akkua kiksi shoveliin

Aloittaja ile, 25 tammikuu 12, 20:35:22

« edellinen - seuraava »

Tomppa68

Lainaus käyttäjältä: ma^ko - 25 tammikuu 12, 23:42:15
niissäkin on staattori laturina.
Sie tarkoitat nyt vaihtovirtalaturia. Ja dynamo on tasavirtalaturi.

seppo

Lainaus käyttäjältä: Tomppa68 - 26 tammikuu 12, 10:46:02
Eiku nythämie hokasin miks se keittää sen pikkuakun. Siks kun se lataussäädin säätää VAIN jännitettä pyrkien pitämään sen jossain 14-14,4 voltissa. Tehokas laturi tuottaa paljon VIRTAA ja virtahan se on se mikä lämpöö tekee (eli keittää) eikä jännite. Hommahan on päivänselvä. Otetaan vaikka lämmitysvastus. Siihen syötetään vaikkapa 230 V jännite mutta virtaa ei mene = kylmä on. MUTTA sit kun on 230 V jännitettä ja läpi kulkee 10 A virtaa niin avot, jopa lämpenee 2,3 kW teholla. Jos sit toiseen lämmittimeen pukataan 2,3 V jännitettä ja 1000 A virtaa niin teho on taas sama 2,3 kW.

Pitäs vissii tehä sellane lataussäädin jolla rajoitetaan MYÖS virtaa, ja vois olla ihan säädön kanssa. Ois pätevä peli. Tähän mennessä niissä on ollut rajoittavana tekijänä ainoastaan komponenttien virrankesto ja liian tehokas laturi käräyttää myös liian rimpulan säätimen. Kokemusta on brittipuolelta.

Siis se on tuo kuorma (tässä tapauksessa akku ja sähkölaitteet) mikä määrää tuosta lähteestä (laturista) otettavan virran mikäli välissä ei ole virtaa rajoittavaa komponenttia. Jos laitat tuollaisen virtaa rajoittavan kytkennän tuohon väliin niin käytännössä se tapahtuu niin että tuon virranrajoittimen lähtöjännite tippuu tasolle jolloin virtaa ei mene niin paljoa.

Tuo 14.5V jännite ei ole haitallinen millekään muulle kuin pienelle akulle eli muut vehkeet kyllä kestää tuon jännitteen. Vaihtoehtona on hankkia / tehdä säädin jonka lähtö on suoraan 13.8V tai sitten tehdä toinen jännitteensäädin ennen akkua (vastus pelaa tuossa kohdassa ihan hyvin).

Hessu

Eiku nythämie hokasin miks se keittää sen pikkuakun. Siks kun se lataussäädin säätää VAIN jännitettä pyrkien pitämään sen jossain 14-14,4 voltissa. Tehokas laturi tuottaa paljon VIRTAA ja virtahan se on se mikä lämpöö tekee (eli keittää) eikä jännite.

Mä en ymmärrä sähköstä mitään, mutta ei se tietääkseni noin mee.
Laturi työntää virtaa just sen verran kun sitä laitteet ja akku tarvitsevat. Ei maksimia koko ajan.
Eli jos tehon tarve on 50 W (VA) laturista tulee 50 W/14 V=n.3,5A. Ei suinkaan maksimi ampeeri määrää.
Vaikka ehkä mun olis syytä olla sekaantumatta sähköhommin.

seppo

Lainaus käyttäjältä: Hessu - 26 tammikuu 12, 12:40:58

Laturi työntää virtaa just sen verran kun sitä laitteet ja akku tarvitsevat. Ei maksimia koko ajan.
Eli jos tehon tarve on 50 W (VA) laturista tulee 50 W/14 V=n.3,5A. Ei suinkaan maksimi ampeeri määrää.

Ei kannata olla sotkeentumatta. Noin se justiinsa menee, vähän toisin sanoin kuin tuossa edellä selitin.

Lyytinen

Itse asiassa tuollainen puolijohdesäädin todellakin sitä jännitettä säätää. Jos se akun napajännite on alle sen 14 jotain niin säädin päästää koko laturin kirnuaman virran akkuun eli niin paljon kuin laturista lähteekään. Ja akkuhan ottaa sen vastaan riippumatta siitä mitenkä hyvää se sille tekee. Sitä virtaa rajoittaa vaan se seikka, että se laturin tuottama virta samalla magnetoi toiseen suuntaan mitä ne roottorin magneetit eli siitä syystä max. virraksi noilla jännitteillä tulee se 20 - 40 A laturista riippuen. Mitä enemmän runtua sitä isompi virta.

