Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Sporster <´06

Aloittaja jyrggä, 04 elokuu 09, 23:38:43

« edellinen - seuraava »

jyrggä

Nyt kun tuo dyna näyttäisi jäävän, ja emon kallistuvan enemmin sporsterin suuntaan tulee taas muutamia kysymyksiä täältä. Koittakaa kestää  :D

Tiedossa olisi ´06 sporster 883c. Onko tämä kaasari-mallinen vielä? Eikös seuraavan vuoden malli, eli 2007, ollut vasta ruiskulla? Tämä kohtuu uusi yksilö kiinnostaisi lähinnä hintansa puolesta. Ajettukin vain n. 10000tkm, ekalta omistajalta.
Mitä käytännön eroja noissa Low ja Custom malleissa on? Olikos niitä vielä joku kolmaskin malli tuohon aikaan.. Olikos noissa tuon ikäisissä jotain ihmeellistä, mitä kannattaa ottaa huomioon?
Ja vielä se, että onko näihin uudempiin vielä saatavana konversio-kittejä 883->1200cc, vai kannattaako suosiolla lähteä kattelemaan sitä isompaa.. Mahdollisestihan tuo kuitenkin jossain vaiheessa jää vähän köykäseksi..
Nothing beats cubic inches...  except turbo!

Hemuli

Jää köykäiseksi? Miksi ihmeessä? Sportstereissa on se jokin mikä muista HD:sta on kadonnut jo aikaa sitten - ketteryys, voima, helppo käsiteltävyys ja rajaton muunneltavuus ;D ...

Nollakutonen on vielä kaasarilla, noissa kumiripusteisissa malleissa ei saa 883/1200 konversioista ihan vastaavaa hyötyä kuin ennen - aikoinaan kun molempien mallien kannet olivat hyvin saman kaltaiset. Toki tehoa tulee ihan samaan malliin kuin vanhemmissakin konversioissa mutta kumiripustettujen tonnikaks'satasten kannet on samat kuin XB-Buelleissa joten niillä on sen kannalta etulyöntiasema.

Malleista Low on nimensä mukaisesti matala, lyhyemmät takaiskarit ja satula tekee sen. Customi oli ennen muita matalampi mutta taisi noissa kumipäissä antaa asemansa Low'lle. Customissa on 21" etupyörä ja etutapit siinä missä Low'ssa 19" ja keskitapit. Keskitapit on miellyttävämmät käytössä ja pyörä on myös paremmin käsiteltävissä.

Koska tämä juttu ei koske suoranaisesti moottoriin liittyviä tekniikka-aiheita niin siirrän tämän tänne yleiselle puolelle - samoin kuin sen aikaisemman Dynajuttusi.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

jyrggä

Köykäseksi juurikin voiman/väännön puolesta :)  ::)
Huomenna mennään ainakin kattomaan kyseistä sporttia. Tuo olisi aika "helppo" ostaa, ollut uudesta asti eräällä tutulla naisella. Huollettu ja räpeltelemätön, jos ei (olikohan vance&hines) putkia lasketa.
Saa sitte itse rueta "puhtaalta pöydältä" räpeltämään  :P
Nothing beats cubic inches...  except turbo!

Hemuli

Kyllä kasikasikolmosellakin saa kortin lähtemään... Sitä vaan pitää ajaa rundeilla eikä yrittää kolkottaa tyhjäkäyntikierroksilla. Yhden kesän ajelin silloin tällöin muijan pyörällä kun sitä ei oltu vielä konversioitu ja ei se nyt niin paha ollut, kävin sillä muutaman maakuntaturneenkin vetämässä. Eniten tehon puutteen huomaa kun on vähän enemmän vauhtia ja pitäisi lähteä ohittamaan, silloin loppuu puhti kesken.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

flhx

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 04 elokuu 09, 23:47:47
Sportstereissa on se jokin mikä muista HD:sta on kadonnut jo aikaa sitten - ketteryys, voima, helppo käsiteltävyys ja rajaton muunneltavuus ;D ...


Häh, jaa että Big Twineistä kadonnut nuo ominaisuudet jo aikaa sitten? Onko niissä ikinä noita ollutkaan....Rajaton muunneltavuus nyt tietty, mutta en ainakaan omaa pannuani mitenkään ketteräksi, voimakkaaksi tai helpoksi käsitellä sanoisi...(varsinkaan nyt kun se on purettuna tallin nurkassa, heh...)
R.I.P. Lohka, WMC 1965 - 2014
R.I.P. Corey, died Oct 4 2017 Sarasota, Florida. Miss you buddy.

Lyytinen

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 04 elokuu 09, 23:47:47Keskitapit on miellyttävämmät käytössä ja pyörä on myös paremmin käsiteltävissä.

