Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Melumittaus!

Aloittaja RBR, 25 toukokuu 11, 14:52:26

« edellinen - seuraava »

ma^ko

Lainaus käyttäjältä: Miikka - 25 huhtikuu 12, 22:56:51
^+1, nykypäivänä tuntuu muutenkin siltä et mitä vanhempi vuosimalli niin sitä parempi... ;)

Eikö se aina ole ollut niin?
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: ma^ko - 25 huhtikuu 12, 23:27:39
Lainaus käyttäjältä: Miikka - 25 huhtikuu 12, 22:56:51
^+1, nykypäivänä tuntuu muutenkin siltä et mitä vanhempi vuosimalli niin sitä parempi... ;)

Eikö se aina ole ollut niin?

Rajansa siinäkin... ;D
Long John Stroker

ma^ko

Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 25 huhtikuu 12, 23:42:15
Rajansa siinäkin... ;D

Eiku muistan vaan ku kaverille tuli jenkeist stöpseli-shoveli chopperi(joo ei nykynäkemyksen mukainen tsopperi mut kuitennii) ja se oli '38 tai '37 UL papereilla. Elettiin jotain vuotta '89 tai '90 jolloin prosenteist ei viel hirveesti oltu kiinnostuneita. Kaverin kans veimme mun vanil pyörän konttorille näytille, et mitä tähän pitäis tehdä et sais kilpiinkin. Katsuri ihmettelemään pyörää et minkäs vuotinen toi on? Vastauksen saatuaan se rupes ihmettelemään et tarviikohan kolkytluvun pyörässä olla etulokasuoja? Lopputulema oli et pyörä katsastettiin kilpiin, maininnalla pyörässä FX1200-moottori ja katsastusmies totes et ilman etulokkaria voi kyl kissalat olla happamina. pyörä oli etuvalona yks matkalehmän lisävalo, takavalona joku tuikku, ei etujarrua, ei äänenvaimennusta jnejne... mutku se oli '30-luvulta. Sittemmin sama prätkäyksilö oli kilvettömänä %-jahdin aikaan mutta ilmeisesti sai jonkin väännön jälkeen ihan puhtaan otteen ja kilven kuitenkin. Tuolloin vakuutuin aika hyvin wanhojen papereiden autuudesta.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Tuusulan T-Bone

Wanhoissa papruissa on kyllä puolensa. Ei oo niin paljoa kaikenmaailman vaatimuksia. Tiivistäen: wanha paska on parempi kuin uus paska... ;D
Long John Stroker

eeko

Mä muistelen, että ympäristöasetuksessa määräillään
db rajoja noille tosi vanhoille vehkeille. Ainakin niin
mulle setä sininen selitti. Kai ne jostain löytyy.
-eeko

Tuusulan T-Bone

Ei määrätä. Setä sininen selittäkööt mitä lystää.
Long John Stroker

KK

F.U.

eeko

Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 26 huhtikuu 12, 08:44:59
Ei määrätä. Setä sininen selittäkööt mitä lystää.
Niin hän mulle tämän asian selitti. Että vaikka pyörä on
50-luvulta, eikä siihen ole rajoituksia. Niin asetukset
määrää plää plää, etkä sä voi ajella ihan minkälaisilla
äänillä/putkilla. Hyvä tietää tämäkin, kiitos.
-eeko

mista

Missä tuo raja menee, että ei ole ns. desibelirajaa? Ajattelin vaan esim omaa -75 vuosimallista niin millaisia rajoituksia siinä on?
1975 Rautis, 1974 Rautis,  Volvo 240 Tbo, Ford Model A Pickup Hotrod

Jack

joo, on siitä hyötyä, että on vanha rukki. saanpahan ajaa suorilla putkilla laillisesti. Jiihaa.

Toinen rimpula varmaan tarvii nykästä tonne ohiajotestiin varmuuden vuoks kun joku muukin sillä saattaa ajella kuin minä.


mista, peruuttele pari sivua....tieto löytyy sieltä
Flatheads!!!

baljaskin

Tämänkin kun olis muutama vuosi sitten osannu ennustaa tai ees jotain tuolloin näistä ymmärtänyt olis tullut ostettua hitusen vanhempi mopo. -96:n menee EY-tyyppihyväksyttyjen leiriin, joten 95db tyyppikilvessä +5db --> raja-arvo 100db jos en ihan väärin ymmärtänyt.. vaihdoin putket eilen varmuuden vuoksi suunnilleen orggiksiin. 89db oli jo tyhjäkäynnillä (kännyn mukaan), kierroksilla ei riittänyt mittauskyky.

Jumpataan sitten syksymmällä avarammat takaisin, kunhan selviää millä innolla noi LP:t ääniä ratsailee.  ;D


Hemuli

Lainaus käyttäjältä: baljaskin - 26 huhtikuu 12, 14:23:27...-96:n menee EY-tyyppihyväksyttyjen leiriin, joten 95db tyyppikilvessä +5db --> raja-arvo 100db jos en ihan väärin ymmärtänyt...