Mutta sittenpä kun ottaa tuommoisen vanhan liiton tasavirtalaturin mekaanisen säätäjän, siellä on jännitteen säädön lisäksi oma kääminsä virran säädölle, eli himmataan vähän jos ulostulovirta meinaa kasvaa liian suureksi. Tätä ei ole tehty niinkään akun suojaksi vaan ihan ankkurin ja kommutaattorin suojaksi. Mutta siitä syystä ne pienet akut minun mielestä kestää paremmin tasavirtalaturilla.

Tomppa68

Lainaus käyttäjältä: Hessu - 26 tammikuu 12, 12:40:58
Eiku nythämie hokasin miks se keittää sen pikkuakun. Siks kun se lataussäädin säätää VAIN jännitettä pyrkien pitämään sen jossain 14-14,4 voltissa. Tehokas laturi tuottaa paljon VIRTAA ja virtahan se on se mikä lämpöö tekee (eli keittää) eikä jännite.

Kyllä se laturi sitä maksimivirtaansa työntää akkuun ainakin aluksi, kunnes akun napajännite on säätimen lähtöjännitteen suuruinen jolloin virtaa ei enää mene. Virran voimakkuus pienenee sitä mukaa kun akun napajännite nousee.
Lyytinen tuossa ylempänä sanoi ton jutun niinkuin se on.
Miulla ei oo kuin sähkövoimateknikon koulutus joten vähän vähemmän tiiän noista auto- ja moposähköistä, mutta jotain kuitenkii  :)

seppo

Cycle electric tekee tuota "series" regulaattoria jonka lähtöjännite on paremmin kontrolloitu kuin vanhan sovelin sunttiregulaattori. Tuossa sunttiregulaattorissa kun lataus on päällä niin se antaa täyden jännitteen ja kun latausta ei tarvita niin se kytkee sen maahan (jolloin staattorilta imetään maksimivirta). Tuon "on-off" säädön keskiarvona tulee sitten se 14-14.5V latausjännitteenä mikä näkyy yleismittarilla. Tuossa ei ole mitään sen viksumpaa jännitteen säätöä mikä on korjattu tuossa cycle electricin säätimessä (ei sunttaa staattorilta tulevaa virtaa maahan missään vaiheessa).

Jos käytössä on 3Ah akku niin epäilen että laturi pukkaisi maksimia sinne missään vaiheessa, olettaen että akun sarjaimpedanssi on luokkaa 50-100milliohmia mikä lienee lähellä totuutta tuossa pienessä akussa. Tämä siis jos akun jännite on luokkaa 12.5 volttia. Tuota ei tapahdu etenkään siinä tapauksessa jos käytössä on joku 0.33 ohmin sarjavastus.

Alkuperäiselle kysyjälle melkein ehdottaisin että hankkii tuon cycle electricin "series" jännitteensäätimen, sillä tuo varmaan jekkasee ilman mitään ylimääräisiä keksintöjä koska tuo latausjännite on parempilaatuista ja oikealla tasolla. Sunttaavalla regulla jonka lähtö on tuolla 14.5V tasolla tuo pikku akku kyllä kärventyy ilman tuota vastusta.

rodchop

Mulla oli joskus Evossa ongelmia tuon ylilatauksen kanssa, kun kiksi & pieni akku. 7A
Laturi oli kuitenkin alkupään Evon 22ah. Ei ollu akut pitkä ikäisiä, rupesivat muistuttamaan lähinnä potkupalloa :'(

No sain tuon korjaantumaan juurikin tuolla Cycle elctrik inc,in low voltage regulaattorilla.
Tilasin sen tuolta hyvä lafka.

https://www.denniskirk.com/harley-davidson/cycle-electric/electrical-and-lighting/20.ipp/2.pg/pricedesc.srt
HOG Forever Forever HOG

ma^ko

Vaihtovirtalaturi voipi olla toteutettu muutoinkin kuin staattorina. Staattorilla toteutettu(harjaton) vaihtovirtalaturi on ihan hyvä verme jos tarvittavat virtamäärät on kohtuulliset, siksi sitä esiintyy runsaasti esim prätkissä ja perämoottoreissa. Säädin ohjaa jännitettä suhteessa akun jännitteeseen, akun vastaanottama virta(amppeerit) on suoraan suhteessa jännitteeseen(voltit). Pieni akku vaan tapaa niin sanotusti "juosta perässä" latauksessa eli jännitteet nousee säätimestä huolimatta turhan korkeiksi akun kestoikää ajatellen. Tuollainen low voltage regulator varmasti parantaa tilannetta.

