Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Tax free-pyörän rakentelu?

Aloittaja Pete73, 12 maaliskuu 09, 23:04:27

« edellinen - seuraava »

Pete73

Eli kyselisin tiedemiehiltä,mikä on marssijärjestys,jos (ja kun) ostan tax-free kolaripyörän rakenteluaihioksi?

Pitääkö aihio käydä näyttämässä konttorilla ennen rakentelun aloitusta?Miten vero lasketaan,ja missä vaiheessa se maksetaan?   ???

Kiitos jo etukäteen.

Pete
Aliens MC Vantaa

Hemuli

Itse veisin pyörän suoraan rannasta talliin ja pistäisin rälläkän laulamaan. Sitten kun on valmista niin tulliin ja konttorille. Ei konttoria kiinnosta minkä näköinen se on maahan tuotaessa ollut - kunhan siinä on leimatessa yli 50% alkuperäistä tehtaan pyörää jäljellä.

Jotkut pihistelevät jos pyörä on kolarilaite ja vievät sen tulliin ensin, mutta ne säästöt on niin mitättömiä että en itse jaksaisi rontata romukasaa tulliin sen takia.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

maick

Tallissa on juurikin tuollainen kolaritapaus Rapakon takaa. Ja kuten Hemuli tuossa mainitsi, niin kärrää suoraan tallille vaan. Tullia joutuu maksamaan 6% ostohinnasta, ja alv 22% lasketaan loppusummasta = ostohinta + rahti ja kuljetuskustannukset (mutta ei ilmeisesti USAn sisäisiä rahteja) + tulli.

Leimalle sitten kun on valmis, ja ajoneuvovero määritetään siis sen kantapyörän mukaan joka se ennen rakentelua oli. Taulukoitua verotuspäätöstietoa löytyy Tullin nettisivuilta. Riippuen vuosimallista, saattaapi tarvita myös sitä paljonpuhuttua vaatimuksenmukaisuustodistusta...

EDIT: Meniköhän nyt asian vierestä... Nooh, tuon tullihommelin voi unohtaa jos ostaa tax-freenä Suomesta.

Mara

Onko moottoripyörissä mitää ikää milloin voisi tuoda pyörän verovapaasti niin kuin autoissa on 50v?

Tuusulan T-Bone

Ei oo autoissakaan enää tota 1957 ja vanhempien verovapautta. Tosin ton ikäisissä vero on niin pieni, että sitä ei välttämättä edes kanneta. Käytännössä kaikki yli 25 vuotta vanhat menevät korkeintaan muutaman satasen veroilla.
Long John Stroker

F 48

Lainataanpa vanhaa viestiketjua.

Mulla on tallissa keväällä Amerikasta tuotu kaaduttu -84 rautapää. Tullit + verot yms. oon jo maksanu, mutta rekisteröiny en oo pyörää vielä. Tarkoitus olisi muuttaa se jäykäksi ja voi olla että  jotain muutakin pientä keksii rakentamisen aikana. Kuitenkin pienellä budjetilla olis tarkoitus mennä.

Hemulin kanssa tästä kesällä jo vähän juteltiinkin, mutta vielä kerran kysyisin ettei mee vituroilleen. Nyt kun kaikki muu on tehty paitsi rekisteröinti ja jos vaikka jotain olis muuttunu asioiden suhteen. Tai jos vaikka jollakin vastaava homma olis menny vaikeaksi.

Eli voinko huoletta muuttaa pyörän jäykkäperäiseksi ja sitten keväällä mennä rekisteröimään ja muutoskatsastamaan sen samalla kertaa? Hitsaukset ajattelin käydä näyttämässä ennen maalausta, tämän opin viime kerrasta :-)

- Mika -

F 48

Itse itselleni vastaten. Soitin konttorille ja sain sieltä varmistuksen asialle. Onnistuu samalla kertaa tuo rekisteröintikatsastus ja muutoskatsastus. Ei pitäisi olla ongelmaa vaikka muutankin ennen rekisteröintikatsastusta jäykäksi.

Sitten vaan pyörää jigiin ja laikka laulamaan :-)

- Mika -

Raimo-Raato

Lainaus käyttäjältä: F 48 - 30 syyskuu 09, 12:25:36
Sitten vaan pyörää jigiin ja laikka laulamaan :-)
Älä ny herranjestas tuommoista kö on jo nyt niin tyylikäs  ;D
A.K.A. Rambe

Antti S.

Ei armoa,rälläkkää vaan rungolle ;D
Olet tainnut siistiä tuota hiukan?
Mun muistaakseni tuo oli hiukan kälyisemmän oloinen, kun sitä pällisteltiin ostotilanteessa planeetan toisella puoliskolla..
Selvisi sellainenkin fakta ettei tullia mene yli 30 v vanhoista alkuperäiskuntoisista vehkeistä.Hiukan äimän käkenä olin kun tullivirkailija höpisi tuollaisia.Tietty alvit ja verot sai maksaa.Kaipa tuo tullin osuus on kuitenkin sen verran pieni tuosta kokonaishinnasta,että on sitten ihan sama missä vaiheessa pistää laikan laulamaan.

F 48

Joo, ei tuu rautiaisesta enää museopeliä... Ja tuosta Ramben hehkuttamasta stuukista muuttui just jonkin verran oman tyyliseksi, sori vaan :-) En mä tuohon kuvassa olevaan kuntoon tehny muuta kuin laitoin akun kiinni ja pyyhkäisi rätillä enimpiä Amerikan pölyjä pois.

Torstaina aloittelin purkamaan moperia ja tänään lauantaina sain sen takaisin pyörilleen. Nyt tosin jäykällä perällä. Ajattelin tehdä pienellä budjetilla, kasata osista mitä tallista löytyy ja loput tehdä itse. Keväällä taas näkee mitä tuli tehtyä. Nyt en kyllä tee turhan siistiä pyörää, ennemminkin sellaisen mukavan rähjääntyneen ajopyörän jolla on mukava ajella sorateitäkin...

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: F 48 - 04 lokakuu 09, 00:58:10....Nyt en kyllä tee turhan siistiä pyörää, ennemminkin sellaisen mukavan rähjääntyneen ajopyörän jolla on mukava ajella sorateitäkin...

Muohhahhhahhhaaaa ;D ;D ;D ... Paljosta vetoa? Sulla on sama tauti kuin mulla, et sä PYSTY tekemään siitä sellaista. Arvaa vaan lähtikö omakin rautapäärojekti lapasesta ja lujaa? Piti tulla kans ihan yksinkertainen ja karu että ei tarttis varoa ja hinkata... Nyt lähtee osat amerikkaan asti maalattaviksi ja lopputulosta voi vain arvailla...
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Raimo-Raato

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 04 lokakuu 09, 12:30:34
Lainaus käyttäjältä: F 48 - 04 lokakuu 09, 00:58:10....Nyt en kyllä tee turhan siistiä pyörää, ennemminkin sellaisen mukavan rähjääntyneen ajopyörän jolla on mukava ajella sorateitäkin...

Muohhahhhahhhaaaa ;D ;D ;D ... Paljosta vetoa? Sulla on sama tauti kuin mulla, et sä PYSTY tekemään siitä sellaista. Arvaa vaan lähtikö omakin rautapäärojekti lapasesta ja lujaa? Piti tulla kans ihan yksinkertainen ja karu että ei tarttis varoa ja hinkata... Nyt lähtee osat amerikkaan asti maalattaviksi ja lopputulosta voi vain arvailla...

Perusopetus teille hiplareille: Mastonin mattamusta!
A.K.A. Rambe