Mitä tahnaa kierteisiin?

Aloittaja Kokkonen, 22 helmikuu 11, 10:14:57

« edellinen - seuraava »

Kokkonen

Taas kerran tuli foorumilla esille, jotta esim kuparitahna ei olisi soveliasta jokapaikan kierteisiin, estämään niiden jämähtämistä, niin mikä sitten?

Kuparitahnan pitäisi kestää lämpöä 1100 asteeseen asti ja niillä eväillä tulisi sen kyllä tulpankin kierteissäkin kestää, jos sen lämmön ja sähkönjohtokyky siihen vain soveltuvat?

Vai onko syynä tuotteiden erilaisuus, jokun valmistajan speksit ei olekaan sitä mitä pitäs, vai mikä voisi olla syynä?

Vai pitäisikö hyllyyn hankkia lisää valikoimaa...?
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Hemuli

Mitäs on se alumiininvärinen tatina mitä joskus varsinkin ameriikasta tulleiden moottoreiden tulpankierteistä löytää?
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Sammy

Meillä duunissa käytetään tälläistä moneen kohteeseen.

http://www.nchsuomi.fi/kt_euro/tuote_NCH/L-RA%20320.pdf

Voisikos tuo samantapaista kamaa jota joet ja jimmyt koneisiinsa laittaa?

ma^ko

Kuparipastaa ei pitäisi käyttää ainakaan alumiini-teräs yhtäköissä, muutoinkin kuparipaska on aika arveluttava kierre-eväs. Terva on hyvä jollei hirmu kuuma mesta, samoin lievä ruuvilukite. Jos kuuma mesta niin tuo NCH:n L-RA 320 ja vastaavat on ainoa oikea tuote.

Vastaavia esimerkiksi Kent Ceramic 1200, Alumiinitahna, Molykote® P-37 jne...
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

hdkaide

ite olen kuparitahnaa käyttänyt vähän vaikka missä litoksissa. isot pojat puhuu, jotta tulee kemiallinen erektio jos kuparitahnaa käyttää alu osien välissä. tiedä sitä sitten ::)

Kokkonen

En sitä epäile, etteikö jollakulla olisi negatiivisia kokemuksia kuparitahnasta, mulla niitä ei ole omassa käytössä ollut. Paitsi se sottaa. Tulppien kierteisiin en laita mitään, ei ole niisä ongelmaa ollutkaan.
Myöskään alumiinikierteet ovat tykänneet, ei ole vaurioita tullut ja pultit/ruuvit ovat irronneet sovinnolla. Myös auton pyörän pulteissa/muttereissa on tullut sitä käytteyä parikymmentä vuotta. (Joo tiedän että AKE:n kanta on, että noihin kierteisiin ei saa liukastetta laittaa).

Sähkökemiallinen pari? Syntyykö sellainen tuolla tahnalla? Jos kyllä, niin missä olosuhteissa?

Olis vaan mukava tietää, mikä tämän huonon maineen aiheuttaa, tai mikä olisi se syy, miksi sitä ei saisi käyttää esim moottoripyörissä tai autoissa.  (Unohdetaan lämpö- ja voimakattilat yms...)

Erään kuparitahnan tuoteselostus

LainaaKäyttökohteet: Jarruosat, pakoputkistot, pyörän mutterit, laakerit, ketjut, ketjupyörät, sytytystulpat ym. kohteet joihin kohdistuu korkeita lämpötiloja ja jotka avataan myöhemmin. Lämmönkesto -40°C-+1100°C
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

filtteri

+1100c?? totahan kannattais kokeilla hermonystyröihin ;)

ma^ko

Mä en vaan ymmärrä miksi pitäisi käyttää kuparitahnaa kun on alu pohjaisia ja keraamisia tahnoja jotka ajaa saman asian vähintäänkin yhtä hyvin. Sit jos ei ole sikalämpöjä niin terva on paras, se toimii lukitteena lievästi, auttaa avauksessa ja suojaa korroosiolta/syöpymiltä.

Kokkonen

Lainaus käyttäjältä: ma^ko - 23 helmikuu 11, 15:32:21
Mä en vaan ymmärrä miksi pitäisi käyttää kuparitahnaa kun on alu pohjaisia ja keraamisia tahnoja jotka ajaa saman asian vähintäänkin yhtä hyvin. Sit jos ei ole sikalämpöjä niin terva on paras, se toimii lukitteena lievästi, auttaa avauksessa ja suojaa korroosiolta/syöpymiltä.

Nythän ei ole kyse siitä että sitä pitäisi, vaan siitä miksi sitä ei tulisi käyttää. Lämmönkestävyys on vain yksi sen ominaisuus.  Mä en ole itse löytyänyt mitään faktaa joka sen käytön estäisi, joskin kielteiset mielipiteet nostavat kysymyksiä pintaan ja niihin olis kiva saada vastaus.