Vaikka laturi kykenisi tuottamaan vaikka 100A virtaa niin ei se akku huoli sitä kuin tietyn määrän eli sinällään virta ei ole se ongelma vaan se että pieni akku ei latauksessa vakisäätimellä riitä toimimaan tasaimena jännitteelle vaan yhtälö juoksee ja jännitteen kasvaessa akku vastaanottaa lisää virtaa. Jotta syöttö katkeaisi niin akun napajännitteen pitäisi tasaantua tuon latausjännitteen kanssa, pikkuakulle vaan tasaantumahetken lataustaso on jo liikaa, vakisäätimellä siis.

Svittu et mä saan tän jotenkin sekavan oloseksi tuotokseksi.

Voimasähköst mä en tajuu mitään muuta ku et sellaset jännitteet/virrat sattuu, ajoneuvosähkäri mä taas persaatteessa kyllä olen.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Longben

Meniskö toi low voltage regulaattori pieniakkuseen (8ah) evosportsteriin, liittimiä muokkaamalla?

Lyytinen

Tuota noin. Kyllä minun nyt täytyy kaikella kunnioituksella sanoa, että tuossa ei ollut tolkkua juuri nimeksikään. Jos jätetään tuo itse säätöasia sikseen niin mitäs muita vaihtoehtoja on kuin "staattorilaturi"? Sehän on kaikissa latureissa staattori se pyörimätön osa ja roottori se pyörivä. Paitsi tasavirtakoneissa yleensä staattoria sanotaan kentäksi (F niin kuin field) ja roottoria ankkuriksi (A niin kuin armature).
Sillä ei ole merkitystä, onko se staattori roottorin sisässä niin kuin HD:ssa vai roottorin ulkopuolella nii kuin auton laturissa. Eikä silläkään onko se roottori kestomagneeteilla vai käämityksellä ja liukurenkailla.

Periaatteessa voisi olla mahdollista, että staattori olisi magnetoitu ja roottorin liukurenkailta otettaisiin ulostulo, mutta enpä ole semmoista ajoneuvokäytössä nähnyt enkä ymmärrä mitä järkeä siinä olisi. Tietty tasavirtalaturissa tietenkin otetaan ankkurilta, se sinänsä on just tuommoinen jossa on ulostulo roottorilta. Siinä on tosin se mekaaninen tasasuuntauslaite jota joskus myös kommutaattoriksikin sanotaan.

Lyytinen

Lainaus käyttäjältä: Longben - 26 tammikuu 12, 21:47:45
Meniskö toi low voltage regulaattori pieniakkuseen (8ah) evosportsteriin, liittimiä muokkaamalla?

Laita suoraan evosportsteriin tarkoitettu? On niitä joka pyörään tiemmä.

seppo

Nopeasti netistä katsottuna "näyttäisi" että noissa evosporteissakin on tuo sunttaava säädin. Jos näin on niin niistä ei ole apua pienen akun säätimeksi.....

Lyytinen

Niin eekäkö katoppa ku tarkoitin, että Cycle Electricillä on ihan evosportsterin liittimillä jne...

ma^ko

Lyytinen, tottakai kaikissa on staattori, mutta siis nuo harjattomat kestomagneetilliset ovat jostakin syystä vielä huomattavasti halukkaampia keittämään pienen akun kuin esmes autoissa olevat harjalliset vaihtovirtalaturit. Usein, puhuttaessa sähköistä, varsinkin veneiden tapauksessa niin kestomagneettilaturista käytetään vain nimitystä "staattori" kun taasen harjallisesta laturista termiä "laturi". Viimevuosinä mä olen ollut enemmän tekemisissä venekoneiden kanssa joten toi nimitysmalli on tarttunut. En tiedä onko nuo harjallisten latureiden säätimet vain keskimäärin enemmän kehittyneitä, mutta vaikka laturin maksimituotto on suurempi on niillä pikkuakun keittotaipumus usein selkeästi pienempi.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.