä mitään. Mulla kans loppu nykimiset ja yskimiset tuolla, nyt kylmääkään konetta ei tarvitse ryypyttää kuin n. 1/2 min, aiemmin sai ajaa muutaman kilometrin ennen kuin uskalsi alkaa laittaa ryyppyä pienemmälle.
Otsikko: Vs: CV: säätö
Kirjoitti: hazzinen - 09 syyskuu 12, 15:55:56
saman homman huomasin että ei tarvii enää ajella rikastin päällä ollenkaan, läksi oikeen ilman ryyppyä tossa käyntiinkin parin tunnin seisonnalta. vielä kerta pari yskäsi putkeen nelosella tasakaasulla mutta koitetaan vielä hieman hienosäätää. ja kiitoksia tosta muustakin viritys-ohjeistuksesta.
Otsikko: Vs: CV: säätö
Kirjoitti: Kari1304 - 03 kesäkuu 13, 18:42:51
Vm. 2003 twin cam 88" kaasarilla. Arlen Ness Big Sucker ilmanputsari & Vance & Hines Bid Shots putket. Onko syytä alkaa vaihtaan suuttimia, vai meneekö vielä säätämällä? Kävin vain pikku mutkan ajamassa ja tulppa irti ja oli aika valkean näköinen.
Otsikko: Vs: CV: säätö
Kirjoitti: Kokkonen - 03 kesäkuu 13, 19:42:50
Kyllä tuon koneen pitäisi kertoa onko seos kohdallaan. Jos tarvitsee kauan rikastinta ja/tai yskii kovasti kaasuttimeen niin laihalla kulkee, ainakin alakierroksilla. Pääsuutin onkin sitten hankalampi juttu, kannattanee testata kuten tuolla CV:n säätöohjeessa sanotaan.
Onko kaasutin sitten vielä originaalikuosissaan? Tuon ikäistäkin on saatettu säätää jo aiemminkin.

Tulppien väri ei ole nykybensoilla enää oikein hyvä indikaattori.
Otsikko: Vs: CV: säätö
Kirjoitti: Kari1304 - 03 kesäkuu 13, 21:23:44
Ei siinä kyllä ryyppyä tarvi näillä keleillä käyttää ollenkaan. Pari pumppausta kaasua ennen starttia riittää. Vähän kylmemmällä kelillä saa jonku aikaa pitää päällä että jaksaa käydä tyhjäkäyntiä. Ei ole tullut itse kaasaria purettua, joten ei ole tietoa mitkä suuttimet siellä on. Mitkä tuohon yhdistelmään olisi passelit? Noin niin kuin lähtökohtaisesti. Niin ja putkissa on toki huilut paikoillaan.
Otsikko: Vs: CV: säätö
Kirjoitti: Mauri - 16 kesäkuu 13, 20:45:16
Lainaus käyttäjältä: hazzinen - 08 syyskuu 12, 17:10:48
otin ilmaruuvin näkyville cv:stä, tyhjäkäynnin säädin sopivasti ja ajoin lämpimäksi. käänsin ilmaruuvin ihan kiinni mutta eipä alkanu käynti huonontumaan, toiseen suuntaan sama juttu. imukaulaan vaihettu uudet tiivisteet ja ei oo hirveen vanhoja muutkaan kaasarin tiivisteet. onkos tämä nyt sen merkki että jostain se sitä ilmaa hörii?

Terve, olen omaa mopoani myös säätänyt nyt jonkin aikaa ja mulla sama ilmiö että seosruuvi ei juuri vaikuta käyntiin löysitkö syytä tälle vai onko syytä etsiä edes vikaa. Laitoin omastani myös ilmaruuvin 2,5 kierrosta auki ja olen ajellut vain menemään hyvin on toiminut.
Vaikuttaakohan tähän välialueen suuttimen koko? Ei varmaan pitäisi vaikuttaa, sellainen mutu tuntuma jäi että pienemmällä välialueen suuttimella olisin saanut enempi muutosta aikaan. MInulla tuo välimallin cv jossa ei ole kiihytyspumppua.


Ja toiseen asiaan tulppien väriä olen seurannut nyt jonkin aikaa säätöjä tehdessä. Tulpat pysyneet aika vaaleina.  Tosin reilusti rikkaalla mustina.  Tutkailin asiaa vaaleat, harmaan valkoiset tulpat taitaa olla nyky bensoilla normi tila kuitenkin.

