Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Staattinen sähkö, ESD, tappaa elektroniikkaa

Aloittaja Kokkonen, 03 elokuu 10, 12:34:07

« edellinen - seuraava »

Kokkonen

ESD ( Electro Static Discharge), staattisen sähkövarauksen purkaus, „kissasähkö“….

ESD vauriouttaa elektronisia komponentteja, jos siltä ei suojauduta.

Staattisesta sähkövarauksesta ja sen purkauksen aiheuttamista vaurioista ei liiemmälti ole ollut näissä ympyröissä juttua. Kuitenkin tänä päivänä auto- kuten myös moottoripyöräteollisuus käyttävät hyvinkin modernia elektroniikkaa ajoneuvoissa eri toimintojen ohjaukseen. Moottoripyörissä mm. ECU ja usein erikseen asennettava elektroninen sytytys, jollaisille on useitakin eri after market valmistajia. Autoteollisuudessa ESD on yksi suurimpia vaurioiden  aiheuttajia. Tämä on siellä tiedostettu. ESD:n aiheuttamat vauriot ovat ongelmallisia, koska ne ei välttämättä näy heti, vaan ajan kuluttua. Toki voi tulla myös „kerralla valmista“.
ESD:n varaus syntyy hankauksesta, jopa liikkumisesta yleensäkin. Lienee kaikille tuttu juttu autosta talvella noustessa ja käden koskettaessa metalliin lyö kipinää näpeille. Samoin kun muovimatolla kävellessä ja kaiteesta kiinni otettaessa. Tällöin puhutaan jo kymmenien tuhansien volttien varauksesta. Mutta jo pienemmätkin varaukset riittävät vaurioittamaan elektroniikkaa. Muutaman tuhannen voltin varauksen saa asentaja itseensä sopivalla vaatetuksella ja pienellä liikkellä, eikä sitä pysty edes toteamaan muuta kuin ao. mittarilla. Tänään mittasimme tavallisen teipin, noin 10 senttiä rullasta ulos vedettynä, mittari näytti 5 kV. Tuolla pätkällä kun sitten eristää elktronisen sytkän joutavan piuhan, niin saattaa tulla entistä elektroniikkaa. Muutama sata- tai tuhat volttia syntyy helposti ja se riittää sopivaan paikaan purkautuessaan.

Uskon vahvasti, että harrastajapiireissä ei suhtauduta riittävän vakavasti staatiseen sähköön ja sen aiheuttamiin ongelmiin. Sata varmasti joitain yksikötä on tapettu tai vaurioitettu staattisen sähkön purkauksilla.

Kun elektronisia yksiköitä, tai niiden johtimia, asennetaan tai yleensä käsitellään, niin tulisi asentajan madoittaa itsensä asianmukaisella maadoituspiuhalla ja rannekkeella. Talvisaikaan kuiva ilma lisää staattisen sähkön riskiä suuresti.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

mopopoika -65

Lainaus käyttäjältä: Kokkonen - 03 elokuu 10, 12:34:07
talvisaikaan kuiva ilma lisää staattisen sähkön riskiä suuresti.

Tästä on omakohtaista kokemusta: Itselläni HD:n nylontakki ja vaimolla villakangastakki. Odottelimme bussia pikkupakkasessa ja hankasin vaimoa kylmän loitollapitämiseksi (kasivarsilla käsivarsia). Hetken kuluttua pieni pusutauko jo kun nenämme hipaisivat toisia, räpsähti niiden välissä kipinä kuuluvasti ja tuntuvasti - onneksi vain pieni nipistys  :)
Aake
XLH -84

Webmaster

Juu, ehkä ei ole niin arkipäivää nuo ESD ongelmat pyörissä joissa ei ole ainuttakaan mikrosirua mittailemassa kaikenmaailman liikkeitä ja tuottamassa sitä kautta dataa ohjaus piirille.
Mutta taitaa nuo uudet pyörät sisältää jo sen verran piirilevyä, että jos niitä joutuu räpeltämään, on asia hyvä tiedostaa.

Tässäpä mikrosiru josta staattinen sähkö lyönyt läpi.


Make

Melkeen OT, mutta tota staattista sähköä on vähän siellä sun täällä saatavilla.

Autopuolella airbageihin liittyviä korjaus/asennustöitä tehtäessä oli ohjeena aina purkaa varaukset vaikkapa oven lukon vastakappaletta käpistelemällä.
Ja säiliöautojen säiliölaitteiden kanssa puuhatessa, kun valutettiin putkistoa tyhjäksi, oli autosta vedettävä maakaapeli (metalli)astiaan, mikäli polttoaineen vapaa pudotus oli yli 50 cm. Kun oli tutkittu, että tolla matkalla saattaa petrooli jo hinkata ilmaa, niin että tulee kipuna.

Kun nahkahousu hiertää nahkasatulaa vasten, on todennäköistä että elektroniikan herkimmät osat, kuten kärjet pysyvät staattisen sähkön vaikutuksen osalta vahingoittumattomina.  :P
Greatest enemy of freedom is satisfied slave