Metallurgit huomio!

Aloittaja Kiiski, 26 helmikuu 10, 20:44:40

« edellinen - seuraava »

Kiiski

Miten kiristys momentti muuttuu jos materiaali vaihtuu. Esim. jos alkuperäiset pultit 8.8 teräs ja uudet haponkestäviä niin säilyykö tilanne samana siis momentti. Tämä asia huolettanut minua jo pitkään.

Spöke

En ole metall...joku, mutta eikös kiristysmomentti ole riippuvainen ennemminkin kiristettävästä kohteesta? Luulis pultin valmistajan huolehtivan, että pultin venymä on alkuperäisen kaltainen? Nyt ei kuitenkaan ole ilmeisesti kyse mistään 8.8:sta ja nousu on kuten alkuperäisessä?
-Markku-
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

Kiiski

Tässä tapauksessa pultin valmistajalla ei ole mitään tietoa missä pulttia käytetään. Lähinnä mua kiinnostaa se että kun molemmat materiaalit vedetään samaan tiukkuuteen niin kumpi materiaali venyy enemmän tai selkokielellä voiko haponkestäviä pultteja käyttää koneessa normi 8.8 pultin sijasta, mitä haittaa siitä voi olla? Vai onko tää nyt taas turhaa vapinaa?

Urho K.

Panheads MC

Hessu

Haponkestäviä/rosteripultteja on erilaisia, niinkuin muitakin pultteja.
Mutta kun aihe on haponkestävästä, niin yleisin myytävä on materiaalitunnus A4.
A4 saa helpohkosti alan liikkeistä kolmea eri lujuusluokkaa 50, 70 ja 80.
Tarkottaa murtolujuutta 500 N/mm2, 700N/mm2 jne...
Kun "mustasta"raudasta olevia pultteja on lujuusluokalla 5.6, 8.8, 10.9, 12.9. Ja niissä esim. 8.8 tarkottaa murtolujuutta 880 N/mm2, niin johtopäätös varmaankin on että haponkestävä A4-80 on lujuudeltaa suunnilleen sama kuin 8.8.

Kun haponkestävän pultin A4-80 kannassa yleensä aina lukee toi teksti, voi mun mielestä lähteä siitä, että jos sitä ei lue, niin on pehmeämpi.

Mutta kun on kyse alumiinista tehtyyn moottoriin vedettävistä ruuveista, momentti taitaa yleensä määräytyä sen alumiinin keston mukaan, eikä sen että saadaan pulttiin sopiva venymä. Läpi ruuvissa ja mutterissa tietysti voi lähteä miettimään venymää.

Mun mielestä ei oo turhaa vapinaa, jos ei tiedä ruuvin lujuutta. Tollanen 50:n on melkoisen löysäpaska.

Kiiski

Jep, sitähän minäkin, mites noissa tuumasissa merkinnät? Onko niistä mitään hajua.

Lyytinen

Jättäisin itse väliin, en niinkään lujuuden vuoksi, vaan sen takia, että alumiini ja RST on semmoinen pari, että aukaistaessa voi hermon lisäksi mennä muutakin. Hieman auttaa vaikka Loctite, mutta kuitenkin.

Hessu

Lainaus käyttäjältä: Kiiski - 01 maaliskuu 10, 11:09:09
Jep, sitähän minäkin, mites noissa tuumasissa merkinnät? Onko niistä mitään hajua.

Ei, mutta toi Lyytisen juttu kandee pitää mielessä.

Kiiski

Joo kiinni on jo katellaan miten käy. Dippasin ne huolella Loctiteen 242 siihen ryssän siniseen, normaalisti olisin käyttänyt laakeri lukitetta, että purkamisen ahdistavuus olis vakio.

Natking

Lainaus käyttäjältä: Hessu - 01 maaliskuu 10, 11:48:32
Lainaus käyttäjältä: Kiiski - 01 maaliskuu 10, 11:09:09

Ei, mutta toi Lyytisen juttu kandee pitää mielessä.
Tuolta saa vahan vertailuinfoa:
http://www.k-tbolt.com/bolt_chart.html
Just trying to be different (like everyone else)

koovee

Vähän aiheesta sivuun, mut mitenkäs rasvat ,lukitteet, yms. vaikuttaa kiristys momenttiin. Muistan jossain nähneeni jonku taulukon aiheesta.... Jospa joku jotain aiheesta tietäis...

erakko

Sellainen muistikuva on et esim. clymer antaa kiristysmomentit öljytyille pulteille unless other specified..
Sinä olet ruma,minä olen lihava.
Minä voin laihduttaa.

Kiiski

Joo ja lukitteet voi olla jopa liukkaampia kuin öljy. S&S ilmoittaa momentin ja lukitteen ohjeissaan.

Natking

Lainaus käyttäjältä: Kiiski - 09 maaliskuu 10, 23:15:24
Joo ja lukitteet voi olla jopa liukkaampia kuin öljy. S&S ilmoittaa momentin ja lukitteen ohjeissaan.
Juukylla, ARP ilmoittaa usein 3 eri momenttia. Ilman rasvaa, moottorioljylla ja molybdeenilla.
Just trying to be different (like everyone else)