Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Mekaaniseen tarvikemittariin ilmaantunut vika.

Aloittaja jouni-K, 24 toukokuu 09, 17:01:58

« edellinen - seuraava »

jouni-K

Mikähän on mennyt tuohon mittariin, kun näyttää aina tasaisesti n. 25-30% liikaa.

Aiemmin toiminut oikein, joten pyörittäjän väärä ratio se ei ole, jollei siellä olisi sitten optiota muininkin välityssuhteisiin, ja olisi sitten hypännyt väärälle vaihteelle. Ei kai ne niin  hienoja voi olla, vaikka oli aika kalliskin mielestäni.

Mittari on siis sellainen "micro" tms.-mittari, halkaisijaltaan 2", ostettu WW:ltä viime syksynä.
Matkamittari näyttää oikein, joten ei liene vaijerissa/pyörittäjässä, jotka myös laitettu n. 1000 km takaperin uutena. Vaijeri kuitenkin zekattu ja rasvattu, ennen kuin rupean itse kelloa availemaan.

Ennen vian ilmaantumista käytin stongan irti laakeria kiristääkseni ja sehän tarvitsee minun mopossa (WL, eli vanhanliiton springer-keula) pienen pusun irrotakseen ja toisen asettuakseen taas paikalleen. EI missään nimessä mitään hullua takomista. Mittari on ja oli silloinkin siis kiinni ylä T-kappaleessa. Olis varmaan tarvinnu irrottaa... :(
Onko ireoita, mikä siellä olisi voinut esim. tuon tärähdyksen ansiosta, tai muuten, mennä vikaan?

Kokemuksia? Voiko tuota korjata? Auki se ainakin lähtee tarvittaessa, mutta onko se pandoran lipas, josta tursuaa rattaita ja matopyöriä välittömästi, kun takakantta raottaa?
Voihan sen kanssa elää ja matikkapääkin pysyy kunnossa, mutta olishan se kiva, jos se näyttäisi oikeaa lukemaa.
Paitsi, että on aika komean näköistä kun pikkulättiksellä on mittarissa 150 km/h ;D ;D ;D

Ainiin tais olla eka kirjotukseni uudelle palstalle. Vaikuttaa hyvältä, mutta kyllä se taso äkkiä putoaa, nyt kun minäkin tyhmine kysymyksineni siirryin tänne kirjottelemaan...

***jouni-K
***jouni-K

Kokkonen

Mulla on vastaava mittari 2:1 välityksellä ja näyttää myös 20% liikaa.... on ollu toisessa pyörässä aiemmin, eikä tietoa, onko koskaan ollut kohdallaan  .
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Make

Saman verran yli näyttää mullakin. Taitaa olla lopun alku jos se rupee näyttämään oikeeta lukemaa.  :P
Greatest enemy of freedom is satisfied slave

jouni-K

Mutta tuo näytti aiemmin prikulleen oikein!

Pyörittäjä on muistaakseni 19" renkaalle ja mulla 21", joten lukema oli yllättäen 2-3 kmh haarukassa oikein.

Siis oli... Ja nyt sitten virhettä aika paljon, n. 1/3, tai 1/2, laskutavasta riippuen. Siis kun vauhti on n. 50 kmh, mittari näyttää yli 70, vauhdin ollessa 60, lukema on 90 etc. Tällä siis päästään Murhamarillakin 150 kmh lukemiin, kun se just sen satkun verran "kerryttää" vauhtia suotuisissa olosuhteissa, rättisitikka-termiä lainatakseni ;D ;D ;D

Eli sakoitta saa köröttää, kun pitää sen kahvan ruuvattuna ääriasentoon maantiellä ja pistää kädet taskuun.

Kiitos "rohkaisevista" vastauksista.

***jouni-K
***jouni-K

Kokkonen

Nykyään 48 mm mekaanisia valmistaa (tai valmistuttaa) Nova MMB Saksasta. Heidän asnnusohjeissaan sanotaan, jotta tärinän vaimennus tulee olla, eikä mittarin vaijeri saa tulla kuin max 15 mm ulos päädystään. Asennusohje.
Pitäs varmaan kysästä, mistä epätarkkuus johtuu, mutta kun en tiedä onko tuo oma Novan tai vaan joku muu vinkuintialainen.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

jouni-K

Kyllä toi on "made in Germany".

Eli siis jotain on mennyt rikki, niimpäniin... Alkuperäiskiinnikkeellään se mulla on vaan ollu, ilman ylimääräisiä vaimentimia.

No kiitoksia ja olkoon tämä varoituksena muille, että laittavat sen tärinänvaimennuksen, eivätkä hakkaa mittareitaan.

***jouni-K
***jouni-K