Tässä kohti taisi vähän makuasioitten puolelle pötkähtää. Sportsterihan on sen verran matala, että jalat maassa polvet on epämiellyttävästi linkussa, ei saa kunnolla voimaa ellei nouse vähän seisomaan. Keskitapeilla voisi olla sama asia kuin yrittäisi jollain monkeyllä ajaa eli ei stonga mahtuisi jaloilta kääntymään  ;D

Thomas

Lainaus käyttäjältä: flhx - 05 elokuu 09, 09:36:31
Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 04 elokuu 09, 23:47:47
Sportstereissa on se jokin mikä muista HD:sta on kadonnut jo aikaa sitten - ketteryys, voima, helppo käsiteltävyys ja rajaton muunneltavuus ;D ...
Häh, jaa että Big Twineistä kadonnut nuo ominaisuudet jo aikaa sitten? Onko niissä ikinä noita ollutkaan....Rajaton muunneltavuus nyt tietty, mutta en ainakaan omaa pannuani mitenkään ketteräksi, voimakkaaksi tai helpoksi käsitellä sanoisi...(varsinkaan nyt kun se on purettuna tallin nurkassa, heh...)

Single cam for simple people..
Ja eikös sitä sun pannua ole juuri nyt helppo käsitellä kun se on osissa tallin nurkassa ;-)

Mutta noista Sportstereista vielä, että kyllähän niissä potentiaalia on rakentajalle (ks. projekti-osiota) ja vauhdikkaaseen ajamiseen, mutta pakostikin kokorajoitukset tulevat vastaan jos on tarkoitus lähteä viikon Euroopan rundille. Tehojen puolesta kannattaa aina pitää mielessä että kuskin kanssa kokonaismassa on silti 'bout 100kg kevyempi kuin jossain matkalehmässä (viittaan pyörään, en kuskiin), eli kyllä sieltä paukkuja löytyy vaikka isompi vääntö puuttuisikin. Ja terveemmin se kone toimiikin, jos sitä kierrätetään oikeilla kierrosalueilla eikä yritetä väkisin vääntää matalilla kierroksilla. Lisäksi sitä voi uskotella itselleen, että 4 nokalla pystytään kierrättämään korkeammalle ilman että venttiilikoneiston kulmat alkavat rajoittamaan toimivuutta..

Virittämisen kanssa kannattaa hieman miettiä tarkemmin, mitä lähtee tekemään. En tiedä noista noin tuoreista, mutta edellisen koneen kanssa 1.2 muutos oli hinta/teho-suhteen kai paras, ja helpoin homma tehdä (sikäli kun käytti oikeanlaisia osia). Mutta kuten Hemuli mainitsikin, kyllä 883'sellakin pääsee, ja teho/tilavuus-suhde taitaa olla paras kaikista HD-perustehdasmalleista (?).

-t-
Tyyli ennen tarkoitusta. Asenne ennen kaikkea..

mikira

883 ja 1200 erona on ainakin kumi sportsterissa, varmaan muissakin, toisiovälitys. 1200 koneisena saa hieman pitemmän välityksen kuin 883 malleissa.

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: mikira - 06 elokuu 09, 16:31:08...1200 koneisena saa hieman pitemmän välityksen kuin 883 malleissa.

Muotoilisin yllä olevan ennemminkin "joutuu ottamaan hieman pidemmän välityksen" - sen verran iloisesti nimittäin viritetty 1200 kirmaa 883:sen vakiovälityksillä että ei tulisi mieleenkään pidentää. Tämänhän huomasi jo Eric Buell aikoinaan, putkirunkobuelleissa käytettiin juurikin tuota lyhyempää välitystä.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

flhx

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 06 elokuu 09, 21:49:34
Tämänhän huomasi jo Eric Buell aikoinaan, putkirunkobuelleissa käytettiin juurikin tuota lyhyempää välitystä.

Noo, ei aivan... Putkirungoissa on käytetty etu/takahihnapyörissä seuraavia kombinaatioita: 29/55("euro-välitys"), 27/61("USA-välitys") ja 29/61.
R.I.P. Lohka, WMC 1965 - 2014
R.I.P. Corey, died Oct 4 2017 Sarasota, Florida. Miss you buddy.

Hemuli

Innostuksissani unohdin mainita että alkuperäisissä putkirunkobuelleissa, ts. "jenkkimalleissa"... Ei muuten toimi tuollainen X1:nen mitenkään kun siinä on noi 29/55 eurovälitykset. Kytkintä joutui luistattamaan aina liikkeelle lähtiessä ja käyttökierrosalue oli jotain ihan älytöntä.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957