Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Evon Nokka-akselit

Aloittaja Panheadsince1988, 18 tammikuu 24, 20:22:05

« edellinen - seuraava »

Panheadsince1988

Mikä olisi hyvä nokka kick start Evoon . Helppo käynnistys ja tyhjäkäynnilä se shovelin legendaarinen Potato soundi.nyt on joku virinokka. Ei hyvä.!

Tuusulan T-Bone

Noh...

Evosta ei tule shovelia, vaikka sinne laittaa minkä nokan.

Helppo käynnistys tarkoittanee samaa kuin kevyt polkaisu? Jos näin, niin semmoinen nokka pitää laittaa, jossa on vakiota enemmän duraatiota, imuventtiili on pitempään auki. Eli joku virinokka.

Mikäs nokka siellä nyt sitten on? Ja onko kone muuten vakio?
Long John Stroker

Panheadsince1988

Nyt on EV27.. ei hyvä kickstart. Sytkä pitää olla aikaisemmalla jos meinaa saada käyntiin hyvin eli ekalla

Tuusulan T-Bone

Jos kones on muuten vakio (puristukset, iskutilavuus), niin ei sinne ton jäpäkämpää nokkaa ole syytä laittaa. Voi tietty halutessaan hifistellä ja laittaa jonkun vastaavan Woodin tai Leineweberin, mutta käytännön ero on melko pieni, enemmänkin se on sitä, että voi leirinuotiolla keulia kavereille. ;D

Mikäs sytkä siellä on?
Long John Stroker

Hessu

Sähän oikeastaan vastasit ite kysymykseen. Vika ei oo nokassa, vaan sytkässä.
Polkemalla lähtee hyvin käyntiin, kun sytkässä on ennakkoa noin 15 astetta.
Mutta kun starttimotti tykkää kun käynnistysajoitus on lähellä nollaa, niin orkis sytkälaite on se ongelma. Ratkaisu on sellanen sytytys, missä käynnistysajoituksen saa aikaisemmalle.
Helpoiten kun käytössä on mekaaninenajoitus minkä liikettä on rajoitettu. Katkomassa sitten kärjet tai Dyna S tai vastaava.

Panheadsince1988

Jaaha.. mikäs se sellainen laite on? Pannussa oli hyvä kun sytkän sai kierrettyä  " jakajasta" kohdalleen starttia varten. Nythän tuo ongelma on kickstart muuta starttia ei tule !!

Panheadsince1988

Eli ei käynnisty ekalla., jos on sytkä kohdallaan eli myöhäisemmällä.

Hessu


Panheadsince1988

Ennakon säädin . Sen toiminta on tarkastettu ja vaihdettu tilalle uusi neula laakeroitu.tuon toiminta ei vaikuta mitään käynnistykseen. Se on keskipako säätöjä, joka säätää ennakkoa aikaisemmalle kierrosten lisääntyessä!! Jo Pannussa taistelin noiden kanssa. Laitoin tilalle alkuperäisen jakajan ja ongelmat loppui siihen !

Panheadsince1988

Kyllä se vaan niin on että EV27 vaatii toimiakseen hyvin aikaisemman sytytyksen. Näin on ihan Jenkkilässä todettu 😉

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: Panheadsince1988 - 29 tammikuu 24, 21:43:38Ennakon säädin . Sen toiminta on tarkastettu ja vaihdettu tilalle uusi neula laakeroitu.tuon toiminta ei vaikuta mitään käynnistykseen. Se on keskipako säätöjä, joka säätää ennakkoa aikaisemmalle kierrosten lisääntyessä!! Jo Pannussa taistelin noiden kanssa. Laitoin tilalle alkuperäisen jakajan ja ongelmat loppui siihen !

Mietis nyt uudestaan. Alkuperäinen eletroninen sytkä antaa käynnistysennakon öpaut 0 asteessa. Ja tämmöinen mekaaninen antaa...?
Long John Stroker

Hessu

Et lukenu. Ton liikettä pitää rajoittaa. Helpoiten kokeilu mielessä voi vetää kutistesukan pätkät niiden tappien ympärille jotka rajoittaa sen liikettä. Se ei vaan oo pitkäikäinen ratkaisu.
Parempi painaa ohuet holkit tappien ympärille. Sillon säätöaluen lyhenee. Kun täysennakon säätää kohdalleen, käynnistysennakko jää aikaisemmalle.
Mut ei väkisin...

Panheadsince1988

Ajoitus merkkien mukaan on turha säätää. Parhaiten sattuu ja toimii, kun säätää korvakuulolta. Eli siitä kun käy hyvin vähän myöhäisemmälle.  Nyt oli kumminkin kyse paremmasta nokasta , joka toimisi jopa ennakko merkkien mukaan ..

Panheadsince1988

EV3 olisi ehkä vähän parempi. Arvot on lähes samat kuin EV27. MUTTA luvataan parempi tyhjäkäynti ja käynnistyvyys . Riippuen sivustosta sanotaan Ei vaikutusta tyhjäkäyntiin. Eli tämä todistaa EV27 ominaisuudet. Toinen vaihtoehto olisi EV 23. Onko näistä kokemuksia 🤔

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: Panheadsince1988 - 30 tammikuu 24, 21:38:46Ajoitus merkkien mukaan on turha säätää. Parhaiten sattuu ja toimii, kun säätää korvakuulolta. Eli siitä kun käy hyvin vähän myöhäisemmälle.  Nyt oli kumminkin kyse paremmasta nokasta , joka toimisi jopa ennakko merkkien mukaan ..

Käynnistysennakko on eri juttu kuin käyntiennakko. Molemmat toki muuttuvat, kun kääntää sitä sytkälevyä.

Mutmut, jos haluat vaihtaa nokan, sun täytyy se tietenkin tehdä.

EV-27:n ja EV-3:n ero on lähinnä psykologinen. Mulla on ollut joskus EV-3 evossa, 9,5:1 männät koneessa. Kyllä se hyvin toimi, mutta ei aiheuttanut kovin suuria tuntemuksia.

EV-23:n vääntöalue on pienemmällä kierrosluvulla kuin noilla kahdella muulla. Imuventtiili menee aikaisemmin kiinni, mikä tarkoittaa myös, että on pikkuisen raskaampi potkaista käyntiin. Itelle en laittaisi missään nimessä, mutta makuasioita nämä.

EV-46:ssa olisi vähän enemmän ränttätänttää. Mutta alavääntö todennäköisesti kärsii, vaatisi lisää purkkaa.

On mahdollista, että nykyisen tai tulevan taikka molempien nokan ratas on prässätty väärään asentoon, mikä vaikuttaa muun muassa siihen, osuuko sytkässä ajoitusmerkit kuinka kohdalleen suhteessa kampuraan. Tällaista sattuu ihan uusissakin nokissa, pahimmillaan oon muistaakseni kellottanut 17 astetta pielessä olleen rattaan. Yli viiden asteen erot alkaa tuntea jo persedynollakin. Tämä ero on merkittävämpi kuin EV-27:n ja EV-3:n ero.
Long John Stroker