Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

1962 Competition Hot

Aloittaja brocka, 28 syyskuu 21, 11:38:15

« edellinen - seuraava »

brocka

Noin vuosi sitten ostin vuoden 1962 XLCH rautiksen, koska "halvalla" sain. Kyseinen yksilö oli saanut taakseen 15" autonrenkaan ja keulakulmaa oli muutettu laakerikupeilla. Pyörässä oli ajattomia maltanristejä hoijakassa ja tankissa. Valitettavasti minulla ei ole kuvaa alkutilanteesta.

Pyörä oli seisonut viitisen vuotta tallissa, johon se oli edellisen omistajan sanoin jäänyt kun siihen tuli käyntihäiriöitä. Vaihdoin öljyt, annoin uutta bensaa, säädin sytkän ja jonkin aikaa potkittuani sain sen käyntiinkin. Moottori kuulosti minun korvaan suhteellisen terveeltä, mutta tyhjäkäyntiä pyöri huonosti.

Kavereita tuli käymään ja olutpäissään purettiin moottoristä yläkerta varmuuden vuoksi. Ilmeni, että takamäntä oli joskus leikannut kiinni ja sitä oli vähän hiottu ja laitettu takaisin. Nostajanpesät oli myös väljät. Siinä vaiheessa päätin, että jos aletaan moottoria remontoimaan niin tehdään myös alakerta uusiksi. Se siitä "halvasta"  ;D

brocka

Pyörässä oli melko rujot siirtosarjat ja halusin palata keskitappeihin, koska onhan kyseessä sporttipyörä. Maailman nopein sarjavalmisteinen moottoripyörä. Ongelmaksi koitui kun toiselta puolelta oli booriakseli rälläköity irti. Löysin briteistä vastaavaa akselia ja se hitsattiin duunipaikalla paikalleen.

V-Twin Cityltä Loimaalta löysin pyörään kiihdytysajoon valmistetut erikoiskannet, joissa on molemmissa kansissa oma imulähtö.  :D En voinut jättää tilaisuutta käyttämättä. Todennäköisesti niihin tulee 32 mm Mikunit kiinni.

brocka

Tankiksi valikoituis Lowbrown friscottu P-Nut. Tämänkin pyörän kanssa huoltoasemat tulevat siis tutuksi.

Taakse halusin vähän isompaa vannetta. Ensin piti vähän ehostaa napa ja rumpu. Pääsin ensimmäistä kertaa niittaamaan rattaan rumpuunkin. Jäsen Kiwi pinnasi sitten minulle 18" vanteen taakse.

Renkaiksi valikoitui Avon Safety Mileaget.

brocka

Naapuritallista löytyi raakalokari, joka näytti lupaavalta aihiolta. Toki sitä sai kaventaa 20 mm, jotta istui hyvin kapean renkaan päälle.

Strutsit pyöräytin levystä ja ne onnistui tuurilla kertalinttuusta.

Penkinpohjasta tein pahvimallin ja laserilla käräytin vastaavan. Pikkusen kun näytti mankelia, niin sehän istui paikalleen.

brocka

Bocks MC:n swapista löysin magneeton, jota olikin intterwebistä etsinyt jo tovin.

Löysin myös moottorin kiinnikkeeseen tulevan öljynsuodattimen ja tyylikkään öljyjäähyn. Riittääköhän öljynpaine, että öljy kiertää molempien läpi?  :)

brocka

Tänään askartelin penkin pehmusteita. Kontaktiliimalla liimasin jotain äänieristettä pehmusteeksi. Saapa nähdä miltä tuntuu ajossa. Pelkkä pelti tuntui jo ihan hyvältä persiessä. Verhoilija saa veistellä loppuun.

brocka

#6
Rockerboksit oli joskus käsitelty vasaralakalla. Joistain kohtaa paistoi kromi alta,joten päätin katsoa mitä alta löytyy. Uitin osia pari päivää jarrunesteessä ja rapsuttelin maalit pois. Melko työläs prosessi. Alta paljastui melko rajussa kunnossa oleva kromipinta. Enää ei voida puhua edes patinasta  ;D

Kai se pitää jotenkin yrittää poistaa. Paikallisessa pintakäsittelylaitoksessa ei ole enää krominpoistoa tarjolla ja en oikein itsekään viitsisi alkaa mitään elektrolyysiä virittelemään. Testaan ensin lasikuulapuhallusta ja jos ei sillä irtoa niin hiomalla lähtee ainakin.

Tuusulan T-Bone

Hiomalla lähtee. Oon kerran tehnyt moisen operaation, toiste en tee... ;D
Long John Stroker

brocka

Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 12 lokakuu 21, 12:21:14
Hiomalla lähtee. Oon kerran tehnyt moisen operaation, toiste en tee... ;D

No voi perse  ;D Jo maalien poisto oli yllättävän työläs.

Laitoin tutulle kemianopettajalle viestiä, jos sieltä löytyisi apuja. Ei kiinnostaisi montaa päivää hinkata.

Jack

Flatheads!!!

brocka

Kannustuksen saattelemana päätin kokeilla kromin irrotusta elektrolyysillä. En tiedä mitä tein väärin tai jätin tekemättä, mutta lopputulos ei ollut optimaalinen. Kromi kyllä lähti pääosin, mutta perusaineeseen tuli samalla syöpymiä.

Onpahan viikonlopulle tekemistä kun hioo osat siistiksi. Käytetty vesi pitää käydä heittämässä ongelmajätelaitokselle. Yhden akunkin käräytin. Ehkäpä seuraavalla kerralla teetän krominpoiston ammattilaisella.  ;D

Jack

lähtökohtakin aika huonon näköinen, en epäilis vaikka siellä ois ollu syöpymää valmiiks.

En ole itse kokeillut, mutta ei kai suola vesi ja sähkövirta syövytä alumiinia???


Viksummat kertoo kohta.
Flatheads!!!

filtteri

noi rautiksen ja shovelin rockerboxit on melko huokosta tavaraa muutenkin et noi "syöpymät" tuskin on tuon krominpoiston aikaan saamia

Jake

Kyllä se helposti "haukkaa"  siistiäkin perusainetta. Sekin vuosia sitten kokeilemani kahva oli ihan hyvää valua, mutta hetkeksi jäi vahtimatta ja hupsis.

Kromin poistattaminen jossain firmassa (oliskohan niitä kolme Suomessa: Loimaan kromaus, Amoila ja Turun kovakromaus) ei ole sitten halpaa lystiä. Kyselin chevyn etu- ja takapuskureiden käsittelyä, niin 500-600â,¬ saa pulittaa pelkästä poistosta. Tosin Amoila ei ole vastannut puheluihin tai sähköisiin yhteydenottoihin, mutta luulisin hinnan pyörivän samoissa.

brocka

Joo, kyllä se elektrolyysi ihan perusainettakin söi. Onpa noissa sitä materiaalia sen verran, että saa ihan hyvät hinkattua vielä.

Pikkusen pitää sisäpintoja vielä Dremelillä vinguttaa. Muuten alkaa olla ihan nätit. Puhaltelen sitten lasikuulalla ja uitan Sinolissa.