Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

HD:n venttiili nakutus

Aloittaja Probiker, 23 toukokuu 10, 04:37:25

« edellinen - seuraava »

Probiker

Auttakaas HD osaajat miestä mäessä. Uutena harrastajana kysyisin neuvoa seuraavanlaiseen "vikaan".
Ulkoilutan -91 vuoden Electra Glide matkasikaa. Ajossa olen pannut merkille ajoittain terävän venttiliien nakutuksen. Ääni saattaa kuulua välillä pitkäänkin ja häviää aina välillä. Mielestäni nakutus on kasvanut jonkin verran ajanmyötä. Mistä moinen nakutus johtuu :-\? Mitä vois tehdä?
Yhden vinikin sain kokeilla lyijyn korvaavaa lisäainetta.

Kokkonen

Ajattelin ensin siirtää aiheen tuonne Evo osastolle, mutta kun ilmiö yleinen kaikissa HD:n malleissa (pl Rod?) niin kyllä aihe tännekin kuuluu.

Evoissa asiasta on keskustelua:
http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=1740.0

http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=1735.0

Tuollainen ajoittain kuuluva naputus on mielestäni myöskin näiden koneiden yksi ominaisuus. Omassa Twin Camissa se kuuluu myös. Mutta kun ei pysty arvoimaan toisen koneen naputuksen äänen tasoa tai tyyppiä on tietty vaikea sitä ihan varmasti ominaisuudeksi luokitella.

Evoissa yksi suuri naputuksen aiheuttaja on ollut nokan vaihdon jäkeen nokan- ja pinionin rattaan välykset. Seikka on mainittu molemmissa noissa yo. linkeissäkin. Sama esiintyy myös Evo- kuin Rautapää Sporstereissakin. Evoissa (BT ja Sportti) asian pystyy korjaamaan.
Mutta esiintyykö tuo välyksen aiheuttama naputus sitten vain tietyllä kierrosalueella....tyhjäkäynnillä ehkä paremminkin  :-\ Vai?

Syitä voi olla muitakin, vaikka tuokin esille vain tämän yhden.

Onko sulla vakionokka ja onko koneeseen tehty muita mahdollisia muutoksia ?

Nokka-akselin laakeri?
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Probiker

Kiitos jo nyt saadusta asiantuntemuksesta. Selvittelen tuota pyörän viritasoa, mutta harmaassa muistikuvassa on tosiaan et vanha omistaja olisi maininnut jonkinlaisista virihommista ja parannellusta tehosta. Kysellään.
Mitä mieltä olet tuosta saamastani "kikasta" lisätä lyijyn korvaavaa lisäainetta. Voisko toimii vai tekeekö vain hallaa?!

Kokkonen

Tuo on minulle uusi vinkki tähän ongelmaan. Lyijyllä parannettiin aikanaan bensan laatua ja suojattiin venttiililejä. Nykyään tuo lisäaine bensassa on tarkoitettu edelleen venttiilien "kuumapistevoiteluun" joka tarkoittaa että se suojaa tuota venttiilin että kannen seetin kosketuspintaa, tekee kosketuksen tiiviimmäksi, jotta lämpö pääsee venttiilistä kanteen eikä kosketuspinnat pala. Nykykoneissa vähemmän tarpeellinen aine, mutta valurautakannessa tarpeen, jos seeti on suoraan siinä.
Olisiko tuo neuvo peräisin siitä tietämyksestä, että lyijy- ja lisäaine tekee venttiilin ja seetin väliin eräänlaisen puskurin ja siten jonkun päätelmän mukaan voisi vähentää venttiilin ja seetin kohtaamisesta aiheutuvaa ääntä?

Tähän H-D venttiilien ääntämiseen, tikitykseen tai nakututukseen, en näin suoralta kädeltä usko tuon auttavan. Tosin ei kokeilukaan paljoa maksa eikä siitä lisäaineesta ainakaan kokeilumielessä haittaakaan ole. Jos päätät kokeilla, niin kerro mikä oli tulos.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Kokkonen

Evoihin on olemassa MoCon suositus, (Service Bulletin ?), jossa neuvotaan tarkastamaan taikka vaihtamaan nostajat 25000 mailin, eli 40 000 km välein.
Ovat yksi mahdollinen äänen lähde.
Uusin OEM numero noille on 18523-86B, eli kolmas versio meneillään. Ilmeisesti tässä on A-versioon verrattuna pienempi poraus ja suuremempi jousi.
Onhan noita muitakin valmistajia.

Shovelissa ja Evossa yleensä ekana alkaa ääntelemään etummaisen pakoventtiilin nostaja.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W