Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Sytkän ennakoja

Aloittaja Tomppa, 16 huhtikuu 09, 22:35:25

« edellinen - seuraava »

Tomppa

Mikähän tollasen Evon vakiosytytysennakko on milleinä?
Poikkeaakohan se paljon Edelbrockin kansi/mäntä/nokka -paketilla?

Sytkäboxikin on tollanen hieno PC:llä säädettävä malli, mutta lienee parempi ettei koske niihin käyriin ilman dynotusta..??
Keep on Keepin' on!

Kokkonen

Useimmiten nuo elektroniset sytkät säädetään asennuksessa koneen yläkuolokohdan merkin mukaan, joten ei siinä mittaa tarvitse. Kenen valmistajan sytkä sulla on?
Evon ennakkomerkki lienee 35 astetta ennen YKK, mutta silloin koneessa pitää olla kierroksia, koska kyseessä on max ennakko, ja tuohon elektroniset säädetään strobolla.
Mulla on kotona kyllä excelissä kaava, jossa nuo matkatkin saadaan laskettua, mutta nyt se ei ole käsillä.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Tomppa

Lainaus käyttäjältä: Kokkonen - 17 huhtikuu 09, 08:52:07
Useimmiten nuo elektroniset sytkät säädetään asennuksessa koneen yläkuolokohdan merkin mukaan, joten ei siinä mittaa tarvitse. Kenen valmistajan sytkä sulla on?
Tais olla V-Thunderin sytkä. Mutta siis eikös siinä joku perusennakko pitäis olla?
Keep on Keepin' on!

Hemuli

HD:n sytkää ei säädetä samalla tavalla kuin -82 Corollan. Riippuen sytkävalmistajasta yläkuolokohdan tai maksimiennakon merkki reikään ja sytkä kohdalleen. Nykyäänhän noissa on jo ne ajoitusledit joten asteen tarkkuudella saa aika hyvin säädettyä.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Tomppa

ok, corollaa mulla ei ole koskaan ollutkaan ;-).. Eiköhän näillä saa perusennakon kohilleen. Tosiaan on toi ledikin sytkässä.
Keep on Keepin' on!

Tomppa

Suuttimia on nyt veivattu riittämiin. 3 erikokoista välialue- ja 3 pääsuutinkokoa käyty läpi erilaisilla risteytyksillä. Ilmeisesti paras tulos saavutetaan tässä kokoonpanossa 31/68 suuttimilla. Eli V&H Propipeen tehty vaimennin ahistaa sen verran, että pääsuutin jää "vakiokoiseksi". Silti edelleen keskialue röpöttää...

Taisi löytyä vika ihan eripaikasta. Eli olin katsonut ton säädettävän sytkän asetuksen väärin. Ennakkokäyrä olikin löysimmällä nousulla 15-32 astetta ja se saavutti makimin vasta 3800 kierroksella. Sytkän tehdasasetuskin tarjoaa melkolailla reippaampaa ennakon 20-32 astetta, ja maksimit jo 2200 kierroksen kohdalla. Pihatiellä sateessa tuntui jo reippaammalta. Jahka nyt ehtii taas tielle "dynottamaan", niin varmistuu, oliko vika ennakon asetuksessa. Sit alkaakin järjetön hienosäätö, mutta se kait edellyttää sitä oikeata dynoa?
Keep on Keepin' on!

Hessu

Lainaus käyttäjältä: Tomppa - 04 toukokuu 09, 21:40:45

Taisi löytyä vika ihan eripaikasta. Eli olin katsonut ton säädettävän sytkän asetuksen väärin. Ennakkokäyrä olikin löysimmällä nousulla 15-32 astetta ja se saavutti makimin vasta 3800 kierroksella. Sytkän tehdasasetuskin tarjoaa melkolailla reippaampaa ennakon 20-32 astetta, ja maksimit jo 2200 kierroksen kohdalla. Pihatiellä sateessa tuntui jo reippaammalta.

Voinpahan taas paukutella henkseleitä ja todeta, "enkö mä sanonu". Siinä toisessa viestiketjussa, missä saman vehkeen kaasarin säätöjä ihmettelit...