Esim. NGK:n tulppa kuvissa nykyään on sellaiset. Eikä enää ne vaalean ruskeat..
http://www.ngksparkplugs.com/tech_support/spark_plugs/faqs/faqread.asp (http://www.ngksparkplugs.com/tech_support/spark_plugs/faqs/faqread.asp)

Lisä aineita käytettäessä tilanne on tietysti eri lisäaineesta riippuen.
Otsikko: Vs: CV: säätö
Kirjoitti: filtteri - 04 helmikuu 15, 11:40:47
early shovel 93cid ja cv keihin suuttimina 190/40 ja neulassa 65a,vaikuttaa sniidulta ainakin tuo välialueen suutin.mitä sanoo ja suosittelee raati.
Otsikko: Vs: CV: säätö
Kirjoitti: Jack - 07 helmikuu 15, 15:29:50
sa samanmoinen kyssäri ku edellisellä. Mitä sanoo raati, onko alotus suuttimet alueella, 190/48, neulaa en tietenkään kattonu.

Shovel 80" muuten vakio, paitsi S&S 514 nenä.  Putsari tulee olee aika vapaasti hengittävä ja putket 2-1 ja melko avoin pönttö päähän.

Noilla toi kaasari/fillari  toimi melko kivasti ennenkuin ajoin koneesta viat ulos.

Kiihdytyspumpun akseli oli pois paikaltaan kun ei oltu löydetty sen käyttöakselin jousen alle 4mm prikkaa, ni jumitti palautaessaan, siis ilman prikkaa. Prikka paikalleen ja tuntuu olevan ihan kuosissa.
Otsikko: Vs: CV: säätö
Kirjoitti: Spöke - 07 helmikuu 15, 18:26:27
Ihan alueella Jack olet. Shovelissa välialue vaihtelee jossain 46-52 välillä, riippuen vähän combosta.
-Spöke-
Otsikko: Vs: CV: säätö
Kirjoitti: Jack - 07 helmikuu 15, 18:55:57
hyvä, näillä sit mennään.
Otsikko: Vs: CV: säätö
Kirjoitti: filtteri - 09 helmikuu 15, 18:51:41
minä laitoin 50pisen takasylinteri paukuttelee putkeen mutta saattaa johtua tallin +10 lämpöasteesta.Enemmän hämmennystä aiheutti se että seosruuvi ei vaikuttanu käyntiin juurikaan,väänsin ruuvin kiinni ja pyörä käydä puksutteli :o kaasari oli just ollu ultraääni kylvyssä ja samalla tuli laitettua korjaussarja+bensapinta säädettyä ???
Otsikko: Vs: CV: säätö
Kirjoitti: mosse - 06 syyskuu 15, 20:07:14

moro.
ehkä tyhmä kysymys mutta kysyn kumminkin.
voiko suuttimet vaihtaa kaasari kiinni koneessa?
eli kansi alhaalta auki ja suuttimet veks.
vai tippuuko neula tai jotain jos ei käännä koko kaasaria ylösalas?
:-\
Otsikko: Vs: CV: säätö
Kirjoitti: Spöke - 06 syyskuu 15, 22:15:58
Voi vaihtaa, mitään ei tipu.
-Spöke
Otsikko: Vs: CV: säätö
Kirjoitti: Temes - 06 huhtikuu 18, 19:14:58
Mikä se plommi on? Tietäisi kun on tuo cv kaasarin säätö edessä.
Otsikko: Vs: CV: säätö
Kirjoitti: twinspeed - 06 huhtikuu 18, 20:43:43
Eikös se ole se kökkö, joka on ilmaruuvin päälle pläjäytetty. Se poistetaan, jotta ruuvia pystyy kääntämään.