Kuparitahnaa nyt kuitenkin yhden ja toisen hyllyssä on.
Tom W

ma^ko

Lainaus käyttäjältä: Kokkonen - 23 helmikuu 11, 16:19:43
Nythän ei ole kyse siitä että sitä pitäisi, vaan siitä miksi sitä ei tulisi käyttää. Lämmönkestävyys on vain yksi sen ominaisuus.  Mä en ole itse löytyänyt mitään faktaa joka sen käytön estäisi, joskin kielteiset mielipiteet nostavat kysymyksiä pintaan ja niihin olis kiva saada vastaus.

Kuparitahnaa nyt kuitenkin yhden ja toisen hyllyssä on.

On mullakin kuparipastaa mut en ole vielä keksinyt sille sitä käyttökohdetta missä se olis hyvä. Venekoneissa on selkeitä sähköparisyöpymiä tullut vetolaitteissa vastaan kun on kuparitahnaa käytetty, kuivan maan kulkuneuvoissa taitaa riski olla kuitenkin enemmän spekulatiivinen.

Lyytinen

Alumiinikupariseoslevyt ("duralumiini") tiemmä valssataan puhtaitten alumiinilevyjen väliin, ihan siitä syystä, ettei se alumiinikupariseos ole häävi korroosionkestävyydeltään kun taas puhdasta alumiinia on hankala voittaa. Ainakaan semmoisissa olosuhteissa joissa se pääsee hapettumaan. Mutta silti, itse olen työntänyt kuparitahnaa kaikkiin teräsliitoksiin ja aion vastakin tehdä niin ja en nyt jaksa selata taaksepäin niin eihän Kokkonenkaan ole tainnut mihinkään alumiinin kanssa kosketuksiin laittaa kuparitahnaa? Tai semmosen kuvan minä sain tästä keskustelusta?

ma^ko

Lainaus käyttäjältä: Lyytinen - 23 helmikuu 11, 17:54:37
eihän Kokkonenkaan ole tainnut mihinkään alumiinin kanssa kosketuksiin laittaa kuparitahnaa? Tai semmosen kuvan minä sain tästä keskustelusta?

No kyl mulle jäi kuva että on alumiinillekin kuparia tarjoillut:

Lainaus käyttäjältä: Kokkonen - 23 helmikuu 11, 08:18:08
Myöskään alumiinikierteet ovat tykänneet, ei ole vaurioita tullut ja pultit/ruuvit ovat irronneet sovinnolla.

Kokkonen

Olen laittanu, vaikka aika oudosti olen sen tuohon typottanu :) Esim Shovelin ja Rautiksen enskankoppan ruuveihin. Ja vielä on kierteet tallella. Varmaan jonnekin muuallekin.

Venehommissa saattaa se elektrolyysi tulla helpommin kuvioon mukaan, joka taas kuivalla maalla ei ehkä niinkään. Kierretatinan yks tarkoitus olis kai juurikin estää nesteen, eli lähinnä veden, pääsy kierteille ja ehkäistä siten mahdollisen galvaanisen parin kanssakäyminen, l. korroosion syntyminen. Vai?
Tom W

ma^ko

Mä tykkään alupastast/keraamisewst just siks et olen varsin paljon myös venevermeiden kanssa tekemisissä ja alu/keraaminen käy kaikkialle, kuten tervakin... elämä simppelimpää ku hylkää turhat tuotteet.

Juvakka

Jos ei tuo pakkanen kiusaisi hengitystä, niin oisin hakenut purkit, ja luntannut kyljestä. Nyt mennään muistikuvien varassa...

Miulla on käytössä tervaa spray putelissa. Tätä menee lähinnä kierteisiin joita ei availla joka viikko ja on ulkoilmalle altista. Yleensä nää liittyy jotenkin traktoreihin tms.

Kupari on myös suihkeena, taitaa olla sen w-llä alkavan firman kamaa. Tää menee lämpimiin paikkoihin, tais kestää sen 1200 astetta. (minkäköhän napin takana näissä tietomakoneissa on tuo asteen merkki? OT) Samalta tukkurilta on myös alumiini sprayta, joka riittää 1400 asteiseen. Tää purkki kerää pölyä...

Sitten on tuo kestosuosikkini, putelin kyljessä tais lukea "moplattyn n 35 spray" Tätä tulee suihkittua melkein joka paikkaan. Koitin tuossa kuukletella, mutta joko muistan väärin tai sitten tuota ei enää tuolla nimellä saa. Varasto alkaa hupenemaan ja tätä tahi vastaavaa täytyisi hankkia...
Don't push the river
https://youtu.be/rCii1j0G1Js