Tomppa

Ennakkokäyrä toi potkua koneeseen, mutta todellinen vikahan oli pakovastuksissa.. Se ite tehty äänenvaimentaja Propipen sisään vei 30 heppaa tehoja!!! Eikös se niin mennyt, että viritys on onnistunut, jos puolet tehoista jää jäljelle.
Keep on Keepin' on!

hoge

Lainataan topikkia. 89 vuotinen evo jossa s&s kaasutin, dyna2000i sytkä, suorat putket jne. Ongelma, tai oire on se että kuumana/kuumalla kelillä kun moottoria kuormittaa rupeaa kilkattamaan. Säädin ohjeiden mukaisesti sytkän niistä napeista race modesta-> puoleen väliin. Muuten tuntuu että kaasari olisi aika hyvin säädöissään, vetoja on koko alueen läpi ja toimii niin hyvin kuin sössö vissiin voi. Voiko nuo putket olla osasyy?
2006 flhx

Hemuli

Oletko kokeillut säätää perusennakkoa myöhäisemmälle kääntämällä sytkälevyä aavistuksen vastapäivään? Toinen vaihtoehto on kokeilla pykälää kylmempiä tulppia jos vika onkin siellä.

Tomppa

^^Siis toi ääni ei ole sitä terävää detonointia vai? Jos on paljon ajettu, niin voi olla, että venttiilinohjurit on jo vähän väljät. Sillon alkaa helpommin kilkattaa kuormituksessa. Ja onhan nostajat hyvässä kunnossa?
Keep on Keepin' on!

Hemuli

Jos venaohjurit olis väljät niin luulisi oireilevan muutenkin, ja nostajien kuluneisuus tulee yleensä ilmi vasta kierroksilla.

Onko ääni sellainen terävä kilistys, ihan kuin joku vetäisi ruuvarilla pitkin jäähdytysripoja? Jos on niin kyllä siellä silloin seos syttyy ennen aikojaan.

Tomppa

Riittää kun seos on poskellaan. Mites se nyt olikaan: laiha seos tarvii enempi ennakkoa syttyäkseen ajoissa ja rikas seos syttyy nopeammin, jolloin pienempi ennakko on riittävä. Liian aikainen sytytys rikkaalla seoksella voi tuota aiheuttaa. Tätä vartenhan siinä on se alipainekatkasija, joka muuttaa ennakkokäyrää kun kaasuläppää avaa... Olihan VOES säädin edelleen paikallaan?
Keep on Keepin' on!

Timppa62

Tomppa, millaisilla pakovastuksilla sait moisen tehohäviön?

Oon ite taistellut melua vastaan (iän myötä alkaa jurppia kammomökä, kuulemma mp:n äänen voimakkuus dB:t on kääntäen verrannollinen kuskin ÄO:n - tiedä siitä sitten). Mulla oli drag pipejen sisällä lyhyet huilut, joiden sisällä pysyminen alkoi olla aika taistelua. Sahasin putket poikki ja laitoin Stormista hankitut lyhyet änkkärit joissa on reijitetyt sisäputket. Sain aikaan kovemmat äänet + lisäbonuksena kuplavolkkarimaisen vihellyksen. Mutta kulkupuoli muuttui rajusti paremmaksi - oikeasti.
Laitoin änkkäreitä ennen taas huilut sisään ja taas tuntuu kuristavan. Millaisella kombinaatiolla tän yhtälön saa toimimaan (äänet kohtuulliset ja mopo lentää)?

Tomppa

En tiedä mikä sen vastus oli. Mielestäni virtaus oli esim uusiin tehtaan kattivakioputkiin nähden varmaan 10-kertainen... Mutta uusissa koko motin suunnittelu on jo lähtökohdiltaan täysin erilainen.

Voi olla että noi mun Edelbrockin RPM kannet on niin virtaavat, että vaatii ulos asti virtaavan putken. Joskuhan joku on haukkunut Edelbrockeja, mutta taitaa olla niin, että sillä on ollut liian tukkoset putket perässä (esim dragpipet tai rautakangella avarretut vakioputket). Propipe taitaa olla parhaita virtaukseltaan ja kyllähän toi nyt toimii (ääntä kyllä lähtee).

Eli putket pitää olla synkassa kansien kanssa. Vakiokansilla riittää pienemmätkin röörit. Hassuinta koko jutussa oli se, että ei se mun änkkäri ahistanut yläkierroksilla, vaan 2000-2500 alueella. Ilmeisesti se aiheutti sellaisen pyörteen ettei kansien virtaus selvinnyt siitä kunnialla, ennenkin kierrokset nousi ja paine puski kaasut ulos.

"Millaisella kombinaatiolla tän yhtälön saa toimimaan (äänet kohtuulliset ja mopo lentää)?"
Tohon kysymykseen vastaus on varmaan: osta joku japsimopo, ducati tai bmw, missä on vakiona yli 100 hp  ;D

Keep on Keepin' on!