Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Melumittaus!

Aloittaja RBR, 25 toukokuu 11, 14:52:26

« edellinen - seuraava »

Longben

Mites kierrosluvun toteaminen? Korvakuulolla menee varmasti pieleen. Mistä saa ostaa viritettyjä kierroslukumittareita? ;)

Hemuli

T-Bone varmaan täsmentää mutta mä oon ymmärtänyt niin että tyyppihyväksyntänumero on AINA muotoa pikku-e, tähti ja 15 merkkiä. Ja se on AINA kokonaisuudessaan tyyppikilvessä. Noi isot E:t numeron kanssa viittaa vaan johonkin kansalliseen hyväksyntään eikä niillä ole EY-tyyppihyväksynnän kanssa mitään tekemistä. Rekisteriotteeseen ne perhanat kuulemma lyhentelevät noita numerosarjoja mutta pyörässä ne on kokonaisina.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 26 huhtikuu 12, 17:23:25
T-Bone varmaan täsmentää mutta mä oon ymmärtänyt niin että tyyppihyväksyntänumero on AINA muotoa pikku-e, tähti ja 15 merkkiä. Ja se on AINA kokonaisuudessaan tyyppikilvessä.

Suunnilleen näin, merkkien lukumäärästä en oo ihan varma, mutta toistakymmentä merkkiä joka tapauksessa. Otteessa lukee yleensä vissiin 8 merkin sarja, tyyppikilvessä pitäisi olla täydellisenä.

Tämä e4*92/61 on hyväksyntänumero ajalta ennen ns. koko ajoneuvon tyyppihyväksyntää, joka perustuu direktiiviin 97/24/EY. Tuo 92/61 on vanhan direktiivin numero.

Semmoinen itsellenikin uusi tieto löytyi tänään, että Euro 1-tasoisessa tyyppihyväksytyssä pyörässä kelpaa muukin kuin e-merkitty vaimennin edellyttäen, että se läpäisee katsastuskonttorin päästötestin sekä metelin osalta ohiajotestin. Eli pelkän paikallaan mittauksen perusteella ei muutoskatsastusta voi tehdä, mutta ohiajotestitodistuksella voi. Näin TraFi lakia tulkitsee, tässä tapauksessa tämä lienee peräti "harrastajaystävällinen" tulkinta. Tosin ohiajotestin raja-arvo kaikkine toleransseineen on noin uusissa 85 dB(A), mistä ei ihan millä tahansa Vanssethainsseilla mennä läpi.

Euro 1-tasoisia laitteita ovat periaatteessa kaikki ennen 17.6.2003 käyttöön otetut tyyppihyväksytyt laitteet.
Long John Stroker

Tuusulan T-Bone

Sen verran lisätietoa tosta melumittauspäivästä, että saatiin neuvoteltua Hyvinkään lentokentän kanssa hyvä diili. Käydään tossa itte ensin vähän harjoittelemassa, katotaan sitte lisää.
Long John Stroker

Thomson

Kiitokset Hemuli & T-Bone. Helpottaa....
Nyt kun tuo e4*92/61 ei ole koko ajoneuvon tyyppihyväksyntä eli putkeksi käy myös e-merkitsemätön, niin onko valvontaraja tällöin 103 dB? Nimenomaan paikallaan mitattuna siis.

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: Thomson - 26 huhtikuu 12, 19:55:42
Nyt kun tuo e4*92/61 ei ole koko ajoneuvon tyyppihyväksyntä eli putkeksi käy myös e-merkitsemätön, niin onko valvontaraja tällöin 103 dB? Nimenomaan paikallaan mitattuna siis.