Ruuvia kierrettäessä pitää muistaa, että ruuvia EI SAA kiertää tiukasti kiinni, koska se hajuaa. Noin 2,5 kierrosta auki on suurin piirtein hyvä, 2-3 kierrosta sanotaan. Usein ruuvin tarkemmalla säätämisellä ei suurtakaan vaikutusta ole.
Otsikko: Vs: CV: säätö
Kirjoitti: Cash - 12 huhtikuu 18, 11:38:30
Nonnii,eka viesti tänne saitille.Luin tossa koko osion mut hiukka liika paljon antaa vaihtoehtoja joten kysyn tyhmiä heti aluksi.Koneena 1340 Evo -93,ainoona viritysasteena EV-27 nokka ja avarampi ilmanputsari.Tulppien väristä päätellen kone käy pirun puhtaasti muttei kuiteskaa laihalla,ollaan ihan siin rajamailla Championin tulpat näyttääs et käy laihalla,HD:omien väri parempi.Hiljasilla nopeuksilla esiintyy pikku "nykimistä".Oisko jollain heittää et millä suutin koilla lähtis liikkeelle,täl hetkellä tietääkseni vakiosuuttimet.
Otsikko: Vs: CV: säätö
Kirjoitti: Kiwi - 12 huhtikuu 18, 14:11:38
Nykybensalla ei oikein tulppien väristä enää pysty sanomaan että onko se laihalla vai sopiva, ero on hyvin pieni. Ite kävisin vaikka jotain katsuria tai pyörän/auton säätäjää jututtamassa josko sais mitattua mitä sieltä oikeasti tulee, ja sitten vasta pähkäillä suuttimia tai muuta.
Otsikko: Vs: CV: säätö
Kirjoitti: Jack - 14 huhtikuu 18, 14:25:59
ennen suutinjumppaa; onks ilmaruuvia säädetty? Jos vielä plommattu ja tehtaan säädöissä turha suuttimia vaihdella ennenku avattu ja säädetty
Otsikko: Vs: CV: säätö
Kirjoitti: Temes - 18 huhtikuu 18, 19:04:39
On joo ilma ruuvi säädetty, 1 1/2 kierrosta, en ollut tuosta plommista ennen kuullut, niin ajattelin kysyä..
Otsikko: Vs: CV: säätö
Kirjoitti: Uaz - 18 toukokuu 19, 21:24:00
Täältä löytyy hyvää apua, mutta kysäistään nyt itsekin. 1340 evo dyna, ev27 nokka, big sucker putsari ja kerker supermeg 2-1 putki. CV:ssä suuttimet 48 / 190 ja 2 prikkaa N72V neulan alla. Aika lähellä tuntuisi olevan, mutta noilla etusivun ohjeilla pääsuutin voisi olla vielä isompi. Mennäänköhän jo metsään? Kone käy kyllä suhteellisen nätisti.
Otsikko: Vs: CV: säätö
Kirjoitti: _Juha_ - 19 toukokuu 19, 11:50:47
Evo bt

Hiukan sillon tällöin tussauttaa lämpimänä tyhjäkäynniltä avattaesa putsariin.

Seosruuvi auki about 2.5-2.75

Muuten pelaa hienosti. Teenkö mitään vai vaihdonko pykälää isomman välialuun suutimen. Vaiko kokeilen ruuvata seosruuvia auki lisää?
Otsikko: Vs: CV: säätö
Kirjoitti: Down - 24 toukokuu 19, 13:15:47
Mites sulla neulan asento?
Kokeile sitä säätää.
Otsikko: Vs: CV: säätö
Kirjoitti: seppo - 24 toukokuu 19, 18:35:23
Välialueen suutin pykälää isommaksi, sillä pitäisi yskähtely korjaantua.

Alkuperäisessä neulassa ei säätöä ole ellei neulan alle laita prikkoja. Mutta neulan nosto ei vaikuta tuohon ihan alakierrosten yskähtelyyn.
Otsikko: Vs: CV: säätö
Kirjoitti: JKKo - 25 toukokuu 19, 09:42:50
Onhan niitä neulojakin erilaisia. Semmoisia jotka ovat paksusta päästä ja vain sieltä ohuempia ja voisivat pikkuisen auttaa kysyjän ongelmaan. Saatavuus on vähän niin ja näin. Yksi pykälä välialueen suutinta isommaksi toivottavasti auttaa. Jos ei niin sitten neula ylös, koodi taulukosta ja etsimään siitä ohuempi malli tai hiomaan toisesta samanlaisesta passeli.
Otsikko: Vs: CV: säätö
Kirjoitti: _Juha_ - 27 toukokuu 19, 18:51:12
Huomasin muute että sivutuella tyhjäkäynti hiukan nousee.  ???