Ymmärsit. Etkö lukenut ollenkaan mitä tänne on kirjoitettu? Tyyppihyväksyttyjä ovat ainoastaan kaikki 17.6.2003 jälkeen rekisteröidyt ja 17.6.1999 jälkeen tulleet uudet tyyppihyväksynnät. Mistä noista voisi päätellä ysikutosen kuuluvan tyypitettyihin? Kyllä siinä on se 103 dB raja puolella maksimitehon kierroksista - joka evossa tarkoittaa noin 2600 rpm.

Ihme panikointia jengillä...
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

baljaskin

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 26 huhtikuu 12, 14:30:53
Lainaus käyttäjältä: baljaskin - 26 huhtikuu 12, 14:23:27...-96:n menee EY-tyyppihyväksyttyjen leiriin, joten 95db tyyppikilvessä +5db --> raja-arvo 100db jos en ihan väärin ymmärtänyt...

Ymmärsit. Etkö lukenut ollenkaan mitä tänne on kirjoitettu? Tyyppihyväksyttyjä ovat ainoastaan kaikki 17.6.2003 jälkeen rekisteröidyt ja 17.6.1999 jälkeen tulleet uudet tyyppihyväksynnät. Mistä noista voisi päätellä ysikutosen kuuluvan tyypitettyihin? Kyllä siinä on se 103 dB raja puolella maksimitehon kierroksista - joka evossa tarkoittaa noin 2600 rpm.

Ihme panikointia jengillä...
No kun just tuota tyyppihyväksynnän vuosimallin raja-arvoa en löytänyt. Jossain kohdassa oli maininta "1.1.1995 jälkeen.." hätäsen johtopäätöksen tuloksena väärin ymmärretty siis. Luetun ymmärtäminen tässä vaiheessa työviikkoa on muutenkin koetuksella, onneks on jo torjantai.

Kiitos selvennyksestä!

Hemuli

Taisin itse asiassa itse olla vähän hätäinen - tai siis kun luen ainakin viittä eri sivustoa missä tästä pauhataan - enkä huomannut että täältä oli jäänyt tyyppihyväksyttyjen määrä mainitsematta. Tässä nyt vielä kerran.

Tyyppihyväksyttyjen melumääräykset

- Koskee kaikkia 17.6.2003 jälkeen ensirekisteröityjä pyöriä
- Koskee myös 17.6.1999 tehtyjä uusia tyyppihyväksyntiä, tunnistaa siitä että tyyppikilvestä löytyy e-tyyppihyväksyntänumero joka on muotoa: pikku-e, tähti, 15 merkkiä (numeroita/kirjaimia). Esim. eurooppamallin twincam softailit ovat uusia tyyppejä.
- Mittaus tyyppikilvessä annetuilla kierroksilla, suurin sallittu äänenpaine tyyppikilven arvo +5dB.
- Tyyppihyväksytyt ja e-merkityt putket pakolliset.
- Ei tarvitse muutoskatsastaa.

Muut kuin tyyppihyväksytyt moottoripyörät

- Ennen 1.1.1992 käyttöönotetut moottoripyörät (yli 175 cc) 106 dB(A)
- 1.1.1992 tai sen jälkeen käyttöönotetut moottoripyörät (yli 175 cc) 103 dB(A)
- Staattinen mittaus puolella maksimitehon kierrosluvusta

Itse mittaus tulee suorittaa asfaltti- tai betonialustalla taikka muulla vastaavalla alustalla, joka ei aiheuta merkittäviä akustisia häiriöitä. Mittauspaikalla 3 m etäisyydellä ajoneuvosta ei saa olla muita akustisia esteitä kuin enintään kaksi mittauksen suorittajaa. Mittauspaikan taustaäänitason on oltava vähintään 10 dB(A) pienempi kuin mitattavan ajoneuvon äänitaso. Mittalaite asetetaan 0,5 m etäisyydelle pakoaukosta 45 asteen kulmaan aukon suuntaan nähden sen tasalle tai vähintään 0,2 m korkeudelle maanpinnasta.

Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Thomson

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 26 huhtikuu 12, 15:21:46

Tyyppihyväksyttyjen melumääräykset

- Koskee kaikkia 17.6.2003 jälkeen ensirekisteröityjä pyöriä
- Koskee myös 17.6.1999 tehtyjä uusia tyyppihyväksyntiä, tunnistaa siitä että tyyppikilvestä löytyy e-tyyppihyväksyntänumero joka on muotoa: pikku-e, tähti, 15 merkkiä (numeroita/kirjaimia). Esim. eurooppamallin twincam softailit ovat uusia tyyppejä.
- Mittaus tyyppikilvessä annetuilla kierroksilla, suurin sallittu äänenpaine tyyppikilven arvo +5dB.
- Tyyppihyväksytyt ja e-merkityt putket pakolliset.
- Ei tarvitse muutoskatsastaa.



Toisella taululla tätä jo kyselin, mutta taisi kadota sinne muun joukkoon. Eli noi 17.6.1999 alkaen tehdyt uusien tyyppien tyyppihyväksynnät.. Onko tietoa minkä direktiivin (tms) mukaan ne on pitänyt tehdä? Eli jos tyyppihyväksyntänumero alkaa esim E4*92/61 , tulkitaanko tämä sellaiseksi, joka edellyttää myös hyväksyttyjä ja e-merkittyjä vaimentimia? Tyyppikilvessä tuota numeroa ei ole kokonaan, siellä lukee ainoastaan e4*92 ja sitten ne kierrokset ja desibelit.