Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Pieni akku potkustarttipyörään

Aloittaja Rezi, 05 elokuu 10, 22:08:27

« edellinen - seuraava »

Rezi

Miten pienellä akulla pärjää pelkällä kiksillä varustetussa pyörässä? Periaatteessahan käynnistysvaiseessa virtaa tarvitaan vain sytytykseen ja valoihin, eli eikö akku voisi olla aivan olemattoman pieni?

Kysessä on 74 Shovel vakiopuolalla ja kärjillä.

Tarkoitys olisi heivata hevosenkenkäöljysäiliö makeen ja loihtia akulle eri paikka. Ja tietenkin hommaa helpottaa jos on mahdollista minimoida akun koko.

Hemuli

Ei se kuinka pieni riittää vaan kuinka pieni akku kestää - laturin nimittäin. Meinaavat kiehua jos liian pienen laittaa.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Rezi

Vai siitä on homma kiinni. Ilmankos kiksipyörissä näkee normikokoisia akkuja...

Täytyy miettiä jonkinlaista latausvirran rajoitinta. Eikö jämäkkä tehovastus ajaisi asian?

Montako amppeeria Sohvelin laturi työntää?

Jensen

Älä huoli. Mulla bilteman pikku akku ja jo 1800km takana ja no proplems.

jyrggä

Mulla on 5ah akku lapiopäässä, 5000km sen kanssa ajanut tälle kesää ja kyllä kestää. Laturihan työntää vaikka kuinka perkeleesti, mutta jännitteentasaajahan tasaa sen tuonne 13,5-14,5v. Sähkö on sinistä ja sattuu.

Laita magneetto (tai kaksi ;) ) niin pääsee akusta eroon.  
Nothing beats cubic inches...  except turbo!

Kokkonen

Lainaus käyttäjältä: Rezi - 05 elokuu 10, 22:50:09
Montako amppeeria Sohvelin laturi työntää?

Tämä on kopsattu tuolta http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=1081.0

Lainaus käyttäjältä: Kokkonen
Akku
- FL 12V/32 Ah
- FX 12 /7,5 Ah (kyllä, näin tehtaan manuska mainitsee)
- FXE/FXEF/FXS/FXB/FXSB/FXWG/FXDG/FXST 12V/19Ah
Laturi, vaihtosähkö ulostulo (siis ennen säätäjää) 19 â€" 26 VAC 1000 r/min
Staattorin käämin vastus 0,2 â€" 0, 4 ohmia
Jännitteen säädin, ulostulojännite 3600r/min 13,8 -15 VDC

Maksimi virtaulostulo
- 1978 ½ - 1980    16 A
- 1981  17,8 A
- 1982 ja nuoremmat   22 A
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

rodchop

itse sain evon toimii 7ah akulla kun hankin Cycle Electric inc,n low woltage regulaattorin, sitä ennen pullahtelivat, tosin evossa 22a laturi. En usko että tuolla 16 a laturilla ongelmaa, kunhan pidät huolen että regu kunnolla maadoitettu. Mulla ois yks trumpan (tseener diodi) joka vois auttaa jos tarviit.
HOG Forever Forever HOG

seppo

Viime kesänä oli käytössä 3Ah akku kiksikäyttöisessä sovelissa. Akku oli sijoitettuna omatekoisen öljysäiliön sisään jossa akku lisäksi pääsi hölkkäsemään. Ensimmäinen akku meni 14.5V:n latausjännitteen takia sököksi melko pian, 0.33 ohmisella 9W sarjavastuksella latausjännite putosi tuonne vähän alle 14V:n - tämän jälkeen alkoi akku kestää paremmin. Mutta tuo paikka oli muuten niin huono että tuon vastuksen lisäyksen jälkeenkin yksi akku simahti.

Tuo sarjavastus siis toimii ihan hyvin - olen varma että jos asennuspaikka ei muuten ole kuuma niin kyllä kestää. Jos haluaa hifistellä niin voisihan tuohon vastuksen rinnalle laittaa schottky diodin (anodi akkuun päin) niin käynnistellessä jännite ei tipu niin alas.

Tälle kesälle tein kuitenkin akulle paikan 3" beltin 'sisälle' johon laitoin 7Ah akun. Tulevaisuuden suunnitelmien mukaan akkuvirtaa tarvitaan hieman enemmän.