Velva touch

Aloittaja Hessu, 27 kesäkuu 12, 12:51:06

« edellinen - seuraava »

Hessu

Keskikesän kannen irrotuksen, joka tulee joka vuosi yhtä varmasti kuin juhannus, seurauksena tuli tarve säätää tönärit. VT:n nostajien ohje on: löysät veks niin että pyörii sormin ja siitä yksi kierros kireemmälle (paitsi takapytyn pako vaan kolmevarttia?)
Näin tein. Ihmettelin kun venat jäi kantamaan. Tein homman moneen kertaan hellällä otteella, mutta aina sama juttu. Lopuksi tulin siihen tulokseen, että hydraulimännän alla oleva jousi on antautunut ja elementti on käytännössä pohjassa. Kun säädin tönärit niin, että jäi vähän klappia, homma pelittää hyvin.
Nää on siis parasta mitä rahalla saa. Eli jos jollain samanlaiset, ei kandee ihmetellä.

Kai ne täytyy talvella purkaa ja vaihtaa järeemmät jouset sinne.

seppo

Niin olen minäkin kuullut että VT:t on parasta mitä soveliin voi laittaa. Noista nostajistahan pitäisi (en ole varma kun en VT:n nostajia ole nähnyt) nähdä josko tuo hydrauli on yläasennossa ennen säätöä. Eli kun tönärin löysää niin pitäisi hydraulin nousta yläasentoonsa. Onko noissa sama rakenne kuin jimsin powerglideissa - noissa näkee helposti kun hydrauli on yläasennossaan, mäntäkompleksi lepää lukkorengasta vasten.

Tuon kun laittaisit tuonne VT valmistajalle niin vastaus tulee vuorenvarmasti, Dave (muistaakseni) on ollut enemmän kuin avulias jos jotain apua on porukka tarvinnut. Noiden mainehan lähentelee sovelikäyttäjissä ihan pilviä.

Hessu

On ja näkee. En vaan heti älynnyt.
En taida viittiä ottaa yhteyttä. Tais Dave vetää viimeks herneen nenään, kun kyseenalaistin sen nostajien rullien kestoiän.
Ja varsinkin, kun tilasin siltä uuden rullat ja se lähetti, mutta vastas, että en pysty niitä ite niittaa, kun tappi on karkastua terästä. Besservisser kun oo, mähän tietenkin selvitin vanhasta niitistä matskun ja vastasin: Paskat ne mitään karkaistuja oo, vaan nuorrutetussa tilassa olevaan CrMo:ta. Ei tullu ikinä vastausta.
Niissä muuten ei niitata sitä rullalaakerin sisäskoolia jumiin, niinkuin vakioversiossa, vaan se jätetään pyörimään. Se hahlo on jyrsitty vähän leveämmäksi. Ja kun se tappi on vähän tiukempaa matskua kuin se normirullan pehmeä niitti, se ilmeisesti kestää melko hyvin.

seppo

Onpas vaan mielenkiintoista. Käsitinkö oikein että olet jo vaihtanut nuo rullat vai onko ne hyllyllä odottelemassa vaihtoa? Jos vaihdoit niin paljonko oli kilsoja ennen vaihtoa?

Ite olen nyt päristellyt noilla jimsseillä yli 30 tkm eikä ole ollut mitään oireita. Tosin nyt jo hermostuttaa kun käytössä on tuo leineweberin nokka ja venttiilikoneisto pitää melkoista metakkaa. Tuolla nokalla saa venttiilikoneisto kyllä kyytiä. Olen jo henkisesti varautunut VT nostajien ostoon, saas nähdä milloin alkaa oireilu nykyisillä. Leineweber kelpuuttaa hydraulisista nostajista vain Jimsin ja VT:n. Jimsin mainekin alkaa olla mennyttä, on tuolla ameriikan maalla ruikutusta noiden hajoamisista melko monella kaverilla ja tuki Jimsillä on kuuleman mukaan ihan hanurista.

Hessu

Vaihdoin joo. joku vähän reilu 30 tonnia. Ei ne vielä vainaat ollu, mutta selkeästi oli jo pinta alkanu hajoo. Davehan keulii, että on ite vetäny samoilla 120 tuhatta mailia.
Mä vaan oon vähän neuroottinen noiden nostajan rullien kanssa. Sen verran huonossa kunnossa on aina rullat ollu, kun sellaisia oon purkanu. En tiedä millaset noin Jimsit on, mutta kyllä 30 tuhatta on jo virinokalla ja jäykillä jousilla sellanen lukema, että kandeis kattoo.
Ei ne muuten paljon oireilekaan. Jossain vaiheessa vaan alkaa kolina ja neulat on öljypumpussa.

Kun aikoinaan ostin rystyn motin, joka siis tuli Neuvostoliitosta oli motin sisällä paljon paikallisen kyläsepän tekemiä viritelmiä. Mm. nostajan rullat oli kaksi karkaistua  holkkia melko väljästi päällekäin. Samallalailla, kuin rullavipoissa. Mulle ei oo selvinny, oliko se hd:n vain sepän jäljiltä. Mutta monasti oon funtsinu, että kokeilis tehdä sellaset. Vois toimia hyvinkin, eikä ainakaan menisi murskaantuneita neuloja pumppuun.

