DNA nelimäntäpuristin (Etupää) - Arvostelu

Aloittaja JSmedby, 26 heinäkuu 16, 22:43:23

« edellinen - seuraava »

JSmedby

Asensin tänään DNA:n nelimäntäpuristimen FXSTC:hen, joka korvasi alkuperäisen HD:n yksimäntäisen "puolipuristimen".

Asennuksen piti olla bolt-on, mutta mutta...

Asennusta varten oli irroitettava etupyörä, sillä DNA:n bracket kiinnittyy jalan ulkopuolelle, eli kiinnitysruuvit ruuvataan jarrulevyn puolelta. No, etupyörä pois, uusi rutistin kiinni ja etupyörä takaisin. Rutiinipyöräytys etupyörästa, mutta pyörä ei pyörikään kunnolla, vaan väkinäisesti, hmm...Huomasin, että ulompi jarrupala ottaa kiinni levyyn ja männätkin ovat jo pohjassa. Vastaavasti sisemmän  puolen palan ja levyn välissä on pieni, n 2 mm;n rako.

Tässä vaiheessa olisi jo järjen pitänyt sanoa, että tee jotain, mutta oli myöhä ja pitkä päivä takana..

Ei muuta kuin ilmaus ja pyörä baanalle koeajolle, ajatuksella, että kyllä se pala sinne asettuu. Juu ei. Viiden kilsan lenkki, hyvin toimi jarru, mutta pyörän olisi voinut ajaa suoraan Jutin pihaan grilliksi; sen verran jarrulevy hohkasi >:(.  Eikä etupyörä edelleenkään pyörinyt vapaasti.

Ei muuta kuin etupyörä pois, ja kyhäsin puristimen ja jalan väliin 0,8 mm shimmin.

Kasaan ja voila, nyt pyöräkin pyöri hienosti.

Summarum:

- Ei välttämattä bolt-on (onko mikään ?), mutta en tietenkään tiedä, onko mittatarkkuusheitto DNA:ssa vaiko HD:n etupumpussa
- Jarrutuntuma aivan loistava (siis HD:ksi ja varsinkin OEM:ään verrattuna). Ottaa terävästi kiinni ja pysähtyy huomattavasti paremmin. Aloin jo vakavasti harkitsemaan aavistuksen jäykempiä etujousia.
- Jarrukahva painuu hieman syvempään. Minun kätilönkäsilleni tuo on ok, mutta ellei näin halua tapahtuvan, lienee syytä käyttää isompimäntäistä pääsylinteriä. Minulla vakio.
- Nätti ja sirohan tuo puristin on kuin mikä
- Huom. DNA:n puristimen mukana ei tule kiinnitysruuveja, eikä  OEM ruuvia voi käyttää , liukuri kun on.
 Eli, varaapa 3/8 UNC ruuvit n 26 mm pitkät. Onneksi tuosta läheltä, eli Tampereen Ruuvilinjalta löytyi hyllystä noita.
- Hintaansa nähden hyvä vekotin, minun mielestäni.