Suuttimella vois kokeilla..täytyys vaan kattoo mikä siel on nyt.
Otsikko: Vs: CV: säätö
Kirjoitti: 1340fatboy - 25 elokuu 22, 11:04:55
Lainaus käyttäjältä: rodchop - 03 elokuu 10, 07:34:23
Kokeileppa otta helvettiin koko VOES, jos vaikka toimis, ei sillä mitään tee

Mitä muutoksia ootte tehnyt samalla kun VOES lähtee helvettiin?

Parempaa tyhjäkäynti soundia etsiessä nappasin VOES piuhan irti tankkien välistä.. Kylläpäs parani  8)
100km ajelun aikana havaittua.. Kone käy kuumempana, moottorijarrua on vähemmän, kerran sammuttaessa meinas pientä jälkikäyntiä olla.. Bensaa vie ehkä 2dl enemmän.. Starttaa käyntiin vähän hätäsemmin.

Pyörä -94 fättäri johon joku joskus pikkupiristykset tehnyt, kaasari cv suuttimet 48/185.
Otsikko: Vs: CV: säätö
Kirjoitti: Veijo Esso - 25 elokuu 22, 12:37:02
Lainaus käyttäjältä: 1340fatboy - 25 elokuu 22, 11:04:55
Parempaa tyhjäkäynti soundia etsiessä nappasin VOES piuhan irti tankkien välistä.. Kylläpäs parani  8)
100km ajelun aikana havaittua.. Kone käy kuumempana, moottorijarrua on vähemmän, kerran sammuttaessa meinas pientä jälkikäyntiä olla.. Bensaa vie ehkä 2dl enemmän.. Starttaa käyntiin vähän hätäsemmin.

VOES kytkin on normaalisti auki, joten tuon perusteella veikkaisin sen jumittuneen väärään asentoon.

Kannattaa testata alipainepumpulla missä kohtaa venttiili reagoi tai reagoiko lainkaan.


Lainaus käyttäjältä: 1340fatboy - 25 elokuu 22, 11:04:55

Pyörä -94 fättäri johon joku joskus pikkupiristykset tehnyt, kaasari cv suuttimet 48/185.

Minulla on vastaavassa värkissä 44/190 ja neula vähän rikkaampi (en muista enää tyyppiä). Ilman neulan vaihtoa ei saanut järkevästi toimimaan. Ennen neulan muutosta oli 48 suutin. Nyt käy tasaiseen, eikä lähde nypyttämään tai aivastelemaan missään kohtaa.

Kohon asento kannattaa tarkastaa myös, ettei ole kovin alhaalla bensan pinta.
Otsikko: Vs: CV: säätö
Kirjoitti: 1340fatboy - 25 elokuu 22, 17:40:10
Lainaa
VOES kytkin on normaalisti auki, joten tuon perusteella veikkaisin sen jumittuneen väärään asentoon.

Kannattaa testata alipainepumpulla missä kohtaa venttiili reagoi tai reagoiko lainkaan.

Siis eikös se sillon toimi just oikein, kun ottaa piuhan irti niin tyhjäkäynti tippuu ja ennakot tippuu.

Piuha irrotettuna ajaessa jos yrittää  pienillä kierroksilla mennä niin veto on huonompi kuin piuha paikallaan. Kiihdyttäessä ei huomaa juurikaan eroa. 60-70mph lähtee laiskemmin vitosella ilman piuhaa. Kylmänä lämpenee hitaammin ilman piuhaa. Äänet on myös paremmat ja kovemmat ilman piuhaa, no 3000-5000rpm välillä ei oo eroa.

Jälkikäyntiä ei ole enää tehnyt, lämpimänä käynnistäessä pamahti putkessa kerran..

Sekin vielä epäselvää että mikä on muuttuja sit jollain virisytkällä ennakoissa asetuksella "no voes". Voiko siis oikeasti ajella ilman voes vai onko riski venttiilin palamiseen tms. Pitääkin kattoa mikä sytkä tossa on, tulpanjohdot ainakin kiljuvaa kotkaa, joku pyörittänyt toisen ruuvin sytkän kannesta sileeksi pitää tallilla käydessä porata..