1.1.1992 tai sen jälkeen käyttöönotetussa kyllä on.
Long John Stroker

atco

Lainaus käyttäjältä: Longben - 26 huhtikuu 12, 16:15:19
Mites kierrosluvun toteaminen? Korvakuulolla menee varmasti pieleen. Mistä saa ostaa viritettyjä kierroslukumittareita? ;)
Ostin ebaystä tätä vastaavan, piuha tulpanjohdon ympärille. Hyvin toimii, 10â,¬ kotiinkuljetettuna :)
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
FXDWG -02

Natking

Lainaus käyttäjältä: atco - 26 huhtikuu 12, 21:40:33
Lainaus käyttäjältä: Longben - 26 huhtikuu 12, 16:15:19
Mites kierrosluvun toteaminen? Korvakuulolla menee varmasti pieleen. Mistä saa ostaa viritettyjä kierroslukumittareita? ;)
Ostin ebaystä tätä vastaavan, piuha tulpanjohdon ympärille. Hyvin toimii, 10â,¬ kotiinkuljetettuna :)

Suurimmalla osalla paremmista ajotuslampuista nakee kierrosluvun tulpanjohdosta.
Just trying to be different (like everyone else)

maick

Tässä onkin mielenkiintoinen dilemma. Desibelien mittaamiseen vaaditaan kalibroidut vehkeet ja kaikki mittausproseduurit on säntillisesti kirjattu lakiin. Paitsi se että millä tuo kierrosluku todennetaan. Eihän kiekkamittarilla varustetusta vessastakaan näe viisarista rpm-lukemia kuin about 100-200 rpm tarkkuudella?

Tekis kyllä mieli ostaa jonkunlainen luotettavahko laite, jolla sitten p-sedälle voi yrittää uskotella kierroslukuja. Saattaisi siinä oma oikeusturvakin hieman parantua.

JKKo

Lainaus käyttäjältä: maick - 28 huhtikuu 12, 09:47:27
Tässä onkin mielenkiintoinen dilemma. Desibelien mittaamiseen vaaditaan kalibroidut vehkeet ja kaikki mittausproseduurit on säntillisesti kirjattu lakiin. Paitsi se että millä tuo kierrosluku todennetaan. Eihän kiekkamittarilla varustetusta vessastakaan näe viisarista rpm-lukemia kuin about 100-200 rpm tarkkuudella?
Tekis kyllä mieli ostaa jonkunlainen luotettavahko laite, jolla sitten p-sedälle voi yrittää uskotella kierroslukuja. Saattaisi siinä oma oikeusturvakin hieman parantua.

Ihan johonkin toiseen asiaan liittyen osoitin aivan lähiaikoina viranomaisen valvonnassa että eräs tietty rakenne kestää 6x ylikuormituksen rikkoutumatta. 6x vaatimus tulee tarkasteltavana ollutta laitetta koskevasta standardista käytetyn materiaalin murtovenymän (tai -venymättömyyden) vuoksi. Jollakin toisella matskulla kerroin olisi 4 tai voisi olla vain 2,5.
Testi meni läpi kokeen osalta. Vaan ei kuitenkaan tullut heti valmiiksi. Virallinen valvoja tarkastuslaitoksesta katsoi koestuksessa käyttämiämme painoja ja kysyi millä todennamme nämä. Painomme olivat punttisalikamaa ja olin varuilta pistänyt noin 10% extraa plus kiinnitytarvikkeiden paino päälle. Ei auttanut. Kalibroitu vaaka oli haettava. Kun Kilot ja grammat oli todettu tarkastaja kysyi mitasta, jolla oli sijoittanut painon (momenttivarsi). Tätä minulla ei ollut. Siksi testi jäi kesken siihen asti että sain kalibroidun pituusmitan aikaiseksi.
Periaatteessa tienvarsimittauksen testissä olisi oltava kalibroidun desibelimittarin lisäksi kalibroitu astemittari (kulma putken päästä) sekä kalibroitu pituusmitta tietty sen kalibroidun kierroslukumittarin lisäksi.
Minä ainakin pyytäisin kaikista välineistä kalibrointitiedot mahdollista valitusta varten.
883/1200/turbo

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: maick - 28 huhtikuu 12, 09:47:27...Eihän kiekkamittarilla varustetusta vessastakaan näe viisarista rpm-lukemia kuin about 100-200 rpm tarkkuudella?...

