pääsulakkeen koko?

Aloittaja SanttuS, 20 helmikuu 11, 20:25:14

« edellinen - seuraava »

SanttuS

Sellasta rupesin miettimään että kun mulla on 32 amp laturi ja sit olis tulossa uusien sähköjen myötä tollanen 30amp automaattisulake, niin kestääkö?
Mitäs tollanen laturi normaalisti maksimissaan antaa ulos?
Pitäiskö sulakkeeksi hommata mielummin 40amp versio?

Alunperin pyörässä on ollu 22amp laturi ja saksalaisen jäljiltä pääsulaketta ei ollu lainkaan...

kiitos.

Olemme matkalla kohti maailmanlaajuista yhteiskunnallista, taloudellista, poliittista ja ekologista

ma^ko

Mitä sulla on muuta sähköä fillarissa? Kiksipeli vai startillinen? Veinaatko pääsulakkeen tyyliin päävirtakatkaisija vai akun ja käyttösähköjen välille?
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

SanttuS

No laturin ja akun väliin ajattelin sen sulakkeen niinkuin orkkis sähköissäkin on ja toinen samanlainen sulake on sit kans akun ja käyttösähköjen välissä.
Startti on ja uus sähköpääkeskus.
Lämpökahvat tulee kans ja elektroninen mittari.
Homma muuten ihan suht koht hallussa, mut tota sulakkeen kokoa jäin aprikoimaan.
Olemme matkalla kohti maailmanlaajuista yhteiskunnallista, taloudellista, poliittista ja ekologista

Kokkonen

Tuolta löytyy lisää juttua sulakkeiden koosta, mm pääsulake on mainittuna

Sulakkeiden koko ja hi-4:n tappokytkin
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Hemuli

Kyllä mä olen sitä 30A proppua käyttänyt tehokkaammillakin latureilla. Harvoinpa se sun akkus on niin tyhjä että sinne niin älyttömällä virralla sähköä menisi. Laturin piuhahan kytketään sulakkeen taakse joten suurin osa sen toimittamasta virrasta menee pyörän sähkölaitteille kiertämättä sulakkeen kautta.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

ma^ko

Mikä hinku tuohon latauslinjan sulakkeeseeen ylipäätään on, pelko et tasuri vetää oikoseen? Tasavirtalatureidenkin kanssa sitä esiintyy, en vain ole oikein keksihyt mikä on se syy miksi latausjohto pitäisi sulakoida.

Hemuli

No jos haluaa pyöränsä tai ainakin laturinsa polttaa niin voihan sen poiskin jättää... Itse olen kerran tarvinnut sitä sulaketta ja onneksi se oli paikallaan. Silloisen tallin sisäänajo tapahtui jyrkkää ramppia pitkin ja tuli sitten ladattua vähän liian kovaa jolloin vaneriramppi antoi periksi ja moottorin pohjan suojana ollut rosterilevy pamahti rampinkulmaan. Pahaksi onneksi latauspiuha sattui menemään juuri moottorin ja tuon levyn välissä ja napsahti maihin. Aikani ihmettelin kun automaattisulake jatkaa naksumistaan vaikka virrat on pois päältä...

ma^ko

Sulakkeilla sähköjen uojaaminen ei kuitenkaan ole aina ihan yksioikoista. Tokihan laturin ja akun välinen sulake suojaa jos tapahtuu Hemulin kuvaama latausjohtohasardi. Persaatteessa sen sulakkeen vaan pitäisi olla sitten vain laturin yhteyden suojana ja riittävä laturin kokonaiskapasiteetille vaikka akku harvoin niin paljoa huoliikaan. Jos akulta katsoen saman sulakkeen takana on myös kläyttösähköjen liitos(vaikka omalla sulakkeellaan), eli sulake on ikäänkuin akun irroittava päävirtakytkin on ratkaisu varsin hasardi. Nimittäin jos sulakeyhteys katoaa pyörän käydessä, voi periaatteessa kaikki sähkölaitteet ottaa osumaa, koska laturilta häviää ohjaus ja jännitteet voi muuttua hieman sumeiksi. Venepuolella on varsin pahojakin sähkötuhoja tullut kun päävirtakatkaisija on possunnut.

Startillehan pitää kuitenkin käytännössä vetää oma sulakkeeton riittävä virtansa akulta, eli joku suora 25mm2 johdotus. Itse olen laturin syötön normaalisti tuonut ilman sulaketta samaan solenoidin liitokseen. Laturin heräte taasen käyttösähköpuolelta sulakkeen takaa. Laturin sulake ei suojaa laturia millään tavalla, ainoastaan se suojaa laturin syöttöjohdinta palamiselta jos laturi tai lähinnä tasuri vetää oikoseksi maihin(tai joku runttaa ko piuhan maihin). Tasavirtalaturi ei käytännössä moista osaa edes hajotessaan. Eli laturin sulakkeena sulake suojaa vainlaturin syöttöjohtoa palamiselta jos jotakin mene svituiksi, mun mielestä mokoma johdonpätkä ei ansaitse sulaketta koska järkevällä mitoituksella se johto toimii tarvittaessa itse "fusicle linenä" eli palaa poikki.

Akun plussalta startin solenoidille riittävä kaapeli ja laturilta samaan pisteeseen riittävä piuha ja sitten kaikki muu akulta lähtevä sen pääsulakkeen taakse.

Hemuli

Aivan sama miten kukin sen tekee, mä en viitti ostella uusia jännitteensäätimiä yms rojuja jos piuha nappaa maihin - siksi laitan sen sulakkeen. Aika monet sähköt on tullut tehtyä myös ulkopuolisille eikä kukaan ole vielä valittanut tehdyistä ratkaisuista.

Mutta lupaattehan ettei tästä aloiteta uutta 18 sivun väittelyä täynnä puppahuuhaata?

ma^ko

Ei mitään väittelyä, mutta se oli lähinnä pointtina että jos akku on suljettuna sulakkeella, siis päävirtakytkimen tavoin, eli käyttösähköt ottaan samalta puolen sulaketta johon lataus tulee, niin oikeasti riski on hyötyä suurempi. Jos kyseinen linja halutaan sulakkeelle ja halutaan tehdä se oikein, niin sulake on vain kyseiselle linjalle. Jos oletat tämän olevan jotain puppuhuuhaata niin tutustupa miten sähköjärjestelmä ajoneuvoissa keskimäärin on toteutettu. Vaihtovirtalaturilta jos viedään akun ohjaus, eli pääkatkaisijana toimiva sulake syystä tai neljännestä laukeaa laitteen käydessä, jännitteitä tulee aikas paljon yli ohjearvojen ja sulake ei suojaa mitään ylijännitteeltä.

T: ajoneuvosähkäri