Vai laittasko piuhan kiinni ja ostas shovelin.  ;D

http://www.harrika.fi/juttutupa/viewtopic.php?t=19485&sid=3807ea427f06d68aa60e52ddfcbc31bb (http://www.harrika.fi/juttutupa/viewtopic.php?t=19485&sid=3807ea427f06d68aa60e52ddfcbc31bb)

edit. Vakio sytkä näytti olevan.
Otsikko: Vs: CV: säätö
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 27 elokuu 22, 09:08:48
VOES myöhäistää ennakkoa pienillä kierroksilla ja isolla kaasulla. Pienillä kierroksilla pintakaasulla se aikaistaa sitä. Käppyrän ohjelmoinnista riippuen jostain 2500 rpm korvilta ylöspäin VOES ei tee enää yhtään mitään.

Jos VOES on ehjä, siitä on hyötyä, eikä sitä kannata ottaa pois toiminnasta.

Otsikko: Vs: CV: säätö
Kirjoitti: twinspeed - 01 maaliskuu 23, 19:11:56
Mulla on ihme tiivisteongelma suutinjumpatessa, kohokammion tiivisteessä. Se tiiviste nimittäin tuntuu suurenevan itsestään, ja joka kerta avatessa tai kiinni laitettaessa on ongelma saada kaasari kasaan ilman, että tiiviste pursuaa jostain ja kaasutin vuotaa, jos siis käyttää samaa tiivistettä uudestaan.

Onko kellään muulla ollut samaa ongelmaa? Aina ei viittis uutta tiivistettäkään laittaa joka kerta, kunnei niitä oikeen pelkälleen myydä, ja korjaussarja maksaa jonkin verran, jos joka kerta tarttee uuden tiivisteen. Tällasta ongelmaa ei mulla ole ennen ollutkaan.

Turvottaako bensa sen kumitiivisteen, vai mitä ihmettä? Saako tollasen tiividteen jotenkin kutistumaan?
Otsikko: Vs: CV: säätö
Kirjoitti: Mauri - 01 maaliskuu 23, 19:27:12
Halvimmissa sarjoissa tulevalla kumi tiiviseteelle käy just näin. Hommaa laatu merkin tiiviste niin toimii.
Samaa ongelmaa ollut itsellä. En nyt muista oliko James vai mikä nyt paikoillaan ja ei ongelmia.
Otsikko: Vs: CV: säätö
Kirjoitti: JKKo - 02 maaliskuu 23, 08:02:00
Tuskin muistan kaasutinaikaa. Tiivisteillä on todella taipumus kasvaa bensalla liotettaessa. Mutta yhtälailla ne osaavat kutistua, ainakin jotkin niistä, kunhan saavat aikaa kuivua. Kysyjälle voisi olla avuksi, jos on pari eri tiivistettä, josta toinen saa tuulettua toisen ollessa tositoimissa kaasuttimessa.

Ja kun nyt tuli pääkoppaa vaivattua CV:n tiivisteillä, niin jotkut valmisteet on niin ohueksi tehty, etteivät ne tiivistäneet ainakaan sitä CV:tä, mikä minulla muinoin pyörässäni oli.
Otsikko: Vs: CV: säätö
Kirjoitti: twinspeed - 02 maaliskuu 23, 15:22:32
Katselin tuota netin tarjontaa, niin Jameksen tiivistettä ainakin on saatavilla yksittäin. Tarvitsee tilata pari samalla kun kohtapuoliin tarvitsee uusia ne kohokammion kiinnitysruuvit.

Pitää myös koittaa kuivatella tiivistettä vaikka yön yli, jos suutinjumppaa tulee eteen tässä ennen lisähankintaa ja jos tuo nykyinen tiiviste osoittautuu olevan turpoovaa mallia.
Otsikko: Vs: CV: säätö
Kirjoitti: Bulisti - 21 elokuu 23, 17:41:07
Tervehdys kaikille!

Tuli hommattua ensimmäinen HD eilen. -02 vuoden XL883R joka uutena convertoitu 1200cc. Muuten toimii moitteetta, mutta tyhjäkäynti turhan korkea ja hiukan paukuttaa putkessa moottorijarrulla ja välillä lyö kaasariin. Ajossa toimii ok, mutta täyskaasulla tuntuu ettei kaikki jerkku ole käytössä.

Pyörässä SE putkisto ja ilmanputsari. Vielä en ole suuttimia tsekannut, mutta tässäkin ketjussa monia eri kombinaatioita. Eli mitkä olisi sellaiset perus-hyvät suuttimet joista voi sitten lähteä säätämään?