Joo ja ootko koskaan koittanut pitää kaasulla H-D:n käyntiä niin tasaisena että se pysyisi edes 200 rundin sisällä pidempään kuin sekunnin kymmenyksen? ;D
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

erakko

Tuohon ylempänä mainittuun mittaan ja kulmamittaan ratkaisu on statiivi. Sen vaan tarvii olla hyväksytyn testauslaitoksen kalibroima. Ei varmaa ihan joka nettikaupasta löydy ja halpoja ku saippua.
Sinä olet ruma,minä olen lihava.
Minä voin laihduttaa.

hdjokke

Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 26 huhtikuu 12, 19:34:18

Semmoinen itsellenikin uusi tieto löytyi tänään, että Euro 1-tasoisessa tyyppihyväksytyssä pyörässä kelpaa muukin kuin e-merkitty vaimennin edellyttäen, että se läpäisee katsastuskonttorin päästötestin sekä metelin osalta ohiajotestin. Eli pelkän paikallaan mittauksen perusteella ei muutoskatsastusta voi tehdä, mutta ohiajotestitodistuksella voi. Näin TraFi lakia tulkitsee, tässä tapauksessa tämä lienee peräti "harrastajaystävällinen" tulkinta. Tosin ohiajotestin raja-arvo kaikkine toleransseineen on noin uusissa 85 dB(A), mistä ei ihan millä tahansa Vanssethainsseilla mennä läpi.

Euro 1-tasoisia laitteita ovat periaatteessa kaikki ennen 17.6.2003 käyttöön otetut tyyppihyväksytyt laitteet.
Moi.

Mistä löysit tämän tiedon? Mullakin se on muistin sopukoissa, mutta pitäisi varmaan saada mustaa valkoisella, varmuuden vuoksi. Vahingossa laitoin asiasta kertovan Kopterilehden kiertoon muiden vanhojen lehtien mukana. Ajattelin projektipyörään, joka on v:n 2000 883 XLH tyyppikilvellä ja 98 db:n meluarvolla, laittaa tarvikeänkkärin.
Jokke

Raimo-Raato

Hitto kö ei meinaa enää tietää millä palstalla ja missä säikeessä kyselis kun keskustelu käy jokapuolella niin kuumana.  ::) Mut kokeillaas täällä.

Mitä tapahtuu tienvarsiratsiassa jos 2003½ vuosimallisesta tai uudemmasta ei löydykkään valmistajan tarraa jossa on desibelit ja kierrokset ilmoitettu? Toisekseen mites noi jenkkituonnit? Koitin just parista uitetusta uudehkosta homosohvasta tiirustella (tarra tosi vittumaisessa paikkaa) ja näky jenkkitarroissa jotain desibelejä lukevan. Onko ne täysin vastaavat rajat kuin euromalleissa?
A.K.A. Rambe

Mauri H.

Lainaus käyttäjältä: Raimo-Raato - 28 huhtikuu 12, 15:27:31
Mitä tapahtuu tienvarsiratsiassa jos 2003½ vuosimallisesta tai uudemmasta ei löydykkään valmistajan tarraa jossa on desibelit ja kierrokset ilmoitettu?

Mä soittelin Trafiin samasta aiheesta, oman fillarin tyyppitarra on reissussa rähjääntynyt, eikä ole luettavissa.

Hauskaa että vastausta ei Trafistakaan löytynyt, koitan maanantaina uusiksi kun asiasta enemmän tietävä henkilö on paikalla. Tästä voi siis vetää johtopäätöksen että ratsiassa on pissi pöksyissä, setäsininen soveltaa varmaan jotain auktoriteetin turvin hatusta vedettyä 80 desibeliä. Vaikka mun mielestä todistustaakka on poliisilla, niin ketäpä mun mielipide kiinnostaa.

Sellainen lisäys että selvittelyn tuloksena tarroja saa Sumekon kautta tilattua pyöräkohtaisesti uusia, prosessi on hiukan byrokraattinen ja hinta hulppea.
Fat Bob 2008
XR1200 2009