Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Isolohko-Gustun sähköt (lähinnä lataus ja sytytys)

Aloittaja Tuomo, 24 elokuu 11, 18:32:13

« edellinen - seuraava »

Tuomo

Omassa vm. 83-mallissa vielä sytytys kärjillä, tähän oli jotain kittejä joilla saisi muutettua elektroniseksi (jos tarvetta?)

Latauksen osalta tuo on niin vanha että tasasuuntaaja ja jännitteensäätäjä erilliset komponentit.
Mites tuon toiminta näkyy akulta suoritettuna jännitemittauksena? Ts. pitäiskö jännitteen olla tasainen esim. 14 V (tietysti kierrosluku huomioiden)? Kun aikanaan tuota mittailin niin jännite "moduloi" tasaisesti korkeamman ja matalamman välillä. Eli onko tuollaisen hyppeleminen (vanhanaikaisen) järjestlemän ominaisuus vaiko ihan vika?

Ja sitten olisi kiva saada "for dummies" -ohje miten tasasuuntaaja kytketään... Hapertuneiden sähköjen purkamisvaihe aikoinaan oli hiukan liian kiivas... Kyseisestä levystä tuntuu löytyvän enemmän paikkoja kuin mitä kytkentäkaaviosta.


suuntaa-antava kytkentäkaavio

Entä onko saatavilla moderneja elektronisia yksiköitä? Edellyttätkö myös itse laturin vaihtoa?




ma^ko

Dyna III ja NewTronic sytkiä ainakin löytyy, mul oli vanhukses joskus Piranha, et kyl niit on. Se kannattaako kärkien tilalle vaihtaa elektronista on hieman näkemyskysymys. Tasuri ei voi äkilleen auttaa ku mul ei ole edes ohutta mieli/muistikuvaa millainen tasuri moises on.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Motomatti

Kyllä mulla ainakin vanha Cali puski virtaa tasaisesti sen vähän mitä puski. Latausrele taitaa temppuilla.
Suurta taikaa tasasuuntaajan kytkemisessä ei ole: kolme keltaista piuhaa laturilta kytketään kolmeen rinnakkain olevaan liittimeen keskelle tasuria, muistaakseni violetti latausvalonjohto jompaan kumpaan niistä kahdesta liittimestä joista toinen on vaakassa ja toinen pystyssä edellisten vieressä.
Kulmassa olevaan isoon liittimeen tulee punainen hieman paksumpi johdin akun +navalle.
Tämä oli huonon muistin varaista mutta laitan tähän liitteeksi linkin joka helpottaa löytämään aikaisen madon: http://guzzitek.org/gb/cadres_gb.htm

Noihin ohjeisiin kun perehtyy niin eiköhän asia kuin asia selvinne.

Motomatti

Vanhuuttaan alkavat sytytyslaitteet ilmentämään ominaisuuksiaan. Keskipakosäädin virranjakajassa antautuu ensiksi. Sitä saa kyllä varaosana. Vanhemmiten sillä on taipumus päästää sytytys liian aikaiselle alhaisilla kierroksilla. Kärjetkään ei ole enää oikein nykypäivää.

Modernimpaa sytytystä havittelevan on huomioitava että lähes koko sytytysjärjestelmä menee vaihtoon ja sijaintikin osittain muuttuu. Anturi tai anturit asennetaan kampiakselin päähän ja virranjakajan voi hyllyttää. Puolat johtimineen menee uusiksi myös.

On myös virranjakajan sisään asennettavia optisia anturisovelluksia.

Pääluokat:
Kärjet korvaava hall- tai induktiivinen anturi. Keskipakosäädin jää. Alkuperäiset puolat käy. Ei juuri saatavissa.
Kärjet ja keskipakosäätimen korvaava analoginen järjestelmä. Pelaa vanhojen puolien kanssa. Harvinainen.
"Nykyaikainen" bolt-on-sarja jossa anturi useimmiten kampiakselilla ja aivolaatikko ohjelmoitu valmiiksi yhdellä tai useammalla käyrällä. Vaatii omat puolat. Saatavilla useita eri malleja eri ominaisuuksilla. Hintahaitari 200 - 1500â,¬.
Täysin digitaalinen ohjelmoitava sytytys jossa käyttäjä voi vaikka ajon aikana säätää sytytystä "on-line". Vaikutus koettavissa välittömästi. Vaatii hieman perehtymistä mutta lopputuloskin on sitten kiinni vain omasta päästä. Käyttää haluttaessa useita eri parametreja. Esimerkiksi kaasukahvan kiertosuunnan ja -nopeuden kierrosluvun ohella. Voi reagoida myös ilmanpaineeseen ja pakokaasujen lämpöön tai jäännöshappeen.
Tarvitsee omanlaisensa puolat. Hinnat alkaen noin 300â,¬

perluskooni

http://www.sd-tec.de/catalog/product_info.php/cPath/117_141_2000_335/products_id/114356?osCsid=5e53d45028666435b5d92ad1a376d807

Tuommonen kärjetön systeemi ratusteltiin talvella yhteen vanhahtavaan californiaan. Kuulemma hyvä ja toimii, ei siinä mitään.
Mutta mitään todellista hyötyä en kyllä tuommoseen keksi, guzzin kärkisysteemi on lähes pommin varma eikä juuri vaadi huomita.
Forza Guzzi (+ soveli)

Motomatti

Aivan saman optisen vehkeen asentelin alkukesästä Californiaan josta oli sytkäboxit päästäneet savun ilmoille.
Niihin näitä näkyy menevän. Ei niinkään kärkivehkeisiin.
Vasta siinä vaiheessa kun haetaan lisäominaisuuksia tai korvataan kalliita alkuperäisosia on näille kapineille tarvetta.

mm

Motomatti

Näpräilytaitoiselle ja läppärin omistavalle: http://www.ignitech.cz/english/aindex.htm
Näitä olen asennellut muutamiin pyöriin. Ohessa pari kuvaa asennuksesta.

-mikko-

LainaaNäpräilytaitoiselle ja läppärin omistavalle:
Minullakin on Ducatissa ollut tuo Igntech sytkä jo muutaman vuoden!
Hinta-laatu-suhteeltaan ehkä paras markkinoilla, vaikka minullakin oli hieman ennakkoluuloja tuota kohtaan ;D
- shine can never replace attitude -

Motomatti

Kun muutin oman pyöräni ruiskuksi niin ilmeni että vakiolaturi ei tuuppaa virtaa tarpeeksi.
Poisti alkuperäisen 14V/18A laturin ja asentelin tilalle remmivetoisen auton laturin. Virtaa riittää koska laturi pyörii liki tuplat sen mitä moottori ja alkuperäinen vain moottorin kierrosluvun verran.
Kaunis se ei ole.