Johtojen kokoja?

Aloittaja werock, 12 maaliskuu 14, 20:18:05

« edellinen - seuraava »

werock

Pitäis vaihtaa 89-softailiin sähköt,ja mietin että minkä kokoisella johdolla ois viisain tehdä? Custom Chromen Black Box ois tarkoitus asentaa,ja repii vanhat pois,kannattaako käyttää jotain vanhoista sulakkeista,vinkkejä hommaan?

Hemuli

Itse vedän suurimman osan sähköistä 0,75 neliön piuhalla, ajovalolle sitten puoltoistaista ihan vaan varmuuden vuoksi.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

werock

Jeps. Maajohtokin 0,75? Kiitti vastauksesta

Kapteeni sika

Mulle tehtiin vähän stydimmästä, eli puolentoistaneliön narusta liki kaikki. On varmaan vähän överit mut täs tappaukses niitä ei tarvikaan saada kaikkia piiloon. ;)

Hemuli

Maajohdot sen mukaan mitä syöttöpiuhat kyseiselle kohteelle. Monesti kyllä teen maat siitä stydimmästä puoltoistaneliöisestä, ihan vaan siitä syystä että suurin osa sähköongelmista liittyy maadoituksiin.

Joskus yksi insinöörituttu näitä mulle laskeskeli ja tultiin siihen lopputulokseen että koska prätkän johtovedot on kaikki niin lyhyitä niin suurin osa tehdasasennuksista on ihan överipaksulla vedetty.

Starttireleen päävirtapuoli kannattaa tietty myös vetää vähän paksummalla. Ohjauspiirille riittää se ohuempi.

werock

Mitenkäs ollaan mieltä orggis automaattisulakkeiden uusio käytöstä,vaiko onko nykyaika ajanut niistäkin jos ohi?

JPP

Lainaus käyttäjältä: werock - 13 maaliskuu 14, 16:45:06
Mitenkäs ollaan mieltä orggis automaattisulakkeiden uusio käytöstä,vaiko onko nykyaika ajanut niistäkin jos ohi?

Takapakkiahan siinä on tullut jos normi kertakäyttösulakkeita laitetaan automaattisulakkeiden tilalle. Kustannuskysymys valmistajilta.

Itse oon ainakin käyttänyt niitä pari kolkyt vuotta vanhoja automaattisulakkeita :)

Arsuva

öööö tyhmä kysymys mutta missäs nuo sulakkeet sijaitsee esim. minun -84 rautiksessa?
Olen ajatellut kans jossain vaiheessa uusia sähköt kun on ollut kaiken näköisiä pieniä ongelmia, etenkin vilkkujen kanssa ja lisäksi startirele kärähti ja oli jotain muutakin..et jos tekis kaiki uusiksi niin sais sitä mitä tekee  ;D

Lyytinen

Lainaus käyttäjältä: JPP - 13 maaliskuu 14, 18:04:43
Lainaus käyttäjältä: werock - 13 maaliskuu 14, 16:45:06

Takapakkiahan siinä on tullut jos normi kertakäyttösulakkeita laitetaan automaattisulakkeiden tilalle. Kustannuskysymys valmistajilta.

Meinasin minäkin viisastella, että miten niin niistäkin. Kysyjä on kuitenkin tavallaan oikeassa - nykyaikaa on se, että kaikesta tehdään niin kertakäyttöpaskaa kuin olla voi ja rahat pois. Mutta mitä automaattisulakkeisiin tulee niin nehän on hyviä vaikka leivän päällä.

werock

Huomenna kolvi kuumaks,mikäli toivun taas tästä  Ilveksen putoamisesta,eiköhän siihen olut,kolvi,ja tina korjaa senkin,vai pnko tina haitallista nieltynä..  ;D hieman meni nyt ohi aiheen..

ma^ko

Kolvi ja tina kannattaa unohtaa, ajoneuvosähköt tehdään puristeliitoksilla, juotos vain kohtiin joissa ei muuta ratkaisua. Tina tuhoaa monisäiejohtimen edut tekemällä murtorajan.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

werock

NiLo

LainaaKolvi ja tina kannattaa unohtaa, ajoneuvosähköt tehdään puristeliitoksilla, juotos vain kohtiin joissa ei muuta ratkaisua. Tina tuhoaa monisäiejohtimen edut tekemällä murtorajan.

Täysin totta, mutta jos nyt kuitenkin kolvaa niin liimasukkaa reilu pätkä juotoksen päälle.
Liimasukka kuivuu sen verran tönköksi että se estää johtoa katkeamasta juotoksen reunalta.
Tavallinen kutiste ei oo hyvä.. tai sit  monta päällekkäin :P
Jos sinulla on vasara, kaikki näyttää nauloilta.

Hemuli

Itse opin tuon tinankäytön turhuuden kantapään kautta. Parin ekaan fillariin tein sähköt oikein "viimeisen päälle" ja tinasin liitokset vielä puristuksen lisäksi. Eipä mennyt kauaa kun johdot napsui poikki liittimen juuresta. Nykyään käytän eristämättömiä liittimiä jotka asennetaan pakkopuristepihdeillä ja päälle liimallista kutistesukkaa. Sen tavallisen liimattoman sukan vois kieltää lailla, niillä ei tee mitään prätkähommissa. Sen lisäksi että se on onnettoman ohutta, se ei anna minkäänlaista suojaa kosteutta vastaan.

Liittimien asennuksessa noi edellä mainitut pakkopuristepihdit on ihan ehdoton hankinta, varsinkin käytettäessä eristämättömiä liittimiä. Liitoksista tulee täysin tehdastekoisen näköiset ja musta kutistesukka liittimen päällä näyttää miljuuna kertaa paremmalta kuin linttaan puristettu punainen abiko. Eikä oikean työkalun hankinta ole edes kustannuskysymys, Biltemastakin saa kelpo värkit hintaan 19,90â,¬.

http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Kasityokalut/Pihdit-ja-Sakset/Puristuspihdit-71656/

Kapteeni sika

Jep, juur samoja eristämättömiä liittimiä käytettiin mun pyörässä, eristys sit kutistesukalla. Eristetyt abikot ei todellakaan näytä hyviltä.