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: Hessu - 27 kesäkuu 12, 14:04:18...Mm. nostajan rullat oli kaksi karkaistua  holkkia melko väljästi päällekäin. Samallalailla, kuin rullavipoissa. Mulle ei oo selvinny, oliko se hd:n vain sepän jäljiltä. Mutta monasti oon funtsinu, että kokeilis tehdä sellaset. Vois toimia hyvinkin, eikä ainakaan menisi murskaantuneita neuloja pumppuun.

Eikös tossa nyt oo kyse kahdesta varsin erilaisesta kohteesta? Nostajan rullan pyörii jatkuvasti nokan mukana kun taas vipan rulla lähinnä liikkuu edestakaisin ylös-alas kulkevan venttiilin voimasta. Noin niinku maalaisjärjellä ajatellen luulis että nostajakäytössä toi nokan pyörivä liike hiois "rullan" äkkiä kuopalle.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Hessu

Onhan siellä öljyfilmi välissä ja materiaalit tietysti sellasta että kestää.
Hyvin ne näyttää kestävän laahaavat nostajat ja nokat suurimmassa osissa moottoreita.

Tarkemmin kun funtsii. Ei niiden holkkien välys saisi olla kovin iso. Kympin luokkaa. Sen verran kumminkin, että roiskevoitelu toimii.

seppo

Pistin tuon Leineweberin nokan vasta nyt kesällä paikoilleen, aikaisemmin oli käytössä Andrewsin AB. Kaikki rullat olivat ok kun tarkastin ne, ei välyksiä rullissa mutta pitkittäisiä naarmujälkiä kyllä rullien pinnoissa. Jimsin nostajiin joissa on se niiden big axle käytössä ei myydä rullia erikseen vaan menee koko nostaja vaihtoon jos rullassa on jotain mätää. Ne on palttiarallaa vähän yli 100 euroa kappale joten VT:t menee kyllä tilaukseen jos alkaa oireilemaan.

Jotain totuutta on oltava noissa evon nostajissa koska niissä tuo remontin tarve ei ole mallia 30tkm ja vaihto. Onhan noita evon motteja nähty joilla on päästelty ihan mahottomia kilometrejä. Sovelin nostajahimmeleillä en ole kuin kuullut huhupuheita vastaavista kilometreistä. Tähän tietysti vaikuttaa nokan noston aggressiivisuus eli miedolla nokalla nostajatkin pärjää paremmin. Ota tästä nyt sitten selvää onko tuo evo nostajasysteemi sitten parempi, keskusteluahan tästä on kosolti täällä ja muillakin foorumeilla. Mutta pitää pohtia tosissaan josko laittaisi evo VT systeemin sitten joskus - käyttäisi sovelin rokkereita ja öljyreittejä. Nostohan tuossa on sitten pienempi kun tuo rokkerisuhde on sovelissa pienempi kuin evossa. En usko että tuossa evohommassa mennään ainakaan huonompaan suuntaan.

Kiiski

Mulla on s&s:n nostajat ja pesät + 585 nokka(evomalliset) shovelissa ja ohjeissa mainittiin että 25 000 olis vaihtoväli tais kyllä olla kyse maileista. Ajat sitten jostain Easyraiderista luin että toiset diilerit huollossa jenkeissä olis suositellut Evoihin nostajien vaihtoa 25 tonnin välein, mutta tää nyt on 90-luvun alun tieto. Evoista silleen mitään tiedä, mutta veikkaisin että Shovelin vakiokamat ei ainakaan paremmat ole saati pingpong kiinalaiset tarvikkeet.

Mulla oli kanssa Knucklessa sellaset sisäholkilliset nostajarullat kun se mulle tuli eli tais kuitenkin olla orgis systeemi. Saiskohan sellasia enään mistään, täytyy vissiin alkaa selvittää.

Tuusulan T-Bone

Se lienee pääasiassa nokan profiilista ja nostosta kiinni tuo nostajien kesto. Evolaiseen vaihdoin yhden nostajan tossa kevväämmällä. Kilsoja sillä oli ite ajettuja yli 100000 ja nostajiin saati nokkaan ei oltu aikaisemmin koskettu. Nokka oli kumminkin vakio, eli hyvinkin mieto.

Voisi ajatella, että kovat jousipaineet ja laahaavat vipat vaikuttavat myös.

Shovelilla olis tarkotus selviytyä tää kesä ja talvella sitte tutkitaan joka paikka. Saapahan jotain kokemusta siitäkin, säästävätkö rullavipat ohjureita jne.

Ja kasataan luonnollisesti siten, että sytytyslanka on sen jälkeen lyhyempi. Pitkä keula edellyttää myös pitkää iskua.
Long John Stroker